Låg hastighet med kabel till Google Wifi

Permalänk
Medlem

Låg hastighet med kabel till Google Wifi

Tjena!

Tänkte se om någon mer här varit med om liknande problem som jag..

Jag har nyligen skaffat mig ett set med Google Wifi som fungerar över förväntan trådlöst.
När jag däremot kopplar in en kabel direkt till ena pucken för att slippa övergången från puck till min dator trådlöst (tänker att det borde medföra något bättre uppkoppling den vägen) så får jag typ 75x sämre nedladdningshastighet än över trådlöst.
Trådlöst får jag mellan 170 och 200 och med kabel till pucken ca 2.5 mbit.

Uppdaterat drivrutin till nätverkskortet och provat 2 olika kablar, en cat 5e och en cat6.

Förstår ju att det är någon inställning eller liknande på datorn men frågan är vad.. Inte varit med om det här förut och då jobbar jag ändå en del med nätverk

Har ett Asus Maximus Ranger VII moderkort.

Något tips?

Permalänk
Medlem

Kolla så det blir rätt hastighet, alltså Gbit och inte 10/10 anslutning när du stoppar i TP kabeln.
Det går att ställa in manuellt på ditt nätverkskort om det skulle vara problemet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Också låg hastighet på Google Wifi

@Ashtani: Jag upplever också problem, men det är först under senaste veckan jag upptäckte det.
Ofta är det full fart på nätet, men det är instabilt. Ofta är det runt 100 Mbit/s men så droppar det till allt mellan 0-100. Det kan vara i sekunder eller tiotals minuter. Och då testar jag på en dator som är kopplad med kabel till primär puck. Kopplar jag in datorn direkt till Telias router så blir det mycket bättre.
Kanske är det pucken som håller på att ge sig. Hittade du ditt problem?

Permalänk
Medlem

@sundqjan: Jag får skylla på semestertider.. missat totalt att du skrivit! Jag hittade aldrig felet på mitt problem, dock så löste det sig när jag bytte dator nu för någon månad sen.
Det trådlösa har jag dock aldrig haft problem med utan det var bara när jag kopplade kabel direkt till en av enheterna som det blev fel. Med nya datorn blir det inte det så var någon drivrutin eller liknande på min gamla som förstörde