Förbud mot oregistrerade kontantkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

det är det som e problemet, att när alla pk idioter blandar sig in i

Njau... Bahnhoffolket och fildelarna är nog värre än PK!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det gjorde jag med. Litar du verkligen på att staten är bättre på att tillvarata våra rättigheter, än vad den visat sig vara i just Mellanöstern?

Frågan var ju inte riktad till mig precis. Men. Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Politikerförakt... rätta mig om jag har fel men det är väl synonymt med att man är trött på att politiker inte tar sitt ansvar. Förstår att du är trött på att människor är trötta, men det blir ju liksom en oändlig cirkel.
Många trodde att det skulle bli bra med en föräldralös skolkare på statsministerposten och med facit i hand så var det skit från början med olagliga överenskommelser, käbbel och en totalitär marsch emot allt som har med integritet att göra.
Klart som korvspad att folk är trötta.

Det går att själv engagera sig om man tycker att andra gör ett dåligt jobb.

En föräldralös skolkare på statsministerposten är kanske inte så dumt - det betyder att vem som helst som engagerar sig faktiskt kan göra skillnad. Man behöver inte vara född med silversked i mun.

Även om jag inte sympatiserar med SD t.ex. så är det ändå väldigt många människor som engagerar sig för att de tycker att politiken bör förändras.

Så var det med socialdemokraterna och så är det fortfarande. Det är vanligt folk som är med och sitter och tragglar kommunpolitik. Hur ska man engagera nya medlemmar i partierna när man får skit kastat på sig ständigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

Jag är ganska delad i den här frågan.

Jag är för att förhindra kriminell verskamhet på alla plan så länge det inte resulterar i "collateral damage".

"Rätt att förbjuda oregistrerade kontantkort... " Mitt svar: NEJ!
Det finsn så oerhört många legala/legitima/goda anledningar att använda oregistrerade kontaktkort.

"... i syfte att förhindra kommunikation mellan kriminella" Mitt svar: JA!
Men som nämnt så är detta mestadels vatten på kvarnen. Att sikta på kontaktkorten är helt fel.
Kriminella element kommer alltid att använda andra anonyma kanaler, såsom krypterad IP-telefoni, röstsamtal över internet såsom skype med opersonliga konton, TOR, DarkNet, med många andra metoder.

Det går inte att släcka en vulkan med en supersoaker.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det finsn så oerhört många legala/legitima/goda anledningar att använda oregistrerade kontaktkort.

Vad är några av dessa oerhört många anledningar?

Edit: Det är egentligen en fråga riktiga till alla i tråden som anser sig ha legala/legitima/goda/etc anledningar till att kunna använda sig av oregistrerade kontantkort.

Vad är det ni behöver dessa för? Varför räcker det inte med att ha ett olistat nummer?

Hur ofta byter ni simkort? Hur ofta byter ni ut telefonen?

Och ett tips, staten/polisen/etc bryr sig inte om vad ni gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Är folk inte kapabla till att/vill ta ansvar över uppfostran av barnet så skall dom INTE HA BARN! (riktade till alla idioter som skaffar barn och tror att dom klarar sig själva).

Jag vet inte riktigt om vi bara pratar förbi varandra, om vi är överens, och jag bara inte förstår dig, eller om vi har helt olika åsikter... Som jag ser det, så har vi i det ett grundläggande problem dör det helt enkelt är olagligt, för att det klassas som barnmisshandel, hur fan nu det är möjligt, att dra in en veckopeng, som inte är prestationsbaserad, för att man gjort något dumt. Som i dagarna här i mitt bostadsområde. Två tonårs-ligister slog sönder över 100 glasrutor på den lokala lågstadieskolan. I min värld, är 14 dagars internering i fängelset en kilometer härifrån, en högst lämplig förevisning om vad som kommer hända om det upprepas, och permanent indragen veckopeng tills kostnaderna för att ersätta rutorna återbetalats, är självklar. Men som sagt, för över 20 år sedan lyckades BRIS få indragen veckopeng, samt rumsarrest, kastade i ansiktet på föräldrar, i rätten, som barnmisshandel, och föräldrarna blev skadeståndsskyldiga till barnet, som fortfarande bodde hemma.
Man får anta att frukostkonversationerna var intressanta efter det, men min poäng är att samhället helt tagit ifrån en förälder alla möjligheter att styra upp ett felaktigt beteende.

Skrivet av Selmalagerlöf:

kommer inte skriva mera i denna tråden då jag blir på tok för arg att folk förväntar sig att barn skall tas hand om av staten eller att dom skall få sin hand hållna (föräldrarna) under hela barnets liv.

När lagarna är sådana att du inte får uppfostra ditt barn, vad ska du egentligen göra? Självklart får man förlita sig på samhället när det inte längre går att göra något åt det själv. Det är ju inte som om man kan göra som med vargar som hotar ens boskap precis.
*pang - gräv gräv gräv - i med varg i gropen - skyffla skyffla - gå hem, det här har aldrig hänt*

Skrivet av Gropenator:

Frågan var ju inte riktad till mig precis. Men. Ja.

Då vill jag upplysa dig om rasbiologiska institutet (SIFR) och IB affären. För att göra det ännu mer spännande, så steriliserade vi här i Sverige folk på rashygienisk bas, ända fram till 1975, och fram till 2013, Lagen om könstillhörighet.
Våra lagstiftare är varken speciellt välmenande eller speciellt förnuftiga... Vilket gör ditt "ja" till mer än bara lite naivt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

Inte första gången Ygeman föreslår åtgärder mot terrorism/kriminella som i princip är verkningslöst och bara gör det svårare för laglydiga svenskar.

Förklara gärna vad dina laglydiga svenskar behöver ett oreggat kontantkort till?
Saken är den, att alla vanliga människor slipper bli uppringda av telefonförsäljare, bara den saken blir ju ett stort plus!

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att försvåra för kriminella är alltid bra, speciellt när gemene man inte drabbas av det. Är ju inget besvär alls att registrera. Jag har kontantkort och registerade det för flera år sedan. Varför skulle man inte vilja göra det eller aktivt vara emot det?

Samma med Tor. Används av kriminella i barnporrsammanhang bl a. Finns ingen anledning att tillåta sådant. Ej spårbar elektronisk valuta borde gå samma väg. En autostrada för kriminella.

Vi bor i en demokrati, så bearbeta era politiker (eller bli en själv) om ni inte tycker det är rätt väg. Allt har för och nackdelar.

Handlar väl mer om att man ser det som än slippery-slope än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Och ett tips, staten/polisen/etc bryr sig inte om vad ni gör.

Fast det är nu inte riktigt sant, och definitivt inte ett konstaterat faktum att det kommer fortsätta vara så framöver, för all överskådlig framtid.
Jag har redan angett den enda anledningen som behövs, till varför anonyma kommunikationsvägar inte bara borde finnas, utan måste kvarstå. Hur vill du annars att en visselblåsare som konstaterar att FRA ägnar sig åt storskalig avlyssning av hela det svenska folket, helt i strid med lagarna som reglerar deras verksamhet, ska meddela sig med omgivningen? Någon som helt enkelt inte vågar meddela sig utan att vara anonym. Säpo? Svenska polisen pysslar med oegentligheter?
Och låtsas inte som om det inte händer. Hur längesedan var det man avslöjades med ett register över zigenare? Dagens Nyheter slog stort på trumman för att de avslöjat ett illegalt register. Varifrån kom de ursprungliga uppgifterna? En anonym uppgiftslämnare? Det händer definitivt i dagens Sverige, och fullt legitima skäl finns för att få vara helt anonym.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är nu inte riktigt sant, och definitivt inte ett konstaterat faktum att det kommer fortsätta vara så framöver, för all överskådlig framtid.
Jag har redan angett den enda anledningen som behövs, till varför anonyma kommunikationsvägar inte bara borde finnas, utan måste kvarstå. Hur vill du annars att en visselblåsare som konstaterar att FRA ägnar sig åt storskalig avlyssning av hela det svenska folket, helt i strid med lagarna som reglerar deras verksamhet, ska meddela sig med omgivningen? Någon som helt enkelt inte vågar meddela sig utan att vara anonym. Säpo? Svenska polisen pysslar med oegentligheter?
Och låtsas inte som om det inte händer. Hur längesedan var det man avslöjades med ett register över zigenare? Dagens Nyheter slog stort på trumman för att de avslöjat ett illegalt register. Varifrån kom de ursprungliga uppgifterna? En anonym uppgiftslämnare? Det händer definitivt i dagens Sverige, och fullt legitima skäl finns för att få vara helt anonym.

Legitima skäl? Du skämtar ju om du på allvar tror att läckor kommer genom oregistrerade kontantkort.
En @gmail adress är mycket mer sannolikt.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är nu inte riktigt sant, och definitivt inte ett konstaterat faktum att det kommer fortsätta vara så framöver, för all överskådlig framtid.
Jag har redan angett den enda anledningen som behövs, till varför anonyma kommunikationsvägar inte bara borde finnas, utan måste kvarstå. Hur vill du annars att en visselblåsare som konstaterar att FRA ägnar sig åt storskalig avlyssning av hela det svenska folket, helt i strid med lagarna som reglerar deras verksamhet, ska meddela sig med omgivningen? Någon som helt enkelt inte vågar meddela sig utan att vara anonym. Säpo? Svenska polisen pysslar med oegentligheter?
Och låtsas inte som om det inte händer. Hur längesedan var det man avslöjades med ett register över zigenare? Dagens Nyheter slog stort på trumman för att de avslöjat ett illegalt register. Varifrån kom de ursprungliga uppgifterna? En anonym uppgiftslämnare? Det händer definitivt i dagens Sverige, och fullt legitima skäl finns för att få vara helt anonym.

Annonyma kontantkort har max funnits i lite över 20 år. Det är idag svårt att förstå eländet för alla visselblåsare innan dessa.
Inte heller visste jag att sweclockers var full av visselblåsare heller.

Det är ju inte precis så att man inte kan skicka vanliga brev längre...

Edit: Och om man använder sig av ett anonymt kontantkort för att visselblåsa, riskerar man då inte att spelas in av Staten(tm) som uppenbart kommer att avlyssna den journalist man ringer till. Så då måste ju journalisten också ha ett anonymt kontantkort också. Så hur man skall man nu få tag på numret?

Som sagt. Kanske borde skriva ett brev istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte riktigt om vi bara pratar förbi varandra, om vi är överens, och jag bara inte förstår dig, eller om vi har helt olika åsikter... Som jag ser det, så har vi i det ett grundläggande problem dör det helt enkelt är olagligt, för att det klassas som barnmisshandel, hur fan nu det är möjligt, att dra in en veckopeng, som inte är prestationsbaserad, för att man gjort något dumt. Som i dagarna här i mitt bostadsområde. Två tonårs-ligister slog sönder över 100 glasrutor på den lokala lågstadieskolan. I min värld, är 14 dagars internering i fängelset en kilometer härifrån, en högst lämplig förevisning om vad som kommer hända om det upprepas, och permanent indragen veckopeng tills kostnaderna för att ersätta rutorna återbetalats, är självklar. Men som sagt, för över 20 år sedan lyckades BRIS få indragen veckopeng, samt rumsarrest, kastade i ansiktet på föräldrar, i rätten, som barnmisshandel, och föräldrarna blev skadeståndsskyldiga till barnet, som fortfarande bodde hemma.
Man får anta att frukostkonversationerna var intressanta efter det, men min poäng är att samhället helt tagit ifrån en förälder alla möjligheter att styra upp ett felaktigt beteende.

När lagarna är sådana att du inte får uppfostra ditt barn, vad ska du egentligen göra? Självklart får man förlita sig på samhället när det inte längre går att göra något åt det själv. Det är ju inte som om man kan göra som med vargar som hotar ens boskap precis.
*pang - gräv gräv gräv - i med varg i gropen - skyffla skyffla - gå hem, det här har aldrig hänt*

Då vill jag upplysa dig om rasbiologiska institutet (SIFR) och IB affären. För att göra det ännu mer spännande, så steriliserade vi här i Sverige folk på rashygienisk bas, ända fram till 1975, och fram till 2013, Lagen om könstillhörighet.
Våra lagstiftare är varken speciellt välmenande eller speciellt förnuftiga... Vilket gör ditt "ja" till mer än bara lite naivt.

sorry för att bryta mitt löfte, Ja vi är på samma sida... blev själv uppfostrad att ta ansvar för mina egna handlingar. (tränade så mycket så hann inte begå busigheter på min fritid)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Legitima skäl? Du skämtar ju om du på allvar tror att läckor kommer genom oregistrerade kontantkort.
En @gmail adress är mycket mer sannolikt.

Jag tror att någon avsiktligt missförstår. ALLA kommunikationsmedel riskerar att bli belagda med anonymitetsförbud. Ska det stoppas får man stoppa det innan de börjar förbjuda anonymiteten någonstans.

Skrivet av Gropenator:

Annonyma kontantkort har max funnits i lite över 20 år. Det är idag svårt att förstå eländet för alla visselblåsare innan dessa.

Fråga Guillou, Bratt och Isacsson om de hade gillat en anonym kommunikationsmetod.

Skrivet av Gropenator:

Inte heller visste jag att sweclockers var full av visselblåsare heller.

Ah, förlåt. Jag trodde vi pratade om lagstiftning, som kommer att gälla alla som finns innan för rikets lagar. Gäller det enbart SweClockers medlemmar kan det ju kvitta. Jag är inte speciellt anonym i alla fall, och resten av er har säkert inget att dölja i alla fall.

Skrivet av Gropenator:

Det är ju inte precis så att man inte kan skicka vanliga brev längre...

Nä, inget hindrar dig från att posta saker. Bortsett då från att PostNord är erkänt värdelösa på att faktiskt leverera post, åtminstone om kravet är att det ska komma fram till rätt mottagare. Men det gör det också omöjligt att vara anonym med en tvåvägs kommunikation.

Skrivet av Selmalagerlöf:

sorry för att bryta mitt löfte, Ja vi är på samma sida... blev själv uppfostrad att ta ansvar för mina egna handlingar. (tränade så mycket så hann inte begå busigheter på min fritid)

Kanon. Man vet aldrig, så det är lika bra att fråga.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av patteSatan:

Förklara gärna vad dina laglydiga svenskar behöver ett oreggat kontantkort till?
Saken är den, att alla vanliga människor slipper bli uppringda av telefonförsäljare, bara den saken blir ju ett stort plus!

Registrering påverkar inte telefonförsäljare särskilt mycket, de "seriösa" kollar i NIX och de kriminellt oseriösa har datorer som provar sig fram eller så köper de uppgifter från andra oseriösa eller "samarbetspartners", folk ger ju gladeligen ut sitt eller andras nummer till diverse ställen som lovar att sälja uppgifterna till högstbjudande, tex fundera på vilka appar som har tillgång till adressboken i telefonen och på så sätt får tillgång till en massa uppgifter om andra som apptillverkaren kan tjäna pengar på ?
Google, Facebook och MS lär redan sitta på uppgifterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Förklara gärna vad dina laglydiga svenskar behöver ett oreggat kontantkort till?
Saken är den, att alla vanliga människor slipper bli uppringda av telefonförsäljare, bara den saken blir ju ett stort plus!

Tja, bland annat finns det nog en hel del föräldrar som vill att sina barn ska ha en telefon. En som inte nödvändigtvis ska vara kopplat till ett abonnemang då det lätt kan kosta mycket pengar om ett barn får för sig att klicka runt i en massa appar.. Eller inte heller vill att telefonnumret ska finnas sökbart för utomstående som inte har med barnet att göra.

Permalänk
Medlem

Politikerna importerar jihadister och ska sedan avskaffa alla de friheter vi har i Sverige som dessa kan tänkas nyttja. Galenskap! Det är så fel-tänk det kan bli! Ta hand om det ursprungliga och uppenbara problemet och utvisa jihadisterna. Ännu bättre släpp inte in dem till att börja med.
Ygeman borde avgå och utvisa sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Tja, bland annat finns det nog en hel del föräldrar som vill att sina barn ska ha en telefon. En som inte nödvändigtvis ska vara kopplat till ett abonnemang då det lätt kan kosta mycket pengar om ett barn får för sig att klicka runt i en massa appar.. Eller inte heller vill att telefonnumret ska finnas sökbart för utomstående som inte har med barnet att göra.

Ingen av dessa punkter säger något om vad man behöver ett oregistrerat kontantkort till.
Registrerat kort har inget med abonnemang att göra, inte heller gör det att numret blir sökbart om man registrerar numret som privat.
Det enda som händer är att operatören har info om vem som äger kortet och kan med domstolsbeslut lämna ut denna info till polis.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mezzlock:

Tja, bland annat finns det nog en hel del föräldrar som vill att sina barn ska ha en telefon. En som inte nödvändigtvis ska vara kopplat till ett abonnemang då det lätt kan kosta mycket pengar om ett barn får för sig att klicka runt i en massa appar.. Eller inte heller vill att telefonnumret ska finnas sökbart för utomstående som inte har med barnet att göra.

Allt det där kommer fortsätta vara möjligt även med den nya lagen om krav på registrering av kontantort :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

Tja, bland annat finns det nog en hel del föräldrar som vill att sina barn ska ha en telefon. En som inte nödvändigtvis ska vara kopplat till ett abonnemang då det lätt kan kosta mycket pengar om ett barn får för sig att klicka runt i en massa appar.. Eller inte heller vill att telefonnumret ska finnas sökbart för utomstående som inte har med barnet att göra.

Jag undrar om inte dessa så kallade föräldrar, skulle ha funderat lite innan dom fixade ungar?
Att tfn inte är sökbar, gör mig ännu mera fundersam........
Jag har plockat bort mig själv från eniro och dyligt, men numret går att hitta ändå, jag har inget att dölja, men idioter (nazister) ringer och skickar hot med sms, det får jag leva med, så länge SD finns.
Sen fattar du inte vad "kontantkort" betyder....
Ett registrerat kontantkort betyder INTE att du köpt ett abonnemang.......

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Jag undrar om inte dessa så kallade föräldrar, skulle ha funderat lite innan dom fixade ungar?

Själv är jag 100% för ett "föräldrakörkort", men det är ett ämne för en annan tråd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag är för förbudet om man även lagstiftar ett förbud gentemot personer som saknar godkända identitetshandlingar samt att dessa förses med spårningsutrustning djupt inne i t.ex. foten med inbyggd GPS samt GPRS/3G/4G med Qi laddning som dom måste ladda upp minst en gång per dygn samt mindre mängd sprängämne som enbart Polisen kan utlösa eller vid missad uppladdning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Vad är några av dessa oerhört många anledningar?

Edit: Det är egentligen en fråga riktiga till alla i tråden som anser sig ha legala/legitima/goda/etc anledningar till att kunna använda sig av oregistrerade kontantkort.

Vad är det ni behöver dessa för? Varför räcker det inte med att ha ett olistat nummer?

Hur ofta byter ni simkort? Hur ofta byter ni ut telefonen?

Och ett tips, staten/polisen/etc bryr sig inte om vad ni gör.

har haft 2 telefoner på 15 år, och ett kontantkort.

blir aldrig någonsin uppringd av en försäljare, vet inte om det bara beror på det eller inte men så är det (trött)

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag är ganska delad i den här frågan.

Jag är för att förhindra kriminell verskamhet på alla plan så länge det inte resulterar i "collateral damage".

"Rätt att förbjuda oregistrerade kontantkort... " Mitt svar: NEJ!
Det finsn så oerhört många legala/legitima/goda anledningar att använda oregistrerade kontaktkort.

"... i syfte att förhindra kommunikation mellan kriminella" Mitt svar: JA!
Men som nämnt så är detta mestadels vatten på kvarnen. Att sikta på kontaktkorten är helt fel.
Kriminella element kommer alltid att använda andra anonyma kanaler, såsom krypterad IP-telefoni, röstsamtal över internet såsom skype med opersonliga konton, TOR, DarkNet, med många andra metoder.

Det går inte att släcka en vulkan med en supersoaker.

Hur menar du nu då? Det är ju bara att lägga fram ett lagförslag där alla datoranvändare i Sverige tvingas att installera ett litet personlig tilläggsprogram på sina datorer som är bundna till användarnas personnummer och som övervakar allt man gör. Helst ska man ju också tvingas att ha en kamera med 360 graders synfält som förhindrar att terrorister bryter in sig i ens hushåll och använder ens dator till någonting olagligt.

Skulle känns mig så mycket säkrare då XD

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Jag är ganska delad i den här frågan.

Jag är för att förhindra kriminell verskamhet på alla plan så länge det inte resulterar i "collateral damage".

"Rätt att förbjuda oregistrerade kontantkort... " Mitt svar: NEJ!
Det finsn så oerhört många legala/legitima/goda anledningar att använda oregistrerade kontaktkort.

"... i syfte att förhindra kommunikation mellan kriminella" Mitt svar: JA!
Men som nämnt så är detta mestadels vatten på kvarnen. Att sikta på kontaktkorten är helt fel.
Kriminella element kommer alltid att använda andra anonyma kanaler, såsom krypterad IP-telefoni, röstsamtal över internet såsom skype med opersonliga konton, TOR, DarkNet, med många andra metoder.

Det går inte att släcka en vulkan med en supersoaker.

Som jag tidigare nämnt fokuserar man på unga människor från förorterna som säljer knark.

De som säljer knark på internet skapar inte samma sorts problem som grabbarna från förorten som väljer att sälja knark istället för att fokusera på skola,jobb etc och detta är ett växande problem man måste ta tag i direkt!

EDIT: vi måste även hitta andra sätt för att få stopp på detta t.ex straffa föräldrarna till ungarna som springer omkring på stan sent på kvällarna och begår kriminell verksamhet istället för att fokusera på skolan eller jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Innebär det här att man ska börja få massa ******telefonförsäljare att ringa?

Intressant fråga. Skulle mitt kontant-mobiltelefonnummer nu börja köpas och säljas hej vilt som mina andra personuppgifter?

Bara för att man har en reklamspärr i SPAR så kan de fortfarande störa en om man finns i vilket som helst annat register som de har fått kopia på ... och en firma kan ringa en trots att man är med i NIX-registret om man har en "tidigare relation" med någon del av deras företagsstruktur, dvs. köpt något någon gång.
Det register de har kan då vara korskopplat med något annat register via personnumret som är en unik nyckel.
Personnummer krävs numera för även små inköp hos näthandlare för att de ska kunna sälja mina uppgifter till någon som vill skicka riktad reklam. Jag försöker att inte handla från handlare som kräver personnummer men ibland är det bara en sån handlare som har det jag vill ha.

Skrivet av Zicsoen:

Enda obehöriga som ringt sedan jag nixade mitt nummer är från Microsoft i Indien som vill hjälpa mig ta bort skadlig programvara då och då.

Indien? Men de sade ju att ringde inifrån min dator!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ser ni inga problem med att er operatör kan legitimera er för att ni privat pratar med en annan människa? Eller har ni så stor tillit till operatörer och myndigheter att de inte missbrukar och aldrig kommer att missbruka informationen? Vi ser ju hur bra myndigheter (t.ex. transportstyrelsen) tar hand om information. Skulle även gissa på att polisens inkompetens ligger på ungefär samma nivå.

Att vara emot anonym kommunikation går hand i hand med att vara mot yttrandefrihet. Man ska inte behöva bli legitimerad varje gång man vill dela med sig av en kontroversiell åsikt.

Permalänk
Medlem

allt som gör det svårt för kriminella lägger jag min röst på. bland annat bevakningskameror!

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Även om man kan kommunicera krypterat via reggade kontantkort kan polisen ändå "pejla" kring vilka mobilmaster kontantkortet har rört sig vid. Bör hjälpa vid bevisning i brottmål jämfört mot nu när kontantkortet är helt anonyma? Om man kan knyta kontaktkortet till en person.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@Red Beaver: Absolut, men man måste i så fall beslagta telefonen först för att veta vad som kommunicerats. Blir ingen större skillnad mot hur det ser ut i dagsläget. Man kan spåra oregistrerade kontantkort precis på samma sätt som registrerade, enda skillnaden är att inte kontantkortet direkt är knutet till ett personnummer. Hur som helst måste beslag av telefonen ske innan man ska kunna bevisa något, både med registrerat (med kryptering) och oregistrerat kontantkort.

Permalänk
Medlem

Det finns för och nackdelar med detta förslaget MEN man kan ju aldrig lita på politiker och vad för baktanke dom har med detta egentligen. Vad jag har fått höra så kommunicerar inte terrorister med mobiler så mycket utan via TOR och deep web. Men detta är inte jag har nån källa på eller bevis för.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -