Permalänk
Medlem

Router med bäst täckning?!

Försökt googla till tusen men kommer inte fram till något konkret.

Vår gamla router en netgear 5år gammal utan externa antenner började wifi lägga av ibland så bestämde för en ny behövdes.

Beställde en nighthawk r8000 riktigt gigantisk pjäs med antenner åt alla håll. Men döm om min förvåning när täckning är snudd på sämre nu! Och det var ju en riktigt dyr router.

Tänkte skicka tillbaka den på öppet köp men vad tusan ska man köpa istället? 😂

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

För att täcka ett större område använder man med fördel flera samverkande accesspunkter, inte en ensam med 4000 antenner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@MasteraCe: Använder du 2.4GHz eller 5GHz? Har du många andra WiFi i ditt område?
Nighthawk r8000 borde vara bland de bättre du hittar tänker jag, därav att det är läge att leta andra felkällor.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

För att täcka ett större område använder man med fördel flera samverkande accesspunkter, inte en ensam med 4000 antenner.

Förvisso.. men känns overkill med det i en vanlig villa

Skrivet av Dracc:

@MasteraCe: Använder du 2.4GHz eller 5GHz? Har du många andra WiFi i ditt område?
Nighthawk r8000 borde vara bland de bättre du hittar tänker jag, därav att det är läge att leta andra felkällor.

Kör både och, dock har ju denna router 2st 5GHz nät varav ett har lagt av.. går inte hitta längre

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

Som @LemonIllusion redan skrivit så är bästa lösningen att köpa en accesspunkt om inte räckvidden på det befintliga är tillräcklig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Förvisso.. men känns overkill med det i en vanlig villa

Nej. Jag köpte två Ubiquiti AP’s i somras, aldrig haft så bra wifi.
Täcker hela tomten dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Förvisso.. men känns overkill med det i en vanlig villa

Kör både och, dock har ju denna router 2st 5GHz nät varav ett har lagt av.. går inte hitta längre

Jag kör med router och accesspunkt på 88kvm lägenhet, ångrar inget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dracc:

@MasteraCe: Använder du 2.4GHz eller 5GHz? Har du många andra WiFi i ditt område?
Nighthawk r8000 borde vara bland de bättre du hittar tänker jag, därav att det är läge att leta andra felkällor.

Har också denna router, och den ger perfekt täckning i en 72m2 lägenhet med betongväggar på 2,4Ghz bandet och 5Ghz fungerar också alldeles ypperligt, om än kanske något svagare täckning. Hur stor yta ska din router täcka, och vad för material är det emellan? Bärande väggar av betong, eller gipsväggar?

Edit: Såg arean ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Har också denna router, och den ger perfekt täckning i en 72m2 lägenhet med betongväggar på 2,4Ghz bandet och 5Ghz fungerar också alldeles ypperligt, om än kanske något svagare täckning. Hur stor yta ska din router täcka, och vad för material är det emellan? Bärande väggar av betong, eller gipsväggar?

Edit: Såg arean ovanför.

165m2 är huset..

och router är placerad ganska exakt i centrum för att underlätta.

Förstår dock inte varför det ena 5Ghz nätverket försvunnit..? Hittar det på min PC men inte på mobiler längre.. har du varit med om liknande?

Hade anslutit min chromecast till det som försvann så var tvungen byta..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur många trådar vi har om detta men du MÅSTE komplettera med en AP för att få täckning.

Det bara är så... även om du köper en tusenhorning för massor med pengar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag märkte också detta när jag bytte ut vår ca 2år gamla Netgear mot värstingmodeller av Linksys etc. Jösses, inte ens modellerna för nästan 3000kr kunde slå vår gamling när det gällde täckningen.

Men efter att ha provat 5-6 olika så hittade jag Asus RT-AC68U.
Den ger tillräckligt bra täckning i vår ca 87kvm stora lägenhet. Jag behöver inte ha ngn AP för att få tillräcklig täckning, ändå är vissa av innerväggarna oerhört tjocka och Hilti-borrar har problem att göra hål.

Asus har nyligen lagt till en mesh funktion på denna modell, men som sagt så är täckningen fruktansvärt bra så jag har inte ens tanken på att behöva utvidga med fler produkter.

Så prova "min" modell, jag tror du kan bli rätt nöjd. Edit: såg nu din kvm där du bor. Du kanske behöver förstärka med en asus-mesh router om du vill ha bättre täckning på 5Ghz bandet.

Permalänk
Medlem

@MasteraCe:
Nackdelen om du köper en router med 150 antenner och extra "bra" räckvidd är att enheterna du skall använda kanske inte har samma möjligheten att skicka tillbaka informationen längst ut. Därför man med fördel har flera APs. Det är inte overkill det är standard om man vill ha bra wifi. Ger dig både bättre täckning och kapacitet mot vilken annan router som helst.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MasteraCe:

Förstår dock inte varför det ena 5Ghz nätverket försvunnit..? Hittar det på min PC men inte på mobiler längre.. har du varit med om liknande?

Vad menar du med "ena 5GHz" ? Har du använt gästnät ?

Att du ser olika/inte ser ssid på olika enheter kan bero på att du konfat fel kanal eller kanalbredd, en klassiker är att välja fel land för då kan det lätt uppstå omöjliga kombinationer mellan AP och klient.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nighthawk x10 ska väl ha bäst.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none