Dark Souls till Switch och mycket mer i Nintendo Direct Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Inte många som släpar med sig den. De flesta kör den som stationär konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom inte Nintendo ut med motsatta siffror? Man trodde Switchen skulle behandlas / sälja som en konsol vilket betyer en enhet per hushåll, men att man märkt många tar med sig konsolen och behandlar den med som en personlig enhet likt en mobiltelefon.

Edit:
http://nintendoeverything.com/kimishima-on-how-people-are-pla...

Permalänk
Medlem

@Erik.dv: Jo visst använder folk den hemma i trådlöst läge. Perfekt och ge till en unge så man får ha TV i fred när det är fotboll :). Är nog inte väldigt många som kör den på buss pendlingen till jobbet. Hade själv gärna sett en version som var billigare och utan skärm.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Implor:

@Erik.dv: Jo visst använder folk den hemma i trådlöst läge. Perfekt och ge till en unge så man får ha TV i fred när det är fotboll :). Är nog inte väldigt många som kör den på buss pendlingen till jobbet. Hade själv gärna sett en version som var billigare och utan skärm.

Det skulle inte förvåna mig om man släpper en ren konsolversion av 1:an när man släpper "Switch 2" i framtiden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Ett problem på forum som Sweclockers är att dom är intresserad av pc-delar och annan hårdvara och tror att den stora massan legger detta som prio.1 i sitt liv.

Det finns många som är intresserade av att uppleva roliga spel, och då bryr man sig inte om hårdvaran sålänge den inte slutar fungera som den skal.

Jag gillar både-och, och på senare år är jag exktremt glad för att ha konsoler där man bara kan kasta på ett spel och vara igång och spela efter 20-sekunder. PC var ofta massa skit man måste göra med först, alltid nått som måste uppdateras eller fel som måste fiksas - ja detta har blitt bättre med tiden och Steam/origin/nvidia är ganska bra men för mig är ändå PC helt sin egen hobby och något jag gör i tillägg....den är inte basen för allt som har med spel att göra utan SPEL är en separat och viktig hobby och det kan jag göra på vilket format jag än önskar (som jag har hemma) och glädjen består av allt annat än hårdvara, den är faktiskt ointressant då jag igrunden tycker att alla konsoler som finns är ganska skit igentligen under skalet, men detta får inte pc-byggarn i mig att bli förbannad....varför skulle den det? Det är ju helt olika saker. Ingen racerförare klagar på en kombi för att man inte kan vinna race med den? På samma sätt klagar man inte på att en formel-1 bil inte kan hämta en säng på IKEA. Försök att växa upp och se livet annorlunda där du istället för begränsingar ser möjligheter.

Att Switch finns är fan ingen begränsning i livet, det är en möjlighet til glädje på sätt som inte fanns förr. Antingen är det för dig eller så är det inte för dig, men skippa attityden som att "om du har kul med den så är du lurad då den har skit hårdvara och Nintendo lurar dig med spel som du tror är kul för att sno dina pengar med gammal skit som dom hittat på sophögen". Antingen har man kul och upplever känslor - eller inte. Jag förstår att det finns folk som tycker att Zelda på Switch är "meh" men det finns också folk som tycker att senaste AAA PC-spelet i 8k ultra är "meh". 10-tusen för ett grafikkort som håller i 6månader kan också anses som att man har blivit lurad - eller som att man får en upplevelse som inte kan mätas i pengar - välj själv.

Permalänk
Medlem

@erik.dv Jag är själv PC-spelare och tycker om hög upplösning och hög framerate. Äger dock en Switch av dess portabilitet och tycker att det är fantastisk liten maskin. Klart jag kan få överlägsna upplevelser på PC. Men Nintendo har ju inte som avsikt att konkurera med den marknaden, eller tv-konsolmarknaden för den delen. Nintendo har hittat en nieche där en väldigt stor demografi antigen är villiga att äga fler enheter, eller att man kan göra avkall på grafiskt lull för att få in ett väldigt flexibelt spelande i livet (perfekt för unga vuxna som antigen är på språng eller har barn, standby-läget är guld).

Ifall man kan lite om hårdvara ser man ganska snabbt att det är svårt att få mycket mer prestanda än vad Switchen har idag under de TDP-förhållande som en liten 6" tablet kräver (5W-10W).

Enheten, tillsammans med tillbehör, kostar 2000kr att tillverka. ifall de hade valt 16 eller 14nm tillverkningsteknik så hade de också lagt på ett stort påslag på den dyraste komponenten i maskinen. Så.... Jag ser ärligt talat inte hur Nintendo hade kunnat gjort annorlunda. Största arkitektoriska landvinningarna skedde ju med Maxwell och de stora landvinningarna mellan Maxwell och Pascal var att Nvidia gick från 28nm till 16nm på GPU-marknaden. Men eftersom Tegra X1 redan tillverkas i 20nm (och inte 28nm) så ser jag inte att energieffektiviteten hade erbjudit så väldigt mycket mer prestanda utan snarare att det hade resulterat i aningen bättre batteritid (och att de kan nå 5V 2.5A effektkrav för hela konsolen). samt ett dyrare pris (vilket hade spikat igen kistan för Switchen vid launch)

Med detta sagt, Switchen är imponerande hårdvarumässigt ifall man tar den för vad den är. Jag utvecklar själv spel och tycker att det är imponerande att jag kan köra mitt spel i 1080p60fps utan problem, speciellt med tanke på att många högpresterande laptops med integrerade grafiklösningar inte klarar det. Den mest imponerande aspekten är att mobil teknik kan köra samma APIer som konsoler och PC , och det är guld värt för utvecklare.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Darksouls till en konsoll som inriktar sig åt barn känns lite skummt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Även på den lilla skärm som Switch erbjuder?

Folk ser ju inte ens skillnad mellan 720P eller 1080P på en 55"..men nu helt plötsligt så ser alla skillnader på allt även på en minimal liten 7" eller va det är.. hur ska folket ha det?..

Eller det gäller kanske bara på specifika kategorier?

Beror ju helt och hållet på hur långt ifrån dina ögon du har skärmen, en liten skärm nära kan ju ge samma förhållande som en större skärm på längre håll. Dessutom måste ju spelen även leverera på stor skärm när man spelar dem stationärt.

Permalänk
Medlem

@Scirocco: fast, Nintendo riktar sig mot unga vuxna (young adults). Vilket syns tydligt i all deras marknadsföring.
@klastro: Av den anledningen har Switchen lite mer än 2x renderingsprestandan dockat. 720p är optimalt sett till den portabla upplevelsen. 1080p portabelt hade inneburit en betydligt varmare enhet, fläkt på högvarv, sämre batteritid. med lösning att inkludera större batteri och en tyngre enhet. Vilket inte är önskvärt.

Det positiva med en 1080p panel är att många spelutvecklare hade kunnat köra sina spel i 540p (gärna med 2xMFAA) med integer-skalning till 1080p. Vilket är betydligt mindre krävande för hårdvaran, men ger fortfarande visuellt bra resultat.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Fast PS4:an är kring 4 år gammal och ändå mycket kraftfullare och otroligt mycket billigare än en Switch som snarare kostar likt en XBOX ONE X.

Switch största styrka är spelen Nintendo producerar och den är överlag top-notch.

Skickades från m.sweclockers.com

ps4 har ca 6 år gammal hårdvara även om produkten släpptes för 4 år sedan. Det enda som gör att en switch-tablet ens är i samma liga i prestanda är att den är nyare, 2 år gammal topp-modell-tablet vs 6 år gammal midrange/budget-pc. (vågar påstå att grafikkoret var midrange och cpu budget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

ps4 har ca 6 år gammal hårdvara även om produkten släpptes för 4 år sedan. Det enda som gör att en switch-tablet ens är i samma liga i prestanda är att den är nyare, 2 år gammal topp-modell-tablet vs 6 år gammal midrange/budget-pc. (vågar påstå att grafikkoret var midrange och cpu budget).

Möjligt att detta är sant men man betalar och betalade inte vad det nu blir, 5-6000 SEK för en komplett PS4 utan spel… 

Uppenbarligen finns ett intresse för en konsol likt Switch. Skulle jag tro den primära drivkraften där är, som sagt, Nintendos fenomenala förmåga att göra spel. Sonys VITA gick som den gick och jag tror inte den skulle sälja så pass mycket bättre bara för att man kan en massa dyra kontroll- eller dock-alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Lite sugen på switch, men vägrar av princip köpa en nedlåst tablet som inte kan användas som en tablet..
Det vore en så sjukt nice produkt om de släppte "Switch+", en med senaste tegra chipset, full tablet-funktionalitet med browser/netflix/motsvarande, och oledskärm.

Tråkigt för dig, de spel som finns är väldigt roliga, nya Super mario var en 10-poängare enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Darksouls till en konsoll som inriktar sig åt barn känns lite skummt.

Kan vi sluta med dessa myter? Nej Nintendo riktar sig inte mot barn men barn är en stor del av deras marknad. Switch riktar sig mot vuxna som en annan anmälare skrev, vuxna med barn/jobb.

Det är väl snarare xbox och ps som riktar sig mot 12-18 åringar med cooldudebro spel 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är om "mini"-sändningen är allt eller om mer dyker upp under kvällen. Ser rätt bra ut även om någon riktigt stor ny lansering saknas. Men överlag varierat och bra.

Samma spel som remastrats för PC, PS4 och Xbox One FYI.

Skickades från m.sweclockers.com

DS har inte remastrats ännu. Det som nu kommer är remastern även på övriga format.

Den tidigare återutgåving kan mer kallas directors cut eller specialversion. Tekniskt sett skiljer den sig inte mot första versionen. Utöver inkluderade bugfixar, och DLC.

DS2 däremot var lite av en mild remaster. Men den mest påtagliga skillnaden var la för konsollerna 60fps. Men det är dock knappast något Switch kommer klara denna gång heller då DS är rätt tungt redan i original.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Kan vi sluta med dessa myter? Nej Nintendo riktar sig inte mot barn men barn är en stor del av deras marknad. Switch riktar sig mot vuxna som en annan anmälare skrev, vuxna med barn/jobb.

Det är väl snarare xbox och ps som riktar sig mot 12-18 åringar med cooldudebro spel 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vi inte bara vara överens om att alla produkter rimligen helt enkelt riktar sig till folket som de har med i reklamen?

Switch riktar sig alltså till ungefär samma målgrupp som PS. Blivande sales inspirator-studenter och före detta protohipsters som varit det tidigare men nu för tillfället ombildar sig till ekomorotsbaserade microbryggare eller kallbryggningsbarrista. 18-35 män kvinnor 18-20

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

DS har inte remastrats ännu. Det som nu kommer är remastern även på övriga format.

Den tidigare återutgåving kan mer kallas directors cut eller specialversion. Tekniskt sett skiljer den sig inte mot första versionen. Utöver inkluderade bugfixar, och DLC.

DS2 däremot var lite av en mild remaster. Men den mest påtagliga skillnaden var la för konsollerna 60fps. Men det är dock knappast något Switch kommer klara denna gång heller då DS är rätt tungt redan i original.

Det var ju det jag poängterade, Dark Souls Remastras för Switch men även PC, Xbox One och PS4. Samma har gjorts med Skyrim i och med Legendary Edition. Marknaden kryllar av remasters och portar på alla plattformar, de är enklare och billigare att tillverka och de säljer också då kunderna vill ha dessa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det var ju det jag poängterade, Dark Souls Remastras för Switch men även PC, Xbox One och PS4. Samma har gjorts med Skyrim i och med Legendary Edition. Marknaden kryllar av remasters och portar på alla plattformar, de är enklare och billigare att tillverka och de säljer också då kunderna vill ha dessa spel.

Ok, fastnade för böjningsformen bara och förtydliga skillnad ifall någon tror det var det gamla om släpps på de andra formaten. Men visst, rent praktiskt så är säkert det mesta av remastrandet avklarat nu.

Har inget problem med remasters eller bara gamla portningar, särskilt inte på nya format. Bara inte det är det praktiskt taget är det enda som kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

Ok, fastnade för böjningsformen bara och förtydliga skillnad ifall någon tror det var det gamla om släpps på de andra formaten. Men visst, rent praktiskt så är säkert det mesta av remastrandet avklarat nu.

Har inget problem med remasters eller bara gamla portningar, särskilt inte på nya format. Bara inte det är det praktiskt taget är det enda som kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer, finns många bra spel som förtjänar en ny chans men ofta remastras spel i onödan. Xbox One och dess 360-bakåtkompatibilitetsläge gör detta rätt snyggt faktiskt men hör samtidigt till undantagen.

Förhoppningsvis kommer fler nya spel ut i år, på alla plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer, finns många bra spel som förtjänar en ny chans men ofta remastras spel i onödan. Xbox One och dess 360-bakåtkompatibilitetsläge gör detta rätt snyggt faktiskt men hör samtidigt till undantagen.

Förhoppningsvis kommer fler nya spel ut i år, på alla plattformar.

Ja, det är ju också främst för nya spelare egentligen. Klart det precis som med filmer finns några procent som köper om sina gamla minnen, men det där gnäller om nostalgimjölinikg är nog rätt överdrivet.

Fint också om det är kännbara remasters. DS verkar vara mer av det än DS2 var, men tydligen inte med mycket. Men hoppas som minst det blir lite mer detaljerade texturer utan att samtidigt bli sådär stelt som DSgix gör det.

BK är toppen, men har gett upp att hoppas det kommer vara en grej framöver då jag tvivlar på att det kommer bli snarlik arkitektur ens nästa gång. Och de resurser som läggs ner på mjukvaran där det ens är en möjlighet är nog svårare att motivera för andra, framförallt de som inte har samma krigskassa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint