Hur installera drivrutiner för moderkort utan optisk enhet?

Permalänk
Medlem

Hur installera drivrutiner för moderkort utan optisk enhet?

God kväll Sweclockare! Har ett problem som jag verkligen inte hittar några lösningar till. Har precis byggt ihop en dator med nya komponenter. Jag vill installera drivrutiner till moderkortet men saknar internet eftersom drivrutinerna inte är installerade. Jag kan inte heller använda USB sticka på någon av uttagen. Datorn läser inte av stickan alls. Jag har inte heller en CD läsare monterade på datorn. Har även testat att använda mobilen som USB. Finns det någon annan metod för att lösa detta problem?

Har ett ASUS Strix z270h installerad.

Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem

Enkelt lägg drivrutinerna på ett USB minne
USB2 fungerar på vanliga USB minnen USB 3 kan behöva drivrutiner innan den fungerar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Enkelt lägg drivrutinerna på ett USB minne

Nämnde ju det i texten att det inte funkar. Har drivrutinerna på ett USB minne men datorn kan inte läsa av USB minnet pga av att inga drivrutiner är installerade på datorn.

Permalänk
Medlem

Dom 2 översta portarna som är usb 2.0 borde funka, 3.0 brukar krångla innan man fått in drivrutinerna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Dom 2 översta portarna som är usb 2.0 borde funka, 3.0 brukar krångla innan man fått in drivrutinerna.

Verken 2.0 eller 3.0 fungerar. Har testat med olika stickor också. Ingen av USB portarna fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanki:

Verken 2.0 eller 3.0 fungerar. Har testat med olika stickor också. Ingen av USB portarna fungerar.

Vilket windows kör du?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Vilket windows kör du?

WIN 7 64 BIT

Permalänk
Medlem

1: ta ut hårddisken
2: sätt den i en annan dator och lägg in alla du behöver
3: återmontera och installera dom
4: Profit

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

1: ta ut hårddisken
2: sätt den i en annan dator och lägg in alla du behöver
3: återmontera och installera dom
4: Profit

Jag vill helst undvika denna metod. Jag visste att det var ett alternativ men jag har lagt så mycket energi på att bygga datorn. Dessutom så har jag ingen sekundär dator. Saknar en del komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanki:

WIN 7 64 BIT

Jaha det förklarar saken, det är för gammalt för att funka med drivrutiner för 270 när det är nyinstallerat så tyvärr blir det nog att koppla in en dvd provisoriskt eller ta hårddisken och sätta i en annan dator om du har eller hos polare och lägga drivrutiner som behövs på den och sen sätta tillbaka den i datorn igen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt udda att usb minnen inte fungerar direkt när du kör win 7.
Har du provat att formatera usb minnet i fat32 innan du stoppar de i en av usb2 portarna?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jaha det förklarar saken, det är för gammalt för att funka med drivrutiner för 270 när det är nyinstallerat så tyvärr blir det nog att koppla in en dvd provisoriskt eller ta hårddisken och sätta i en annan dator om du har eller hos polare och lägga drivrutiner som behövs på den och sen sätta tillbaka den i datorn igen.

Fan! Det finns verkligen inga andra metoder man kan lösa detta på? Får väll sitta datorlös veckan ut i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Verkar väldigt udda att usb minnen inte fungerar direkt när du kör win 7.
Har du provat att formatera usb minnet i fat32 innan du stoppar de i en av usb2 portarna?

Tycker också att det är märkligt. Har aldrig varit med om detta innan. Filsystemet är FAT32, men datorn kan inte läsa av det. Dock så fungerar tangentbord och mus, men inte stickan. Märkligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanki:

Fan! Det finns verkligen inga andra metoder man kan lösa detta på? Får väll sitta datorlös veckan ut i sådana fall.

Du kan ju ta någon annans disk och sätta i din funkar med, övrigt annars eftersom inte usb funkar så är det inte mycket man kan göra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Sånt här är en av orsakerna till att jag aldrig kommer att överge optiska enheter, dom kan verkligen va räddare i nöden ibland!
Dom är även bra att ha om man ska bränna en skiva att spela i bilen

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat i bios om du kan ställa om usbportarna till v2 och installera kunna drivers för nätverket för att sedan växla portarna till 3 och installera klart ?
Om inte det funkar får du slipstreama drivers i win och installera om så att drivrutinerna kommer med direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Sånt här är en av orsakerna till att jag aldrig kommer att överge optiska enheter, dom kan verkligen va räddare i nöden ibland!
Dom är även bra att ha om man ska bränna en skiva att spela i bilen

Jag har ingen i datorn men jag har en liggandes i nödfall

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Har aldrig prövat det själv men skulle det kunna gå att boota upp datorn med någon Linux live USB, och använda den för att tanka ner Windows drivrutinerna direkt till hårddisken?

Permalänk
Medlem

@phanki:
Hur fick du förresten in windows på datorn från början om usb inte funkar?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Sånt här är en av orsakerna till att jag aldrig kommer att överge optiska enheter, dom kan verkligen va räddare i nöden ibland!
Dom är även bra att ha om man ska bränna en skiva att spela i bilen

Har inte varit med om någon dator de sista 10 åren som krävt optisk enhet!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

@phanki:
Hur fick du förresten in windows på datorn från början om usb inte funkar?

Använde min gamla SSD där windows fanns installerat. Tror nog att den enda lösningen är att ta ut ssd och lägga in den på polarens och ladda ner dem där. Men vafan det är ju 2018, känns riktigt surt att det inte finns drivrutiner förinstallerade för USB. Men jag tackar för svaren mina herrar.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat i bios om du kan ställa om usbportarna till v2 och installera kunna drivers för nätverket för att sedan växla portarna till 3 och installera klart ?
Om inte det funkar får du slipstreama drivers i win och installera om så att drivrutinerna kommer med direkt.

Har kollat detta med men det fungerar inte. Tack ändå!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Verkar väldigt udda att usb minnen inte fungerar direkt när du kör win 7.

Inte speciellt. Problemet är att han inte har några chipset drivrutiner. Vilket är ganska naturligt med ett chipset som är ett år gammalt, och ett OS som är... 7-8?

Lösningen torde vara en bootbar USB sticka med linux, och drivrutinen på, boota till skrivbordsmiljö, och kopiera över drivrutinen till datorns interna disk. Starta om, och boota Windows 7 som vanligt, installera drivrutinen, och sen funkar det som vanligt igen.
Det kräver en dator med fungerande USB, och nätverk, så skapa USB'n någonstans kan kanske vara ett problem?
Här är i alla fall en rätt bra resurs, om man väljer att gå den vägen.

Edit

Skrivet av Mac83:

@phanki:
Hur fick du förresten in windows på datorn från början om usb inte funkar?

Det brukar faktiskt inte vara ett problem. Datorn bootar från USB via BIOS (UEFI) och installationen skiter i vad du har eller inte har drivrutiner till, så länge DEN bara kan se dina lagringsmedia.
När datorn startar om, fimpar den det basala stödet för USB lagringsmedia, och OS måste stå för drivrutinerna, men vid det laget använder man inte USB'n längre, utan installationen jobbar från HD.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanki:

Använde min gamla SSD där windows fanns installerat. Tror nog att den enda lösningen är att ta ut ssd och lägga in den på polarens och ladda ner dem där. Men vafan det är ju 2018, känns riktigt surt att det inte finns drivrutiner förinstallerade för USB. Men jag tackar för svaren mina herrar.

MVH

När du byter moderkort och cpu m.m så är det nog bäst att göra en ren installation av OS, du kommer säkert få konflikt med gamla drivrutiner och massa andra problem såsom blåskärmar m.m.

Du har inte övervägt Win 10?
Win 7 är ju nästan 10 år gammalt nu..
Microsoft har slutat med support och uppdateringar till Win 7 för Kaby Lake sedan ett år eller nåt tillbaka också.
https://www.sweclockers.com/nyhet/23537-windows-7-och-8-1-blo...

Köp en Win 10-nyckel på Ebay för en femtiolapp och skapa en Win 10 USB från Microsofts hemsida, låna en kompis dator eller gör det på jobbet etc.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
https://www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb...

Eller köp ett färdigt:
https://www.komplett.se/product/851638/datorutrustning/progra...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Installerade Win7 på en Q6600, P5b kombo för nån månad sen, då fungerade allt utom grafikkortet direkt. Så man kan inte skylla på åldern direkt. om man inte tycker att han har för nya delar till sitt win7 såklart.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phanki:

Använde min gamla SSD där windows fanns installerat. Tror nog att den enda lösningen är att ta ut ssd och lägga in den på polarens och ladda ner dem där. Men vafan det är ju 2018, känns riktigt surt att det inte finns drivrutiner förinstallerade för USB. Men jag tackar för svaren mina herrar.

MVH

Det är ett omodernt operativsystem, därav problemet. Med mer aktuella operativsystem blir det inte såna problem, angående att det är 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

om man inte tycker att han har för nya delar till sitt win7 såklart.

Fast det var EXAKT det jag påtalade. Hur ska ett OS som är minst 7 år gammalt, ha drivrutiner till något som släpptes för ett år sedan? Tidsmaskin?

Skrivet av D-ryd:

Köp en Win 10-nyckel på Ebay för en femtiolapp och skapa en Win 10 USB från Microsofts hemsida, låna en kompis dator eller gör det på jobbet etc.

Ska du föreslå det kan du ju lika gärna föreslå att han uppgraderar sin windows 7 till windows 10.
Giltigheten av den digitala licensen är i båda fallen.... tveksam, som bäst, men Microsoft bråkar inte, utan vill bara ha så många som möjligt att samla in data från.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Microsofts sida, och klickar man på knappen får man hem en fil. Så det verkar fungera. Svårt att veta med säkerhet förstås.
Fast, det står ju på hemsidan

Citat:

The accessibility upgrade offer expires on January 16, 2018

Frågan är ju hur länge de tänker förlänga DET erbjudandet...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phanki:

Använde min gamla SSD där windows fanns installerat. Tror nog att den enda lösningen är att ta ut ssd och lägga in den på polarens och ladda ner dem där. Men vafan det är ju 2018, känns riktigt surt att det inte finns drivrutiner förinstallerade för USB. Men jag tackar för svaren mina herrar.

MVH

Det är kanske detta som är grundproblemet, att du inte försökt installera win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.