Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Det ska den göra! Minst 3 st transcode samtidigt.

Buggig som sjutton och bränner du in pgs eller vobsub subtiles klarar den inte ens av att transcoda 1080p.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

https://support.plex.tv/articles/221099648-limitations-when-r...

Citat:

How many streams can the server support?
The real-world performance of the device can vary greatly depending on the particular properties of the media you’re playing (bitrate, resolution, etc.), how many items are streaming at the same time, and how many of those streams require transcoding.

In most cases, the NVIDIA SHIELD will be able to support at least 2-3 simultaneous transcodes.

Min i5-45xx klarar inte av 4K, tror inte heller SHIELD gör det heller: https://forums.plex.tv/discussion/243262/shield-tv-can-it-pla...

Permalänk
Medlem

Shielden klarar av att transcoda 4K beroende på om du använder subtitles och vilka, det är grafikdelen som gör grovjobbet inte cpun..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jimjans:

Shielden klarar av att transcoda 4K beroende på om du använder subtitles och vilka, det är grafikdelen som gör grovjobbet inte cpun..

Må va hänt, Plex Pass kan dock använde GPU'n för transkodning, tror inte det är aktiverat för mig?
Vet inte heller om det är nya eller äldre SHIELD'en som man refererar till men vissa sökningar antyder på att den har probs med just 4K. Kanske beroer på HEVC x265 alt HDR?

Permalänk
Medlem

Va menar du med Bluray streams, Complete BR eller BRrip?
Rätta mig om ja har fel, men 5-8 streams Complete BR kommer inga mekaniska diskar klara av.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timpalimpa:

Det ska den göra! Minst 3 st transcode samtidigt.

Verkar vara rätt mycket strul ändå med shield och plex av att döma från reddit och i forumen på plex.tv

Lutar åt att bygga en filserver från scratch istället med xeon cpu.er
Fann massa olika byggen allt ifrån 150-850 usd. Alla sammanfattade med passmark poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Verkar vara rätt mycket strul ändå med shield och plex av att döma från reddit och i forumen på plex.tv

Lutar åt att bygga en filserver från scratch istället med xeon cpu.er
Fann massa olika byggen allt ifrån 150-850 usd. Alla sammanfattade med passmark poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte annat än rek. http://natex.us/S2600CP2J-SR1A6-8x8gb/
Kör den kombon själv och det ger en passmark (enligt https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2680+v... på ca 32 000

Otroligt prisvärt enligt mig och otroligt kraftfullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Verkar vara rätt mycket strul ändå med shield och plex av att döma från reddit och i forumen på plex.tv

Lutar åt att bygga en filserver från scratch istället med xeon cpu.er
Fann massa olika byggen allt ifrån 150-850 usd. Alla sammanfattade med passmark poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det låter som rätt val med en riktig server som bas för den lasten. 5-8st. 1080p/4K streams är inte dagens typiska NAS-lösningar ämnade för.

Blev först lite förbryllad över frågeställningen när du först skrev i inlägget att "Fick Bahnhof 1000/1000 härom veckan.. runt 930 ner och 950 upp." Men sedan förklarar att syftet är att streama lokalt, antar att du har planer på att streama till enheter över nätet också med sådan bandbredd?

Kan även rekommendera programvaran EMBY:
https://emby.media/

Men om du redan kör t.ex. Plex Premium så tar de ev. ut varandra i dagsläget.
Gammal jämförelse mellan Kodi, Plex och Emby: (mycket har hänt på båda fronter sedan jämförelsen gjordes)
https://www.htpcbeginner.com/plex-vs-emby-comparison-with-kodi/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Tycker det låter som rätt val med en riktig server som bas för den lasten. 5-8st. 1080p/4K streams är inte dagens typiska NAS-lösningar ämnade för.

Blev först lite förbryllad över frågeställningen när du först skrev i inlägget att "Fick Bahnhof 1000/1000 härom veckan.. runt 930 ner och 950 upp." Men sedan förklarar att syftet är att streama lokalt, antar att du har planer på att streama till enheter över nätet också med sådan bandbredd?

Svarar på den frågan först. Kollar igenom det andra materialet sen.

Bor i lägenhet. I lägenheten ovanför bor föräldrarna och ovanför dem en kusin. De har 100/100 separata abbonnemang.
Testade att dela först, och ha min gamla router som trådlös repeater en våning upp. Men det blev dåligt.

Så i vår lägenhet kör vi lokalt. Medans ovanför 2 enheter och där ovanför 1 enhet körs externt.
Sen vill jag gärna komma åt servern när jag inte är hemma.
Sen är väl 1000/1000 något jag förmodligen aldrig kommer nyttja fullt ut.

Men det är ju som med allt annat.
Man kan åka från A till B i en wartburg. Men ändå finns det dem som köper mclaren och åker från A till B.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Svarar på den frågan först. Kollar igenom det andra materialet sen.

Bor i lägenhet. I lägenheten ovanför bor föräldrarna och ovanför dem en kusin. De har 100/100 separata abbonnemang.
Testade att dela först, och ha min gamla router som trådlös repeater en våning upp. Men det blev dåligt.

Så i vår lägenhet kör vi lokalt. Medans ovanför 2 enheter och där ovanför 1 enhet körs externt.
Sen vill jag gärna komma åt servern när jag inte är hemma.
Sen är väl 1000/1000 något jag förmodligen aldrig kommer nyttja fullt ut.

Men det är ju som med allt annat.
Man kan åka från A till B i en wartburg. Men ändå finns det dem som köper mclaren och åker från A till B.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, sedär!
Fick intrycket av att det rörde sig om ett hus med flera våningar!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Nja det där stämmer inte om man kollar på. sen mig veterligen har inte ens plex stöd för transcoding via grafikkortet. Men jag vet att Emby gör det.
Kollar man t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=Li69XWC9I3g så säger han just hur Emby stödjer transcoding via grafikortet vilket gav emby en liten fördel i antalet transcoded streams.

Så du menar att artikeln från Plex själva inte stämmer?

Plex har stöd för hårdvaruaccelerering om du kör Plex Pass. Jag skulle rekommendera att man köper livstid på en gång.

Du kommer behöva bygga en dator för så pass många streams. Finns nog ingen färdig NAS för en vettig peng som klarar av så pass många samtidiga transcodes.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Ah, sedär!
Fick intrycket av att det rörde sig om ett hus med flera våningar!

Det fick jag också nu när jag läste det igen.

Sorry att jag uttryckte mig luddigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Så du menar att artikeln från Plex själva inte stämmer?

Plex har stöd för hårdvaruaccelerering om du kör Plex Pass. Jag skulle rekommendera att man köper livstid på en gång.

Du kommer behöva bygga en dator för så pass många streams. Finns nog ingen färdig NAS för en vettig peng som klarar av så pass många samtidiga transcodes.

Jao vi konstaterade detta några inlägg tillbaka

Permalänk
Avstängd

Blir att bygga en filserver. Dock har jag inte beslutat mig om jag skall köra Xeon eller t ex 8700k. Gav ganska lika passmark och lika priser i det segmentet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sitter också och kollar på en NAS. övervägde såna färdigbyggda mest pga storlek ett tag men det verkar dyrt och de har lite ram och klen processor.

Behöver man verkligen en GPU för en NAS? en värsting processor för 3k känns också lite överdimensionerat?

problemet med att bygga själv är att jag iten kan hitta några chassin jag gillar med plats för +4 HDDS.

Nån som har några tips?

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

Jag sitter också och kollar på en NAS. övervägde såna färdigbyggda mest pga storlek ett tag men det verkar dyrt och de har lite ram och klen processor.

Behöver man verkligen en GPU för en NAS? en värsting processor för 3k känns också lite överdimensionerat?

problemet med att bygga själv är att jag iten kan hitta några chassin jag gillar med plats för +4 HDDS.

Nån som har några tips?

silverstone ds/cs380

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danboffe:

Jag sitter också och kollar på en NAS. övervägde såna färdigbyggda mest pga storlek ett tag men det verkar dyrt och de har lite ram och klen processor.

Gamla HP Microserver Gen8 var i stort sett det enda kompetenta alternativet, vilket kunde köra Xeon processorer.

Citat:

Behöver man verkligen en GPU för en NAS?

Processorer brukar ha en integrerad gpu. Bygger du en egen NAS kommer du behöva koppla datorn till en skärm för själva grundkonfigurationen. Köper du istället en färdig modell ifrån AsusTor/QNAP/Synology behövs ingen skärm då du administrerar allt över nätet.

Citat:

en värsting processor för 3k känns också lite överdimensionerat?

Det beror helt på ändamålet, ska du hålla på med att Transcoda en massa behöver du en stark processor/processorer.

Citat:

problemet med att bygga själv är att jag iten kan hitta några chassin jag gillar med plats för +4 HDDS.

Nån som har några tips?

Node 304 eller den klart större Node 804. Fördelen med Node 804 är 8st 3,5" platser och 4st 2.5" platser.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Rätta mig om jag har fel, men finns det någon NAS med processor stark nog att klara av 5-8 samtidiga streams och lokal transcoding? Känns som att det skulle behövas en server/dator med ordentlig mångkärnig prolle för detta, men som sagt, rätta mig om jag har fel.

Klart de finns frågan bara hur mycket du har i bugdet något kolla på om du inte har allt för begränsad bugdet.

Spendare runt 30.000 för NAS sedan ytligare drygt 65.000 i början i 12TB NAS diskar finns plats trycka i några fler diskar men just nu har jag nog med utrymme för stunden, dock passar bäst om man ska jobba med 8K upplösningar och videon

https://www.45drives.com/products/