Permalänk
Medlem

Flera datorer till ett skärmkomplex

Det är så att jag är i behov av att kontrollera fyra datorer på tre skärmar.
För tillfället använder jag teamviewer men det är långt från en optimal lösning mtp delay etc.

Jag såg att Philips har någon skärm med "Multiview" som tillåter att två datorer kopplas till skärmen och används samtidigt. Det är exakt det jag är ute efter fast med fler datorer och gärna så att det kopplas till samtliga mina skärmar. Skärmsetup jag tänkt är en iMac + två Dell Ultrasharp.

Om det inte inte är tekniskt möjligt så får ni gärna rekommendera mjukvarulösningar. Min erfarenhet är att exempelvis Synergy också lider av lite delay-problem.

All hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

ska du kunna använda alla datorer samtidigt? annars brukar det finnas switchar som kan lösa ditt problem.

typ som denna (dock bara hdmi)
HDMI switch
då kan du skifta mellan dom 3 källorna till en skärm med ett knapptryck. samt borde säkert finnas fler mer flera portar samt andra portar än HDMI

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ska du kunna använda alla datorer samtidigt? annars brukar det finnas switchar som kan lösa ditt problem.

typ som denna (dock bara hdmi)
HDMI switch
då kan du skifta mellan dom 3 källorna till en skärm med ett knapptryck. samt borde säkert finnas fler mer flera portar samt andra portar än HDMI

Korrekt att jag ska använda dem samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larza123:

Korrekt att jag ska använda dem samtidigt.

Då är du nog tvungen att köra via diverse program och där kommer det nog alltid vara en viss fördröjning. Så länge du inte sköter skärmar med stöd för att visa bild från flera källor samtidigt.

Absolut smidigaste lösningen borde vara en skärm per dator sen ska det finnas ett program som gör att en mus å ett tangentbord fungerar sömnlöst över flera enheter. Kommer dock inte ihåg vad programmet heter men vet att LTT hade en video om det för någon månad sen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det låter mer som om du behöver en kvm-swtich med dvi uttag om du inte ska använda vga

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambi87:

Det låter mer som om du behöver en kvm-swtich med dvi uttag om du inte ska använda vga

problemet då blir att han bara kan använda en dator i taget per skärm med en KVM switch.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Då är du nog tvungen att köra via diverse program och där kommer det nog alltid vara en viss fördröjning. Så länge du inte sköter skärmar med stöd för att visa bild från flera källor samtidigt.

Absolut smidigaste lösningen borde vara en skärm per dator sen ska det finnas ett program som gör att en mus å ett tangentbord fungerar sömnlöst över flera enheter. Kommer dock inte ihåg vad programmet heter men vet att LTT hade en video om det för någon månad sen.

Synergy som du länkade var det som jag nämnde i min inledande post. Testade det för något år sen och då hade även det lite delay pga det går över nätverk men om jag inte hittar någon annan lösning ska jag köpa det för 10 $ och testa igen.

Tack!

Skrivet av bambi87:

Det låter mer som om du behöver en kvm-swtich med dvi uttag om du inte ska använda vga

Tillåter inte att det körs simultant tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larza123:

Synergy som du länkade var det som jag nämnde i min inledande post. Testade det för något år sen och då hade även det lite delay pga det går över nätverk men om jag inte hittar någon annan lösning ska jag köpa det för 10 $ och testa igen.

Tack!

ja jag köpte det själv nu för att ha till plattan och det fungerar sömnlöst nu iallafall! och då kör plattan på extremt dåligt wifi. bara att få över ljudet via nätverket kvar ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kör två datorer på en och samma Philips-skärm med Multiview, det går jättefint att dela skärmen i två, tre eller fyra delar* med valfri ingång på varje del. Här är en bild med laptop till vänster och stationär till höger.

Sen kör jag också Synergy för att dela mus och tangentbord, så jag kan dra muspekaren helt sömlöst över gränsen som om det var en och samma dator. Jag har inte märkt några delayproblem med Synergy, åtminstone inte med trådad anslutning. Trådlöst kan jag få en del jitter ibland men det är knappast oväntat.

*Notera att detta är en rätt stor skärm, jag vet inte om deras mindre skärmar stödjer tre- och fyrdelad Multiview.

Skrivet av Larza123:

Synergy som du länkade var det som jag nämnde i min inledande post. Testade det för något år sen och då hade även det lite delay pga det går över nätverk men om jag inte hittar någon annan lösning ska jag köpa det för 10 $ och testa igen.

Det roliga med Synergy är att det fortfarande är open-source. Så det är fritt fram att ladda ner en binär med senaste versionen och använda den gratis utan begränsning, trots att skaparna nu vill ta betalt för det.

Permalänk
Medlem

Kanonbra svar!
Lösningen får bli Synergy och tråda alla datorer.

Permalänk
Medlem

Testa att installer Synergy nu men det verkar inte fungera om man kör VPN på någon av datorerna...

Permalänk
Medlem

@Larza123: Stämmer, det problemet har jag också med min jobbdator.

Det finns en accepterad feature-request på Synergys Github om att lägga till stöd för Bluetooth HID-emulering, men det verkar inte hända någonting på den. Skriv gärna ett inlägg där så att utvecklarna ser att intresset finns!

EDIT: Här är en länk till feature-requesten: https://github.com/symless/synergy/issues/4186

Permalänk
Medlem

Det ska jag absolut göra!

Kom för övrigt på att ett alternativ hade varit att bygga en monsterdator och köra ett gäng virtuella OS genom virtualbox.

Permalänk
Medlem

Bump!

Löste aldrig problemet helt men nu har jag uppmärksammat att det kommit ut en uppsjö av skärmar med picture by picture funktion. Har framförallt varit intresserad av LG 43UD79-B som har en inbyggd KVM. Enligt reviews verkar den inte fungera särskilt bra.

Någon som har erfarenheter från den modellen och kan bekräfta om dess KVM fungerar eller inte?

Eller finns det andra rekommendationer på skärmar över 38" som stödjer upp till 4 datorer på samma skärm och inbyggd KVM så att samtliga går att styra med ett tangentbord/mys?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larza123:

Bump!

Löste aldrig problemet helt men nu har jag uppmärksammat att det kommit ut en uppsjö av skärmar med picture by picture funktion. Har framförallt varit intresserad av LG 43UD79-B som har en inbyggd KVM. Enligt reviews verkar den inte fungera särskilt bra.

Någon som har erfarenheter från den modellen och kan bekräfta om dess KVM fungerar eller inte?

Eller finns det andra rekommendationer på skärmar över 38" som stödjer upp till 4 datorer på samma skärm och inbyggd KVM så att samtliga går att styra med ett tangentbord/mys?

Menar du verkligen KVM eller duger det med 4 ingångar för bild ? Du kan ju styra ingångsväxlingen genom att låta en eller flera datorer agera fjärrkontroll om du använder en tv som skärm om det inte duger med mjukvarulösningar och du inte vill köpa en riktig KVM switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du verkligen KVM eller duger det med 4 ingångar för bild ? Du kan ju styra ingångsväxlingen genom att låta en eller flera datorer agera fjärrkontroll om du använder en tv som skärm om det inte duger med mjukvarulösningar och du inte vill köpa en riktig KVM switch.

Jag menar en verklig KVM. Dvs jag vill kunna styra alla fyra datorer med samma mus utan den oundvikliga fördröjningen som mjukvarulösningar innebär. En extern KVM känns rätt stökig och dyr.

LG 43UD79-B säger sig ha dessa funktioner men enligt reviews verkar den inte fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larza123:

Jag menar en verklig KVM. Dvs jag vill kunna styra alla fyra datorer med samma mus utan den oundvikliga fördröjningen som mjukvarulösningar innebär. En extern KVM känns rätt stökig och dyr.

LG 43UD79-B säger sig ha dessa funktioner men enligt reviews verkar den inte fungera.

Så vitt jag kunde se på LG produktsida och i tester av den så har den inte alls de funktionerna du säger du vill ha, den har 4 videoingångar och den kan visa bild från 2 samtidigt och nästan fungera som en 2 dators kvm men den kan inte funka som en vanlig kvm ens med 2 datorer och den kan definitivt inte hantera 4 datorer.
Har inte sett nån skärm som påstås ha en 4 dators kvmswitch i sig men det kanske finns nån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Du verkar ha rätt att dom inte har specat ut det på hemsidan. Tror jag kan ha fått det från: https://www.nordichardware.se/nyheter/lg-43ud79-b-4k-ips-free... samt från att flera på amazon verkar ha uppfattat det på samma sätt.

"The LG 43UD79-B manual states that you can plug a mouse and keyboard into the two USB 3 ports, but that never worked for me. To take full advantage of this gorgeous monitor and be able to view 4 devices at once, I purchased a SeaWit 4-Port HDMI KVM switch, and it worked beautifully."

Det var verkligen synd. Hade varit en fantastiskt smidig lösning på mina problem. Men kanske får sätta mig in i KVM-träsket och se om jag kan lösa motsvarande funktionalitet den vägen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larza123:

@mrqaffe:

Du verkar ha rätt att dom inte har specat ut det på hemsidan. Tror jag kan ha fått det från: https://www.nordichardware.se/nyheter/lg-43ud79-b-4k-ips-free... samt från att flera på amazon verkar ha uppfattat det på samma sätt.

"The LG 43UD79-B manual states that you can plug a mouse and keyboard into the two USB 3 ports, but that never worked for me. To take full advantage of this gorgeous monitor and be able to view 4 devices at once, I purchased a SeaWit 4-Port HDMI KVM switch, and it worked beautifully."

Det var verkligen synd. Hade varit en fantastiskt smidig lösning på mina problem. Men kanske får sätta mig in i KVM-träsket och se om jag kan lösa motsvarande funktionalitet den vägen.

Han du citerar verkar inte förstå vad en KVMswitch gör, det är inte en enhet för att kunna se bilden från 4 datorer samtidigt, en KVMswitch växlar mellan en dator i taget så man kan styra en i taget via samma mus och tangentbord och visa bilden på samma monitor/er
Han du citerade verkar vilja ha splitscreen från 4 datorer.
LG monitorn ska väl klara att växla mellan 4 men ge splitscreen från 2 datorer enligt LG.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Mouse without borders är bra gratisprogram för problemet med flera möss och tangentbord.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Han du citerar verkar inte förstå vad en KVMswitch gör, det är inte en enhet för att kunna se bilden från 4 datorer samtidigt, en KVMswitch växlar mellan en dator i taget så man kan styra en i taget via samma mus och tangentbord och visa bilden på samma monitor/er
Han du citerade verkar vilja ha splitscreen från 4 datorer.
LG monitorn ska väl klara att växla mellan 4 men ge splitscreen från 2 datorer enligt LG.

Som jag förstod det verkade många ha uppfattat det som att det gick plugga in mus+tangentbord i skärmen och sedan fritt flytta manövrera över samtliga delar av skärmen med dessa. Den lösningen vore 10/10 för min del.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Mouse without borders är bra gratisprogram för problemet med flera möss och tangentbord.

Tyvärr funkar mjukvarulösningar inte då alla datorer är uppkopplade via VPN. Har testat

Permalänk
Medlem

Skärmkomplex har jag också men kanke inte på samma sätt som dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larza123:

Testa att installer Synergy nu men det verkar inte fungera om man kör VPN på någon av datorerna...

Skrivet av Larza123:

Bump!

Löste aldrig problemet helt men nu har jag uppmärksammat att det kommit ut en uppsjö av skärmar med picture by picture funktion. Har framförallt varit intresserad av LG 43UD79-B som har en inbyggd KVM. Enligt reviews verkar den inte fungera särskilt bra.

Någon som har erfarenheter från den modellen och kan bekräfta om dess KVM fungerar eller inte?

Eller finns det andra rekommendationer på skärmar över 38" som stödjer upp till 4 datorer på samma skärm och inbyggd KVM så att samtliga går att styra med ett tangentbord/mys?

Om du fortfarande överväger ditt ursprungliga problem så kan du väl lägga VPNen på routern istället? Välj att trafiken från vissa specifika enheter ska gå via VPN.
Alternativt om du känner att du måste ha det direkt på datorn så borde du kunna lägga till en static route för synergy nätet (på datorn). Kör wireshark och kolla va de kör för nät/portar. Så borde det inte vara omöjligt att lösa.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.