Permalänk

Snåla in på chassi?

Hej
Har köpt datordelar för ca 17k nu
Chassit fick jag av en bekant, en gammal define r2 (tror jag efter lite googlande)
Är det värt att spara sig 1300kr eller tappar jag vissa vitala funktioner som nyare chassin har ex. Define r6 eller r5 som jag har sneglat på bl.a.

Spä på med info då jag är ny på området
Tack på förhand

komponenter jag har köpt är:
Asus rog strix 1080
I5 8600k
Asus prime z370-a
Be quiet pure rock CPU kylare
2st extra fläcktar till chassit (pure wings 3 140mm)
Cm850x
DDR4 16gb 3000MHZ
Evo 960 250GB m.2 ssd
1tb hdd 7200 rpm
Windows 10 Home edition

Permalänk
Medlem

@UbbhultWarrior: Kan väl tänka mig att det skulle var I/O på framsidan, USB3 i.s.f?

Annars är du nöjd med R2 så kör på det. Är det värt är upp till dig. Det är enkelt att flytta över delar om du inte har vattenkylning antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UbbhultWarrior:

Hej
Har köpt datordelar för ca 17k nu
Chassit fick jag av en bekant, en gammal define r2 (tror jag efter lite googlande)
Är det värt att spara sig 1300kr eller tappar jag vissa vitala funktioner som nyare chassin har ex. Define r6 eller r5 som jag har sneglat på bl.a.

Spä på med info då jag är ny på området
Tack på förhand

komponenter jag har köpt är:
Asus rog strix 1080
I5 8600k
Asus prime z370-a
Be quiet pure rock CPU kylare
2st extra fläcktar till chassit (pure wings 3 140mm)
Cm850x
DDR4 16gb 3000MHZ
Evo 960 250GB m.2 ssd
1tb hdd 7200 rpm
Windows 10 Home edition

Nej, köp någar PWM fläkatar istället.

Permalänk
Medlem

Det stora hela är de nästan samma, men så klart finns det förbättringar i R5 än i R2, frågan är väl vad man kräver och tycker, monteringen tyckte jag var bättre i R5, men också möjligheten att flytta luckan på chassiet fram sida till vänster och höger beror lite på vilken sida du ställer burken.

Sedan ljudisoleringen tyckte jag har förbättras något, så är chassiet i bra skick så är det inga problem köra med R2.

Men det finns så klart synpunkter på R5 också som jag tycker man har kunnat förbättra ännu mer.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande ett R4 och känner ingen direkt fördel av att uppgradera. Använder inga av utgångarna fram så det är egentligen låda som låda.

Det som kan bli problem är om man har ett litet, billigt byggt chassi, som min andra dator. Köpte ett begagnat 780 och slängde in i den. 780't var för långt så jag fick använda mig av vinkelslip och lite eltejp för att göra mer plats i chassit.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
99:e percentilen

Du borde absolut inte köpa ett R5 eller R6, baserat på vad jag kan utläsa ur denna trådstart. Däremot hade ett mindre chassi som Define C eller Meshify C varit en väldigt trevlig (och inte heller särskilt dyr) uppgradering. Det enda problemet där skulle kunna vara längden på ditt nätaggregat om du ska ha den mekaniska hårddisken. Tycker du borde gått för ett RM650x istället för RM850x (som jag antar du menar), vilket dessutom hade sparat dig 400 kr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Chassit i mitt tycke är väldigt viktigt, har du delar för 17k vill du ju även att utsidan ska spegla premiumkänsla. Lite som att stoppa in den nyaste motorn i en gammal skitbil. Bara min åsikt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av UbbhultWarrior:

Hej
Har köpt datordelar för ca 17k nu
Chassit fick jag av en bekant, en gammal define r2 (tror jag efter lite googlande)
Är det värt att spara sig 1300kr eller tappar jag vissa vitala funktioner som nyare chassin har ex. Define r6 eller r5 som jag har sneglat på bl.a.

Spä på med info då jag är ny på området
Tack på förhand

komponenter jag har köpt är:
Asus rog strix 1080
I5 8600k
Asus prime z370-a
Be quiet pure rock CPU kylare
2st extra fläcktar till chassit (pure wings 3 140mm)
Cm850x
DDR4 16gb 3000MHZ
Evo 960 250GB m.2 ssd
1tb hdd 7200 rpm
Windows 10 Home edition

Det har hänt en del på chassifronten de senaste åren.
Med din R2'a kan det bli struligt med stora (höga) tornkylare, och bättre AIO lösningar går inte att montera alls.
Men en R2 'a ändå bättre än de nya sniklådorna som finns.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless