Eviga mITX-frågan, Node 304, node 202, Ncase M1 vs befintliga Define C

Permalänk
Medlem

Eviga mITX-frågan, Node 304, node 202, Ncase M1 vs befintliga Define C

Hej!

Jag kan inte släppa små datorer och måste därför gå över till mITX.
Jag sitter idag med ett Define C med plastfönstret.
I det har jag:
i7 4790k, kyls av en Noctua D15
Asus z97-a
16 gb minne
Msi 980ti 6g Gaming (277mm x 140mm x 40mm)
2 x ssd 2,5"
1 x mekanisk 7200rpm 2tb
Allt drivs av:
Corsair RM850i (försöker sälja detta).

Mitt dilemma:
Om det ska vara värt besväret måste den vara nämnvärt mindre, så t.ex. FD Nano s går bort då den är typ 7cm lägre men i övrigt nästan lika stor.

Jag har redan köpt ett mitx som är på g (om jag vinner på "Svenska postnord-lotteriet" dvs).

Nu måste jag byta kylare (troligen) och elagg för att få in sakerna i ett mitx-chassi (även moderkortet ofc).

Jag har surfat mig gul och blå, men de chassina jag överväger är:

Node 202 - Litet som attans, men verkar ha värmeproblem och kan bli extra varmt med tanke på att jag ändå har ganska heta grejjer i.
Jag måste då köpa chassi, 750kr, SFX-agg på minst 600w á 1100-1200kr och en kylare på kanske 300kr (cryorig h7 eller vad den heter eller noctua).
Får även göra mig av med mekaniska disken om denna ska väljas, det går att ordna.

Node 304 - Denna leder just nu. Den är ungefär lika bred och djup som Define C men den är hälften så hög, vilket känns som det är tillräckligt stor skillnad.
Kan ta min Noctua d15 och sätta i min server och ta dess CM 212 Evo så kylare är klirrad isf.
Det kommer då kosta 400-750kr för lådan (400kr ev begagnat), 750kr för 650w agg (140mm)
Kan behålla samtliga diskar.

Nu till stora kickern, Ncase M1.
Den är ju läcker, men redigt dyr. Närmare 2000kr + att jag måste köpa elagg för typ 1200 (sfx) + kylare (tror inte evo 212 får plats? eller?
Den är liten, men är den liten nog jämfört med Define C för att rättfärdiga kostnaden?
Är den så mycket mindre än Node 304?

Jag är inte en person som kastar pengar på något för ett märke eller status eller sånt korkat, det ska ha en funktion och vara prisvärt, även om det kanske råkar vara 2000kr..

Någon som har erfarenhet av både node 304 och ncase m1?
Är det värt nästan 3 x pengarna för Ncase-chassit?

Dan a4 verkar inte vara tillgängligt, Loque Ghost s1 är inte tillgängligt förrän kanske till sommaren så det faller också bort.

Någon som kan bidra med några insikter? Hade uppskattats oerhört

Permalänk
Medlem

@Celphish: Jag har ägt Ncase M1, och hade det inte varit för att jag vill ha Threadripper och därmed ATX i Cerberus X så hade jag aldrig bytt. Ncase M1 är himmelen, fantastiskt fint chassi, kvalité, passform, du får verkligen vad du betalar för. Du måste dock vara medveten om att värme är din största fiende och att bygget kräver god planering om du vill få in många delar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag säger också Ncase M1 eller ghost S1. Har ett Ncase men beställde Ghosten!

Mitt första mITX chassi var ett Node 304 faktiskt. Jag var nöjd med det, men det var som vilket annat chassi som helst kvalitetsmässigt. Bra FD kvalité. Men du kan inte jämföra med ett Ncase eller likande chassi då dessa är i en helt annan nivå.

Som @Aeig säger behöver du planera lite, men det behöver man göra med ett Node 304 också, så det är inte så stor skillnad. Mitt Ncase är svalare än mitt Node 304 som inte har särskilt bra insug eller andning alls i min mening. I ett Ncase andas varje del för sig själv, men om du har ett öppet grafikkort kan de behöva lite hjälp. Du har mycket större flexibilitet med ett Ncase också.

Du kan ha ditt ATX nätagg i Ncaset men då får du inte plats med ett stort grafikkort, då måste du ha ett mITX grafikkort.

Ett evo 212 får inte plats, nej, men finns många andra som funkar. Jag har ett Noctua NH-U9s, väldigt nöjd, och kan bara rekommendera corsairs sfx PSUer. Riktigt bra.

Alldeles för trött för att tänka, men jag är super nöjd med Ncase. Enda anledningen till att jag byter till Ghost är att jag vill ha mitt chassi ännu mindre.

Permalänk
99:e percentilen

Har min server i ett Node 304. Det är inget litet chassi. Fotavtryck och minsta sidomått är i princip de egenskaper som spelar störst roll, och där har 304:an inte mycket att komma med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Använder Fractal Design Core 500 (budgetvariant av Node 304). Mycket lättarbetad låda som rymmer stora kylare på både cpu och gpu. Har endast 1 förinstallerad chassifläkt (140 mm utblås) och Arctic Freezer 33 (ekvivalent med din CM 212 Evo) till cpu.

Ryzen 1300x @3.9 GHz: ~80 Watt i Prime95, max temp 70 grader med Silent Mode på cpu fläkt i Bios.
RX 570 @1415 MHz: ~180 Watt i Furmark, max temp 75 grader med 25% rpm.

Systemet är behagligt tyst under långa sessioner i hårdvarustressande spel vilket kan tillskrivas bra kyllösningar och luftflöde i chassi. Eftersom Node 304 är mycket snarlik Core 500 så törs jag rekommendera den. Passar perfekt i/på ett skrivbord. Tack vare låg chassihöjd har jag ersatt de två nedersta lådorna med datorn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Celphish: Jag har ägt Ncase M1, och hade det inte varit för att jag vill ha Threadripper och därmed ATX i Cerberus X så hade jag aldrig bytt. Ncase M1 är himmelen, fantastiskt fint chassi, kvalité, passform, du får verkligen vad du betalar för. Du måste dock vara medveten om att värme är din största fiende och att bygget kräver god planering om du vill få in många delar.

https://i.imgur.com/FstrBrX.jpg

Mvh

Skrivet av Skonky:

Jag säger också Ncase M1 eller ghost S1. Har ett Ncase men beställde Ghosten!

Mitt första mITX chassi var ett Node 304 faktiskt. Jag var nöjd med det, men det var som vilket annat chassi som helst kvalitetsmässigt. Bra FD kvalité. Men du kan inte jämföra med ett Ncase eller likande chassi då dessa är i en helt annan nivå.

Som @Aeig säger behöver du planera lite, men det behöver man göra med ett Node 304 också, så det är inte så stor skillnad. Mitt Ncase är svalare än mitt Node 304 som inte har särskilt bra insug eller andning alls i min mening. I ett Ncase andas varje del för sig själv, men om du har ett öppet grafikkort kan de behöva lite hjälp. Du har mycket större flexibilitet med ett Ncase också.

Du kan ha ditt ATX nätagg i Ncaset men då får du inte plats med ett stort grafikkort, då måste du ha ett mITX grafikkort.

Ett evo 212 får inte plats, nej, men finns många andra som funkar. Jag har ett Noctua NH-U9s, väldigt nöjd, och kan bara rekommendera corsairs sfx PSUer. Riktigt bra.

Alldeles för trött för att tänka, men jag är super nöjd med Ncase. Enda anledningen till att jag byter till Ghost är att jag vill ha mitt chassi ännu mindre.

Skrivet av Alling:

Har min server i ett Node 304. Det är inget litet chassi. Fotavtryck och minsta sidomått är i princip de egenskaper som spelar störst roll, och där har 304:an inte mycket att komma med.

Skrivet av Wcx:

Använder Fractal Design Core 500 (budgetvariant av Node 304). Mycket lättarbetad låda som rymmer stora kylare på både cpu och gpu. Har endast 1 förinstallerad chassifläkt (140 mm utblås) och Arctic Freezer 33 (ekvivalent med din CM 212 Evo) till cpu.

Ryzen 1300x @3.9 GHz: ~80 Watt i Prime95, max temp 70 grader med Silent Mode på cpu fläkt i Bios.
RX 570 @1415 MHz: ~180 Watt i Furmark, max temp 75 grader med 25% rpm.

Systemet är behagligt tyst under långa sessioner i hårdvarustressande spel vilket kan tillskrivas bra kyllösningar och luftflöde i chassi. Eftersom Node 304 är mycket snarlik Core 500 så törs jag rekommendera den. Passar perfekt i/på ett skrivbord. Tack vare låg chassihöjd har jag ersatt de två nedersta lådorna med datorn istället.

Tack för era svar!

Att Ncase är en helt annan klass kvalitetsmässigt räknar jag med, det kostar ju trots allt 3 x node 304.
Gällande planering av komponenter;
Mjo, det är det jag försöker göra.
Att byta moderkort är steg 1, cpu å minnen vill jag helst inte byta då det blir för stort ekonomiskt hopp men med för lite prestanda-vinst. Byta grafikkort känns också lite som en pengasink, får kanske 3000kr för mitt 980 ti, nytt 1070 itx kostar 4500-ish, vilket innebär att det är enklare att byta ut mitt 180mm RM850i mot ett sfx om det så behövs.
Skulle jag köra på node:en blir det ju ett vanligt agg, men 140mm långt, t.ex. ett FD Integra M 650w för 750kr.
Det går ungefär jämnt ut med vad jag får för gamla (eller nöjer mig med för gamla iaf).

Frågan till er som gick till node 304 är:
Kändes det som ni gick ner mycket i storlek?
Jag vill ju inte hamna i en situation där man lägger massa pengar och energi och sen känns datorn knappt mindre i slutändan.
Jag vet att jag t.ex. kompromissar på kylning samt att jag endast hittat ett h97-mobo vilket tar bort ev överklockning (vilket jag ändå inte bör göra då kylningen är kompromissad).
Ska även sälja mitt xonar-kort å gå över till externt.

Något annat jag bör tänka på innan jag går över till ett mindre chassi?

Å ni som haft ncase, eller har ett, hojta till om ni vill bli av med det

Permalänk
Medlem

En sak till.. mitt 980ti är ju inte ett blower-kort, vilket beror på att jag också vill ha en någorlunda tyst burk.
Den står trots allt i vardagsrummet.
Min nuvarande define C har bara noctua-fläktar (2x 140 i front, 1x120 bak och 2 x 120 i taket) så den låter ingenting om jag inte pressar den, å då har jag ändå lurar på mig ;P

Permalänk
Medlem

Kolla på detta chassi http://www.lian-li.com/en/dt-portfolio/pc-q38/
Har själv en Q38 med Ryzen 1600 och Rx 580.
Så klart inte lika superslimmat som Ncase eller Ghost men väldigt fin byggkvalité och något enklare att få kabeldragning etc snyggt.

Visa signatur

headake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Tack för era svar!

Att Ncase är en helt annan klass kvalitetsmässigt räknar jag med, det kostar ju trots allt 3 x node 304.
Gällande planering av komponenter;
Mjo, det är det jag försöker göra.
Att byta moderkort är steg 1, cpu å minnen vill jag helst inte byta då det blir för stort ekonomiskt hopp men med för lite prestanda-vinst. Byta grafikkort känns också lite som en pengasink, får kanske 3000kr för mitt 980 ti, nytt 1070 itx kostar 4500-ish, vilket innebär att det är enklare att byta ut mitt 180mm RM850i mot ett sfx om det så behövs.
Skulle jag köra på node:en blir det ju ett vanligt agg, men 140mm långt, t.ex. ett FD Integra M 650w för 750kr.
Det går ungefär jämnt ut med vad jag får för gamla (eller nöjer mig med för gamla iaf).

Frågan till er som gick till node 304 är:
Kändes det som ni gick ner mycket i storlek?
Jag vill ju inte hamna i en situation där man lägger massa pengar och energi och sen känns datorn knappt mindre i slutändan.
Jag vet att jag t.ex. kompromissar på kylning samt att jag endast hittat ett h97-mobo vilket tar bort ev överklockning (vilket jag ändå inte bör göra då kylningen är kompromissad).
Ska även sälja mitt xonar-kort å gå över till externt.

Något annat jag bör tänka på innan jag går över till ett mindre chassi?

Å ni som haft ncase, eller har ett, hojta till om ni vill bli av med det

Passa på och köp ett Ncase M1 när alla uppgraderar till Ghost S1.

1000 kr på marknaden på flera Ncase M1 har jag sett efter Kickstartern.

Edit: Söndag 19.00 kommer Slacker Backers kunna köpa Ghost S1 för 1990 kr via Louqe hemsida om detta är intressant.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Passa på och köp ett Ncase M1 när alla uppgraderar till Ghost S1.

1000 kr på marknaden på flera Ncase M1 har jag sett efter Kickstartern.

Jag ska hålla utkik, kanske sätta ut en annons.

En annan väldigt positiv sak jag precis insåg:

Jag har en liten esxi-burk under skrivbordet med mitx, (simple fx-6300 cpu) i ett Nano S med mitt gamla Corsair HX650.
Om jag byter plats på maindelarna och denna server när jag får mitt moderkort får jag en ljuddämpad, lättbyggd och fungerande ITX-burk, om än aningen stor, som jag kan köra på sålänge tills jag ev. snubblar över ett ncase.

Ncase:et innebär ju dock att nytt agg måste köpas så det får ju tas med i beräkningen.

Nano s:n var inte med tidigare som kandidat då den är 10cm lägre (ca) än min define C, men den har ju en fördel iom att jag redan äger den.

Permalänk
Medlem

Här har du ett väldigt prisvärt ITX chassi som egentligen är en klon av Ncase M1, tillverkad av Cougar. Asedo är en bra ÅF och dom har den i lager.

https://asedo.se/product/Komponenter/Datorlador-tower/Compuca...

Kanske ett alternativ?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Celphish: Tycker också att du ska sälja rubbet som du har idag och köpa en helt ny dator. Ryzen passar perfekt i ITX, du kan få 6 eller 8 kärnor med SMT och det kommer hålla bra under en lång tid, den är dessutom väldigt effektiv och sval.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här har du ett väldigt prisvärt ITX chassi som egentligen är en klon av Ncase M1, tillverkad av Cougar. Asedo är en bra ÅF och dom har den i lager.

https://asedo.se/product/Komponenter/Datorlador-tower/Compuca...

ov8ICYqDe2I

Kanske ett alternativ?

Mvh

Den verkar intressant, ska kika närmare på den!
Den är 5cm högre än Ncase och 5cm lägre än nano s.
Inte jättestor skillnad mot det jag har dock.

Skrivet av Aeig:

@Celphish: Tycker också att du ska sälja rubbet som du har idag och köpa en helt ny dator. Ryzen passar perfekt i ITX, du kan få 6 eller 8 kärnor med SMT och det kommer hålla bra under en lång tid, den är dessutom väldigt effektiv och sval.

Mvh

Problemet är ddr4, 16gb kostar 2000kr-ish, tillsammans med en ryzen som inte är sämre än 4790k i spel går det på 6-7k för endast dem delarna.. Kanske kan få 3 för det jag har..
+ chassi (om vi nu räknar på ncase m1) å psu blir det väldigt lite.

Jag kan dock tänka mig att byta mot coffee lake om 8400 kommer i lager nångång, men mitx 370-mobos är fortfarande dyra. Dessutom måste jag isf få tag på 16gb ddr4 för 1000kr om det inte ska vara för stor förlustaffär.

Permalänk

Kan slänga in tipset Raijintek Metis. Kostar väl runt 500 kr, har dock lite begränsningar. Blev nöjd med mitt bygge efter en omgång med hålsågen!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kan slänga in tipset Raijintek Metis. Kostar väl runt 500 kr, har dock lite begränsningar. Blev nöjd med mitt bygge efter en omgång med hålsågen!

Hehe, hålsågen
Tack för tipset men det verkar inte ta mitt grafikkort, det är 277mm långt nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Den verkar intressant, ska kika närmare på den!
Den är 5cm högre än Ncase och 5cm lägre än nano s.
Inte jättestor skillnad mot det jag har dock.

Problemet är ddr4, 16gb kostar 2000kr-ish, tillsammans med en ryzen som inte är sämre än 4790k i spel går det på 6-7k för endast dem delarna.. Kanske kan få 3 för det jag har..
+ chassi (om vi nu räknar på ncase m1) å psu blir det väldigt lite.

Jag kan dock tänka mig att byta mot coffee lake om 8400 kommer i lager nångång, men mitx 370-mobos är fortfarande dyra. Dessutom måste jag isf få tag på 16gb ddr4 för 1000kr om det inte ska vara för stor förlustaffär.

Ärligt talat så låter det lite slöseri med pengar i dagsläget att uppgradera för din del. Du har redan så bra komponenter så varför inte avvakta och se vad som händer på marknaden? Hur går visdomen..."den som väntar på något gott kan aldrig vänta för länge". Varför inte bara spåna runt och följa utvecklingen, vilket är halva nöjet, och sedan göra inköp när alla pusselbitar fallit på plats? Kanske köpa något begagnat budgetchassi i experimentsyfte? Oavsett uppgradering idag kommer den att upplevas som marginell. I dubbelt blindtest så skulle man nog inte kunna avgöra skillnad. Men vi människor är känslodrivna...så gör som du behagar. Gud vilket svammel från min sida... Ha det bra :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Ärligt talat så låter det lite slöseri med pengar i dagsläget att uppgradera för din del. Du har redan så bra komponenter så varför inte avvakta och se vad som händer på marknaden? Hur går visdomen..."den som väntar på något gott kan aldrig vänta för länge". Varför inte bara spåna runt och följa utvecklingen, vilket är halva nöjet, och sedan göra inköp när alla pusselbitar fallit på plats? Kanske köpa något begagnat budgetchassi i experimentsyfte? Oavsett uppgradering idag kommer den att upplevas som marginell. I dubbelt blindtest så skulle man nog inte kunna avgöra skillnad. Men vi människor är känslodrivna...så gör som du behagar. Gud vilket svammel från min sida... Ha det bra :).

Hehheheh, jag förstår hur du tänker.
Jag har dock problemet att när jag väl får nys om något är det allt jag tänker på tills jag fixar det.
Jag gick från Bequiet SilentBase 800 (som jag gick till från r4) (vann 800 i en cs-tävling) till Define C då 800:an var för stor för att ha på skrivbordet.
Tycker fortfarande den är lite för stor men det är inte enkelt att hitta mitx-kort till 1150-socket, därför har jag övervägt uppgradering till nyare gen.
Skulle jag få en 8400 för 2k, mobo för 1300 å minnen för 1000kr är det inte mycket extra om jag får cirka 3k för gamla grejjerna.
Dock är det bökigt.
Ivf, ska se om jag får tag på ett begagnat ncase för bra pris, annars kör jag nog på nano s tills ett bra tillfälle dyker upp.
Vill inte lägga ut för mycket pengar för att gå i sidled så att säga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Har min server i ett Node 304. Det är inget litet chassi. Fotavtryck och minsta sidomått är i princip de egenskaper som spelar störst roll, och där har 304:an inte mycket att komma med.

Jag instämmer med Alling, Node 304 är inget litet chassi, volymen på 19 liter är inte heller något att skoja om.
I node 304 kör jag min NAS med 5 st hårddiskar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Lazer3D LZ7...
http://www.lazer3d.com/product/lz7/

Men då måste du ha kortare grafikkort och SFX nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag instämmer med Alling, Node 304 är inget litet chassi, volymen på 19 liter är inte heller något att skoja om.
I node 304 kör jag min NAS med 5 st hårddiskar.

Kan tänka mig att det känns "litet" när man jämför med mitt befintliga define C, dock tror jag inte det känns litet nog om man jämför med Nano s om man nu försöker motivera 800kr.

Skrivet av Rick69:

Det såg intressant ut! Dock vettefan om kylningen skulle vara speciellt bra för min typ av gpu, har ju msi gaming-kylaren vilket lär kvävas rätt hårt av den sidopanelen där:
https://www.youtube.com/watch?v=57oeEsSK454
Tack för tipset ändå

Skrivet av Rick69:

Lazer3D LZ7...
http://www.lazer3d.com/product/lz7/

Men då måste du ha kortare grafikkort och SFX nätagg.

Den va verkligen liten!
Är dock, i dagsläget, inte aktuellt att byta gpu, tack för tipset

Permalänk

Har ett 304, tänkte att det skulle vara skönt med ett litet smidigt chassi. Tyvärr är jag inte så nöjd, det är varken litet eller stort. Det är ju förstås mitt fel, chassit som sådant är kanon om man vill ha plats med massor med lagring och normalstora komponenter. Jag har 150mm PSU, GTX 780 Windforce 3X och NH-U14S i det och det är fortfarande ganska luftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Vill inte lägga ut för mycket pengar för att gå i sidled så att säga.

Läs ditt första inlägg, du har ju redan spenderat för mycket pengar för att gå i sidled. Du har redan köpt ett EVGA 1150 ITX kort (gissar på Z97 Stinger?) vilket kostar en rejäl slant och nu jagar du efter ett chassi och förmodlingen en nätdel också eftersom du försöker sälja det du har. Hur hade du tänkt att försöka komma undan billigt?

Du säger det själv, ordagrant:

Skrivet av Celphish:

Jag har dock problemet att när jag väl får nys om något är det allt jag tänker på tills jag fixar det.

Ja, jag skulle också kalla det för ett problem för det låter som att du har inte tänkt igenom det här särskilt noga. Dina grejer håller minst ett år till så varför inte sitta på det du har nu tills det blir dags för att bygga nytt helt och hållet för då kan du passa på att lägga upp en budget och spåna vidare på ditt ITX bygge.

Min avsikt är inte klanka ner på dig och kalla dig för korkad utan att få dig att reagera på hur mycket pengar det handlar om så tänk på hur mycket pengar du har redan spenderat i en stund och hur mycket mer pengar du kommer få lägga på det här enbart för att få gå i sidled -- i en ITX burk.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Läs ditt första inlägg, du har ju redan spenderat för mycket pengar för att gå i sidled. Du har redan köpt ett EVGA 1150 ITX kort (gissar på Z97 Stinger?) vilket kostar en rejäl slant och nu jagar du efter ett chassi och förmodlingen en nätdel också eftersom du försöker sälja det du har. Hur hade du tänkt att försöka komma undan billigt?

Du säger det själv, ordagrant:

Ja, jag skulle också kalla det för ett problem för det låter som att du har inte tänkt igenom det här särskilt noga. Dina grejer håller minst ett år till så varför inte sitta på det du har nu tills det blir dags för att bygga nytt helt och hållet för då kan du passa på att lägga upp en budget och spåna vidare på ditt ITX bygge.

Min avsikt är inte klanka ner på dig och kalla dig för korkad utan att få dig att reagera på hur mycket pengar det handlar om så tänk på hur mycket pengar du har redan spenderat i en stund och hur mycket mer pengar du kommer få lägga på det här enbart för att få gå i sidled -- i en ITX burk.

Är med på vad du menar.
Å nja, moderkortet är ett MSI H97i AC (får lämna z97 tyvärr), typ 800kr.

Att lägga lite pengar för att gå till ITX tycker jag inte direkt är sidled, eller ja, det är ju det i prestanda, men inte i funktion. Förutsättningen är att resultatet blir ett nämnvärt mycket mindre och smidigare chassi.

Nu ser det ut som jag kan komma undan med att endast byta moderkort och sen göra liten rokad här hemma så kan jag köra på ett Nano S ist.

Sen går jag ju i tankarna om att slänga i en FD Celsius S24 för att optimera kylningen av cpun å göra lite mer plats.. men det är en annan femma.. har ju en Evo 212 jag kan frigöra om jag flyttar in Noctuan i den burk som har 212:an i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Är med på vad du menar.
Å nja, moderkortet är ett MSI H97i AC (får lämna z97 tyvärr), typ 800kr.

Att lägga lite pengar för att gå till ITX tycker jag inte direkt är sidled, eller ja, det är ju det i prestanda, men inte i funktion. Förutsättningen är att resultatet blir ett nämnvärt mycket mindre och smidigare chassi.

Nu ser det ut som jag kan komma undan med att endast byta moderkort och sen göra liten rokad här hemma så kan jag köra på ett Nano S ist.

Sen går jag ju i tankarna om att slänga i en FD Celsius S24 för att optimera kylningen av cpun å göra lite mer plats.. men det är en annan femma.. har ju en Evo 212 jag kan frigöra om jag flyttar in Noctuan i den burk som har 212:an i dagsläget.

Jag håller inte med. Den stora nackdelen med ITX är hur begränsat formatet är, så du tappar även i funktion så det enda du vinner på det är att du har något med mindre footprint än det du har nu.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag håller inte med. Den stora nackdelen med ITX är hur begränsat formatet är, så du tappar även i funktion så det enda du vinner på det är att du har något med mindre footprint än det du har nu.

Nja, det jag förlorar i faktiskt funktion är väl överklockningsmöjligheterna om jag nu kör på h97-chipset ist för z97.
Sen är ju "mindre footprint" en stor grej då jag har skrivbordet i vardagsrummet och att jag går på lan rätt ofta.

Jag misstänker att Nano s är en bra kompromiss, speciellt iom att jag redan har den.

Känner att min define C med allt i är för stor å tung, men nano s kan vara ok, även om den är aningen stor för itx.
Sen har jag en annons ute för ncase men får se om nån nappar

Permalänk

Oftast är mITX chassina både breda och långa. Det är ju det som skapar problem på skrivbordet, de borde ju byggas på höjden istället. Jag valde Jonsbo U2 av den anledningen. Det är jag riktigt nöjd med, snyggt är det också. Dock inget för TS då det tar max 220mm GPU.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Oftast är mITX chassina både breda och långa. Det är ju det som skapar problem på skrivbordet, de borde ju byggas på höjden istället. Jag valde Jonsbo U2 av den anledningen. Det är jag riktigt nöjd med, snyggt är det också. Dock inget för TS då det tar max 220mm GPU.

Jag gillar formen på det, men det verkar vara lite udda lösningar för saker och ting. Känns lite old-school på sätt å vis.
Det finns väl nåt chassi som är väldigt vertikalt där man drar in kablarna underifrån om jag inte missminner mig.. ska googla lite

Permalänk
Skrivet av Celphish:

Jag gillar formen på det, men det verkar vara lite udda lösningar för saker och ting. Känns lite old-school på sätt å vis.
Det finns väl nåt chassi som är väldigt vertikalt där man drar in kablarna underifrån om jag inte missminner mig.. ska googla lite

Tänker du kanske på gamla Silverstone Fortress Mini? Phanteks har väl släppt en ny variant på det?

Edit: Heter ENTHOO EVOLV SHIFT X, kort och gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tänker du kanske på gamla Silverstone Fortress Mini? Phanteks har väl släppt en ny variant på det?

Edit: Heter ENTHOO EVOLV SHIFT X, kort och gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, precis, Fortress Mini..
Aja.

Appropå annat har Nano S lite "problem" med kylning av vanliga eftermarknadskylare på gpu vid psun, så jag kikar på hur krångligt och dyrt det är med AIO för grafikkortet, hehe, kanske kan vara något ;P