Permalänk
Medlem

Passar delarna?

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3568590

Ska snart bygga min första dator och vill veta så att allt kommer passa eller om jag borde göra några ändringar. Min budget är på 17000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKingZ:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3568590

Ska snart bygga min första dator och vill veta så att allt kommer passa eller om jag borde göra några ändringar. Min budget är på 17000kr.

Kör snabbare minnen, satsa på 3000mhz.
Ta även en större ssd på 500gb, 250 går åt snabbt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKingZ:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3568590

Ska snart bygga min första dator och vill veta så att allt kommer passa eller om jag borde göra några ändringar. Min budget är på 17000kr.

Även PSU du valt är slutsålt och kommer in i feb nån gång.
Kolla på någon som finns inne, corsair.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Kör snabbare minnen, satsa på 3000mhz.
Ta även en större ssd på 500gb, 250 går åt snabbt.

Har dock svårt att få in 500gb i min budget. Vad borde jag ändra för att få plats med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKingZ:

Har dock svårt att få in 500gb i min budget. Vad borde jag ändra för att få plats med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle då säga att du sparar lite mer, sen kastar du in en sån.
Lätt värt det.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@Nepo: Såg precis att du har Mastercase pro 5. Är du nöjd med chassit och vilka för/nackdelar har det enligt dig?

Permalänk
Medlem

250gb räcker till OS, och något, möjligen några spel. 2tB roterande media räcker till det mesta annat. Och när han har sparat mer, och köper ytterligare SSD'er för att han behöver mer lagring, får han även nöjet att dela upp dem på olika fysiska enheter. (Som jämförelse har jag 120gB OS SSD, och 250gB dedikerad spel SSD. Drygt 30 gB ledigt på OS, och 40 på Spel.)

Däremot hade jag nog försökt plocka en M.2 SSD i stället för en sATA. Men en PM961 256gB är 400:- dyrare, så jag har viss förståelse för valet även här.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKingZ:

@Nepo: Såg precis att du har Mastercase pro 5. Är du nöjd med chassit och vilka för/nackdelar har det enligt dig?

Tjena,

Byggde ihop datorn i fredags/lördags.
Chassit är sjukt fint och du kan köra custom hur mycket som helst.
Båda hdd burarna kan du ta bort och även de två platserna för ex optisk läsare.
Sitter två 140mm fläktar i toppen som du även kan justera om de ska sitta högre upp och en där bak.

Väldigt bra gjort och tänkt när det gäller kabeldragning.
Finns två platser för ssd precis på plåten som täcker PSU delen.

Se till att du lägger ner tid för kabeldragning, ser väldigt fint och rent ut då och även bättre luftflöde/kylning.

Har inte mycket negativt att säga, fick lite strul men den var pga moderkortet jag valt, I/O plåten va helvete med ASUS Primt B350-Plus, löste det också. Fönstret gör den bara snyggare.

En grej som jag gjorde va att ta en av ssd platserna och skruva bort den helt, skruva dit en ssd och lägga den i buren, på det sättet kunde jag ha mina tre i samma bur och den mekaniska hdd längst ner vid PSU i separat bur.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@DaKingZ

Vad ska datorn användas till?

Kanske spara 1000kr gå ner från 8700k till 8600k och lägg på antingen ett TI kort eller större SSD.
Kanske spara 400kr på Windows, ladda ner gratis på Microsoft hemsida, köp en nyckel på ebay för 29-49kr.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -