Permalänk
Medlem

Min hatkärlek till GSYNC

Hej!

Jag som många andra skulle inte köpa en skärm idag utan GSYNC eller Freesync. Då har endast testat och ägt GSYNC skärmar såkan jag bara dela mina erfarenheter angående GSYNC tekniken. Jag har nog testat minst 5 olika modeller av fristående skärmar och säkert 5 laptops med GSYNC av olika anledningar och alla har betett sig likadant och jag får inte ordning på det riktigt. Detta har skapat hatkärlek till GSYNC tekniken och jag har fått acceptera att det inte bara är fördelar med GSYNC. Problemen jag har och har haft med samtliga GSYNC skärmar är:

1. Flimmer i loading screens, vissa menyer, garaget i World of Tanks med mera. Detta flimmer försvinner när man väl börjar spela men är ändå lite störande tycker jag.

2. Även fast den totala upplevelsen blir mjukare så har jag problem med större "stutters" då och då som ibland kan vara mer störande än små hacken utan gsync.

Det kan mycket väl vara jag som inte ställer in rätt inställningar och tar gärna emot råd om hur inställningarna ska se ut i spel och Nvidia controlpanel osv. Men mina upplevelser såhär långt pekar på att GSYNC inte bara är guld och gröna skogar.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jaxione: Har inte märkt flimmer i laddningarna så det kan bero på vilka speltitlar man kör. Det som är när man kör FRAPS och har koll på fps:n är att laddscener med ett gosigt grafikkort lätt kan komma upp i 2000 fps och liknande, ofta med rusande fläkt och spoltjut.

Jag tror närmast det är där problemet ligger med en kombination av inställningar i såväl drivrutin som i spel och spelmotorn själv. När jag kör G-sync i tester är det så gott som alltid default-lägen efter att ha kört DDU på datorn. Med G-Sync på stannar laddscenerna vid övre gränsen för G-Sync, säg 165 fps/Hz och grafikkortet är lugnt på alla sätt och vis.

Skulle gissa att du kör någon form av inställning där du låter fps kliva över skärmens övre frekvens?

Stora hack har inte nödvändigtvis med själva G-Sync att göra utan kan handla om allt annat som påverkar renderingen med allt från nätverkstrafik, DVR-funktioner, processer i bakgrunden och återigen själva speltiteln i sig. Nu håller jag mig ifrån multiplayertitlar när jag testar just därför att det är så mycket där som kan orsaka hack och problem som inte har med skärmen att göra.

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Jag har märkt ett liknande problem med 1., speciellt med min nuvarande skärm (Dell S2417DG). T.ex. när man laddar banan till BF1/SWBFII multiplayer så flimrar skärmen (blir väldigt ljus och därefter tillbaka till den inställda ljusstyrkan om och om igen) en del. Får även en hel del flimmer när FPS:en går ner under 60, antagligen för att skärmen är överklockad till 165 Hz och G-Sync stängs av under 60? Nej, jag vet inte riktigt vad problemet är. Ska testa att dra upp ljusstyrkan till 100% och även att klocka ner skärmen till 144 Hz, kanske detta löser dina problem också?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: har för mig att G-sync har en lägre gräns på 30 FPS (borde finnas i skärmens spec)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jaxione: Har inte märkt flimmer i laddningarna så det kan bero på vilka speltitlar man kör. Det som är när man kör FRAPS och har koll på fps:n är att laddscener med ett gosigt grafikkort lätt kan komma upp i 2000 fps och liknande, ofta med rusande fläkt och spoltjut.

Jag tror närmast det är där problemet ligger med en kombination av inställningar i såväl drivrutin som i spel och spelmotorn själv. När jag kör G-sync i tester är det så gott som alltid default-lägen efter att ha kört DDU på datorn. Med G-Sync på stannar laddscenerna vid övre gränsen för G-Sync, säg 165 Hz och grafikkortet är lugnt på alla sätt och vis.

Skulle gissa att du kör någon form av inställning där du låter fps kliva över skärmens övre frekvens?

Stora hack har inte nödvändigtvis med själva G-Sync att göra utan kan handla om allt annat som påverkar renderingen med allt från nätverkstrafik, DVR-funktioner, processer i bakgrunden och återigen själva speltiteln i sig. Nu håller jag mig ifrån multiplayertitlar när jag testar just därför att det är så mycket där som kan orsaka hack och problem som inte har med skärmen att göra.

Jag har sett det i flertalet titlar och med samtliga skärmar jag haft, dessutom på flera bärbara jag testat så det har varit med olika hårdvara också. Ser ingen skillnad om jag har Vsync på eller av samtidigt som jag har Gsync på, men så fort jag stänger av Gsync så försvinner problemet helt. Det försvinner också på min nuvarande skärm om jag ställer ner hzn från 144hz till tex 85hz. Har ingen aning om vad som orsakar det mer än att det är gsync tillsammans med något som skapar flimmret.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Icte: har för mig att G-sync har en lägre gräns på 30 FPS (borde finnas i skärmens spec)

Hej! Ja det har jag också läst, men det är inte för att det är för låga fps som det flimmrar i detta fallet. I loading screens så är ju fpsn hög och det spelar ingen roll om jag cap:ar fps till skärmens inställda 144hz. Så det borde inte bero på att fpsn rusar iväg heller

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hej! Ja det har jag också läst, men det är inte för att det är för låga fps som det flimmrar i detta fallet. I loading screens så är ju fpsn hög och det spelar ingen roll om jag cap:ar fps till skärmens inställda 144hz. Så det borde inte bero på att fpsn rusar iväg heller

I t.ex wot som ts nämnde är det fps drop den sänker uppdateringshastigheten till typ 2-10fps under laddskärmen

Men blinkar även i garaget där fps är låst till max 60hz.

Och jag upplever samma fenomen på min skärm när fps droppar under ~100hz bakgrundsbelysningen börjar blinka typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad som tydligen gäller för Gsync nuförtiden är att man dels ska ha det aktiverat (duh), men också välja VSync - Fast (snabb) I NVidia globala 3D-inställningar.
Nuförtiden stängs Gsync av när FPSen går över skärmens hz-tal, så man behöver lägga in ett FPS-tak, förslagsvis via NVidia Inspector, på ungefär 5 fps under skärmens uppdateringshastighet. Efter allt ovanstående är gjort går det mesta bra, möjligtvis med undantag med flimmer i laddskärmar.
Jag hade problem med att nya Wolfenstein såg ut som skit och tearade gräsligt mycket, tills jag genomförde ovanstående.

Permalänk
Medlem

Kör du windowed fullscreen?

Gsync är inte aktivt som standard när man kör windowed fullscreen. Märkte det själv efter flera månader.

Se bilden nedan:

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Stutters händer fortfarande i nästan alla spel, det har med ens CPU att göra och annat skit.

G-sync hjälper dock bra mycket! I framtiden kanske varenda spel är optimerat och man aldrig upplever stutter, jaja bara vänta antar jag.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Vad som tydligen gäller för Gsync nuförtiden är att man dels ska ha det aktiverat (duh), men också välja VSync - Fast (snabb) I NVidia globala 3D-inställningar.
Nuförtiden stängs Gsync av när FPSen går över skärmens hz-tal, så man behöver lägga in ett FPS-tak, förslagsvis via NVidia Inspector, på ungefär 5 fps under skärmens uppdateringshastighet. Efter allt ovanstående är gjort går det mesta bra, möjligtvis med undantag med flimmer i laddskärmar.
Jag hade problem med att nya Wolfenstein såg ut som skit och tearade gräsligt mycket, tills jag genomförde ovanstående.

Tycker det är lite märkligt att man ska behöva hålla på och mecka så mycket för att få det bra. Tack för alla tips dock. Ska testa och se

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Med anledning av flimmer har jag upplevt ngt liknande med min freesync skärm i loadingscreen till world of warships. Uppfattar flimmer från ljusare till mörkare när fps och skärmfrekvens i loadingscreen har tvära kast från 144hz till typ 60hz om vartannat.
I spel har jag inte sett något sådant fenomen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Implor:

Kör du windowed fullscreen?

Gsync är inte aktivt som standard när man kör windowed fullscreen. Märkte det själv efter flera månader.

Se bilden nedan:
https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2016/09/ximg_57cf3c44b33e8.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+ws+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.aPbat9ynBU.png

Ska den vara ibokad på det nedersta alternativet?eller den översta? Eller spelar det ingen roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tycker det är lite märkligt att man ska behöva hålla på och mecka så mycket för att få det bra. Tack för alla tips dock. Ska testa och se

Är väl därför många köper konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag som många andra skulle inte köpa en skärm idag utan GSYNC eller Freesync.

Det tackar vi andra som har lägre krav än er. Kan man plocka upp finfina skärmar för noll och ingenting ☺️ !

Aldrig haft problem med flimmer eller problem med bilden på mina skärmar. Dock Kanske spelar jag med underläge om jag bara har 60hz... ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det tackar vi andra som har lägre krav än er. Kan man plocka upp finfina skärmar för noll och ingenting ☺️ !

Aldrig haft problem med flimmer eller problem med bilden på mina skärmar. Dock Kanske spelar jag med underläge om jag bara har 60hz... ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle inte spela på 60hz ens om ja fick skärmen gratis
neh ja överdriver det beror på titel.. Farcry t. Ex. Fick ja sällan upp Hz så högt för ja ville ha ögongodis.. Då var gsync perfekt och det flöt skönt fast runt 45fps.

Quake däremot ska bara 100fps plus annars är helt ospelbart.. 60hz där får man nästan epilepsi av

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ska den vara ibokad på det nedersta alternativet?eller den översta? Eller spelar det ingen roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Nedre ska vara ibockad. Ja och det är skillnad

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Nedre ska vara ibockad. Ja och det är skillnad

Okej tack för svaret. vad är det för skillnad?
Något annat man ska tänka på när man kör på en g-sync skärm ang inställningar?
V synk ska man inte aktivera vet jag lika med motion blur?
Annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag skulle inte spela på 60hz ens om ja fick skärmen gratis
neh ja överdriver det beror på titel.. Farcry t. Ex. Fick ja sällan upp Hz så högt för ja ville ha ögongodis.. Då var gsync perfekt och det flöt skönt fast runt 45fps.

Quake däremot ska bara 100fps plus annars är helt ospelbart.. 60hz där får man nästan epilepsi av

Ja det är ju bra att ni har krav. Det blir win-win.
Plockade upp en u3011 för 1200 kr här om veckan. 30”, 1600p, ips och 60hz ☺️ spelar inte så mkt. Mest starcraft 2 och bf1 med vänner.

Återigen. Det är bra att du har höga krav så en fattig jävel som en själv kan köpa billiga och prisvärda saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja det är ju bra att ni har krav. Det blir win-win.
Plockade upp en u3011 för 1200 kr här om veckan. 30”, 1600p, ips och 60hz ☺️ spelar inte så mkt. Mest starcraft 2 och bf1 med vänner.

Återigen. Det är bra att du har höga krav så en fattig jävel som en själv kan köpa billiga och prisvärda saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som du säger så i slutet där.. Kraven växer ofta ihop med plånboken :). Har själv vart i det situationen och då kan man antingen böla över det eller så jobbar man för det.
Bra find dör med den skärmen. Har själv storebror u3014 som sidoskärm. Fick den på garanti av Dell när u3011 slutade funka..
oerhört bra garanti på Dell med.. Hade dom gjort en likvärdig skärm som min asus hade ja valt dom direeeekt kan ja säga.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Precis som du säger så i slutet där.. Kraven växer ofta ihop med plånboken :). Har själv vart i det situationen och då kan man antingen böla över det eller så jobbar man för det.
Bra find dör med den skärmen. Har själv storebror u3014 som sidoskärm. Fick den på garanti av Dell när u3011 slutade funka..
oerhört bra garanti på Dell med.. Hade dom gjort en likvärdig skärm som min asus hade ja valt dom direeeekt kan ja säga.

Jag bölar inte. Jag nöjer mig med ”låga” krav.

men det är bra att ni andra har höga krav så det som kg köper blir till billiga pengar.

Viktigt dock att man själv är medveten om sitt val och är nöjd. I vissa situationer kanske man inte orkar sätta in sig i sitt val men är nöjd ändå. Aj. Ville bara droppa min åsikt till vad jag uppsfattade TS frågeställning som.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag bölar inte. Jag nöjer mig med ”låga” krav.

men det är bra att ni andra har höga krav så det som kg köper blir till billiga pengar.

Viktigt dock att man själv är medveten om sitt val och är nöjd. I vissa situationer kanske man inte orkar sätta in sig i sitt val men är nöjd ändå. Aj. Ville bara droppa min åsikt till vad jag uppsfattade TS frågeställning som.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja osäker bara på vad din tre ggr upprepade mening fyller för funktion eller hjälp till TS. Bra för dig att du spenderar dina pengar på det du vill. Har inget med krav att göra Alla spenderar enligt sin plånbok och prioriteringar.

Du har uppenbarligen ganska höga krav själv då den skärmen är väldigt bra u3011. Varför köpte du inte en 1080p 22" skärm för mindre än halva det priset?
Det är väl bara bra för den som är luspank att "andra har så höga krav etc etc." för nu kunde han köpa den där 1080p skärmen för 300kr.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ja osäker bara på vad din tre ggr upprepade mening fyller för funktion eller hjälp till TS. Bra för dig att du spenderar dina pengar på det du vill. Har inget med krav att göra Alla spenderar enligt sin plånbok och prioriteringar.

Du har uppenbarligen ganska höga krav själv då den skärmen är väldigt bra u3011. Varför köpte du inte en 1080p 22" skärm för mindre än halva det priset?
Det är väl bara bra för den som är luspank att "andra har så höga krav etc etc." för nu kunde han köpa den där 1080p skärmen för 300kr.

Uppgraderar från en 20” 1680*1050 IPS från 2005, dell ultrasharp fwp 2005.

Hade varit för liten uppgradering att lägga ut pengar för att gå upp 2” samt att jag inte är så förtjust i 16:9.
Sen är det väl lite avtagande marginalnytta. U3011 kostade inte såååå mkt mer i reella slantar. Men att däremot hittta en 30” ips med 144 Hz och gsync hade kostat mer än vad det smakar.

Sen kommer min 20” bli toppen som sekundär skärm i porträttläge. Matchar nästan perfekt i både fysisk och pixelmässigt.

Aja blev kanske lite upprepning. Har lite siesta här i phuket så inte så mkt bättre för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ja osäker bara på vad din tre ggr upprepade mening fyller för funktion eller hjälp till TS. Bra för dig att du spenderar dina pengar på det du vill. Har inget med krav att göra Alla spenderar enligt sin plånbok och prioriteringar.

Du har uppenbarligen ganska höga krav själv då den skärmen är väldigt bra u3011. Varför köpte du inte en 1080p 22" skärm för mindre än halva det priset?
Det är väl bara bra för den som är luspank att "andra har så höga krav etc etc." för nu kunde han köpa den där 1080p skärmen för 300kr.

Förstår precis vad han menar; eftersom vi andra har skyhöga krav på hur en skärm ska vara för att "vara bra" (27", IPS, 165Hz, G-sync, etc) men inte "proportionerligt" lika villiga att lägga mer pengar så pressas priserna ner för de som kan "klara" sig med mindre (60Hz etc), vilket gör att deras budget räcker längre

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Aja blev kanske lite upprepning. Har lite siesta här i phuket så inte så mkt bättre för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Fifan du... Jag var där den här tiden förra året... Bästa resan i mitt liv.. ENJOY

Skrivet av sweisdapro:

Förstår precis vad han menar; eftersom vi andra har skyhöga krav på hur en skärm ska vara för att "vara bra" (27", IPS, 165Hz, G-sync, etc) men inte "proportionerligt" lika villiga att lägga mer pengar så pressas priserna ner för de som kan "klara" sig med mindre (60Hz etc), vilket gör att deras budget räcker längre

Japp och jag förstår helt och håller med nu. Bra förklarat

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej tack för svaret. vad är det för skillnad?
Något annat man ska tänka på när man kör på en g-sync skärm ang inställningar?
V synk ska man inte aktivera vet jag lika med motion blur?
Annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Att ha på windowed stöd är inte viktigt alls, så länge du inte kör spel i windowed (Vilket du generellt inte bör göra, eftersom det tillför andra nackdelar dessutom)
Sen bör man låsa sin FPS i spelet (Viktigt att det är just i spelet, och inte i något windows program) till 2-3hz under din max HZ på skärmen.
Sen sist men inte minst så bör man faktiskt ha "V-Sync alltid på" ute i nvidia inställningarna och inte av. Men däremot i spelet ska inställningen stå på AV.
På så sätt eliminerar man allt som heter tearing utan att lägga till någon som helst delay, eller eftersläp.

Det finns en ENORMT detaljerad artikel som provar allt detta och går igenom det hela väldigt djupt, som blurbusters gjorde.
Så om du inte tror på det jag säger, eller helt enkelt vill veta mer, så rekommenderar jag er alla att läsa den.

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Sen bör man låsa sin FPS i spelet (Viktigt att det är just i spelet, och inte i något windows program) till 2-3hz under din max HZ på skärmen

Okej men hur gör man när man låser fps i spel ? Har en skärm som tar 165hz.?

Ska titta igenom länken verkar vara intressant

Hm fattade inte riktigt det där med v sync hur man ska ha den? på av? I nvidia kontrol panel!
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hm fattade inte riktigt det där med v sync hur man ska ha den? på av? I nvidia kontrol panel!
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Läs det han skrev igen långsamt så ser du.
tips: han skrev det med tjocka bokstäver

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej men hur gör man när man låser fps i spel ? Har en skärm som tar 165hz.?

Ska titta igenom länken verkar vara intressant

Hm fattade inte riktigt det där med v sync hur man ska ha den? på av? I nvidia kontrol panel!
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

I många spel så finns det en inställning där du kan sätta "Max fps", det är där jag menade.
Ibland finns det på vanliga inställningar, och ibland via ett consoll kommando, eller ibland i en config fil.
Det viktiga är att det är i spelet du sätter limit, och inte via något annat program. Och se till att den är på 162fps då som max.

Sen ang Vsync. I nvidia kontroll panelen, så sätt Vsync till "Alltid på", dvs inte "off", eller "3d programs inställningen".

I spelet sen, så väljer du "V-sync" av, och även tripplebuffering av. (tripple buffering kan du sätta på alltid av i nvidia inställningarna också vill jag minnas.)

Annledningen till varför vsync ska vara på i nvidia kontrollpanelen, men av i spelet, hittar du i länken jag hänvisade till.
Eller så litar du bara på vad jag säger och ställer in som jag sagt

Observera att detta tillför ingen extra delay/eftersläp eller liknande, oavsett vad folk säger. iaf inte i scenariot med G-sync skärm.

All info finns som sagt i länken.

Däremot om du kan komma upp i extrema mängder FPS, (tror länken säger att det ska vara minst 2.5ggr max HZ av din skärm, så dvs över 400fps. Så kan du få en marginellt mindre delay om du stänger av både gsync o vsync.
Allt upp till dom 400fps+ dock så gör det ingen skillnad. Och är mer värt med att ha dom på.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Läs det han skrev igen långsamt så ser du.
tips: han skrev det med tjocka bokstäver

Skrivet av zOlid:

I många spel så finns det en inställning där du kan sätta "Max fps", det är där jag menade.
Ibland finns det på vanliga inställningar, och ibland via ett consoll kommando, eller ibland i en config fil.
Det viktiga är att det är i spelet du sätter limit, och inte via något annat program. Och se till att den är på 162fps då som max.

Sen ang Vsync. I nvidia kontroll panelen, så sätt Vsync till "Alltid på", dvs inte "off", eller "3d programs inställningen".

I spelet sen, så väljer du "V-sync" av, och även tripplebuffering av. (tripple buffering kan du sätta på alltid av i nvidia inställningarna också vill jag minnas.)

Annledningen till varför vsync ska vara på i nvidia kontrollpanelen, men av i spelet, hittar du i länken jag hänvisade till.
Eller så litar du bara på vad jag säger och ställer in som jag sagt

Observera att detta tillför ingen extra delay/eftersläp eller liknande, oavsett vad folk säger. iaf inte i scenariot med G-sync skärm.

All info finns som sagt i länken.

Däremot om du kan komma upp i extrema mängder FPS, (tror länken säger att det ska vara minst 2.5ggr max HZ av din skärm, så dvs över 400fps. Så kan du få en marginellt mindre delay om du stänger av både gsync o vsync.
Allt upp till dom 400fps+ dock så gör det ingen skillnad. Och är mer värt med att ha dom på.

okej såg nu vad du skrev om V-sync zOlid =). tack för tipset Nima
då kör vi som du säger zOlid med v sync på
fan är en hel vetenskap detta med det är roligt också för man lär sig mycket också .
det där med att sätta fps får sonen lära mig när han kommer till mig nästa gång .
Med vänlig hälsning peter