Bygga egen JBOD system

Permalänk
Medlem

Bygga egen JBOD system

Hej Alla

Som det står i rubriken, jag är inne att bygga en egen JBOD system. Innan jag bestämmer mig och börjar beställa grejer, då vill jag ställa några frågor som är lite oklara för mig. Jag tittade lite på youtube och kollade på nätet, men fortfarande det finns grejer som jag har inte fattat riktigt.

Som jag fattade är följande:
Man kan köpa en färdig JBOD system (dom kostar)
Man kan bygga en egen (som i mitt fall som hobby (kostar, men ej lika mycket.)
Den kopplas till server och den används för lagring

Den som jag fattade inte är:
Om man ska bygga eget vilka grejer måste man ha?
Om man har en PC som ligger och samlar damm kan man använda dem?
Måste man ha några extra kort, sladdar, kontakter o.s.v.
Är det svårt att sätta ihop, måste man bli fysiker att få igång grejer.
Måste man ha speciell moderkort, processor, minnet.

Jag skulle vara tacksam och ni har lite tid att skriva och berätta från egen erfarenhet, på vad ska man satsa, nackdelar och fördelar.
Vilka delar man ska köpa, vad ska man undvika o.s.v.

Om ni frågar vad är jag beredd att betala, så långt jag har inte kommit, utan den fråga tar när jag bestämmer mig vad ska jag ha.
Men jag skulle uppskatta om ni skriver på komponenterna bra, dåliga duger, dyr men bäst på marknaden o.s.v.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat upp vad respektive operativsystem har för stöd när det gäller JBOD/RAID.
Vissa algoritmer kanske inte är lika lämpliga som andra.

I annat fall så är det ju bara en virtuell disk som är riktigt stor men att det mappas ut över flera diskar.

Alla moderkort och operativsystem har i dagsläget stöd för JBOD och RAID. Hårdvarukort för JBOD finns också.

JBOD är exakt som vanligt. Du bygger en dator och stoppar in massor av olika diskar. Den enda skillnaden är att du sedan i mjukvara sätter ihop dessa till en stor virtuell disk. För det är väl detta som är målet?
Att du har 500GB, 2TB och 4TB diskar som du vill bygga ihop till en virtuell 6,5TB-disk?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Är det så väl genomtänkt att köra JBOD? Om man nu vill minimera antalet enheter i en dator kan man lika gärna montera enheterna i mappar på en enda enhet. Skulle någon disk fallera så slipper man således ångesten över att inte veta om man kan få tillbaka all data.

Men annars är det som sagt bara att ta valfri dator. JBOD har funnits inbyggt fungerande sedan åtminstone XP-tiden.

Angående budget så hade jag försökt undvika hårdvara som uppfyller minst en av två parametrar:

För gammal hårdvara åldersmässigt - alltså inte köra med nätaggregat som är tio år
För gammal hårdvara teknikmässigt - inte använda PCI instickskort, IDE diskar etc

Det kan vara lockande att köra ett äldre system som bara legat hemma men datordelar åldras och då inte särskilt värdigt. Fläktar skär, kondensatorer torkar ut osv. Har man en hemmaserver så är åtminstone min åsikt att upptid och tillgänglighet högst prioriterat.

Vill man ha mycket disk och kan köpa nytt finns det mycket relativt nytt som man säkert kan hitta för en billig peng här på marknaden eller Ebay.
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87%20Extreme11ac/
22 sata portar exempelvis.
Ploppa i en i3 processor och du kommer klara dig, nästa uppgradering är kanske 10gbit nätverk för det kommer vara din största flaskhals

Permalänk
Medlem

@njanja Jag hade börjat med att välja vad jag vill ha för mjukvara/OS och sedan kolla på vad den specifika lösningen rekommenderar för hårdvara.

Skrivet av njanja:

Men jag skulle uppskatta om ni skriver på komponenterna bra, dåliga duger, dyr men bäst på marknaden o.s.v.

Det beror ju helt på vad du tänker använda den till.
Vart tänker du ha den? En "riktig" server är ju inget du vill ha i vardagsrummet.
Hur mycket lagring behöver du ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Som det står i rubriken, jag är inne att bygga en egen JBOD system. Innan jag bestämmer mig och börjar beställa grejer, då vill jag ställa några frågor som är lite oklara för mig. Jag tittade lite på youtube och kollade på nätet, men fortfarande det finns grejer som jag har inte fattat riktigt.

Som jag fattade är följande:
Man kan köpa en färdig JBOD system (dom kostar)
Man kan bygga en egen (som i mitt fall som hobby (kostar, men ej lika mycket.)
Den kopplas till server och den används för lagring

Den som jag fattade inte är:
Om man ska bygga eget vilka grejer måste man ha?
Om man har en PC som ligger och samlar damm kan man använda dem?
Måste man ha några extra kort, sladdar, kontakter o.s.v.
Är det svårt att sätta ihop, måste man bli fysiker att få igång grejer.
Måste man ha speciell moderkort, processor, minnet.

Jag skulle vara tacksam och ni har lite tid att skriva och berätta från egen erfarenhet, på vad ska man satsa, nackdelar och fördelar.
Vilka delar man ska köpa, vad ska man undvika o.s.v.

Om ni frågar vad är jag beredd att betala, så långt jag har inte kommit, utan den fråga tar när jag bestämmer mig vad ska jag ha.
Men jag skulle uppskatta om ni skriver på komponenterna bra, dåliga duger, dyr men bäst på marknaden o.s.v.

mvh
Njanja

Precis som många redan påpekat i tråden, ska den användas till något särskilt förutom just tillämpning av JBOD dvs. ett system med enbart inkopplade diskar?
Som t.ex. ISCSI? https://en.wikipedia.org/wiki/ISCSI

Om jag förutsättningslöst skall raljera lite kring ämnet:
Som enbart dator med inkopplade diskar, JBOD - Just a Bunch Of Disks, kan du absolut använda gammal hårdvara.

Lite tips nedan:
Chassi: Det viktigaste där brukar vara att chassi rymmer diskarna du har tänkt koppla in. Fördel om det kan hålla lagom ljud- och vibrationsnivå, beroende på vart burken skall vara placerad.

Nätaggregat: Gärna något i klass med 500W samt tillräckligt antal SATA-strömkontakter för det antal diskar du tänkt koppla in.

Moderkort: Moderkort har tillräckligt antal SATA-portar (gärna SATA2 eller SATA3), annars att det finns lediga expansionsplatser om du tänkt koppla in HBA-adaptrar/RAID/JBOD-kort.
Fördel om moderkortet har inbyggd(a) LAN-port(ar) (1Gb/s)
Kan även vara en fördel om moderkortet har inbyggd grafik, så du inte måste stoppa i ett diskret grafikkort.

Kablage: SATA-kablar 1st. per disk.

CPU/RAM: Prestandamässigt behövs inget nämnvärt, nån gammal dual-core processor (helst 64-bit) och typ 2-4GB RAM brukar klara av uppgiften mer än väl.

OS: Någon Linux-server distro (helst 64-bit) bör fungera klockrent för ändamålet då det är resurssnålt och kan konfigureras som en ISCSI-target.

Med begagnat som nytt kan man alltid råka ut för konstigheter, en uppgradering av BIOS kan vara på sin plats om det är en gammal dator och det finns nyare versioner att hämta från leverantörens hemsida.
Vidare kan man med fördel stänga av funktioner i BIOS troligtvis inte kommer att nyttjas i rollen som filserver ex. inbyggt ljudkort. sänka ner mängden delat grafikminne om enbart text-läge skall nyttjas etc.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

@njanja Jag hade börjat med att välja vad jag vill ha för mjukvara/OS och sedan kolla på vad den specifika lösningen rekommenderar för hårdvara.

Det beror ju helt på vad du tänker använda den till.
Vart tänker du ha den? En "riktig" server är ju inget du vill ha i vardagsrummet.
Hur mycket lagring behöver du ha?

Hej

Tack för svaret.

Jag har inte tänkt så mycket om det ska var mjukvara/OS, utan min tanke var så här:
I dagens läge jag har 3st NAS, dom är 12TB, 2TB och 1TB. Den som är på 12TB har RAID 10 då är 6TB.
Själva NAS-en jag vill sälja och behålla HDD. Snart kommer jag att köpa rackskåp. Då är min tanke att
köpa 19" racklåda och bygga en egen NAS eller JBOD. Igår läste jag att JBOD har inte någon säkerhet, så det
blir en minus.

Just nu, jag samlar information, (nackdelar och fördelar). Om jag bestämmer mig att investera i en sådant lösning då vill
säkre mig att jag satsar på bra grejer. Vill inte ha nåt billigt, utan jag vill nåt som är bättre än bra och att det kostar inte mig
hela månads lön.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

@njanja: JBOD är ju "Just a Bunch Of Disks" och sedan använder du mjukvara för att skapa din raid.
Därav frågan om du funderat på något specifikt OS

Är en annan tråd igång runt det, https://www.sweclockers.com/forum/trad/1435526-vilken-nas-los...

Side note; om du vill ha en "riktig server" vad nu egentligen innebär, så hade jag kollat på supermicro https://www.supermicro.nl/wheretobuy/europe.cfm?rgn=128

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Tack för svaret.

Jag har inte tänkt så mycket om det ska var mjukvara/OS, utan min tanke var så här:
I dagens läge jag har 3st NAS, dom är 12TB, 2TB och 1TB. Den som är på 12TB har RAID 10 då är 6TB.
Själva NAS-en jag vill sälja och behålla HDD. Snart kommer jag att köpa rackskåp. Då är min tanke att
köpa 19" racklåda och bygga en egen NAS eller JBOD. Igår läste jag att JBOD har inte någon säkerhet, så det
blir en minus.

Just nu, jag samlar information, (nackdelar och fördelar). Om jag bestämmer mig att investera i en sådant lösning då vill
säkre mig att jag satsar på bra grejer. Vill inte ha nåt billigt, utan jag vill nåt som är bättre än bra och att det kostar inte mig
hela månads lön.

mvh
Njanja

Stämmer att JBOD inte har någon säkerhet, ponera att du har ett par 4TB diskar och kastar in en liten rackare på 60GB. Den lilla havererar, risken är stor att du får oerhört svårt att återställa data från dina stora diskar...I princip två vettiga alternativ:

1. Köp ett hårdvarukort för Raid6 vilket du borde använda över Raid10 och om du har fler än fyra diskar*.
2. Kör FreeNas från ett USB minne. Kräver nästan ingen CPU men vill gärna ha RAM och helst med ECC.

*Har du fyra diskar och kör Raid10 även i framtiden kan det vara värt att fundera på Raid6 istället. Ger lika mycket utrymme men du har tillgång till datan medan du kör en rebuild, något du inte har med Raid10. Har du fler diskar än så är det fortfarande bara utrymmesförlust av två diskar.

Samma med FreeNas. Med filsystemet ZFS och vad som kallas för Raidz1, Raidz2 osv så benämns antal diskar som kan krascha samtidigt utan att du förlorar vare sig upptid eller data.

Om jag var du skulle jag definitivt överge JBOD tankarna och ta en titt på något riktigt, det kostar definitivt inte mer. Ett Adaptec 5808 kostar en femhundring och uppåt på Ebay och jag kör ett gammalt AMD system från 2011 kombinerat med 16GB ECC ram på det. Går garanterat att få ett liknande system utan diskar för under 3 000kr.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Men en stor del av poängen med mjukvaru-raid är ju att du inte har ett raidkort som kan gå sönder och med SSD diskar som cache kan du få upp hastigheten på en mjukvaru-raid på ett sätt du inte kan med ett raidkort.

Men med det sagt, kan det ju helt klart vara lättare att bara sätta in ett raidkort och köra.

Permalänk
Medlem

Stämmer inte alls att JBOD inte har någon säkerhet. Finns gott om möjlighet att lägga in dedikerade diskar för paritet (beroende på vilken JBOD man väljer) som ger möjlighet att återskapa innehållet på en rasad disk. Och man kan inte tappa en hel array (raid) pga diskras.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

@MsSmith: Men en stor del av poängen med mjukvaru-raid är ju att du inte har ett raidkort som kan gå sönder och med SSD diskar som cache kan du få upp hastigheten på en mjukvaru-raid på ett sätt du inte kan med ett raidkort.

Men med det sagt, kan det ju helt klart vara lättare att bara sätta in ett raidkort och köra.

Så är det, back in the days när jag körde mjuk raid5 på Server 2003 fick jag mycket kritik för att jag inte körde hård raid istället
Men som vanligt så vill man försöka ha backup på allt oavsett och gärna liggande diskar att bara ploppa i. Någonstans får man dra en gräns. Jag körde FreeNas under något år men övergav det och gick tillbaka till min hårda raid då FreeNas (9.2) var allt annat än bra. Hur det är idag vet jag inte men jag har två raidkort liggandes ifall jag vill bygga ut eller ifall något kraschar. Prestanda är god nog med ca 700MB/sek ändå. Majoriteten av datan går ändå i nätverket så där är den faktiska flaskhalsen skulle jag säga.

Skrivet av DeadMeat1234:

Stämmer inte alls att JBOD inte har någon säkerhet. Finns gott om möjlighet att lägga in dedikerade diskar för paritet (beroende på vilken JBOD man väljer) som ger möjlighet att återskapa innehållet på en rasad disk. Och man kan inte tappa en hel array (raid) pga diskras.

Man kan köra disk för disk eller LVM, var av den senare är katastrof ifall man får en krasch. Kör man disk för disk kan man om man har tur få tillbaka datan på övriga diskar. Lägger du in paritetsdiskar i en JBOD är det inte JBOD längre. Alternativet som bygger på JBOD är Storage Spaces som kom med Windows 8. Där finns någon form av felkontroll.

Läs mer om de olika raidlägena här

Citat:

There is no duplication and no parity. So we lose the data on the failed disks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Man kan köra disk för disk eller LVM, var av den senare är katastrof ifall man får en krasch. Kör man disk för disk kan man om man har tur få tillbaka datan på övriga diskar. Lägger du in paritetsdiskar i en JBOD är det inte JBOD längre. Alternativet som bygger på JBOD är Storage Spaces som kom med Windows 8. Där finns någon form av felkontroll.

Läs mer om de olika raidlägena här

Det stämmer att ren paritet än att köra naket, där slarvade jag i mitt uttalande.

Men det finns fler alternativ än Storage Spaces för jbod+ paritet.

Snapraid jämförelse med alternativ

Snapraid, Flexraid och Unraid är alla JBODs med påhängd paritet.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Det stämmer att ren paritet än att köra naket, där slarvade jag i mitt uttalande.

Men det finns fler alternativ än Storage Spaces för jbod+ paritet.

Snapraid jämförelse med alternativ

Snapraid, Flexraid och Unraid är alla JBODs med påhängd paritet.

Aha du menar så. Jo jag känner till de olika teknikerna men hade faktiskt ingen aning om att de byggde på JBOD. Där ser man!