Flera fel efter ominstallation av windows 10

Permalänk
Medlem

Flera fel efter ominstallation av windows 10

Tjena! Håller på att bli tokig på windows 10 nu. Bestämde mig i fredags att rensa allt i datorn genom att ominstallera windows. När jag var klar lät jag datorn rulla för att ladda ner alla updates osv. (Stod på i 1 dygn)
Första felet jag märkte när jag kom tillbaka var att windows update inte fungerade som den skulle. Frös updates och krashade. Lyckades äntligen få till det genom Wsus offline. När jag sedan ladda ner spel jag spelade tidigare så har jag en fps på 40 när jag tidigare låg på 250?

Specs:
Geforce 1050 Ti
I5-6600K
16 gig ram
Har alla senaste uppdateringar både på nvidia experiance och windows. Som sagt innan jag ominstallerade så funkade allt kanon men nu är allt segare och mycket lägre fps.
Någon som vet någon lösning?

Permalänk
Medlem

Har du installerat chipset drivers för moderkortet?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Joppis:
Tack för svar!
Nej det har jag inte, gjorde inte det manuellt när jag byggde ihop den heller. Nåt jag måste göra denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siab97:

@Joppis:
Tack för svar!
Nej det har jag inte, gjorde inte det manuellt när jag byggde ihop den heller. Nåt jag måste göra denna gång?

Ja, det är alltid bra o installera dem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, det är alltid bra o installera dem

Alright ska testa de på direkten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@siab97: Är det bara ett spel? Vilket? Alternativt, lek lite med Windows Game mode (aktivera, avaktiera) finns i settings

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner för grafikkortet?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Har du installerat drivrutiner för grafikkortet?

Ja via nvidia experiance har jag senaste drivers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@siab97: Är det bara ett spel? Vilket? Alternativt, lek lite med Windows Game mode (aktivera, avaktiera) finns i settings

Yes har endast hunnit testa ett. Fortnite. Aight ska kika på de om ej chipset fixar de:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Startade fortnite nyss samt aktivitetshanteraren. Gpu ligger på 90+% med endast fortnite igång vilket är helt galet. Fattar inte vad som hänt..
Testade ladda ner intels chipset utility och installerade den. Något mer man behöver göra eller är drivers färdiga då?:p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Overwatch:
Se man på, får testa igen imorn!

Permalänk
Medlem

@Overwatch:
hade redan installerat den uppdateringen. De jag tycker är konstigt är att windows bara i sig gör att hårddisken, ram och cpu jobbar som tokar. disk ligger på 90+ bara av att jag startar datorn..

Permalänk
Medlem

@siab97: "Bara windows i sig", kan du kolla i aktivitethanteraren vad det är som slukar resources?

edit, några andra med samma driver har också problem https://www.sweclockers.com/forum/trad/1505695-prestandaforsamring-med-nvidia-390-65-drivrutiner

du kan ju tanka en äldre driver för att se om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem

@Overwatch:
https://imgur.com/a/NZiPC
Där är min aktivitet på datorn. Enda programmet som jag "själv" har igång är discord. Den har lugnat sig nu men går fortfarande upp till 100% på disk och till typ 40% CPU. Samt att jag kör på 40 fps ingame..

Permalänk
Skrivet av siab97:

Startade fortnite nyss samt aktivitetshanteraren. Gpu ligger på 90+% med endast fortnite igång vilket är helt galet. Fattar inte vad som hänt..
Testade ladda ner intels chipset utility och installerade den. Något mer man behöver göra eller är drivers färdiga då?:p

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för moderkort och hårddisk? Har du flera hårddiskar, koppla ur alla hårddiskar förutom den som windows ligger på när man installerar windows.
100% disk, var ligger page file? Hur mycket ledigt har du på c:? Och vad är på page file, här är en förklaring: https://youtu.be/bRe_MtNvVSM
Det kan vara bra att kolla om det finns någon biosuppdatering när man väl installerar om allt.
Att GPU ligger på 90%, då jobbar kortet(men ännu bättre om det är 99%), men klockar kortet och cpu upp sig som det ska?
Du kan ju se med MSI Afterburner hur det ser ut i spel, finns många inställningar att se, exempel: https://i.imgur.com/g4bkpcj.png

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@siab97: Du har inte råkat koppla din skärm till interna grafiken? (dvs moderkortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Vad har du för moderkort och hårddisk? Har du flera hårddiskar, koppla ur alla hårddiskar förutom den som windows ligger på när man installerar windows.
100% disk, var ligger page file? Hur mycket ledigt har du på c:? Och vad är på page file, här är en förklaring: https://youtu.be/bRe_MtNvVSM
Det kan vara bra att kolla om det finns någon biosuppdatering när man väl installerar om allt.
Att GPU ligger på 90%, då jobbar kortet(men ännu bättre om det är 99%), men klockar kortet och cpu upp sig som det ska?
Du kan ju se med MSI Afterburner hur det ser ut i spel, finns många inställningar att se, exempel: https://i.imgur.com/g4bkpcj.png

*Kör msi ms-7998 och sedan kör jag en seagate hårddisk på 1T
*page file ligger på 2944MB
*C ligger väl på ungefär 1T vet ej hur stor plats windows tar.
*Jo hittade en uppdatering till bios men blev osäker på hur man gjorde så inte de går sönt..
*Hur ser man om de clockar som de ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@siab97: Du har inte råkat koppla din skärm till interna grafiken? (dvs moderkortet)

Ne borde ju inte vara så om allt funkade som det skulle tidigare eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@siab97: Ne det borde inte va så, men du kanske kopplade ur skärmen och dammade av den i närheten av installationen, sen när du skulle koppla in den igen kopplade du till moderkortet (dvs interna grafiken). Det är bara att kolla var sladden från skärmen går, dvs går den till moderkortet eller till grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av siab97:

*Kör msi ms-7998 och sedan kör jag en seagate hårddisk på 1T
*page file ligger på 2944MB
*C ligger väl på ungefär 1T vet ej hur stor plats windows tar.
*Jo hittade en uppdatering till bios men blev osäker på hur man gjorde så inte de går sönt..
*Hur ser man om de clockar som de ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är faktiskt inte lätt att hjälpa till när informationen är väldigt bristfällig hårdvarumässigt, och antagligen låter jag lite dryg nu men jag har lagt ner över en timme på detta inlägg nu och antagligen blir du inte alls klokare av detta.

Efter mycket om och men, då jag började lite bakvägen med hur jag sökte på google...
Det verkar finnas Z170A SLI och Z170A SLI PLUS, vad du har... jahapp.

När det väl kommer en uppdatering på Meltdown/Spectre säkerhetshålet då bör alla som kan uppdatera bios göra det, borde komma till alla modeller närmaste månaden, de har ju några att ta hand om:
Wed, 10 Jan 2018 "MSI pushes out motherboard BIOS updates to tackle recent security vulnerabilities"
och det man behöver är ett usb minne, oftast formaterat med Fat32 och sen ladda ner rätt bios från rätt tillverkare och rätt modell, sen stoppa det i rätt usb port, en liten tutorial på detta:
How To Update BIOS on an MSI Motherboard

När det gäller grafikkort har du inte heller skrivit vilket du har, då det är olika prestanda mellan olika 1050ti.
Ser du någon skillnad på dessa två:
MSI GeForce GTX 1050 Ti Dual Fans LP HDMI DP 4GB https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4030741
Asus GeForce GTX 1050 Ti Strix Gaming OC HDMI DP 4GB https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3967803
Det ena kortet har en boost på 1 392 MHz det andra 1 506 MHz, båda är 1050Ti kort.
MSI Afterburner kan läsa av vilken klockfrekvens kortet jobbar i när man belastar kortet. Det finns massor med inställningar i det programmet, som bilden ovan inlägg visar så bör GPU Usage vara på 99% för att då vet man att kortet jobbar fullt ut iaf.

Så du har bara en hårddisk, på 1TB, som allting ligger på(windows och spel), hur full är den då, eller hur mycket är ledigt av hela hårddisken(SSD är också en hårddisk).
Har man dessutom 16GB ram så borde man ju ha minne så det räcker, varför det är väldigt konstigt att du har "upp till 100% på disk". Att ta en skärmdump när inte någon disk belastas hjälper ju inte heller, det står ju vilket program som belastar systemet så då kan man ju kanske börja där?... Har du installerat spelet på en extern hårddisk?

Anledningen till att jag frågade om page file är dels för att jag tycker det låter väldigt konstigt att det tog ett dygn att installera windows 10 så något känns fel redan här och för att om man har två hårddiskar ikopplade när man installerar windows så har det hänt att windows kan lägga just page file på en annan disk än vad windows är på, och om den disken då är långsammare kan det påverka prestanda, men det borde ju inte påverka något före ramminnet tar slut. På min win7 dator med 16GB ram och 256GB SSD har jag en page file på 16325 MB men windows 10 jobbar antagligen annorlunda med sin page file...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

När det väl kommer en uppdatering på Meltdown/Spectre säkerhetshålet då bör alla som kan uppdatera bios göra det, borde komma till alla modeller närmaste månaden, de har ju några att ta hand om:

Värt att veta, men orelaterat till tråden. MSI skiter fullständigt i alla oss med äldre moderkort än de på din länkade site. Vi kommer inte få några patchade BIOS'ar. Nog för att säkerhetshålet inte är deras fel, men det är definitivt under all kritik att de väljer att inte patcha det, till betydligt äldre produkter. Både privat och inom företag-sektorn finns det definitivt mängder med enheter åtminstone så långt tillbaka som Generation 1 i3/i5/i7, och troligen en hel hög C2D/C2Q, med nätverksuppkoppling, i dagligt bruk.
Riktigt dåligt. Viss, det behöver inte vara någon hög prioritet, men vi snackar om att gå igenom arkiven, ta befintlig BIOS, och uppdatera den med ny mikrokod. Det går för fan nästan att automatisera.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Värt att veta, men orelaterat till tråden.

Hade personer som frågar efter hjälp varit tydligare med information hade jag inte lagt ut denna harang.
Googlar på msi ms-7998, till slut dyker antingen Z170A SLI och Z170A SLI PLUS upp som då finns med på listan jag länkade till på MSI.
Dessa två Z170 moderkorten finns med så, förhoppningsvis finns de där så småningom...
https://asset.msi.com/global/picture/news/2018/mb/z370-201801...

edit.
Då Z170 är relativt nytt vilket innefattas i denna kategori att uppdateras, dessa finns med på en lista och de är inte ensamma.
Jag menade inte att alla existerande kort får en uppdatering(dåligt förklarat av mig), inte vad vi vet än så länge, men jag tycker det är lite knasigt att gå ut redan 6/1 med att skriva, vilket förvirrar folk mer än gör nytta:
"Bästa möjliga skydd kräver också att själva hårdvarans inbyggda mjukvara, via till exempel BIOS eller UEFI, uppdateras. Kontakta din tillverkare eller läs i manualen för att ta reda på exakt hur det går till."

https://hothardware.com/news/asus-gigabyte-msi-spectre-meltdo...
En artikel som faktiskt länkar till specifika tillverkare, och därefter kan man prata om hur äldre moderkort kan drabbas, då det än idag inte skett ett enda fall.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag syftade snarare på mitt eget bidrag än ditt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.