Permalänk

Videokamera i fågelholk

Beställde från Kina en liten Digital Video Kamera, som jag skall montera in i en fågelholk. Lite slarvig var jag och beställde inte en WiFi-kamera utan en cctv-kamera som i nedanstående bild - dock utan receiver.

https://wholesaler.alibaba.com/product-detail/RY-208C-cctv-1-...

Vad behövs för att kunna koppla den trådlöst till (trådlösa) routern och se bilden i en PC?

Permalänk
Inaktiv

svarade för snabbt hann inte läsa det där om trådlöst. Kort sagt jag skulle köra med kabel

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men ska du ha den utomhus? Kolla i så fall vad lagen säger inte bara att sätta upp en kamera sådär.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@JohanSwed: I och med att det inte är en Wifi kamera så går den inte att koppla mot din router, den trådlösa överföringen kan ju vara en vanlig videosignal och ingen annat.
Receivern som du inte har tar emot signalen och skickar ut den på en videoutgång, vilket du skulle kunna kopplat mot en TV för att se (alternativ videofångar lösning för att se på datorn).

Lättast är nog att beställa en ny kamera och denna gång ta en med riktigt trådlöst nätverk i.

Skrivet av crew seven:

Dum fråga kanske men ska du ha den utomhus? Kolla i så fall vad lagen säger inte bara att sätta upp en kamera sådär.

Tror inte kameraövervakningslagen bryr sig så mycket om att du filmar i en fågelholk, i synnerhet om du sätter kameran så att den inte tittar ut ur ingångshålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror inte kameraövervakningslagen bryr sig så mycket om att du filmar i en fågelholk, i synnerhet om du sätter kameran så att den inte tittar ut ur ingångshålet.

Aha trodde att den skulle "titta ut" användas för övervakning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Det var i alla fall så jag tolkade det, men skall den titta ut så får man ju vara noga med att man pekar den så att man inte ser någon allmän plats utanför tomten. Så visst har du rätt i sånt fall.

Permalänk
Medlem

Kameran du länkade sänder på 1,2 Ghz, det är olagligt att sända på den frekvensen i Sverige om du inte har radioamatörslicens.

Du skriver att du har köpt en Digital Video Kamera, men länkar till en Analog kamera. Du måste klargöra bättre exakt vad för kamera du har om vi ska kunna hjälpa dig att hitta en mottagare.

Lättast är att du köper en kamera som har WiFi redan från början, så slipper vi gissa vilka mottagare som är kompatibla med din kamera. Du slipper också risken att du trots allt köper fel mottagare och att det ändå inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle se det som en relativt billig läropeng. Det är helt fel pryl för det du vill ha den till. Kostnaden för att få det att funka och kvalitén du kommer få är inte värt det.

Det du vill ha är en trådlös IP-Kamera som kopplas direkt till din trådlösa router eller accesspunkt. Du måste fortfarande ha ström till den dock. Batteridrivna räcker inte länge på vintern om den ska vara igång 24/7 med videoström om du inte råkar ha ett väldigt stort batteri du kan ställa under trädet.

Permalänk

Tack för alla kommentarer. Tanken är att filma fåglarna i holken. Inte övervaka. Summa summarum - jag skall köpa en till WiFi-kamera och använda den istället. Denna kamera får stå på hyllan - kanske kan användas någon gång - den var inte så dyr heller.