Börjar fundera på att införskaffa en 240hz monitor men skeptisk till mitt nuvarande system

Permalänk
Medlem

Börjar fundera på att införskaffa en 240hz monitor men skeptisk till mitt nuvarande system

Hej!

Citat:

Processor Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz Haswell 22nm Technology
Video Card 4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (ZOTAC International)
RAM 16 GB DDR3
Motherboard Z97-E (SOCKET 1150)

Detta är mitt nuvarande system, skulle 240hz monitor fungera med mitt nuvarande system?

Har även två off-topic frågor,
angående min processor är den bra eller har den redan blivit gammal med tanke på meltdown patchen osv?

Hittade två 240hz skärmar som är rekommenderade via amazon.co.uk men aldrig beställt därifrån, har ni något att säga om frakten och liknande? tänkte dessa:
BenQ ZOWIE XL2540 24.5 inch 240 hz e-Sports Monitor
BenQ XL2540 ZOWIE 24.5
BenQ XL2546 ZOWIE 24.5 Inch 240 Hz e-Sports Monitor with DyAc Tech, 1 ms Response Time, Grey
BenQ XL2546 ZOWIE 24.5
Hittade BenQ XL2546:an även på inet:
Inet BenQ XL2546 ZOWIE

Eller är det värt att vänta tills priserna går neråt/bättre skärmar kommer eller fokusera på att uppgradera mitt nuvarande system till bättre komponenter och därefter fokusera på en 240hz skärm?

Tack på förhand!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Du kommer kunna dra full nytta av 240hz i CS:GO och Overwatch med din dator men i Overwatch kommer du få köra på lite lägre grafik vilket man ändå bör göra för att göra det lättare att se.
I andra spel blir det värre.
Jag har ingen erfarenhet av Amazon men hade nog valt en skärm med G-sync istället.
Om du skall handla från inet så är denna 100kr billigare än den du länkade.
https://www.inet.se/produkt/2300065/acer-25-predator-xb252q-2... billigare än den du länkade.

Vad spelar du?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Du kommer kunna dra full nytta av 240hz i CS:GO och Overwatch med din dator men i Overwatch kommer du få köra på lite lägre grafik vilket man ändå bör göra för att göra det lättare att se.
I andra spel blir det värre.
Jag har ingen erfarenhet av Amazon men hade nog valt en skärm med G-sync istället.
Om du skall handla från inet så är denna 100kr billigare än den du länkade.
https://www.inet.se/produkt/2300065/acer-25-predator-xb252q-2... billigare än den du länkade.

Vad spelar du?

Precis, jag gillar spelet CSGO som mest och spelat det längst mest där jag vill utnyttja de 240hz. Spelar även overwatch men i mindre utsträckning.

Skillnaden blir "DyAc" som XL2546 har, dessutom så har sweclockers även gjort en utmärkelse "Bra produkt" för föregående versionen XL2540
som man hittar här:
https://www.sweclockers.com/test/23527-benq-zowie-xl2540-gami...

Inte förstått riktigt skillnaden på G-Sync och hur skillnaden blir på denna skärm?

Såg även att ACER XB252Q versionen fick sweclockers uppmärksamhet men den fick ingen utmärkelse, antar att det har me färgerna att göra?
Acer Predator XB252Q Sweclockers review
EDIT: Jo den fick betyg utmärkt

Kan någon förklara varför G-Sync skulle vara mer efterfrågat än det XL2546 har?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

G-sync tar bort tearing genom att skärmen uppdaterar varge gång grafikortet är redo att skicka en ny bild. Dyac minskar motion blur genom att strobba backlighten.

I spel som du kommer up i 240fps kommer du ha väldigt lite motion blur och screen tearing oavsett vilken skärm du väljer av de 2. Personligen ser jag screen tearing direkt och stör mig på det även vid 240fps/hz om jag spelar utan g-sync men de flesta stör sig inte alls vid så hög hz.
Många föredrar att ha g-sync avstängt i Overwatch och CS och köra med olåst fps då det sägs att det ger marginelt bättre latency. Andra kan få huvudvärk av Dyac och andra liknande ULMB funktioner. Det är lite av en smaksak.

Där du vinner på G-Sync är framför allt i långsammare grafiktunga spel som datorn inte pallar köra så fort.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

G-sync tar bort tearing genom att skärmen uppdaterar varge gång grafikortet är redo att skicka en ny bild. Dyac minskar motion blur genom att strobba backlighten.

I spel som du kommer up i 240fps kommer du ha väldigt lite motion blur och screen tearing oavsett vilken skärm du väljer av de 2. Personligen ser jag screen tearing direkt och stör mig på det även vid 240fps/hz om jag spelar utan g-sync men de flesta stör sig inte alls vid så hög hz.
Många föredrar att ha g-sync avstängt i Overwatch och CS och köra med olåst fps då det sägs att det ger marginelt bättre latency. Andra kan få huvudvärk av Dyac och andra liknande ULMB funktioner. Det är lite av en smaksak.

Där du vinner på G-Sync är framför allt i långsammare grafiktunga spel som datorn inte pallar köra så fort.

"Strobba backlighten" vad betyder detta? xD

I vilket fall, så g-sync är bra för tyngre spel där?
V-sync är något jag vet att man behöver ha avstängt i CSGO, låser fps:en till 60 annars typ.

Tack för dina svar!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

@Benna: ??? Citat =Video Card 4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 ööö vad är detta för kort ? som har 4gb

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Här förklarar han hur det fungerar med Dyac.
https://www.youtube.com/watch?v=P8TzN1IO8W4
Här pratar man om G-sync.
https://www.youtube.com/watch?v=F8bFWk61KWA
Ja helt riktigt G-sync är jättebra för tyngre spel. V-sync ger märkarbar lag.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Avstängd

Vill inte låta teknikfientlig eller bakåtsträvande, men vore inte en 27" 144hz 1440p skärm ett mycket bättre alternativ?

240 FPS/Hz... Vad är poängen licksom...? Även om du lyckas dra runt 240FPS med ett 1080TI i ett någorlunda modärnt spel så ser jag inte poängen med det hela.

Permalänk
Medlem

Inte för CS:GO och Overwatch. Inte om du vill ha varje fördel som är möjlig att få.

27" tycker jag är för stort vilket gör det svårare att se vad som händer på utkanten av skärmen.

240fps/hz/1080p ger mindre inputlag, mindre motion blur och bättre flyt än 144hz/1440p

Ett gtx1070 räcker för 240fps i OW och CS:GO såvida grafikinställningarna inte är helt felinställda för competitive play.

Men visst man kan argumentera för att en 27"/1440p/144hz/IPS är en bättre allroudnskärm och då kan jag bara hålla med. Men om man sitter och spelar Overwatch större delen av tiden vid datorn så kommer saken i ett lite annat läge.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

24" är en perfekt sweet spot när det gäller fps.
Och man inte vill trycka bak skärmen till huganda.
Gillar man fps och spelar mest det och vill ha det bästa för just detta är det en bra 240hz skärm som gäller.

Vill man ha en allround skärm finns andra bättre val.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! /Sent svar.

Visa signatur

/Ben~