Är mitt grafikkort redan trasigt?

Permalänk

Är mitt grafikkort redan trasigt?

Hej, Jag byggde min första dator ungefär 3-4 veckor sedan, och den har fungerat jättebra tills igår. Jag satte och spelade och sedan skulle jag sätta på youtube på min andra skärm och då märkte jag att den var svart vit. Jag har provat att ändra i färginställningarna och starta om datorn men inget funkar. En till konstig sak är att färgerna kommer tillbaka när jag spelar spel i fullskärm. Tack hoppas du kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

@snallaraddamittlivtack: Jag rekommenderar att du använder dig av uteslutningsmetoden. Prova först med att ändra kablar.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

@Nephitis: Tack för ditt svar men det fungerade inte

Permalänk
Medlem

@snallaraddamittlivtack: Dubbelkolla att alla sladdar sitter i ordentligt, ÄVEN grafikkortet i sin PCI-lane. Uppdatera drivrutiner, eller rulla tillbaks om du nyligen uppdaterat. Använd mjukvara för att se temperatur på kortet och leta efter någon korrelation mellan dina problem och kortets temperatur.

Fungerar inget utav det skulle jag reklamera kortet, alla ärliga butiker kommer skicka ett nytt utan kostad om du inte gjort något handhavande fel, typ tappat det i golvet så att något fysiskt gått sönder. Vissa kan ta lite tid på sig för att undersöka kortet dock och du kan få betala för frakten.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte någon som spelar dig ett spratt?
Högerklicka på skrivbordet och välj "NVIDIA Control Panel". Klicka på "Adjust desktop color settings" och se till att "Digital vibrance" står på 50%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

@Thomas: redan provat för jag läste på microsoft supporten men den var redan satt på 50

Permalänk

@Lithen2: jag tror jag får be om ett nytt för inget fungerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snallaraddamittlivtack:

@Lithen2: jag tror jag får be om ett nytt för inget fungerade

Okej, ibland har man bara otur i silikonlotteriet och får ett dåligt kort. Hänt mig en gång förut och förutom att jag var datorlös i 5-7 dagar så var det väldigt smärtfritt

Visa signatur

mehp

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört DDU för att ta bort drivrutinerna (i felsäkert läge) och installerat om dem från grunden?
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Det tar bort alla inställningar och andra spår av de gamla drivrutinerna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du kört DDU för att ta bort drivrutinerna (i felsäkert läge) och installerat om dem från grunden?
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Det tar bort alla inställningar och andra spår av de gamla drivrutinerna.

Detta. Första jag brukar göra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är det samma fel som du har i din tidigare tråd du skapade igår?

#17189194

Det brukar vara lättare att få hjälp om man gör en ordentlig, välskriven, tråd från början! Med det sagt så har du fått mycket bra tips här, ingenting har fungerat?

Är det bara din sekundära, (andra), skärm som är svartvit eller blir din huvudskärm också svartvit när du startar youtube på den? Det låter lustigt att grafikkortet skulle vara trasigt om du får en svartvit andraskärm genom att starta youtube, då låter det mer som ett problem med mjukvaran.

Om du byter din andraskärm med förstaskärm, händer samma sak då? Alltså att du sätter den skärmen som inte blir svartvit i de utgångarna på grafikkortet där skärmen som blir svartvit sitter? Har du testat att ändra vilken utgång du använder över huvud taget?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av snallaraddamittlivtack:

Hur? Kan ju vara bra om någon i framtiden har samma problem

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.