Kan man parallellkoppla extern lagring?

Permalänk

Kan man parallellkoppla extern lagring?

Hej!

Om vi bortser från en eventuell flaskhals, kan man parallellkoppla USB3 lagring, tex via hubb eller liknande?

Jag tänker egentligen specifikt på att det finns routers som har USB-kontakter, men att de inte är obegränsade. Då upptod frågan om man kan addera enheter på något sätt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ska väl gå, det är bara att koppla in en hub i routern och sedan koppla in lagringsenheterna i den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I syftet att lägga till en nätverksdelad enhet ska det gå ja, därför finns det flera:)
Å andra sidan kommer du till 99% inte få nån form av RAID.

Permalänk

Kan detta fungera även för tex Raspberry Pi och annat som har stöd för USB enheter, men som har begränsade USB enheter? USB hubbar har jag endast föreställt mig fungera för tangentbord, möss, scanners etc.

@tcntad du tänker på att jag behandlar dem som en enda enhet? Nej, det är ingen fara att de framställs som olika enheter. Om du tänkte något annat, utveckla gärna

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Ska väl gå, det är bara att koppla in en hub i routern och sedan koppla in lagringsenheterna i den.

Det skulle ju kunna skita sig om routerns firmware kan montera/exponera flera filsystem. Asus verkar inte ha något problem med flera anslutna enheter. Inte DD-WRT heller.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Haider of Sweden:

Kan detta fungera även för tex Raspberry Pi och annat som har stöd för USB enheter, men som har begränsade USB enheter? USB hubbar har jag endast föreställt mig fungera för tangentbord, möss, scanners etc.

@tcntad du tänker på att jag behandlar dem som en enda enhet? Nej, det är ingen fara att de framställs som olika enheter. Om du tänkte något annat, utveckla gärna

Pi är ganska mångsidig och du kan säkert göra något med den och en router så du får en enkel filserver.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Pi är ganska mångsidig och du kan säkert göra något med den och en router så du får en enkel filserver.

Eller en NAS: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682002/raspberry-pi-nas/sid...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Kan detta fungera även för tex Raspberry Pi och annat som har stöd för USB enheter, men som har begränsade USB enheter? USB hubbar har jag endast föreställt mig fungera för tangentbord, möss, scanners etc.

Av vilken anledning skulle det inte gå att köra Hårddiskar via en extern USB-hub? - har kört runt 300-350MB/s mot flera diskar med extern USB3-hub till en USB3-uttag på laptopen. Det går också göra samma sak med uttag från RPI men lider av flaskhals inne i chippen vilket gör att det är 10-17 MB/s total hastighet (och delar dessutom brandbredd med nätverk-delen) vare sig en eller flera diskar körs på samma gång.

Att göra striped RAID-0 på två diskar ger ingen hastighetsökning (det fungerar inte på laptop/dator heller om det inte går till två olika USB-hubbar i burkarna) det går inte heller att ansluta flera USB2-diskar till en USB3-hubb och tro att man får diskarnas sammanlagda hastighet på den gemensamma USB3uttaget - utan USB3-gränssnittet 'slår om sig' till en USB2-gränssnitt och sammanlagda hastighet är max ca 40 MB/s oavsett hur många hårddiskar som ansluts till datorns USB3-hub

RPI:s begränsning i hastighet på USB är ett Aber, men är inget man kan göra något åt eller komma runt det hela.

många USB-hubbar har egen väggvårta som strömförsörjer de anslutna utgångarna för att tex. orka med externa diskar.