Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Christley:

Ja, men eftersom plex vill ha så specifika namnstrukturer så fungerar inte opensubtitles (och diverse andra plugins) så speciellt bra. Sub-zero skriver det bra själv:
"Moviename.mkv has a higher chance of getting bad subtitles than Moviename.2015.720p.BluRay-RLSGRP."
och eftersom namnet på filen i plex blir "Movie Year - 720p - RLSGRP" som bäst är det verkligen inte ovanligt att få osynkade texter.

Ja, plex struktur är bra, men den förstör mycket på samma gång, som ett exempel är med undertexterna.

Emby var väl mer accepterande med namn, och då var det lättare att hitta rätt texter

Faktiskt lite sant.. Men även om jag nu har exempelvis "Dunkirk.2017.1080p.BluRay.x264" eller liknande så ville inte Plex riktigt hitta ändå.
Jag gick genom alla filer istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vadå att stabilitet skulle vara ett problem? Har använt plex i 2 år dagligen och transcodar nästan allt jag kollar på och transcodern har inte haft problem en enda gång. Då inledde jag på en g3258, och uppgradera för ett några månader sen till en 3570.
När jag testade både emby och plex under 2016 samtidigt så hade jag istället problem med att emby krävde mer ifrån mig att sätta upp och hålla igång. Plex är otroligt lätt att fatta, vilket jag personligen inte tyckte emby var. Plus att emby hängde sig flera gånger så jag var tvungen att logga in på serverdatorn och reboota emby.
Men emby har några fina funktioner, som t.ex. att den hämtar subtitles till dina shower automatiskt. Det tyckte jag var underbart.

Dock slutade jag använda emby, och idag använder jag endast plex tillsammans med filebot (för renaming och mappstruktur). Plex största nackdel är definitivt den strikta mappstrukturen och dess strika regler kring namn på filerna.

Jag har kört subsonic/madsonic/ plex och emby i många år, enligt min åsikt är Emby mycket stabilare och tar mindre resurser än någon av dom andra. en fördel är att man kan kör transcoding på gpu i stället för cpu.
testa att köra flera transcoding strömmar samtidigt på plex, testa nu att spola fram och tillbaka så kommer du märka vad jag menar.
detta är särskilt tydligt om du spelar upp på svagare Android boxar av någon anledning. (detta är testat under ubuntu server)
sista 2 åren har emby varit rå-stabilt under ubuntu server för mig.

lägg sedan till plex jäkla behov av att kontrollera vilka som ska a tillgång till min media eller deras begränsning på antal enheter
som kan vara anslutna så ser inte jag att plex har någon fördel. Emby ska ha någon form av begränsning på antal enheter som får gratis appar, dock har jag inte slagit i det än med fler än hundra enheter, (hostar inspelade matcher åt föreningar, där av antalet enheter)
Men som sagt smaken är som baken se bara på apple vs android diskussionerna

Får man fråga vad var det du tyckte var svårt med emby?

Ett litet tips om ni vill ha snygga metadata hantering mm (varken emby eller kodi är jätte awesome på det)
testa att använda "media center master", helt klart den bästa metadata hanteraren jag testat.
http://mediacentermaster.com/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Faktiskt lite sant.. Men även om jag nu har exempelvis "Dunkirk.2017.1080p.BluRay.x264" eller liknande så ville inte Plex riktigt hitta ändå.
Jag gick genom alla filer istället..

Jag byter namn på mina filmer med filebot http://www.filebot.net/ med detta kommandot:
Movies/{n} ({y})/{n} ({y}) - {vf}{' '+source}{' '+group}{'.'+lang}
Då får man detta vilket plex gillar:

Skrivet av aragon:

Jag har kört subsonic/madsonic/ plex och emby i många år, enligt min åsikt är Emby mycket stabilare och tar mindre resurser än någon av dom andra. en fördel är att man kan kör transcoding på gpu i stället för cpu.
testa att köra flera transcoding strömmar samtidigt på plex, testa nu att spola fram och tillbaka så kommer du märka vad jag menar.
detta är särskilt tydligt om du spelar upp på svagare Android boxar av någon anledning. (detta är testat under ubuntu server)
sista 2 åren har emby varit rå-stabilt under ubuntu server för mig.

lägg sedan till plex jäkla behov av att kontrollera vilka som ska a tillgång till min media eller deras begränsning på antal enheter
som kan vara anslutna så ser inte jag att plex har någon fördel. Emby ska ha någon form av begränsning på antal enheter som får gratis appar, dock har jag inte slagit i det än med fler än hundra enheter, (hostar inspelade matcher åt föreningar, där av antalet enheter)
Men som sagt smaken är som baken se bara på apple vs android diskussionerna

Får man fråga vad var det du tyckte var svårt med emby?

Ett litet tips om ni vill ha snygga metadata hantering mm (varken emby eller kodi är jätte awesome på det)
testa att använda "media center master", helt klart den bästa metadata hanteraren jag testat.
http://mediacentermaster.com/

Kan vara därför som jag inte såg någon markant skillnad på transcodningen eftersom jag inte ens har en gpu i min plexmaskin.
Min mii box 3 stannar till ungefär lika mycket på emby som den gör plex när jag spolar.

Jag minns inte riktigt hur embys interface såg ut, så kan inte kommentera vad jag ogillade med det och vad jag tyckte var svårt.
Kanske ger emby en chans igen om det visar sig att det är mer stabilt nu än när jag testade.

Och vet inte ens varför man ska ha bra metadata. vill du förklara?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Christley:

Jag byter namn på mina filmer med filebot http://www.filebot.net/ med detta kommandot:
Movies/{n} ({y})/{n} ({y}) - {vf}{' '+source}{' '+group}{'.'+lang}
Då får man detta vilket plex gillar:
https://i.imgur.com/xsHGZk8.png

Precis så ser mina ut:) Bara Opensubtitles som inte gillar det så jag gick genom varje HD-rulle jag har..

Citat:

Och vet inte ens varför man ska ha bra metadata. vill du förklara?

Ser snyggare ut?

Permalänk
Medlem

@Christley: hmm tror det det är mii boxen i sig som hänger, låter inte som det är servermjukvaran.
tips är att du skaffa en wetek box om du vill ha snygg uppspelning samt dts ljud

för att slippa skriva sakerna för hand: årtal,betyg,typ mm
samt snygga bilder mm

det går att välja vilken typ av meta data (anpassa för kodi/plex mm) som den ska använda,
Jag brukar köra på så mycket olika meta data som det går då det är bra om man ska ta med filer och köra lokalt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

I ZFS kan du lägga till hur många vdevs du vill till en zpool. Du kan dock inte ändra topografin på en RAIDZ vdev. Men du kan lägga till flera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

@Garmzon: av ren nyfikenhet så frågar jag om FreeNAS. Visst är det möjligt att bara lägga till vdevs så vill jag utöka min "raid10" så får jag lägga till minst 2 diskar i en vdev, är det så det funkar?

Ja det stämmer men det måste vara redundans för varje enskild vdev (t.ex. ett spegelpark). Tyvärr verkar det dock inte finnas något kommande för att balansera datan jämt över hårddiskarna efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Ja det stämmer men det måste vara redundans för varje enskild vdev (t.ex. ett spegelpark). Tyvärr verkar det dock inte finnas något kommande för att balansera datan jämt över hårddiskarna efteråt.

OK, tack!

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Inaktiv

alldeles för dyr moderkort, köp begagnat istället