Läskigaste spelet ni har spelat

Permalänk

För mig måste det nog vara amnesia ändå, ett spel som kan få 5 grabbar att sitta och låta som små flickor och ingen vill ta över och spela gör ju något rätt!

Permalänk

Resident Evil 7, jag har inte spelat färdigt det ännu och klarar inte att spela mer än ca 15min åt gången. Sjukligt läskigt i min mening!

Permalänk
Medlem

Troligen Sanitarium. Kan också bero på att jag var 14 då och mer mottaglig. Samtidigt var det mer psykologisk skräck och inte jump scares som det mest handlar om idag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag gör mitt bästa för att undvika att spela skräckspel, jag finner ingen njutning i att må dåligt när jag spelar, jag tycker det ska vara mysigt.

Med det sagt plågade jag mig igenom det första Amnesia, men det slutade helt vara läskigt efter ett par timmar och var mer frustrerande i dess usla speldesign, monstren är verkligen stendumma och extremt oberäkneliga i det spelet.

Det enskilt läskigaste ögonblicket jag stött på i ett spel fanns dock i Bioshock Infinite;

När man är i Comstock House och har smugit sig förbi alla Boys of Silence, så kommer man upp till kontrollrummet och drar i spaken. När man sedan vänder sig om står en sån där rackare och bara vrålar en i ansiktet.

Dold text

Det är det absolut värsta jag varit med om i spelväg, jag slet av mig headset och hela rasket och drog raskt ut väggkontakten till nätaggregatet.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk

@Pepsin: Grymt spel! Sjuk sjukt!

Permalänk
Medlem

VRchat

Skämt åsido, Amnesia, lätt.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Klarade du det? Jag gillade verkligen storyn men jag har bara spelat halva spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

@Elektron: Jag klarade det! Ett av få spel som jag faktiskt orkar spela igenom... Svinbra story när det kommer till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

F.E.A.R. 3, det ända utav de spelen jag spelat dock. Spelades endast i dagsljus..

Ironiskt nog den sämsta av dem alla och inte alls lika skräckinjagande......

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

AVP när det begav sig ... Satt i ett mörkt rum och ljudet på max... man hoppar till som F"#

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

ZombiU (det enda spel jag spelat på min Wii U)
Någon sekvens man ska in i ett övergivet barnhem och någon gammal speldosa spelar. Dog karaktären så fick man börja om med annan karaktär så man var nervös som fan.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

Hela silent hill serien utan tvekan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kanske var det för att jag var ett barn, men kommer ni ihåg den där läskiga banan i Thief: Deadly Shadows?

Hela spelet var ju rätt så barnsligt och avslappnat, man smyger runt i en stad och vill man kan man klubba en vakt på huvudet.

Sen så ska man helt plötsligt ta sig in i ett övergivet psyksjukhus som en gång i tiden var ett barnhem, fyllt med ryckiga konstiga "människor" som har någon sorts el-hatt på sig...

Japp, jag var på väg att posta det. "Shalebridge Cradle" hette det tidigare barnhemmet som sedan blev ett mentalsjukhus ... men som hade både andar och några patienter kvar ...
https://www.youtube.com/watch?v=Rw4YZuRUgXA

Efterföljaren "Thief" fick också en nivå med ett "övergivet" mentalsjukhus:
https://www.youtube.com/watch?v=gzaLWnO6J74

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Japp, jag var på väg att posta det. "Shalebridge Cradle" hette det tidigare barnhemmet som sedan blev ett mentalsjukhus ... men som hade både andar och några patienter kvar ...
https://www.youtube.com/watch?v=Rw4YZuRUgXA

Efterföljaren "Thief" fick också en nivå med ett "övergivet" mentalsjukhus:
https://www.youtube.com/watch?v=gzaLWnO6J74

Ah juste, Thief från 2014... galet underskattat spel, jag körde bara stealth men har hört att många klagade på combaten, men det har väl aldrig varit spel där combat är största prioritet enligt mig...

Minns mentalsjukhuset där också, självklart va dom tvungna o lägga in en jumpscare när man kollade in i ett nyckelhål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

@Jimemy: Jag klarade det! Ett av få spel som jag faktiskt orkar spela igenom... Svinbra story när det kommer till spel.

Jag är avundsjuk. Jag orkar inte ta tag i det spelet igen, jag tycker inte om pressen som uppstår i spel med skräckelement osv. Jag får skaffa mig en spelpartner för sådana spel. Jag och en kompis lirade the evil within ihop, vi brukare kasta kontrollen till varandra när vi inte pallade längre fast vi körde fast någonstans i mitten i spelet där det inte var någon av oss som ville lira vidare längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fRostmirE:

Första Silent Hill, svårt att tänka sig att det var 18 år sen. Sen dess har man blivit rätt avtrubbad när det kommer till skräckspel, älskar dom fortfarande dock!

La en klick eller två i kalingarna på silent hill 1. Kommer ihåg när min polare kastade iväg kontrollen när världen blev rostfärgad
Alien vs predator 2 var rätt skrämmande med specielt i början av spelet innan aliensen kom där man bara såg dom på radarn.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Jag är avundsjuk. Jag orkar inte ta tag i det spelet igen, jag tycker inte om pressen som uppstår i spel med skräckelement osv. Jag får skaffa mig en spelpartner för sådana spel. Jag och en kompis lirade the evil within ihop, vi brukare kasta kontrollen till varandra när vi inte pallade längre fast vi körde fast någonstans i mitten i spelet där det inte var någon av oss som ville lira vidare längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ha ha ha!
Jag känner igen det där. Tyvärr blir det ofta till att lira ensam medans barnen sover och frugan kollar på något annat...
En gång sent på kvällen när jag lirade Alien: Isolation (också jävligt skrämmande spel) så skulle jag precis stänga av för att det blev för mycket för mig. Då bankar det på fönstret, jävla hårt, jag skulle tro att mitt hjärta stod helt stilla i säkert 10 sec och jag tappade nog synen för en stund... När väl hjärtat började slå igen så såg jag att det var en kompis som stod utanför. Hon tyckte det var en bra ide att kolla hållbarheten på glaset medans jag spelade... As...

Edit: Vatusan, nu såg jag att jag redan delat med mig av denna upplevelse sedan tidigare i just denna tråden... Alzheimers...

Permalänk
Medlem

Dead Space 1

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

System Shock 2 & Thief då det begav sig, och senast Amnesia.

EDIT: Slår även ett slag för spelet "Ecstatica" under DOS-eran. Den där varulven som förföljde en genom hela spelet, som man helt enkelt inte kunde döda, gav mig mardrömmar.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

@Mithras: Kan säga att jag skrev fel, det var inte nr 3 utan nr 2..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Gillar skräck-shooters så F.E.A.R. utan tvekan, skräckblandad förtjusning när det begav sig!
Ljudeffekterna och atmosfären i det spelet är fortfarande beundransvärda.
Gillade starkt Metro2033/Last Light-serien också, påminner mycket om F.E.A.R.-stuket, dock är stealth möjligheterna i Metro helt fantastiska.
S.T.A.L.K.E.R. spelen gillade jag också när det gäller läskighetstemat med sin dystopiska och mystiska omgivning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Första PUBG rundorna!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd

Gamla goda AvP som Marine, jag var inte gammal och bodde i källaren i en stor villa, det var fan inte intelligent alltså..

F. E. A. R var riktigt bra och läskig stämning, samma med Dead Space 2, riktig panikkänsla ibland och krypande skräck i nästa.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Enda jag kan komma ihåg att jag var högst tveksam till att fortsätta spela, var Silent Hill till PSX då det nyligen hade kommit ut. Nu var detta i och för sig väldigt länge sedan men ändå. Efter att ha sprungit genom tunneln på skolgården som förändrar världen till den rostiga risiga varianten så tog det bra mycket viljestyrka att våga fortsätta.

Nu för tiden är jag för gammal och trött för att tycka något spel är läskigt. Att jag jobbar med utveckling gör ju inte saken bättre då man ibland sitter och bittert svär över "vem fan har scriptat det här skiten egentligen..", "Men herregud vilken jävla polygonsmurf" osv istället för att bli rädd.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

För mig var det nog ett gammalt Alien/Predator spel, var mörkt typ överallt, konstiga ljud, läskigt helt enkelt.

Sedan minns jag i HL1, ett ganska stort rum med massa lådor. Jag gick lugnt ner för en trappa och kollade lite runt några lådor, när plötsligt några svarta ninja-liknande figurer dök upp och sköt med armborst tror jag. Hade några kompisar i samma rum, det var ljust och allting, men satan vad rädd jag blev, kompisarna sa jag hoppade högt i stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har inte spelat så mycket läskiga spel så ni kommer nog skratta åt mig när jag säger Resident Evil 3: Nemesis. Satt på helspänn hela tiden.

Jesus christ! (Hade spelat ettan och tvåan tidigare) När Nemesis jagade en och man sprang in i ett nytt rum och kände hur pulsen sjönk, gick en bit från dörren och *BAAAMM!!* och såg han komma springande och man inte fattade vad som hände, man brukade ju vara trygg när man sprang i ett nytt rum! Min kompis var tvungen att spela igenom delen där Nemesis jagade än genom polisstationen för jag vågade fan inte, var typ 11 år.

Doom var läskigt när man var liten också, när man hörde en Demon Knight skrika till bakom en helt oväntat och man fick panik, eller i Quake när man blev jagad av den där spindelliknande grejen som sköt självsökande grejer mot en. Fantastisk miljö i Quake för övrigt, blev grymt besviken av Quake II kommer jag ihåg, jag har ända sedan jag var liten önskat en ny serie baserad på ettan. Den märkliga gotiska atmosfären blandad med kött, blod och vidriga varelser.

Dead Space också när den där jävla grejen som inte dör kom upp, helvete! Kunde höra den genom ventilationstrummorna och grejer när man flytt till ett annat rum.

Outlast, SOMA och Amnesia har skrämt mig ordentligt också, har grymt svårt för survivorspelen, jag tycker att de är fett bra och uppskattar att skräckgenren fått en nyvåg genom dem. Men de är helt enkelt för läskiga, jag känner mig så jävla försvarslös och utlämnad! xD

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Nightmare creatures till psx! Jag körde bara demot, men det räckte för att inte vilja beställa hela spelet... Allt var så jävla stämningsfullt med grynig grafik och ljudeffekter inspelade i helvetet!
Helt klart värt att kolla in!

Permalänk

FEAR kl 2 på natten i mörkret sådär colakoffeintrött på max inställningar var nog det läskigaste jag upplevde.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Slog mig precis att första natten jag satt och lirade Dying Light så låg pulsen förbanat högt. Andra natten kom frugan upp och skulle fråga när jag kommer ner... Jag sitter i ett mörkt rum med hörlurar och märker inte henne förrän hon rör vid mig...

Gah!

Skrivet av Hello Kitty:

En serie läskiga, men idag lite gamla. POSTAL orginalet -classic and uncut- sen Postal 2, uppföljaren- och slutligen expansionen -postal 2 Apocalypse Weekend . Läskig trippel.

Var är Postal-serien läskig? Det är ju bland de mest komiska spel som finns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dead space när man blir jagad till hissen i början på spelet!
Duke nukem 3D rymdbanan när man sitter och kollar övervakningskamerorna och ser en såndär stor värstingfiende stirra in i kameran (7-8år på den tiden när man lirade)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Outlast! Vet inte hur jag ska våga spela 2an..... xD

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits