Nytt ljud till datorn. Ljudkort + DAC, aktiva högtalare?

Permalänk
Medlem

Nytt ljud till datorn. Ljudkort + DAC, aktiva högtalare?

Hej,

Det är dags att fixa bättre ljud till datorn och jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Det är framförallt musik de ska användas till.
Idag har ett Logitech Z623 (baslåda med två små högtalare).

Är det ljudkort -> DAC -> högtalare eller kan man sikta på aktiva högtalare? Behöver jag ett bättre ljudkort i datorn?
Jag har ett ASUS Z170 Pro Gaming idag, det känns som att man får lägga en bra slant för att få ett bättre ljudkort än det inbyggda i dagsläget.

På jobbet kör jag med en Dragonfly DAC och B&W P5 vilket jag tycker fungerar bra. Bra ljud för de pengarna tycker jag.

Vad har ni själv och vad hade ni valt om ni skulle köpt nytt idag? Vad är prisvärt?

Lite luddigt men jag vet inte riktigt var jag ska börja leta. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Leta upp ett par aktiva högtalare du gillar och koppla in dem direkt till ditt integrerade ljudkort.

Jag tror inte du kommer höra skillnad på ett externt eller integrerat ljudkort. Jag gör det inte, och då har jag producerat musik (på amatörnivå) ett antal år.

Vill du absolut lägga pengar på något utöver högtalarna tror jag det ger mer att köpa ljudabsorbenter/basfällor till rummet än ett ljudkort/DAC.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson:

Nytt ljud

Du skriver inte vilken sorts musik du ska lyssna på. Ska du tx spela partymusik i en stor lokal? Eller ska du editera musik i en DAW? Men om du har en Logitech Z623 och vill få bättre ljud, så påminner det om min senaste uppgradering av ljudet. Det blev väldigt bra så jag ska berätta hur jag har gjort.

Mitt största problem var att mitt ljud - som kom ut via en stor Logitechanläggning - var förvrängt. Effekten var inget problem men kvalitén var. Om jag spelade in ett klockrent ljud från mitt digitalpiano fick jag i alla fall ut ett förvrängt ljud genom min DAW (Reaper).

Sökte förstås en felkälla och testade att spela genom ljudkortet i min ZOOM H4n för att få svar på om problemet var datorns ljudkort/DAC:en. Men jag hade fortfarande förvrängt ljud i slut-output. Testade och testade och höll på att bli galen. Hittade inget mätbart fel.

Sen skaffade jag ett par små studio-monitors: iLoud Micro Monitors. Heureka! Det var lösningen. En mkt dramatisk förbättring av ljudet: Absolut ingen förvrängning, helt rakt referensljud - helt befriat från loudness och annat "pynt". Separata ClassD förstärkare i de aktiva högtalarna, 50W RMS ut, EQ-inställningar för olika sätt att placera högtalarna (på ett bord, eller om det finns en vägg direkt bakom osv).

Jag kan säga att ett sånt ljud hade jag aldrig hört förr från en dator. Den i särklass bästa investeringen (3000:-) jag har gjort inom kringutrustning. Dessutom är de små och snygga. "Smörhålet" där stereon är 100% finns precis där man har huvudet när man jobbar med datorn. Man kan troligen få ännu bättre ljud om man vill gå upp i PA-högtalarstorlek, men jag ville ha så små som rimligen möjligt med tanke på ljudkvalitén.

Jag använder högtalarna för ljudredigering. Det var tanken. Men behovet av underhållningsljud fanns ju så jag köpte en analog Equalizer och monterade. Det fungerade men gav en svårbehandlad jordslinga. Så jag tog bort den igen och kör nu med en software-equalizer - gratis, fungerar strålande! Då får man lite förvrängning - men det hör ju till när musiken ska spelas upp och bara avnjutas.

Vinsten med det hela var att jag fick ett linjärt ljud som slutprodukt. Sen lägger jag i efterhand på pynt och lull-lull på detta - då är det ju jag som bestämmer hur mkt förvrängning jag vill ha.

I vissa fall bränner jag en CD av slutmusiken och spelar genom min analoga stereo-anläggning - som har allting separat från musikanläggningen i datorn. Då kan jag få party-power på "riktiga" konsument-högtalare inkl sub.

Ok - detta var min lösning. Passar mina behov. Känner ju inte dina. Men du kanske skulle kunna låna hem ett par riktigt bra högtalare och testa. Då kan du ju om inte annat få svar på vad du ev inte behöver lägga pengar på.

Lycka till!

Edit: Rättat stavfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Leta upp ett par aktiva högtalare du gillar och koppla in dem direkt till ditt integrerade ljudkort.

Jag tror inte du kommer höra skillnad på ett externt eller integrerat ljudkort. Jag gör det inte, och då har jag producerat musik (på amatörnivå) ett antal år.

Vill du absolut lägga pengar på något utöver högtalarna tror jag det ger mer att köpa ljudabsorbenter/basfällor till rummet än ett ljudkort/DAC.

Tack för tipset! Har du tips på några tillverkare som gör vettiga grejer?

Skrivet av rmo_2012:

@HerrNilsson:

Nytt ljud

Du skriver inte vilken sorts musik du ska lyssna på. Ska du tx spela partymusik i en stor lokal? Eller ska du editera musik i en DAW? Men om du har en Logitech Z623 och vill få bättre ljud, så påminner det om min senaste uppgradering av ljudet. Det blev väldigt bra så jag ska berätta hur jag har gjort.

Mitt största problem var att mitt ljud - som kom ut via en stor Logitechanläggning - var förvrängt. Effekten var inget problem men kvalitén var. Om jag spelade in ett klockrent ljud från mitt digitalpiano fick jag i alla fall ut ett förvrängt ljud genom min DAW (Reaper).

Sökte förstås en felkälla och testade att spela genom ljudkortet i min ZOOM H4n för att få svar på om problemet var datorns ljudkort/DAC:en. Men jag hade fortfarande förvrängt ljud i slut-output. Testade och testade och höll på att bli galen. Hittade inget mätbart fel.

Sen skaffade jag ett par små studio-monitors: iLoud Micro Monitors. Heureka! Det var lösningen. En mkt dramatisk förbättring av ljudet: Absolut ingen förvrängning, helt rakt referensljud - helt befriat från loudness och annat "pynt". Separata ClassD förstärkare i de aktiva högtalarna, 50W RMS ut, EQ-inställningar för olika sätt att placera högtalarna (på ett bord, eller om det finns en vägg direkt bakom osv).

Jag kan säga att ett sånt ljud hade jag aldrig hört förr från en dator. Den i särklass bästa investeringen (3000:-) jag har gjort inom kringutrustning. Dessutom är de små och snygga. "Smörhålet" där stereon är 100% finns precis där man har huvudet när man jobbar med datorn. Man kan troligen få ännu bättre ljud om man vill gå upp i PA-högtalarstorlek, men jag ville ha så små som rimligen möjligt med tanke på ljudkvalitén.

Jag använder högtalarna för ljudredigering. Det var tanken. Men behovet av underhållningsljud fanns ju så jag köpte en analog Equalizer och monterade. Det fungerade men gav en svårbehandlad jordslinga. Så jag tog bort den igen och kör nu med en software-equalizer - gratis, fungerar strålande! Då får man lite förvrängning - men det hör ju till när musiken ska spelas upp och bara avnjutas.

Vinsten med det hela var att jag fick ett linjärt ljud som slutprodukt. Sen lägger jag i efterhand på pynt och lull-lull på detta - då är det ju jag som bestämmer hur mkt förvrängning jag vill ha.

I vissa fall bränner jag en CD av slutmusiken och spelar genom min analoga stereo-anläggning - som har allting separat från musikanläggningen i datorn. Då kan jag få party-power på "riktiga" konsument-högtalare inkl sub.

Ok - detta var min lösning. Passar mina behov. Känner ju inte dina. Men du kanske skulle kunna låna hem ett par riktigt bra högtalare och testa. Då kan du ju om inte annat få svar på vad du ev inte behöver lägga pengar på.

Lycka till!

Edit: Rättat stavfel.

Jag har ett ganska litet rum där jag har dator m.m. idag så det jag kommer att använda dem för är "finlyssning" av musik. Jag lyssnar på allt från gammal rock till dödsmetal. Uppskattar verkligen bra inspelningar så som exempelvis Dire Straits.
Editerar inte ljud eller så utan det är endast för att lyssna på musik.

Jag har begränsat med plats så ett par "stativare" är väl så stora de kan vara.

Det finns ju t.ex https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalarsystem/bowers--w...
Aningens mycket pengar för det här kanske. Men de du skaffade, iLoud Micro Monitors kanske kan vara något. I alla fall värt att kolla recensioner på. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Tack för tipset! Har du tips på några tillverkare som gör vettiga grejer?

Jag har ett ganska litet rum där jag har dator m.m. idag så det jag kommer att använda dem för är "finlyssning" av musik. Jag lyssnar på allt från gammal rock till dödsmetal. Uppskattar verkligen bra inspelningar så som exempelvis Dire Straits.
Editerar inte ljud eller så utan det är endast för att lyssna på musik.

Jag har begränsat med plats så ett par "stativare" är väl så stora de kan vara.

Det finns ju t.ex https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalarsystem/bowers--w...
Aningens mycket pengar för det här kanske. Men de du skaffade, iLoud Micro Monitors kanske kan vara något. I alla fall värt att kolla recensioner på. Tack för tipset!

Har just kollat priset jag angav på iLoud Högtalarna. 3000:- var för ½ år sedan när jag köpte mina. Nu står de till 3659:- hos 4Sound där jag handlade. Det var inget problem att få dem på öppet köp - fast jag fick ju ingen användning för det, blev övertygad direkt. Så om du har nära till en 4Sound så kan du ju testa.
Good Luck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Tack för tipset! Har du tips på några tillverkare som gör vettiga grejer?

På högtalare tycker jag du ska gå och provlyssna i en butik, t ex 4sound eller annan hifi-kedja. Det är bra att du har specifika önskemål för vilken genre du ska lyssna på, en del högtalare har ju det där krispiga diskant-ljudet som uppskattas för rockmusik. Om du berättar om det önskemålet är jag bombsäker på att de pekar dig i rätt riktning. Jag är dålig på att ge tips själv här eftersom jag alltid väljer neutrala studiomonitorer för att få ett ärligt register

Det enda jag kan säga är att jag sitter på ett par Yamaha HS7 i dagsläget, och jag älskar dem! Vet att de dessutom är väldigt populära som budgetalternativ i musikbranschen.

Ljudabsorbenter kostar en del, räkna med kanske 4-7000 kr för att preppa ett rum på 9-10 kvm? Då minskar du efterklang från kala väggar och basdippar/bastoppar som uppstår lite överallt (speciellt kring vägghörn.) Du får då ett mer tajt och detaljerat ljud. Sitter själv och funderar på ett kit från antingen Auralex eller Vicoustic, där det sistnämna är mer budgetmärke! En del tillverkare har appar eller support som hjälper till att placera absorbenterna om man bifogar några enkla skisser på sitt rum.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Som jag svarar till de flesta andra... Högtalarna i min signatur (Edifier S530 2.1) samt valfritt ljudkort. Jag kör med ett Asus Xonar.. kan hända det finns i signaturen också

Mycket (bra) ljud för pengarna

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Aktiva hifi högtalare eller Monitorer är såklart enklast och billigast.

Andra valet är förstärkare med dac och högtalare.
Ex NAD d3020/Emotiva BasX TA-100 + Högtalare i ens eget tycke och behov.
Jag personligen gillar det mer passiva sättet då man har fler val framöver etc.

Men enkelheten med monitorer / aktiva hifi högtalare går ju inte komma ifrån.

Mina drömhögtalare för skrivbord är LS50 Wireless, perfekt matchade på alla sätt och vis, mumma. Men 25k är lite väl

Permalänk
Medlem

Det har inte riktigt blivit av att köpa högtalare än. Men nu dök de här upp med 45% rabatt

Klipsch R-14PM aktiva högtalare
https://www.komplett.se/product/987046/tv-ljud-bild/hogtalare...

Någon som har erfarenhet av dem?

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte men jag kör mackie är skitnöjd med dom passar för all musik
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hifi/hifi-hogtalare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehehe iof. fula men levererar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@HerrNilsson:

Jag använder "storebror" till de du länkar till alltså the sixes och dem är jag sjukt imponerad utav, förstår inte hur man kan få sånt ljud ur såna högtalare. tror att du får väldigt mycket högtalare för 2500kr där, även bra med anslutnings/utgångsmöjligheter.

Berätta gärna vad du bestämmer dig för.
Lycka till

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

@HerrNilsson:

Jag använder "storebror" till de du länkar till alltså the sixes och dem är jag sjukt imponerad utav, förstår inte hur man kan få sånt ljud ur såna högtalare. tror att du får väldigt mycket högtalare för 2500kr där, även bra med anslutnings/utgångsmöjligheter.

Berätta gärna vad du bestämmer dig för.
Lycka till

Det blev en beställning. Har fått mycket bra recensioner så det var inte mycket att tveka på :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Leta upp ett par aktiva högtalare du gillar och koppla in dem direkt till ditt integrerade ljudkort.

Jag tror inte du kommer höra skillnad på ett externt eller integrerat ljudkort. Jag gör det inte, och då har jag producerat musik (på amatörnivå) ett antal år.

Vill du absolut lägga pengar på något utöver högtalarna tror jag det ger mer att köpa ljudabsorbenter/basfällor till rummet än ett ljudkort/DAC.

Problemet jag har med det integrerade ljudet är att det knastrar och sprakar när datorn t.ex. accessar hårddisken, wi-fi o.s.v. Det är inget buffer-fel eller liknande utan någon form av elektromagnetisk störning som förstärks av högtalarnas förstärkare.
Köpte ett USB interface (Presonus Audiobox) och balanserade ljudkablar, och problemen försvann.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fått hem och testat dem lite nu. Tycker det låter väldigt burkigt och sjunger som fan ibland. Är högtalarna på det viset eller har jag fått ett par som är kass?