i7 @920 extremt långsam boot efter senaste Windows 10 uppdatering

Permalänk
Medlem

i7 @920 extremt långsam boot efter senaste Windows 10 uppdatering

Hej!

Vid uppstart tar datorn sig förbi BIOS och allt vad det heter precis som förr. Sedan blir det svart på mina skärmar, och till slut, efter kanske 15-30 sekunder, kommer jag till Windows inloggningsskärm. Så lång tid tog det inte förr...

Har svårt att se att Meltdown/Spectre uppdateringen skulle ligga bakom, men är det någon annan som upplevt liknande?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edvinnn:

Hej!

Vid uppstart tar datorn sig förbi BIOS och allt vad det heter precis som förr. Sedan blir det svart på mina skärmar, och till slut, efter kanske 15-30 sekunder, kommer jag till Windows inloggningsskärm. Så lång tid tog det inte förr...

Har svårt att se att Meltdown/Spectre uppdateringen skulle ligga bakom, men är det någon annan som upplevt liknande?

Är där inget annat ändrat i datorn och att den fungerar bra när den väl är inne i windows, ser jag inte att det skulle kunna vara något annat än någon uppdatering av detsamma. Har du rensat datorn från skit och tagit bort ev damm från delarna i datorn? (värmeproblem?)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är där inget annat ändrat i datorn och att den fungerar bra när den väl är inne i windows, ser jag inte att det skulle kunna vara något annat än någon uppdatering av detsamma. Har du rensat datorn från skit och tagit bort ev damm från delarna i datorn? (värmeproblem?)

Värmeproblem är det inte... så då är det kanske uppdateringen trots allt. Den skulle väll slå hårt på gamla CPU:er vad jag förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min 920 tog 15 min på sig att starta innan uppdateringen, så klaga ej

Permalänk
Medlem

hur vet du att det är pga cpu? Låter snarare som ett disk problem enl mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Det här hände mig med men tog cirka 10min med Ryzen 7(tror jag formaterade om 4 gånger) verkar vara
Efter creators update så förekom detta. Rullade tillbaka till w7 och det tar inte mer än 9sek att boota nu.

Ser många på olika forum som har problem men jag kunde då inte lösa det
Skiftade hårdvara fram och tillbaka med ny ssd och verkligen allt men inget fungerade. Samma boot tid alltid.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Min 920 tog 15 min på sig att starta innan uppdateringen, så klaga ej

Haha är du på riktigt??! 😅

Skrivet av Haptic:

hur vet du att det är pga cpu? Låter snarare som ett disk problem enl mig.

Misstänker inte det, precis införskaffat en sprillans ny disk (SSD) och den funkar i övrigt utmärkt.

På din fråga/påstående, "hur vet du att det är pga CPU", så är det just därför jag frågar om någon annan har upplevt samma problem. Dvs jag vet inte att det pga av CPU.

Permalänk

Gamla intel CPU's skulle väl bli mer lidande än nya i och med nya uppdateringen?

Ska testa lite när jag kommer in på jobbet sen har en den 920or.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan alltid kolla upp ett problem som kretsade kring Microsofts tjänst "AppReadines" som kunde inträffa för slumpade användare. Det yttrade sig just med extremt långsamma uppstarter på upp till flera minuter. Så vitt jag vet är det åtgärdat nu, men en temporär lösning då var att stänga av den tjänsten...fram till att man behövde installera något.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

till slut, efter kanske 15-30 sekunder, kommer jag till Windows inloggningsskärm.

Tänk att vi lever i en tid där 15-30 sekunder att boota datorn är "extremt långsamt"

Om jag var du skulle jag installera om windows. Lär vara nåt som segar ner uppstart, men sjukt svårt att felsöka.

Personligen skulle jag dock inte bry mig så mycket om det. 15-30 sek kan jag avvara vid uppstart ibland.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB