Lenovo y520 Legion spel/studiedator

Permalänk

Lenovo y520 Legion spel/studiedator

Funderar på en Lenovo y520 Legion. Någon som har fått händerna på en sådan och vill dela med sig av sina erfarenheter, eller hört något om dem?
http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/legion-y-series/...
Det lutar åt den för 12000. Eller finns det andra kandidater som skulle kunna vara bättre?
Letar efter en speldator som kan klara spel som fallout4, witcher 3, på "high" och bra fps. Datorn ska även kunna användas till studier så ljudnivå och batteritid får inte vara alltför dåligt. Max pris ligger på 12000.

Permalänk
Medlem

Den för 9990:- är bäst värde i,

Och, lyckades via supporten aktivera en 10% eCoupon så fick min för 8990! valde till 3year warranty på platsen service, för 400kr extra, riktigt bra!

Lite oklarheter kring den bara,

Alla återförsäljare listar den med :Intel Core i5-7300HQ
Medans lenovo själva skriver att det är en : Intel Core i5-7300U

Får man en HQ för dessa pengar så är det ju årets köp utan tvekan!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

@ThomaZ84:
9999kr -> gtx1060 4gb?
104999 -> gtx1050 4gb

Har de skrivit fel? gtx1060 är vanligtvis 3gb eller 6gb. Btw, hur fick du rabatten? Är det bara kontakta support så får man?

Permalänk
Medlem

@yomartin:

Litar helt och hållet på att det är ett 1060m som dom skriver,
skrev i chatten att jag fick upp ett limited offer erbjudande med engelska supporten, (fick en popup, men koden gällde inte stod det, så jag bad chatten om en ny) vilket dom fixade!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Och, lyckades via supporten aktivera en 10% eCoupon så fick min för 8990!

Hur lyckades du med:
1. kontakta support? Hittar inga kontaktuppgifter. Hade velat fråga vilket grafikkort det är. Samt batteritid.

2. Få en rabattkod? Hade inte varit dumt med 10%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tardigrada:

När supporten är öppen så är det en liten "chat" ikon bredvid ikonen för din kundvagn.
Glöm inte att stänga av adblock, annars kommer inte rutan upp!

Säg att du fick som jag ett limited time offer när du stod i din "cart" och tänkte bestämma dig för köp eller inte.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Pratade just med Lenovo's chat igen, dom säger att det är ett 1060m i datorn som heter 80WK001SMX

Så jag bad om transcript till mail, samt tog en printscreen, så får vi se om det stämmer sedan

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

@ThomaZ84: De sa samma till mig också. Jag frågade om limited time offer, de gav mig bara 5%

Permalänk
Medlem

Och där ändra dom till 1050ti på hemsidan, och min order är redan skickad!

vilket skit!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Jag har en lenovo legion y520 med i5-7300HQ och GTX 1050 kortet men tycker fan prestandan är sådär. Cs go på low flyter inte bra

Permalänk
Medlem

@DANIXZ:

Förstår det, är ju en jäkla skillnad mellan 1050ti och 1060m
Nu måste jag jaga ny burk istället, och behöver ha en snabbt!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

@DANIXZ:

Förstår det, är ju en jäkla skillnad mellan 1050ti och 1060m
Nu måste jag jaga ny burk istället, och behöver ha en snabbt!

Man tycker dock den borde prestera bättre! Men får väl hålla på tweaka lite
Annars är jag väldigt nöjd, har bara provat cs:go på den.

Permalänk
Medlem

ti?

Skrivet av DANIXZ:

Man tycker dock den borde prestera bättre! Men får väl hålla på tweaka lite
Annars är jag väldigt nöjd, har bara provat cs:go på den.

är det 1050 eller 1050ti du har? ti är ju 25 % snabbare

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1976:

är det 1050 eller 1050ti du har? ti är ju 25 % snabbare

1050. Men efter att ha rensat datorn mef drive sweeper och laddat hem en äldre ej beta version på grafikkortsdrivrutinerna blev De bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DANIXZ:

1050. Men efter att ha rensat datorn mef drive sweeper och laddat hem en äldre ej beta version på grafikkortsdrivrutinerna blev De bättre

Märkte detta också nu, fick den idag, håller lite över 100 iaf mesta lägen med allt på low och 1280x720 upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Märkte detta också nu, fick den idag, håller lite över 100 iaf mesta lägen med allt på low och 1280x720 upplösning.

Något måste ju ändå vara fel då, kör ni verkligen med grafikkortet och inte intels inbyggda?

Jag har själv en lenovo legion y520, 7700HQ, 1050ti, 16GB minne och med allt på högsta inkl. AA på x8, i 1080p, får jag 100-150fps (avg. 138).

i 720p ligger jag närmare 250 avg. beroende på vad som händer. Smokes droppar rätt hårt ned mot 100, annars allt från 300-500fps.
Något låter ju som det är väldigt fel med maskinen om ni inte ens kommer inärheten av det. Även om det är ett icke Ti kort så ska det inte vara så långt efter.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Något måste ju ändå vara fel då, kör ni verkligen med grafikkortet och inte intels inbyggda?

Jag har själv en lenovo legion y520, 7700HQ, 1050ti, 16GB minne och med allt på högsta inkl. AA på x8, i 1080p, får jag 100-150fps (avg. 138).

i 720p ligger jag närmare 250 avg. beroende på vad som händer. Smokes droppar rätt hårt ned mot 100, annars allt från 300-500fps.
Något låter ju som det är väldigt fel med maskinen om ni inte ens kommer inärheten av det. Även om det är ett icke Ti kort så ska det inte vara så långt efter.

Har också 1050TI versionen. Gjort något speciellt sen du fick den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Har också 1050TI versionen. Gjort något speciellt sen du fick den?

Förutom att installera om den säkert 20 gånger de senaste 2 dagarna, då jag fuckade upp min dual boot med Debian hela tiden. Varav windows började käka upp Grub konstant. Så nej.

Installera windows, fixa drivare, tuta å kör. Ingen config i CS, inga udda inställningar. Helt ny installation från ehh... 2 timmar sedan.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag har i5 1050TI versionen. Riktigt nöjd som laptop när jag inte är hemma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på en:

i7-7700HQ
16 GB Ram
256 GB Samsung SSD M.2 NvE
1 TB WD Black (Som jag själv köpte och lade till, fick själv konstruera en HDD bracket utav en ölburk aluminium och sedan skruva fast HDD eftersom HDD-bracket kom inte med. Man kan dock köpa en original HDD-bracket från Ebay & AliExpress men det dröjer dock flera månader innan man får hem det.
1050ti Grafikkort men hade jag haft lite mer pengar så hade jag köpt y-520 versionen med 1060 (6GB Vram). Köp inte den med 1060M (3GB), ska man ha bra grejer så go all in (Go big or go home).

Hela det här kalaset gick åt runt 11 000 kr. Jag är väldigt nöjd iaf. 1050ti är ett helt ok grafikkort för de spelen jag lirar. I CS:GO får jag runt 300 fps i low setting, utan några problem. i7:an med högre frekvens på single tråd-prestanda gör en stor skillnad.

Och 16 GB RAM är såååå värt det! Skulle aldrig tänka mig att köpa nån PC med 8 GB ram under 2017/2018.

Dagens webbläsare drar så jävla mycket RAM, allt drar mer på RAM nu för tiden. Och i7:an är säkrare för framtiden, i5 är "the past".