Kryptera partition alternativt hårddisk

Permalänk
Medlem

Kryptera partition alternativt hårddisk

Hej!

Jag är i behov av att kryptera en partition, alternativt en hel hårddisk. Är det TrueCrypt som gäller fortfarande? Som jag förstått har de slutat uppdatera TrueCrypt.. Är det något nytt som är bättre i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Veracrypt heter ett program som är en "fortsättning" av truecrypt. https://veracrypt.codeplex.com/

Permalänk

TrueCrypt skall man inte använda, det är osäkert och går enkelt att avkryptera. Angående alternativ så är jag dessvärre mer bekant med Linux/BSD program för kryptering. Om windows stödjer GELI kryptering så är det ett bra alternativ.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

TrueCrypt skall man inte använda, det är osäkert och går enkelt att avkryptera. Angående alternativ så är jag dessvärre mer bekant med Linux/BSD program för kryptering. Om windows stödjer GELI kryptering så är det ett bra alternativ.

Nej det går inte enkelt att avkryptera, det finns svagheter i heldiskskrypteringen under vissa omständigheter och lite annat men det är något helt annat, det finns fortfarande inget som tyder på att det praktiskt går att knäcka truecrypt men iom att de inte längre utvecklas så ska man helst välja andra då inga säkerhetshål kommer fixas.
Linux har massor av olika varianter av kryptering, ofta inbyggt i disten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Bitlocker är väl det som gäller på Windows.

Permalänk
Skrivet av Lunkan90:

Hej!

Jag är i behov av att kryptera en partition, alternativt en hel hårddisk. Är det TrueCrypt som gäller fortfarande? Som jag förstått har de slutat uppdatera TrueCrypt.. Är det något nytt som är bättre i dagsläget?

Använd Veracrypt som är en vidareutveckling av Truecrypt. Har minst 2 backups av din hårddisk och backupa din nyckel 2ggr med.
Truecrypt har svagheter. Finns mjukvara för $1000 som kan knäcka Truecrypt.
Bitlocker är inte 100% men duger säkert om du inte är på Julian Assange nivå
https://veracrypt.codeplex.com/

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Nej. Bitlocker är inte open-source och det är således möjligt att Microsoft sitter på en bakdörr.

Vill man använda något som är säkrare så är det VeraCrypt som gäller.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Man kan alltid fundera olika kryptosystem säkerhet, men majoriteten av svagheter som gör att oönskad får genombrott och access är och förblir fortfarande att användaren har för osäkra och lättgissade passord.

Med 'enkelt' gissat menar jag även sådana sekvenser nedan:

"lftnrjhjdfvjkjrj
lftoCOC995
Lftpo3q65E
lftqh3hc
LfTVtOtsOxkSjwJv
lftzhu19920529
lfu13967991323
LFUb7IRC7
lfybc01062011[.=\-.]"

Där även 21-teckens sekvenser hittas pga. att de inte är tillräckligt slumpmässig framtagen och som knäcks i parti och minut av de som knäcker hashar (exemplen i listan är autentiska knäckta användar-passord av hashar från olika site och databas-läckage, hämtad från www.hashes.org)

Med andra ord minst 12, helst 16 tecken maskinsframslumpad teckensekvens inklusive små, stora bokstäver, siffror och symboler eller minst 6 ord maskinframslumpad passfras (med skiljetecken mellan orden) av tex. ordlistor av diceware.

Litar man inte på slumpgeneratorn i datorn så får man tärningskasta fram dem och använda värderna från kasten för att slå upp i dicewareordlistan (fins på flera språk)

och regeln är:

kan du lära dig passordet utantill utan väldigt mycket nötande och repeterande under ganska lång tid - så är den för lätt att knäcka!!

För passfraser slumpar man först fram orden - därefter gör en story kring orden för att lättare komma ihåg - utan att byta ordning på orden!! det är viktigt!!

Under inlärningstiden är det inte fel att ha det på en papperslapp i plånboken - helst gömd bland många andra liknande sekvenser.

Permalänk

Eller så använder man lastpass

Permalänk
Medlem

... att lägga sina passord på molntjänster är i princip att ge nycklarna direkt NSA - oavsett vad de skriver, är företaget USA-registrerad och med säte där så kan dom pressas att räcka över allt de har om de amerikanska myndigheterna kräver det.

sedan har ju flertalet av dessa appar kopplade till molntjänster haft olika upptäckta svagheter i sig med dumheter som hårdkodade master-password och olika sid-kanal läckor vid användandet eller i kontakten mot molntjänsten.

i det avseende är det faktiskt bättre med papperslappen i plånboken...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

... att lägga sina passord på molntjänster är i princip att ge nycklarna direkt NSA - oavsett vad de skriver, är företaget USA-registrerad och med säte där så kan dom pressas att räcka över allt de har om de amerikanska myndigheterna kräver det.

sedan har ju flertalet av dessa appar kopplade till molntjänster haft olika upptäckta svagheter i sig med dumheter som hårdkodade master-password och olika sid-kanal läckor vid användandet eller i kontakten mot molntjänsten.

i det avseende är det faktiskt bättre med papperslappen i plånboken...

Håller med helt och hållet.

Därför jag använder Lastpass.
HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHHAHAAHAHAHAHAAHAHAHAHAHA

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

@torbjorn_75: Nej. Bitlocker är inte open-source och det är således möjligt att Microsoft sitter på en bakdörr.

Vill man använda något som är säkrare så är det VeraCrypt som gäller.

Kör man Bitlocker kör man ju Windows vilket också är closed source, så det är ingen skillnad.