Permalänk
Medlem

Ny skärm eller vänta?

Jag har funderat ett tag på att gå upp till en 27'' och lite högre upplösning. Idag spelar jag på 1080p med 120Hz. Är rätt sugen på 1440p, IPS och gå upp till 144Hz och då även med g-sync i så fall. Är det någon av er där ute som gjort det hoppet och kände ni i så fall att det var värt? Jag funderar på om man ska vänta tills 4k och 120/144Hz kommer ut till rimliga priser men det lär ju vara ett tag dit. Sitter med musen på köpknappen men vill gärna höra era erfarenheter först.

Det här är skärmen jag tittat på:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Gick från 24" 1080p TN 144 Hz G-sync till 27" 1440p IPS 144 Hz G-sync.

Är nöjd med köpet överlag och skulle inte kunna tänka mig gå tillbaks till 24" 1080p nu.
Vad jag däremot inte är så imponerad av är IPS (och då har min skärm ändå väldigt lite IPS-glow). Visst är det skönt med bättre betraktningsvinklar men jag hade nog hellre velat ha bättre svärta, så med facit i hand hade jag nog hellre skaffat en VA-panel eller helt enkelt köpt en billigare skärm med TN.
Så frågan är hur viktigt IPS är för dig.

Jag hade f.ö. inte köpt Asus ROG Swift PG279Q för 7990:- när man kan köpa Acer Predator XB271HU för 6790:- eller AOC AGON AG271QG för 6390:-. Det är samma panel i skärmarna, och kan inte påstå att jag tycker att Asus-märket (eller foten) är värd ~1500 kr extra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Gick från 24" 1080p TN 144 Hz G-sync till 27" 1440p IPS 144 Hz G-sync.

Är nöjd med köpet överlag och skulle inte kunna tänka mig gå tillbaks till 24" 1080p nu.
Vad jag däremot inte är så imponerad av är IPS (och då har min skärm ändå väldigt lite IPS-glow). Visst är det skönt med bättre betraktningsvinklar men jag hade nog hellre velat ha bättre svärta, så med facit i hand hade jag nog hellre skaffat en VA-panel eller helt enkelt köpt en billigare skärm med TN.
Så frågan är hur viktigt IPS är för dig.

Jag hade f.ö. inte köpt Asus ROG Swift PG279Q för 7990:- när man kan köpa Acer Predator XB271HU för 6790:- eller AOC AGON AG271QG för 6390:-. Det är samma panel i skärmarna, och kan inte påstå att jag tycker att Asus-märket (eller foten) är värd ~1500 kr extra.

Tack för feedback. Vilken skärm tycker du man ska köpa om man skulle välja VA istället? Priset är inte direkt något som bestämmer men kan man spara så gör man ju det, helt klart, speciellt om man får samma upplevelse så att säga. Jag behöver inte IPS men trodde det gav bäst bild, men VA funkar också, jag är inte låst på något. Hur är det med inputdelay mellan de båda, är det någon större skillnad som man kommer kunna känna, ips vs va dvs?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tack för feedback. Vilken skärm tycker du man ska köpa om man skulle välja VA istället? Priset är inte direkt något som bestämmer men kan man spara så gör man ju det, helt klart, speciellt om man får samma upplevelse så att säga. Jag behöver inte IPS men trodde det gav bäst bild, men VA funkar också, jag är inte låst på något. Hur är det med inputdelay mellan de båda, är det någon större skillnad som man kommer kunna känna, ips vs va dvs?

Hade jag köpt skärm idag hade jag tittat på Acer Predator Z321QU för VA eller Acer Predator XB271HUA för TN.
Det är ingen stor prisskillnad på IPS och TN på den här typen av skärmar dock, så förstår att dom flesta hade köpt IPS.

Ang. inputdelay så visst är där en liten skillnad på min nuvarande IPS-panel och min gamla TN-panel, men den är inte så tydlig att jag stör mig på den. Minns att jag testade en 60 Hz IPS-panel för något år sedan och där snackar vi sirap...
VA-paneler har också sämre responstid än TN dock, så det kan man inte bara lasta IPS för.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade jag köpt skärm idag hade jag tittat på Acer Predator Z321QU för VA eller Acer Predator XB271HUA för TN.
Det är ingen stor prisskillnad på IPS och TN på den här typen av skärmar dock, så förstår att dom flesta hade köpt IPS.

Ang. inputdelay så visst är där en liten skillnad på min nuvarande IPS-panel och min gamla TN-panel, men den är inte så tydlig att jag stör mig på den. Minns att jag testade en 60 Hz IPS-panel för något år sedan och där snackar vi sirap...
VA-paneler har också sämre responstid än TN dock, så det kan man inte bara lasta IPS för.

Du hade också en 2420T 120Hz om jag minns korrekt? Får nog bli någon av dom skärmarna du länkade, lutar mest åt den med VA panel. Får läsa lite tester nu under dagen, men då har jag i alla fall något att gå på. Enda som talar emot är att den är curved, gillar inte riktigt det. Men efter ett tag kanske man inte bryr sig?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du hade också en 2420T 120Hz om jag minns korrekt? Får nog bli någon av dom skärmarna du länkade, lutar mest åt den med VA panel. Får läsa lite tester nu under dagen, men då har jag i alla fall något att gå på. Enda som talar emot är att den är curved, gillar inte riktigt det. Men efter ett tag kanske man inte bryr sig?

Imponerande minne.
Japp, gick från en BenQ XL2420T 120 Hz till en AOC G2460PG 144 Hz efter att ha mellanlandat på Asus första utgåva av Rog Swift PG278Q. Var extremt missnöjd med båda Swiftarna jag testade (ghosting), men dom sålde mig på g-sync, och eftersom där inte fanns några andra vettiga 1440p 27"-skärmar på marknaden vid den tidpunkten så återgick jag till 24" 1080p, fast denna gången med g-sync.

Ja läs på innan du köper den. Har inte testat VA-skärmen själv men det är nog den skärmen jag hade köpt om jag skulle köpa skärm idag. Ang. curved så antar jag att det är något man vänjer sig vid, men jag kan ha fel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.