Permalänk
Inaktiv

Datorn/systemet postar i safe mode

Halloj!

Har nu haft problem med min nyligen hopbyggda dator, systemet postar ibland i safe mode. Jag trodde först att det inte var något större problem, men efter att den startat så i 4 gånger nu så bestämde jag mig att fråga om hjälp här på Sweclockers. Har du/ni förslag på vad orsaken till problemet är och på vilket sätt man kan lösa det på?
Tacksam för svar!

/M18

Permalänk
Medlem

Vad innebär POST safe mode? Menar du att den gör nåt extra bios-test? Låter i så fall som nån form av överklock som misslyckas.

Om du menar att Windows startar i safe mode så är det gissningsvis nåt vajsing med installationen. Vad har du för windowsversion i så fall? Har du installerat från grunden när du byggde nya systemet?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Vad innebär POST safe mode? Menar du att den gör nåt extra bios-test? Låter i så fall som nån form av överklock som misslyckas.

Om du menar att Windows startar i safe mode så är det gissningsvis nåt vajsing med installationen. Vad har du för windowsversion i så fall? Har du installerat från grunden när du byggde nya systemet?

Innan inloggningsskärmen visar sig kommer det upp en svart bild där det står något i liknande stil med "system failed to post". Jag har inte försökt överklocka något, har bara aktiverat XMP i BIOS och ändrat chassifläkten till PWM mode.
Ja, jag installerade Windows från grunden med en USB sticka (köpte Windows 10 USB versionen). Windows version är jag inte riktigt säker på, det står 1709 och 16299.192.

/M18

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

Innan inloggningsskärmen visar sig kommer det upp en svart bild där det står något i liknande stil med "system failed to post". Jag har inte försökt överklocka något, har bara aktiverat XMP i BIOS och ändrat chassifläkten till PWM mode.
Ja, jag installerade Windows från grunden med en USB sticka (köpte Windows 10 USB versionen). Windows version är jag inte riktigt säker på, det står 1709 och 16299.192.

/M18

I det lägen så testar du med att inte aktivera XMP i bios och kollar om problemet kvarstår eller inte..

För övrigt har du 2 RAM stickor eller fler? om fler än två så har du troligen problemet där...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

@ggustavsson:

Ska testa inaktivera XMP och se. Jag har två stycken 8GB RAM stickor.

/M18