Handkontrollen "The Duke" för Xbox One får prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

va tjock o ful den ser ut nä sonys dualshock är nog det bästa som hänt.

Mrw bytt från duke till annan handkontroll;

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en förbättrad version av 360-dosan instället. Blev väldigt besviken på Xbox One-kontrollen när jag "uppgraderade" efter att min gamla blev helt utsliten. Främst är det fåran där långfingret vilar som är mycket grundare än tidigare plus att det ligger en oskön skarv i plasten precis där. Kontrollen är även något mer kompakt vilket gör att thumbsticksen inte längre ligger lika rätt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

I teorin var tryckkänsliga frontknappar en bra idé. Jag kan dock inte komma på ett enda spel till Xbox/PS2 där de gjorde något bra som inte kunde gjorts bättre på annat sätt.
Dra/skjuta vapen i MGS2/3 t.ex på samma knapp fungerade ok på en ny kontroller, men efter lite användande/slitage så blev det svårt att kontrollera det. Det blev bättre senare i serien när det flyttades till en tryckkänslig trigger.

Lite samma med DoA3 till xbox där tryckkänsligheten fungerade ok men bidrog inte till något egentligen.
[...]

SEGA GT 2002 och Gran Turismo 3 använde dem för analog gas/broms(/back i GT3) innan analoga reglage på baksidan började användas. Personligen gillade jag idén eftersom det blev mer kompakt och du hade möjlighet till fler analoga reglage än på moderna handkontroller. Analoga knappar användes dock mer på PS2 än XBox vad jag minns.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

SEGA GT 2002 och Gran Turismo 3 använde dem för analog gas/broms(/back i GT3) innan analoga reglage på baksidan började användas. Personligen gillade jag idén eftersom det blev mer kompakt och du hade möjlighet till fler analoga reglage än på moderna handkontroller. Analoga knappar användes dock mer på PS2 än XBox vad jag minns.

Där ser man. Trots hundratals timmar med SEGA GT 2002 kommer jag inte ens ihåg att den använde de analoga frontknapparna. Hade för mig att man körde med triggers, men det kanske var en inställning?

Tycker analoga triggers eller den andra styrspaken är ett mycket bättre val för gas/broms, om inte annat så för denutökade rörelselängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Där ser man. Trots hundratals timmar med SEGA GT 2002 kommer jag inte ens ihåg att den använde de analoga frontknapparna. Hade för mig att man körde med triggers, men det kanske var en inställning?

Tycker analoga triggers eller den andra styrspaken är ett mycket bättre val för gas/broms, om inte annat så för denutökade rörelselängden.

Kommer inte ihåg om det gick att ändra men standard var definitivt knapparna. Project Gotham Racing å andra sidan använde triggers för gas och broms vill jag minnas. Jag tycker att när man väl hade fått in vanan var analoga knappar mer än tillräckligt precisa för att ge samma kontroll som med triggers, men det är nog en smaksak vilken man föredrar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@som99: Det är en adekvat beskrivning av vad jag vill uttrycka. ingen tvingar dig att hålla med mig om det inte passar i din bubbla.
om mina uttryck triggar dig är det ditt egna problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Kommer inte ihåg om det gick att ändra men standard var definitivt knapparna. Project Gotham Racing å andra sidan använde triggers för gas och broms vill jag minnas. Jag tycker att när man väl hade fått in vanan var analoga knappar mer än tillräckligt precisa för att ge samma kontroll som med triggers, men det är nog en smaksak vilken man föredrar.

PGR (1) spelade jag också en del (och Sega GT till DC) så kan ha blandat ihop en del. Använde Sega GT flera nivåer eller var det bara lite/mycket gas?
Med vanan inne så fungerade även digitala knappar för gas/broms i racingspel så det säger inte så mycket. Vill man ha bra kontroll är en hygglig rörelselängd att föredra.
DoA3:s användning kommer jag ihåg bättre och där var risken för feltryck onödigt stor jämfört med spelens "normala" kontrollschema. Vill ändå minnas att 3:an var riktigt kul med sina supereffektiva counters

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

PGR (1) spelade jag också en del (och Sega GT till DC) så kan ha blandat ihop en del. Använde Sega GT flera nivåer eller var det bara lite/mycket gas?
Med vanan inne så fungerade även digitala knappar för gas/broms i racingspel så det säger inte så mycket. Vill man ha bra kontroll är en hygglig rörelselängd att föredra.
DoA3:s användning kommer jag ihåg bättre och där var risken för feltryck onödigt stor jämfört med spelens "normala" kontrollschema. Vill ändå minnas att 3:an var riktigt kul med sina supereffektiva counters

Det var mer än bara ett mellansteg men hur många vet jag inte. Funkade hyfsat för att balansera greppet i kurvorna men kommer ihåg att det var lite irriterande när man körde dragrace och bara nästan tryckte den i botten på turbobilarna och såg laddtrycket svaja. Föredrar det ändå långt över att sitta och blippa med digitala knappar, särskilt när man kämpar mot rycken för att få bra varvtider med de digitala.

Spelade aldrig DoA så det har jag helt gått miste om, men ser potential för intressanta funktioner som att man ska få rätt kombo av tryck och sekvens för bättre attacker. Men den ökade risken för feltryck gör det väl bara spelet till mer av en sport?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det var mer än bara ett mellansteg men hur många vet jag inte. Funkade hyfsat för att balansera greppet i kurvorna men kommer ihåg att det var lite irriterande när man körde dragrace och bara nästan tryckte den i botten på turbobilarna och såg laddtrycket svaja. Föredrar det ändå långt över att sitta och blippa med digitala knappar, särskilt när man kämpar mot rycken för att få bra varvtider med de digitala.

Spelade aldrig DoA så det har jag helt gått miste om, men ser potential för intressanta funktioner som att man ska få rätt kombo av tryck och sekvens för bättre attacker. Men den ökade risken för feltryck gör det väl bara spelet till mer av en sport?

Dragrace var den delen i spelet jag gillade minst. Låste oftast snabbt upp det man kunde så tidigt som möjligt (innan motståndarna blev svåra vid högre "lvl") med en Lotus Elise Type 72 eller annan billig accelerationsbil och sen korde jag aldrig såna igen. Resten av spelet var dock riktigt skoj.
När jag flera år senare provade spelet minns jag dock att körkänslan var lite väl förlåtande, men på den tiden då fysiken var svår att få till bra så var det bättre än motsatsen.

Det räckte mycket väl med utmaningen i DoA3 att få feltryck p.g.a. att knappkombinationen är svår, p.g.a. timing eller p.g.a. den kassa D-paden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Dragrace var den delen i spelet jag gillade minst. Låste oftast snabbt upp det man kunde så tidigt som möjligt (innan motståndarna blev svåra vid högre "lvl") med en Lotus Elise Type 72 eller annan billig accelerationsbil och sen korde jag aldrig såna igen. Resten av spelet var dock riktigt skoj.
När jag flera år senare provade spelet minns jag dock att körkänslan var lite väl förlåtande, men på den tiden då fysiken var svår att få till bra så var det bättre än motsatsen.

Det räckte mycket väl med utmaningen i DoA3 att få feltryck p.g.a. att knappkombinationen är svår, p.g.a. timing eller p.g.a. den kassa D-paden

Jo de var ju inte precis de roligast racen, men körde det ganska mycket ett tag eftersom man så snabbt fick mycket pengar att leka med i spelet med de sista racen där. Kommer inte ens ihåg vad jag körde med i dem. Någon vråltrimmad bil som var mycket för kraftig för sitt eget bästa var det i alla fall. De vanliga racen kördes med mycket mer genomtänkta bilar. Känner för att dra fram min gamla XBox och kolla vilka de var nu

Börjar komma in på lite OT nu men Forza, PGR1/2 och MechAssault var nog de spel jag spelade mest faktiskt. Hoppas Cxbx-Reloaded kan emulera dem snart så man kan flyga fram genom gamla stan i en Koenigsegg igen (för de som inte har spelat PGR2 fanns till och med TV-spelsbörsen på Klarabergsgatan med).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Får ont i tummen av att tänka på de där hårdplastknapparna. Den som kom på iden att göra knapparna som små kullar är en sadist.

Hade helt glömt bort detta, tack för PTSDn! :'(

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

va tjock o ful den ser ut nä sonys dualshock är nog det bästa som hänt.

Jo, duken ser alldeles för stor ut för mina små/medelhänder, även om jag aldrig testat den personligen.

Det sagt så även om det inte är något fel på PS DS (helt Ok att använda, och inga problem med de), så föredrar jag personligen helt klart layouten och känslan i kontrollerna till Xbox 1 S/X (speciellt Elite är grymt skön) och Switch med dess Pro-kontroller (även om jag inte köpt den än).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0tatis:

Samma med Sega Saturn - fast mer precist stora kontroller i Europa/USA och mindre kontroller i Japan, om jag minns rätt.

Det kände jag inte till men på megadrive tiden kändes det som att vissa som var lite äldre än oss barn var de som ville ha konsolen för sportspelen.

Edit:
Många satt ifos då man spelade teken tag på ps2 med kontrollen i knät, styrde spaken med vänster tumme samtidigt som de hamrade med alla fingrar på resterande knappar alla akadstill.
Känner jag brorsan rätt komme jag kunna testa den om en snar framtid. Även om den ständiga frågan är.

"Styrkors? Hur svårt kan det va?"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Lite för dyr.

Hade dom skippat den värdelösa OLED-skärmen hade de kunnat få ner priset avsevärt

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

What?! Vi som hade xbox (första) köpte ju den reviserade mindre kontrollen det första vi gjorde då den där gamla skrothögen var tung, klumpig och jobbig att hålla i.

Skickades från m.sweclockers.com

Tala för dig själv kanske. Älskade min stora handkontroll, och ser fram emot att spela om Kotor 1 och 2 med The Duke.

Permalänk
Medlem

69 dollar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.