Intel redovisar prestandasiffror efter Spectre- och Meltdown-uppdatering

Permalänk

OK, men vi visste väl redan att vanliga users inte skulle märka något, utan att det framförallt är servrar med tusentals I/O operationer i sekunden som tar stryk?
Fast visst, det är trevligt att det finns en länk att hänvisa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu till den diktiga diskussionen. Det som Snowden avslöjade var ju bland annat PRISM, men det är inte beroene av operativsystem. Det finns ingenting som säger att NSA gräver mer data ur W10 än W7, och sålänge du inte tror att Microsoft är i maskopi med NSA, så borde du inte att NSA's grävande är bortom Microsofts kontroll. Det är knappast svårare för NSA att få data från en W7-användare än en Windows 10-användare. Det är ett grundlöst påstående.

Det är däremot helt riktigt att jag var (och är) motståndare till Windows 8. Men det grundar sig i att de hade startskärmen och "Metro" som inte alls ser ut så i Windows 10. Windows 10 har en startmeny mer lik den i Windows 7, så den klagar jag inte på, och jag trivs mycket bra med Windows 10. Min kritik mot Windows 8 hade alltså inget med telemetridatainsamlingen att göra.

Dina argument angående företag i USA och NSA saknar fortfarande koppling till Windows 10 specifikt. Du ser nog det själv om du tänker efter. Om det är så att företag i USA böjer sig frammåt för NSA, varför skulle då operativet spela roll?

Om jag skall låtsas vara konspiratorisk jag med skulle jag snarare säga att den verkliga guldgruvan för NSA just nu är Windows 7, för där har de ett operativ där de bara kan be sin "bitch" Microsoft att peta in någon bakdörr i en "säkerhetsuppdatering" (spectre meltdown, någon?) och användarna där kommer ändå sitta och tro att de är säkrare än med Windows 10.

***bort/mod***

Det finns mängder med information om saker som Microsoft har implementerat i Windows de senaste 20 åren som har varit av mycket tveksam karaktär sett ur ett integritetsperspektiv. Du kan läsa om vad en bakdörr är för något här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bakd%C3%B6rr
Varje gång någon har upptäckt att Microsoft håller på med tveksamma grejer så heter det att det är en "bugg" eller "säkerhetsbrist" som de ska lösa med en uppdatering. Flera gånger har dessa "buggar" funnits kvar efter deras lösningar, det enda man har gjort är att försöka dölja dem. Det hade inte funnits någon mening med tredjepartsprogram som stoppar telemetri och annat i Windows om det faktiskt gick att stänga av helt direkt i operativsystemet. Men så är det inte. Och de är alltid så "transparenta" enligt vissa användare, fast ni har ju ingen aning om vad de egentligen samlar in.

Nu känner jag att det här har gått väldigt långt utanför ämnet i den här nyhetstråden. Du vill nog i vanlig ordning ha sista ordet, för det har du visat hittills att det är väldigt viktigt för dig, så kör på bara. Jag sätter dock punkt här.

Uppdatering: Jag glömde exemplen som skulle ha varit med i det här inlägget.
https://www.theguardian.com/world/2013/jul/11/microsoft-nsa-c...
"A newsletter entry dated 26 December 2012 states: "MS [Microsoft], working with the FBI, developed a surveillance capability to deal" with the issue. "These solutions were successfully tested and went live 12 Dec 2012"

http://techrights.org/wiki/index.php/Microsoft_and_the_NSA
På Techrights (som är mycket seriösa) hittar du all information du behöver om Microsoft och deras samarbete med olika myndigheter. Notera att det börjar vid 2012. Sedan blir det bara värre.

Här har du hela deras EULA till Windows 10:
https://www.microsoft.com/en-gb/servicesagreement/default.asp...

"We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to."
Eftersom ingen orkar läsa igenom 12000 ord så är nästan ingen medveten om att de ger Microsoft rätten att när som helst snoka igenom ens privata uppgifter och filer och dela dem bäst de vill. Detta trots deras löften om att de minsann inte tar någon personlig data från användarna.

Det har aldrig stått så i tidigare versioner av Windows. Vilket är anmärkningsbart.

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det finns mängder med information om saker som Microsoft har implementerat i Windows de senaste 20 åren som har varit av mycket tveksam karaktär sett ur ett integritetsperspektiv. Du kan läsa om vad en bakdörr är för något här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bakd%C3%B6rr
Varje gång någon har upptäckt att Microsoft håller på med tveksamma grejer så heter det att det är en "bugg" eller "säkerhetsbrist" som de ska lösa med en uppdatering. Flera gånger har dessa "buggar" funnits kvar efter deras lösningar, det enda man har gjort är att försöka dölja dem. Det hade inte funnits någon mening med tredjepartsprogram som stoppar telemetri och annat i Windows om det faktiskt gick att stänga av helt direkt i operativsystemet. Men så är det inte. Och de är alltid så "transparenta" enligt vissa användare, fast ni har ju ingen aning om vad de egentligen samlar in.

Nu känner jag att det här har gått väldigt långt utanför ämnet i den här nyhetstråden. Du vill nog i vanlig ordning ha sista ordet, för det har du visat hittills att det är väldigt viktigt för dig, så kör på bara. Jag sätter dock punkt här.

Sätt gärna punkt. Jag respekterar absolut personer som vet när det är dags att lägga ner.

Men... För att citera dig själv: "Det finns mängder med information om saker som Microsoft har implementerat i Windows de senaste 20 åren".... Windows 7 släpptes i slutet av 2009 om jag inte minns fel, och även om jag är rätt dålig på matte, så tror jag mig kunna säga att det är inom det tjugoårsspann du pratar om, vilket blir "case in point" att om det är så att Microsoft sysslar med tveksamheter, så är det inte så att det står och faller med Windows 10.

Jag bad förövrigt om specifika saker, och du gav mig inte det, så jag går iväg ifrån den här diskussionen med oförändrad hållning. Du får gärna skriva ett inlägg till, och jag kommer att låta bli att svara på det, för att motbevisa ditt trams om att "sista ordet är viktigt för mig".

Det som är viktigt för mig är att hålla mig till fakta. Jag ger inget alls för "magkänsla" "spekulationer" eller konspirationsteorier. Det är inte min grej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sätt gärna punkt. Jag respekterar absolut personer som vet när det är dags att lägga ner.

Men... För att citera dig själv: "Det finns mängder med information om saker som Microsoft har implementerat i Windows de senaste 20 åren".... Windows 7 släpptes i slutet av 2009 om jag inte minns fel, och även om jag är rätt dålig på matte, så tror jag mig kunna säga att det är inom det tjugoårsspann du pratar om, vilket blir "case in point" att om det är så att Microsoft sysslar med tveksamheter, så är det inte så att det står och faller med Windows 10.

Jag bad förövrigt om specifika saker, och du gav mig inte det, så jag går iväg ifrån den här diskussionen med oförändrad hållning. Du får gärna skriva ett inlägg till, och jag kommer att låta bli att svara på det, för att motbevisa ditt trams om att "sista ordet är viktigt för mig".

Det som är viktigt för mig är att hålla mig till fakta. Jag ger inget alls för "magkänsla" "spekulationer" eller konspirationsteorier. Det är inte min grej.

Jag har uppdaterat mitt inlägg med exemplen som jag tyvärr glömde bort.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag har uppdaterat mitt inlägg med exemplen som jag tyvärr glömde bort.

Windows 10 släpptes 2015, och ditt exempel är från 2012. Så det är fortfarande saker som pekar på Microsofts beteende generellt, och inte Windows 10 specifikt. Sedan att de ytterligare specificerar saker i Windows 10's EULA behöver inte heller betyda att allt är guld och gröna skogar med tidigare OS från Microsoft.

Det du beskriver är snarare generella tendenser hos Microsoft, och de ligger ju bakom både Windows 7 och Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 10 släpptes 2015, och ditt exempel är från 2012. Så det är fortfarande saker som pekar på Microsofts beteende generellt, och inte Windows 10 specifikt. Sedan att de ytterligare specificerar saker i Windows 10's EULA behöver inte heller betyda att allt är guld och gröna skogar med tidigare OS från Microsoft.

Det du beskriver är snarare generella tendenser hos Microsoft, och de ligger ju bakom både Windows 7 och Windows 10.

Läs inlägget igen - och läs gärna det som står i länkarna. Det började 2012, ja, sedan blev det värre när Windows 10 släpptes.

Om du inte förstår det som står där kan jag tyvärr inte göra så mycket mer. Nu lägger jag ner det här i alla fall. Du har all information du behöver om ämnet, men väljer att ignorera viktiga detaljer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Läs inlägget igen - och läs gärna det som står i länkarna. Det började 2012, ja, sedan blev det värre när Windows 10 släpptes.

Om du inte förstår det som står där kan jag tyvärr inte göra så mycket mer. Nu lägger jag ner det här i alla fall. Du har all information du behöver om ämnet, men väljer att ignorera viktiga detaljer.

Men du gör ju ett felslut. Att Microsofts beteende förvärrades när Windows 10 släpptes betyder inte att det bara är Windows 10 som blev värre. Det är verkligen exempel på det klassiska “correlation does not imply causation”

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men du gör ju ett felslut. Att Microsofts beteende förvärrades när Windows 10 släpptes betyder inte att det bara är Windows 10 som blev värre. Det är verkligen exempel på det klassiska “correlation does not imply causation”

Det står ju fortfarande i länkarna exakt det jag säger. Vad är det som så svårt att förstå? Det INFÖRDES med Windows 10. Herregud...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det står ju fortfarande i länkarna exakt det jag säger. Vad är det som så svårt att förstå? Det INFÖRDES med Windows 10. Herregud...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har läst. Jag hittar ingenting förutom EULA som skulle peka på att det är Windows 10 som är "boven i dramat" utan det verkar snarare handla om att NSA blivit mer ettriga mot Microsoft på senare år.

Om jag har förstått det du vill mena på rätt sätt, så säger du mer eller mindre att Microsoft ger ifrån sig mer data till NSA från de användare som har windows 10, och det står det inget i länkarna om. Om det stått så så hade du förmodligen gett mig ett liknande citat. Men vad det verkar så är det snarare så att Microsoft, från 2012 och frammåt, ger ifrån sig mer data till NSA oavsett operativsystem, och det har jag heller inte vänt mig emot att du sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har läst. Jag hittar ingenting förutom EULA som skulle peka på att det är Windows 10 som är "boven i dramat"

Fast det är väl en rätt betydelsefull punkt.

Citat:

Om jag har förstått det du vill mena på rätt sätt, så säger du mer eller mindre att Microsoft ger ifrån sig mer data till NSA från de användare som har windows 10, och det står det inget i länkarna om.

I Windows 7 går det att avinstallera spioneriet. Det installerades ju som en "säkerhetsuppdatering", och går att avinstallera och blockera. Såvitt jag vet är inte det möjligt i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Fast det är väl en rätt betydelsefull punkt.
I Windows 7 går det att avinstallera spioneriet. Det installerades ju som en "säkerhetsuppdatering", och går att avinstallera och blockera. Såvitt jag vet är inte det möjligt i Windows 10.

Det är fortfarande ett fall av “correlation does not imply causation”. Förenklat kan man förklara det såhär.. Jag tar på mig en gul hatt (Windows 10's EULA skrivs) och sedan får jag massa gräshoppor i badkaret (NSA blir ettrigare mot Microsoft).. De må ha hänt i en följd, men det betyder inte att det är Windows 10's fel att Microsoft har ett tätare sammarbete med NSA nu än för fem år sedan. Folk vill dock gärna ha enkla lösningar, och så har vi det här med konfirmeringsbias, och så blir det som det blir.

Angående uppdateringarna i Windows 7, så kan ju en uppdatering ändra på flera saker samtidigt. Här har du ett sådant där "blowing my mind"-exempel som De som tror att Windows 7 är bättre på antiNSA än Windows 10 gärna inte vill höra, men ponera följande...

Spectre och Meltdown vill ju alla ha skydd för, eller hur? Ponera nu att den uppdatering som skyddar mot Spectre och Meltdown heter KB000EVIL. När du installerar KB000EVIL så får du skydd mot Spectre och Meltdown, men också en Bakdörr åt NSA. Du kan avinstallera uppdateringen, men du blir du ju också av med skyddet för Spectre och Meltdown. Taskigt va?

Och det är det här jag stör mig på hos folk. Om man tror att Microsoft tar den i tvåan av NSA, så är det enda logiska och rimliga att utgå ifrån att de gör allt de kan för att vara dem till lags i SAMTLIGA operativsystem. Och då gäller det ju även Windows 7. Det är bedrövligt att diskussionen kommit att handla om "det här eller det där operativsystemet", när den enda relevanta frågan är "kan man lita på Microsoft?" Svarar man ja, så bör man rimligen kunna köra Windows 10, men svarar man nej, så kan man inte köra något operativsystem från Microsoft. Jag vet att det är en "red pill" upplevelse för många, men så är det. Och om folk bara förstår det så slipper vi sitta och ha tramsiga diskussioner om "spioneri".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det vi solklart kan se här är att Windows 7 är klart bättre än Windows 10. Inte bara i GUI utan prestanda med. Som väntat.

Det är ju däremot inte alls vad siffrorna säger... De säger att den procentuella minskningen är mindre på Win 7, men vad jag kan se så har de inte gått ut med basvärdet så du kan inte dra några slutsatser om vad som presterar bäst.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om man tror att Microsoft tar den i tvåan av NSA, så är det enda logiska och rimliga att utgå ifrån att de gör allt de kan för att vara dem till lags i SAMTLIGA operativsystem.

Ja, det är självklart. Det är MICROSOFTs spioneri jag talar om, inte NSAs. Vi kan inte göra någonting åt NSA, och det finns heller ingen större anledning att ens försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Ja, det är självklart. Det är MICROSOFTs spioneri jag talar om, inte NSAs. Vi kan inte göra någonting åt NSA, och det finns heller ingen större anledning att ens försöka.

Microsoft's "Spioner"? De som samlar in data om användarna utan deras vetskap alltså? Det finns ju inga, vad vi vet. Som jag redan avhandlat och argumenterat mycket framgångsrikt för i tråden så är det inte "spioneri" om man vet om det.

Vad är det man är rädd för? Om vi tar bort NSA ur ekvaktionen så finns det inte mycket kvar. Att de samlar in avpersonifierad data om hur jag använder Windows, så att sprutspyor som "startskärmen" och liknande dundertabbar som är helt verklighetsfrånvända kan undvikas, så är det bara bra. Det är någonting positivt.

Det om vi tar bort NSA, alltså. Vill man ha med NSA i kortleken, så är det inte ett giltigt argument att det är "Windows 10" det är fel på, utan då är det ju Microsoft, som har gjort.... Windows 7, och då kan man inte använda Windows 7 heller, för då använder man en Microsoftprodukt, från dumma Microsoft som går NSA's ärenden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är ju däremot inte alls vad siffrorna säger... De säger att den procentuella minskningen är mindre på Win 7, men vad jag kan se så har de inte gått ut med basvärdet så du kan inte dra några slutsatser om vad som presterar bäst.

Sant, tänkte fel Du har rätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Min i7 860 är långsam som den är. Om den blir änmer slö och laggar på tex killing floor 2 så blir jag sne. Då blir det tippen för skrället...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en lika modern dator som du. En i5 750. Dock så kör jag bara Age of Empires 2 så jag klarar mig rätt så bra

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Det finns scenarion som orsakar högre prestandatapp vid spelande, en av dessa är spel som streamar assets i realtid från disk som witcher 3 gör eller Forza Horizon 3. Andra spel som inte kör med streaming av data verkar klara sig bättre.

https://youtu.be/LC1WuKdPVCQ?t=2m9s

Med Witcher 3 som enda måttstock jag använder när jag tittar på spelprestanda så ligger min 6700K lösare än tidigare. Blir nog att byta ut den mot en 2700/X troligen.

Varit sugen på att byta ut den sedan jag fick hem min 1700 så blir bara lättare att motivera köpet.

Riktigt uselt hanterat av Intel allt som allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur mycket en 2700K tappar i spel? Eller 2600K.