Handkontrollen "The Duke" för Xbox One får prislapp

Permalänk
Melding Plague

Handkontrollen "The Duke" för Xbox One får prislapp

Tekniken förbättras ständigt men ibland är de äldre prylarnas nostalgivärde oslagbart. Under CES 2018 visades handkontrollen för Xbox upp tillsammans med tid för lansering och pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det blir genast ett köp då det var den skönaste kontroll jag har använt.

För de med mindre händer så såldes även s-modellen enbart var tänkt att lanseras i visa länder där folk i genomsnitt har mindre händer.
Det var dock en flopp av Microsoft att enbart lansera Duke här i början, då få barn har fått så stora händer som det behövs för att den skulle vara skön. De skulle ha Duke som pappakontrollen som de sålde löst, vilket det väl blev om jag minns rätt?
*edit*
För ni som ej minns Duken, det är som sagt ingen skön kontroll för de med små händer. Men för oss så äntligen, en kontroll för oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir genast ett köp då det var den skönaste kontroll jag har använt.

För de med mindre händer så såldes även s-modellen enbart var tänkt att lanseras i visa länder där folk i genomsnitt har mindre händer.
Det var dock en flopp av Microsoft att enbart lansera Duke här i början, då få barn har fått så stora händer som det behövs för att den skulle vara skön. De skulle ha Duke som pappakontrollen som de sålde löst, vilket det väl blev om jag minns rätt?
*edit*
För ni som ej minns Duken, det är som sagt ingen skön kontroll för de med små händer. Men för oss så äntligen, en kontroll för oss!

Hade själv inga problem med storleken, men 360-kontrollen var en förbättring på nästan alla plan. Jag kan inte komma på en enda sak som var bättre med original-xbox-kontrollern än med trådade 360-varianten.
Allt från utformning, material, känsla i knappar förbättrades, för att inte tala om d-paden där original-kontrollern har den kanske sämsta bland originalkontroller någonsin.

Permalänk
Medlem

Kommer det ingen trådlös variant?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Lite för dyr.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Får ont i tummen av att tänka på de där hårdplastknapparna. Den som kom på iden att göra knapparna som små kullar är en sadist.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

väntar fortfarande på en kontroll med en decent d-pad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Får ont i tummen av att tänka på de där hårdplastknapparna. Den som kom på iden att göra knapparna som små kullar är en sadist.

Knapparna är små kullar och i hårdplast även på 360 och Xbox one och det tycker jag fungerar jättebra de flesta knapparna på handkontroller är ju i hårdplast.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag kunde knappt använda den här kontrollen när den var aktuell. Jag blev fruktansvärt glad när dom lansera s kontrollen till första xboxen.
Även om jag inte gillar den gillar jag nylanseringar av det här slaget. Glad för dem som gillade den.

Skrivet av Buulaa:

väntar fortfarande på en kontroll med en decent d-pad.

8bitdo SFC30 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har tre original-dukes här bredvid mig med ditlödd USB-kontakt. Älskar dem. <3

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Buulaa: Det är denna du söker. Bättre D-pad och ABXY knappar har jag aldrig kännt. Synd bara att de andra knapparna inte har samma kvalité. Då jämför jag mot andra kontrollers jag äger (xbox 360, xbox one, xbox one elite , ps4 och ps3 kontrollerna).

http://www.8bitdo.com/n30pro-f30pro/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Knapparna är små kullar och i hårdplast även på 360 och Xbox one och det tycker jag fungerar jättebra de flesta knapparna på handkontroller är ju i hårdplast.

Försökte hitta en bra bild för referens, den här var den bästa. Det är det jag menar med kullar.

Xbox Duke

Xbox 360

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Försökte hitta en bra bild för referens, den här var den bästa. Det är det jag menar med kullar.

Xbox Duke
https://i.imgur.com/GpwYXqM.jpg

Xbox 360
https://images.cellphonerepair.com/miami-lakes-fl/wp-content/uploads/sites/54/2015/05/shutterstock_247031155-e1431489928100.jpg

Nu har jag inte provat en duke så vet ej, men tycker i alla fall inte knapparnas design ser ut att skilja sig jättemycket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nog den näst värsta handkontroll jag någonsin prövat,efter N64. Men kul för dem som gillar't.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu har jag inte provat en duke så vet ej, men tycker i alla fall inte knapparnas design ser ut att skilja sig jättemycket.

Knapparna på The Duke påminner om jelly beans och är lite mer konvex i jämförelse med knapparna på 360 och One. Har för mig att motståndet på knapparna är hårdare också, vilket gör att man måste trycka lite hårdare. Jag personligen gillar The Duke och kommer att köpa en. Riktigt skön att hålla

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Knapparna är små kullar och i hårdplast även på 360 och Xbox one och det tycker jag fungerar jättebra de flesta knapparna på handkontroller är ju i hårdplast.

Samma sak på Nintendo Switch.

Gillar grymt bra dessa knapparna på både Xbox-kontrollers och på Swtichkontrollers (förutom att jag saknar D-pad på själva Switchen).

Kul retro med "duken", men även om jag aldrig hållit i någon så misstänker jag att den är allt för stor för mina små/medelstora händer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag kunde knappt använda den här kontrollen när den var aktuell. Jag blev fruktansvärt glad när dom lansera s kontrollen till första xboxen.
Även om jag inte gillar den gillar jag nylanseringar av det här slaget. Glad för dem som gillade den.

8bitdo SFC30 Pro

Japp.

SF30 Pro har jag dock tänkt att köpa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@enterthewoid: tänkte mera för fighting spel då arkad sticka är en större investering. men det verkar vara omöjligt att hitta något med nog gates och kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

@enterthewoid: tänkte mera för fighting spel då arkad sticka är en större investering. men det verkar vara omöjligt att hitta något med nog gates och kontroll.

Jag har inte testat denna, men tänkte du på något liknande den här?

https://www.maxgaming.se/xbox-one-handkontroll/xone-fighting-...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Undrar om ABXY knapparna är tryckkänsliga som på originalet, det hade varit lite skoj. Även om jag inte har den blekaste vad man skulle använda den funktionen till i 2018.

Permalänk
Medlem

@martinot: exakt! ska nog inskaffa en då xbox one dosan ger mig damp i sfv, tack för fyndet.

Permalänk
Medlem

Minns inte att jag spelade på orginalet men om de två extra knapparna fungera bra så kanske n64 emulering. rumbelpad 1 var bra för sin tid men fungerade inte så bra i min hand. har den kvar däremot. var mer en nintendo fan. men 6 buttons sega. Vissa saker var bättre förr.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det blir genast ett köp då det var den skönaste kontroll jag har använt.

För de med mindre händer så såldes även s-modellen enbart var tänkt att lanseras i visa länder där folk i genomsnitt har mindre händer.
Det var dock en flopp av Microsoft att enbart lansera Duke här i början, då få barn har fått så stora händer som det behövs för att den skulle vara skön. De skulle ha Duke som pappakontrollen som de sålde löst, vilket det väl blev om jag minns rätt?
*edit*
För ni som ej minns Duken, det är som sagt ingen skön kontroll för de med små händer. Men för oss så äntligen, en kontroll för oss!

Samma med Sega Saturn - fast mer precist stora kontroller i Europa/USA och mindre kontroller i Japan, om jag minns rätt.

Permalänk

Jag och mina "varför blev du aldrig bassist eller basketspelare med dina-"händer kommer genast köpa denna kontroll. Älskade originalet, förutom att knapparna inte var bra placerade men passformen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

@martinot: exakt! ska nog inskaffa en då xbox one dosan ger mig damp i sfv, tack för fyndet.

Du får en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning av en handkontroll? Väldigt mogen beskrivning...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

What?! Vi som hade xbox (första) köpte ju den reviserade mindre kontrollen det första vi gjorde då den där gamla skrothögen var tung, klumpig och jobbig att hålla i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Tror den kommer bli en flopp, folk köper den nog snarare för nostalgin men tror inte folk kommer köpa den för att faktiskt spela med.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

va tjock o ful den ser ut nä sonys dualshock är nog det bästa som hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Undrar om ABXY knapparna är tryckkänsliga som på originalet, det hade varit lite skoj. Även om jag inte har den blekaste vad man skulle använda den funktionen till i 2018.

I teorin var tryckkänsliga frontknappar en bra idé. Jag kan dock inte komma på ett enda spel till Xbox/PS2 där de gjorde något bra som inte kunde gjorts bättre på annat sätt.
Dra/skjuta vapen i MGS2/3 t.ex på samma knapp fungerade ok på en ny kontroller, men efter lite användande/slitage så blev det svårt att kontrollera det. Det blev bättre senare i serien när det flyttades till en tryckkänslig trigger.

Lite samma med DoA3 till xbox där tryckkänsligheten fungerade ok men bidrog inte till något egentligen.

Skrivet av p0tatis:

Samma med Sega Saturn - fast mer precist stora kontroller i Europa/USA och mindre kontroller i Japan, om jag minns rätt.

Jag minns att det klagades på den gamla saturn-kontrollern, men kommer inte ihåg varför. Den var skön och hade bra knappar och d-pad. Den nya fick dock ännu bättre d-pad och var minst lika skön och är nog den bästa digitala originalkontrollern som släppts.

Skrivet av hwasser:

What?! Vi som hade xbox (första) köpte ju den reviserade mindre kontrollen det första vi gjorde då den där gamla skrothögen var tung, klumpig och jobbig att hålla i.

Skickades från m.sweclockers.com

Den nya (s) hade ju så förbannat konstig placering på svarta/vita knapparna! Var tänkte MS på där? Även start/select hamnade lite dumt, men de användes sällan så det störde inte lika mycket.
Annars hade S bättre knappar, inte riktigt lika dålig d-pad och lika bra spakar och var således en objektivt bättre kontroll.

Är det bara storleken som gör att många här verkar gilla the duke?
Spakarna och triggers var helt ok, men inte bättre än nya kontrollers och resten var sämre. Har vissa möjligen glömt bristerna och romantiserar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

va tjock o ful den ser ut nä sonys dualshock är nog det bästa som hänt.

Dualshock har en placering av spakarna baserad på var man enklast kunde få in dom i en färdig digital kontroll och inte på var de optimalt borde sitta för dagens spelande.
Sen har de justerat passformen lite smått mellan versionerna, men har varit alldeles för rädda för ett större omtag.

Jag tror rädslan delvis beror på reaktionen på banankontrollern som visades till PS3 där någon designer hade fått en stroke eller något och helt missat ergonomitanken.

Spakar och triggers har de också generellt legat efter MS och hållbarheten (speciellt p.g.a. triggers) är vad jag uppfattat inte heller deras styrka.

Skulle själv säga att alla för det mesta lärt sig på vägen hur man tillverkar bättre kontrollers:
- Mega Drive-kontrollern visade att ergonomi var viktigt.
- SNES-kontrollern visade nyttan av axelknappar
- N64-kontrollern (och saturn 3D-pad) hjälpte till att visa nyttan med analoga spakar
- Sony Dual Analog Controller visade att dubbla spakar var bra
- xbox/GC visade att asymmetrisk placering av dessa är bra.

Många lärdomar drogs också från arkadspel och joysticks/andra kontrollsätt.

Den bästa kontrollern beror på vilket spel man spelar och vad man själv tycker är skönt. Det enda som inte utvecklats med tiden är d-pads, men det beror nog på att den sällan används mer än som extraknappar i nyare spel.

Edit: I.o.f.s. är de flesta av dagens d-pads bra också, så den punkten gäller främst MS.