Permalänk

nas + plex

Hej, ska bygga en server för att ha som filserver och köra plex på för att transcoda 4k på. Jag har byggt en lista nedan, jag har redan en SSD och ett mitx chassi, men vad säger ni, något jag bör ändra? Andra komponenter? Kom gärna med tips.

Lista:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3567588&view=c

Permalänk
Medlem
Skrivet av touchdownboy:

Hej, ska bygga en server för att ha som filserver och köra plex på för att transcoda 4k på. Jag har byggt en lista nedan, jag har redan en SSD och ett mitx chassi, men vad säger ni, något jag bör ändra? Andra komponenter? Kom gärna med tips.

Lista:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3567588&view=c

Ser bra ut, skulle dock slänga in en extra SSD som cache för plex’s transcoding mapp.
De speedar upp märkbart faktist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Införskaffa en större SSD att köra OS & Plex på.

Permalänk
Medlem

Någon anledning till att du vill ha en Xeon? En 8600K med liiiten överklock ger typ 30% mer passmark, och du får mer pengar över utan ECC och ett moderkort för halva priset.

Du säger att du har ett mITX-chassi men moderkortet du har valt är ett mATX.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Ser att du valt riktiga serverprylar.

Är det FreeNAS du ska använda?
I så fall kan du inte lagra andra filer på OS-enheten.
Finns ingen vits att välja större än ca 32 GB för FreeNAS OS.

Permalänk
Skrivet av simonw:

Någon anledning till att du vill ha en Xeon? En 8600K med liiiten överklock ger typ 30% mer passmark, och du får mer pengar över utan ECC och ett moderkort för halva priset.

Du säger att du har ett mITX-chassi men moderkortet du har valt är ett mATX.

Yes, ändrade listan lite förut, har ett mATX chassi hemma istället så tror jag kör på det istället, då det fanns större utbud på mATX servermoderkort.

Skrivet av mrsound:

Ser att du valt riktiga serverprylar.

Är det FreeNAS du ska använda?
I så fall kan du inte lagra andra filer på OS-enheten.
Finns ingen vits att välja större än ca 32 GB för FreeNAS OS.

Tanken är att installera FreeNAS på den, en tanke innan var att köra typ esxi och sen installera FreeNAS men läste runt lite och folk säger att man ska köra FreeNAS direkt installerat och inte som virtuellt.

Permalänk
Medlem

@touchdownboy: inte funderat på Emby i stället för plex?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@touchdownboy: inte funderat på Emby i stället för plex?

Copyrighten på deras sida är inte ändrad sedan 2015. Känns sådär att satsa på något som inte underhålls.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Copyrighten på deras sida är inte ändrad sedan 2015. Känns sådär att satsa på något som inte underhålls.

uh... va? emby är nog den media mjukvara som underhålls mest, med täta uppdateringar och nya funktioner. minst en gång i månaden uppdaterar jag min emby server. (kör den stabila versionen inte beta eller test versionerna)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

uh... va? emby är nog den media mjukvara som underhålls mest, med täta uppdateringar och nya funktioner. minst en gång i månaden uppdaterar jag min emby server. (kör den stabila versionen inte beta eller test versionerna)

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, såg nu att gitrepot var up to date, verkar bara vara hemsidan som inte hänger med riktigt. Jag ska commita en PR och fixa det.

EDIT: Sådär, då var det fixat. https://github.com/MediaBrowser/website/pull/18

<3 Open Source.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Tänk på att du med freenas inte kan lägga till diskar i efterhand, så det gäller att köpa så många man vill ha på en gång.

Sen skulle jag personligen åtminstone vilja ha så att en hårddisk kan gå sönder utan att all data försvinner.

Jag kan mycket lite om moderkort men varför välja ett som är så dyrt?

Permalänk
Medlem

Skitsnack, klart du kan lägga till diskar.. men inte hur som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att 4k i x265 kräver betydligt mer kraft än fullhd i x264.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@Garmzon: av ren nyfikenhet så frågar jag om FreeNAS. Visst är det möjligt att bara lägga till vdevs så vill jag utöka min "raid10" så får jag lägga till minst 2 diskar i en vdev, är det så det funkar?

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Skitsnack, klart du kan lägga till diskar.. men inte hur som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Inte om du vill ha de i samma zpool väl?

Ska erkänna att jag kan inte mer om freenas än vad som krävs för plex, transmission, sickrage och lite annat. Men när jag läste i forumet (det officiella) innan inköp stod det klart och tydligt att om man vill ha all data på samma "ställe" (zpool eller vad det nu heter) så måste man ha rätt antal hårddiskar från början. Sen om det ändrats eller om flertalet personer på forumet hade fel låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@touchdownboy: inte funderat på Emby i stället för plex?

Vad är fördelarna över Plex? Plex funkar underbart för mig, vad missar jag som finns på Emby?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad är fördelarna över Plex? Plex funkar underbart för mig, vad missar jag som finns på Emby?

En anledning att inte vilja använda plex är vissa beslut de tagit på sistone. T.ex. försökte de samla in lite väl mycket användarinformation mer eller mindre i smyg. Sen måste din egna plexserver kunna prata med de servar plex har för att kunna använda tjänsten. Vilket i praktiken betyder att du inte kommer kunna se Fast & Furious 103 ifall du förlorar internet eller om deras servar är nere. Det går att kringgå men då ger du istället alla användare i ditt nätverk (t.ex. grannen som knäckt lösenordet, ditt ex eller din upproriska tonårsdotter) full tillgång till att röra runt i ditt bibliotek.

Med det sagt är jag en plexanvändare, har till och med betalt för en livstid av plexpass eller vad det heter. Använder inga av premiumtjänsterna men jag kände att jag måste stötta utvecklarna. Hade det varit idag hade jag däremot varit lite mer tveksam med tanke på vad jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Sen måste din egna plexserver kunna prata med de servar plex har för att kunna använda tjänsten.

Det visste jag faktiskt inte. Så, om jag förstått det rätt, kan min uppkoppling funka utmärkt och min servers uppkoppling (på annan ort) funka utmärkt men om Plex egna server ligger nere så funkar det ej? Känns som jag missuppfattat.

Har iofs sett att vissa på min plexserver kan streama t.ex. ultrahd på Emby men ej på Plex (p.g.a lagg) när allt ligger på samma specs osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Yes, det är så jag förstått det. Jag har visserligen inte själv upplevt det men det tas upp med jämna mellanrum på reddit. Har för mig det handlar om att servarna hos plex måste verifiera ditt användarnamn/lösenord vilket inte går att göra off-line. Så antingen får man köra utan konton (inte alla som kan/vill det) eller ändra någon inställning vilket alltså sänker säkerheten en hel del.

Men det är som sagt bara vad jag uppfattat från ett par reddittrådar, så jag kanske har fått något om bakfoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

@frong: Yes, det är så jag förstått det. Jag har visserligen inte själv upplevt det men det tas upp med jämna mellanrum på reddit. Har för mig det handlar om att servarna hos plex måste verifiera ditt användarnamn/lösenord vilket inte går att göra off-line. Så antingen får man köra utan konton (inte alla som kan/vill det) eller ändra någon inställning vilket alltså sänker säkerheten en hel del.

Men det är som sagt bara vad jag uppfattat från ett par reddittrådar, så jag kanske har fått något om bakfoten.

Hmm, okej. Låtert såklart ej optimalt, dock inget jag haft problem med under tiden jag använt Plex. Får hoppas det är extremt ovanligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: finns rätt många fördelar med emby över plex, 1: stabilitet, särskilt vid transcoding, 2: tar inte lika mycker resurser för att utföra samma arbete, 3, du styr dina användare utan någon som helst behov av att ställa din server mot emby´s nätverk så som plex kräver. dvs dina användare behöver inte vara reggade hos emby. finns ett gäng till fördelar. använd google och gör en jämförelse mellan emby 2017-2018 och plex 2017-2018

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@frong: finns rätt många fördelar med emby över plex, 1: stabilitet, särskilt vid transcoding, 2: tar inte lika mycker resurser för att utföra samma arbete, 3, du styr dina användare utan någon som helst behov av att ställa din server mot emby´s nätverk så som plex kräver. dvs dina användare behöver inte vara reggade hos emby. finns ett gäng till fördelar. använd google och gör en jämförelse mellan emby 2017-2018 och plex 2017-2018

Hm, intressant. Skall pröva när jag har tid.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En anledning att inte vilja använda plex är vissa beslut de tagit på sistone. T.ex. försökte de samla in lite väl mycket användarinformation mer eller mindre i smyg. Sen måste din egna plexserver kunna prata med de servar plex har för att kunna använda tjänsten. Vilket i praktiken betyder att du inte kommer kunna se Fast & Furious 103 ifall du förlorar internet eller om deras servar är nere. Det går att kringgå men då ger du istället alla användare i ditt nätverk (t.ex. grannen som knäckt lösenordet, ditt ex eller din upproriska tonårsdotter) full tillgång till att röra runt i ditt bibliotek.

Jag kan kolla Plex på mitt nätverk även om jag inte har internet access. Inga som helst problem att se via LAN utan internet access om du redan är inloggad.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@frong: finns rätt många fördelar med emby över plex, 1: stabilitet, särskilt vid transcoding, 2: tar inte lika mycker resurser för att utföra samma arbete, 3, du styr dina användare utan någon som helst behov av att ställa din server mot emby´s nätverk så som plex kräver. dvs dina användare behöver inte vara reggade hos emby. finns ett gäng till fördelar. använd google och gör en jämförelse mellan emby 2017-2018 och plex 2017-2018

Vadå att stabilitet skulle vara ett problem? Har använt plex i 2 år dagligen och transcodar nästan allt jag kollar på och transcodern har inte haft problem en enda gång. Då inledde jag på en g3258, och uppgradera för ett några månader sen till en 3570.
När jag testade både emby och plex under 2016 samtidigt så hade jag istället problem med att emby krävde mer ifrån mig att sätta upp och hålla igång. Plex är otroligt lätt att fatta, vilket jag personligen inte tyckte emby var. Plus att emby hängde sig flera gånger så jag var tvungen att logga in på serverdatorn och reboota emby.
Men emby har några fina funktioner, som t.ex. att den hämtar subtitles till dina shower automatiskt. Det tyckte jag var underbart.

Dock slutade jag använda emby, och idag använder jag endast plex tillsammans med filebot (för renaming och mappstruktur). Plex största nackdel är definitivt den strikta mappstrukturen och dess strika regler kring namn på filerna.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vadå att stabilitet skulle vara ett problem? Har använt plex i 2 år dagligen och transcodar nästan allt jag kollar på och transcodern har inte haft problem en enda gång. Då inledde jag på en g3258, och uppgradera för ett några månader sen till en 3570.
När jag testade både emby och plex under 2016 samtidigt så hade jag istället problem med att emby krävde mer ifrån mig att sätta upp och hålla igång. Plex är otroligt lätt att fatta, vilket jag personligen inte tyckte emby var. Plus att emby hängde sig flera gånger så jag var tvungen att logga in på serverdatorn och reboota emby.
Men emby har några fina funktioner, som t.ex. att den hämtar subtitles till dina shower automatiskt. Det tyckte jag var underbart.

Dock slutade jag använda emby, och idag använder jag endast plex tillsammans med filebot (för renaming och mappstruktur). Plex största nackdel är definitivt den strikta mappstrukturen och dess strika regler kring namn på filerna.

Detta gör plex också och det finns channels, sub-zero https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle som kan göra ett än bättre jobb än plex men kräver enklare konfigurering.

Det jag verkligen saknar på både plex o emby var möjligheten att medans man tittar på en film alt. serie och kunna tanka hem subs från valfritt ställe. Detta finns ju inbyggt i Kodi. Guld värt. För det är inte alltid plex får till rätt subbar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Christley:

Vadå att stabilitet skulle vara ett problem? Har använt plex i 2 år dagligen och transcodar nästan allt jag kollar på och transcodern har inte haft problem en enda gång. Då inledde jag på en g3258, och uppgradera för ett några månader sen till en 3570.
När jag testade både emby och plex under 2016 samtidigt så hade jag istället problem med att emby krävde mer ifrån mig att sätta upp och hålla igång. Plex är otroligt lätt att fatta, vilket jag personligen inte tyckte emby var. Plus att emby hängde sig flera gånger så jag var tvungen att logga in på serverdatorn och reboota emby.
Men emby har några fina funktioner, som t.ex. att den hämtar subtitles till dina shower automatiskt. Det tyckte jag var underbart.

Dock slutade jag använda emby, och idag använder jag endast plex tillsammans med filebot (för renaming och mappstruktur). Plex största nackdel är definitivt den strikta mappstrukturen och dess strika regler kring namn på filerna.

Så illa är det inte? Plex har inbyggt stöd för OpenSubtitles, dessutom finns flera tillägg:)
Strikt mappstruktur? Well not really, den är väldigt enkel, saklig och kategoriserad?

Sen att det är svårt för dem att hämta rätt undertexter händer ju allt och alla med så många varianter det finns.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om man laddar ner serier och vill ha automatisk undertext? Beroende på release skiljer det ju vilka tider undertexterna ska synas. Är inte risken stor att det blir osynkat och att man manuellt måste fixa det?

Känns enklare att ta en minut och fixa texten själv. I alla fall om man inte bor framför TV:n

Skrivet av syNden:

Jag kan kolla Plex på mitt nätverk även om jag inte har internet access. Inga som helst problem att se via LAN utan internet access om du redan är inloggad.

Vet inte vad som skiljer dig från andra men varje gång en tråd dyker upp på reddit om det så är det flera som intygar att just så är fallet.

Edit: Exempel och lösning på problemet (men som sagt, lösningen gör att alla med det IP:t blir administratörer. Inte något de flesta bryr sig om kanske men för vissa är det viktigt):
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/7ifdee/plex_server_not...

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Detta gör plex också och det finns channels, sub-zero https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle som kan göra ett än bättre jobb än plex men kräver enklare konfigurering.

Det jag verkligen saknar på både plex o emby var möjligheten att medans man tittar på en film alt. serie och kunna tanka hem subs från valfritt ställe. Detta finns ju inbyggt i Kodi. Guld värt. För det är inte alltid plex får till rätt subbar

Skrivet av tcntad:

Så illa är det inte? Plex har inbyggt stöd för OpenSubtitles, dessutom finns flera tillägg:)
Strikt mappstruktur? Well not really, den är väldigt enkel, saklig och kategoriserad?

Sen att det är svårt för dem att hämta rätt undertexter händer ju allt och alla med så många varianter det finns.

Ja, men eftersom plex vill ha så specifika namnstrukturer så fungerar inte opensubtitles (och diverse andra plugins) så speciellt bra. Sub-zero skriver det bra själv:
"Moviename.mkv has a higher chance of getting bad subtitles than Moviename.2015.720p.BluRay-RLSGRP."
och eftersom namnet på filen i plex blir "Movie Year - 720p - RLSGRP" som bäst är det verkligen inte ovanligt att få osynkade texter.

Ja, plex struktur är bra, men den förstör mycket på samma gång, som ett exempel är med undertexterna.

Emby var väl mer accepterande med namn, och då var det lättare att hitta rätt texter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Har en OMV NAS som kör Sonarr / Radarr / Plex, samma nas kör virtualbox med 1 win7 där lite diverse apps körs, bland annat sublight som scannar av alla film/serie directories och matchar till 99% undertexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Ja, men eftersom plex vill ha så specifika namnstrukturer så fungerar inte opensubtitles (och diverse andra plugins) så speciellt bra. Sub-zero skriver det bra själv:
"Moviename.mkv has a higher chance of getting bad subtitles than Moviename.2015.720p.BluRay-RLSGRP."
och eftersom namnet på filen i plex blir "Movie Year - 720p - RLSGRP" som bäst är det verkligen inte ovanligt att få osynkade texter.

Ja, plex struktur är bra, men den förstör mycket på samma gång, som ett exempel är med undertexterna.

Emby var väl mer accepterande med namn, och då var det lättare att hitta rätt texter

Jag kör nog Moviename.2015.720p.BluRay-RLSGRP på cirkus 95% av alla mina filmer och det fungerar prima i plex. Optimalt är såklart moviename (year).mkv och det är en för generell titel för att man ska få bra subtitles