Permalänk
Medlem

Endast 10Mbit ner med Win10

Hej!

För ungefär en vecka sedan så tog jag farväl av min gamla trasiga installation av Win7 och formaterade om burken för att istället köra Windows 10. Efter detta så märkte jag att det tog lite längre tid att till exempel ladda bilder på hemsidor och att Youtube inte direkt gav mig HD-upplösning som förr. Jag gjorde ett test på bredbandskollen och fick ett resultat liknande detta:

Väldigt märkligt eftersom jag har 250/50 hos Comhem och har alltid fått ut mer än så. Jag antog att problemet var hos Comhem och testade istället med min jobb-laptop där jag fick detta resultat:

Jag provade att installera drivers för nätverkskortet om det kunde vara så att Win10 på något sätt gjort fel vid installation men detta gjorde varken till eller från. Jag har också testat att koppla bort allt annat i nätet och endast haft min dator kopplad direkt till Comhems bryggade modem så att min burk får en publik IP, inte ens detta gjorde någon skillnad. Har också testat att forcera 1Gbit genom inställningar för nätverkskortet men återigen utan resultat.

Någon som vet vad som kan vara fel? Datorn som har problem är den i min signatur.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Intel-Network...
Installera och kör proset. Inte testat använda det någon gång, men vet att det ska vara väldigt bra för att debugga nätverksrelaterade saker. (Länken ovan är för din NiC.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Jag valde att installera både drivers och PROSet och utan att ens starta PROSet-programmet så verkar drivrutinerna ha löst problemet. Tack!

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White