Router för att koppla samman villa med fritidshushus

Permalänk

Router för att koppla samman villa med fritidshushus

Hej
Jag behöver köpa två nya routrar, en till villan och en till fritidshuset, och behöver hjälp med att veta vilka tekniker jag behöver i routern för att uppfylla min önskelista. Om någon har förslag på produkter mottages även detta tacksamt.

Förutsättningarna är som följer.
I båda husen har jag fiber med leverantörsspecifik fiber till Cat6-omvandlare. Routerns ska kopplas in med Cat6.

Jag vill förlänga det lokala vlanet i villan till fritidshuset via VPN, så att jag kan komma åt alla resurser i villan när jag är i fritidshuset, samtidigt som jag vill kunna kontrollera värmen mm i fritidshuset på ett smidigt sätt.

I villan vill jag samtidigt kunna koppla upp routern mot en extern VPN-tjänst (dit jag vill styra viss trafik), samt koppla upp mig från en jobbdator till företagets VPN-lösning.

Normal webbanvändning ska gå ut på internet direkt via respektive internetleverantör (d.v.s. om jag är i stugan vill jag inte att all trafik ska gå ut via VPN till en gateway i villan).

Jag behöver på båda platser en barnsäkringslösning, så jag kan detaljstyra access och tillgänglighetstider för vissa enheter och säkra upp barnens internetanvändning.

I båda husen behöver jag snabbt trådlöst nätverk med två SSID – ett privat uppkopplat på det privata nätverket och ett för gäster som endast ska ha internetåtkomst.

Jag behöver kunna fjärradministrera båda routrarna via det lokala Vlanet.

Till sist det självklara – snabb througput så jag kan strömma musik och film, senaste standarderna och minst fyra lokala nätverksportar, helst fler.

Hoppas någon kan ge mig några tips
Med vänlig hälsning
Mikael

Permalänk
Medlem

jag tror bästa lösningen vore tex ngn asus router som har de föräldrakontroll möjligheterna du vill åt, och två st raspberries som vpn noder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.