SSD för gammalt moderkort, vilka funkar?

Permalänk
Medlem

SSD för gammalt moderkort, vilka funkar?

Jo jag har ett Gigabyte GA-P55A-UD3, Socket-1156
Det står jag har SATA 3GB och 6GB portar

Så det ser ut jag kan köra Samsung 850 EVO SSD-disk 500 GB står under SSD på siterna

Fast det finns ju nyare Samsung SSD 960 EVO 500GB som är betydligt snabbare men det står den behöver PCI Express 3.0 x4 (NVMe)

Är det bara nyare moderkort som har det eller kan man köra in det i nån port på mitt kort?

Tänkte droppa min gamla HD och skaffa den här för spela/lagra

Permalänk
Medlem

En 850 kan du defenitivt köra via SATA 6GB.

En 860 i M.2 format kommer du dock inte kunna plugga in i ditt moderkortet, isåfall blir du tvungen att köpa ett extra PCI-E kort för det. Du kommer dock tappa prestanda då dina PCI-E slots verkar köras i 2X istället för 3X. Hur mycket prestandatapp du dock får realistiskt sett är uppe för debatt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

ok, jag har väl inte riktigt budget att börja bygga om hela datorn i år med moderkort så antar jag får satsa på 850, det kanske inte är hela världen?

Permalänk
Medlem

Nej det är absolut inte hela världen. Visst kan man märka av någon sekunds snabbare laddning i tyngre spel som Warhammer Total War 2 osv, men i det stora hela så är det negligerbart.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Jo det var ju mest total war 2 som jag kände att det inte funka med den gamla(normal disk) och planerar ju spela fler saker som kommer ut från total war serien.

Men lär väl känna märkbar skillnad ändå med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emika:

Jo det var ju mest total war 2 som jag kände att det inte funka med den gamla(normal disk) och planerar ju spela fler saker som kommer ut från total war serien.

Men lär väl känna märkbar skillnad ändå med denna.

Ja alltså, sitter du på en gammal mekanisk disk nu så kommer det kännas som att du har en helt ny PC när du uppgraderat till SSD. Det steget får du oavsett om du går till Sata-SSD eller M.2 SSD.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emika:

Jo jag har ett Gigabyte GA-P55A-UD3, Socket-1156
Det står jag har SATA 3GB och 6GB portar

Så det ser ut jag kan köra Samsung 850 EVO SSD-disk 500 GB står under SSD på siterna

Fast det finns ju nyare Samsung SSD 960 EVO 500GB som är betydligt snabbare men det står den behöver PCI Express 3.0 x4 (NVMe)

Är det bara nyare moderkort som har det eller kan man köra in det i nån port på mitt kort?

Tänkte droppa min gamla HD och skaffa den här för spela/lagra

Första: NVMe är inte betydligt snabbare, i praktiken. Det är benchmarks, och inte praktiskt användbart utom i väldigt specifika arbetsuppgifter. Surf/spel och vanligt bruk, märker man ingen skillnad mellan SATA SSD och NVMe SSD.

Andra: Äldre än Z97 (Z87-Z77-P67-P55 dvs) kommer inte kunna boota öht på NVMe, och ärligt... du vill ha systemet på en SSD. Finns visserligen de som hackat BIOS för att få stödet, men det är riskabel operation och inget jag tror du bör ge dig in i.

Tredje: Sandybridge CPUer och äldre (som din), har bara PCI-E 2.0 prestanda, så du kan inte ens få maximal NVMe prestanda ändå, även om du kopplar det direkt mot CPUn.

Mao.. skippa NVMe tankarna. Spar dina pengar till nytt system istället.

Sen ang moderkort äldre än P67 (Tex P55 du har), har inte riktig 6Gbit SATA, utan en 3:e part dålig design som är usel för SSDer. Du får mao bättre prestanda, i praktiken, med Intels 3Gbit SATA portar.

850 EVO kan växla ner till SATA 2 prestanda, så det är inga problem på så sätt. Men även diskar som MX300 kommer fungera bra, om du hittar det till samma eller bättre pris.

Det du tappar mellan SATA 3 och SATA 2 är sekventiell prestanda, vilket är... skit samma många gånger. En HDD kan ladda 150MB/s+ sekventiellt... det är inte styrkan. IOPs/4k prestandan är SSDs styrka. Att de kan ladda 200MB/s+ i slumpmässigt arbete, där en HDD i bästa fall pustar ut 2MB/s.

Även svarstiden, mellan du klickar, programmet vill hämta något, och den får data är enorm skillnad, vilket är vad som får systemet och allt att kännas "snabbt". På HDD pratar vi ca 20ms per 4k paket. På en SSD pratar vi ca 0.1ms per 4k datapaket. Och ingen av dessa slumpmässiga saker, påverkas av SATA 2s ca 280MB/s gräns...

Så kör på en SATA SSD. Det är utan tvekan mest prisvärda och effektiva för ditt system, + att du kan ta med den till nästa system.

Skrivet av emika:

ok, jag har väl inte riktigt budget att börja bygga om hela datorn i år med moderkort så antar jag får satsa på 850, det kanske inte är hela världen?

Yes. Gör så, och spara till att uppgradera resten sen. 850 disken kan du som sagt ta med till nya maskinen också.

Att gå från HDD till SSD är en enorm skillnad, och det är bra att du tittar på 500GB disk, för annars är det vad man ångrar först.... att man tog för liten disk

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tänkte liknande nyligen. Köpte en 850 EVO 500GB till min gamla men väl fungerande arbetsdator med ett H57 moderkort med 3GB SATA II. Får följa med till nästa maskin när det nu blir.

Prestanda enligt Disk Mark: Äldsta mekaniska WD 507, uppgraderade till Toshiba när WD kraschade och fick DiskMark 903. Tydlig skillnad i upplevd snabbhet. Och nu med 850 EVO DiskMark 2760 och datorn känns nästan modern att köra på, laddar och sparar en hel del filer på omkring 100 MB.

Så hur mycket dras prestandan ner pga gammalt moderkort?
En 850 Evo 250 GB får DiskMark strax över 5000 med modernt moderkort.
Däremot får en lite enklare standard Kingston 120GB SSD omkring 3150 i ett par modernare moderkort här hemma.

Så trots gammalt H57 moderkort med SATA II 3GB, ligger testprestandan för 850 EVO nästan uppe i nivå med en Kingston 120 GB.

960 EVO? DiskMark 16150 (!). Jag märker knappt någon skillnad i praktiken jämfört med samma CPU med en Kingston 120GB med DiskMark 3150. Lite lite snabbare går det med jobb med 100MB-filer.

Så, en 850 EVO med ett gammalt moderkort verkar fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@Paddanx: Tänkte liknande nyligen. Köpte en 850 EVO 500GB till min gamla men väl fungerande arbetsdator med ett H57 moderkort med 3GB SATA II. Får följa med till nästa maskin när det nu blir.

Prestanda enligt Disk Mark: Äldsta mekaniska WD 507, uppgraderade till Toshiba när WD kraschade och fick DiskMark 903. Tydlig skillnad i upplevd snabbhet. Och nu med 850 EVO DiskMark 2760 och datorn känns nästan modern att köra på, laddar och sparar en hel del filer på omkring 100 MB.

Så hur mycket dras prestandan ner pga gammalt moderkort?
En 850 Evo 250 GB får DiskMark strax över 5000 med modernt moderkort.
Däremot får en lite enklare standard Kingston 120GB SSD omkring 3150 i ett par modernare moderkort här hemma.

Så trots gammalt H57 moderkort med SATA II 3GB, ligger testprestandan för 850 EVO nästan uppe i nivå med en Kingston 120 GB.

960 EVO? DiskMark 16150 (!). Jag märker knappt någon skillnad i praktiken jämfört med samma CPU med en Kingston 120GB med DiskMark 3150. Lite lite snabbare går det med jobb med 100MB-filer.

Så, en 850 EVO med ett gammalt moderkort verkar fungera bra.

Bra info, det är alltid kul med folk som just kan både testa och visa lite praktisk info.

Jag har som sagt uppgraderat några gamla A8 AMD laptops med enkel SSD, de blev som "nya" igen. Folk underskattar hur otroligt mycket det gör från en HDD. 10 år sedan jag köpte min första SSD, och sedan dess varit besatt av dessa diskar.

Du visar också exakt det som många ser, men inte förstår... 960 EVO som får enormt högre betyg, men sällan ger mycket mer prestanda. Visst... där kan vara i specifika uppgifter (tex lite större mängd data), men sällan märkbart om du inte jämför direkt mellan. Mao.. en SATA SSD är sällan "seg", så länge det är en vettig sådan.

Anledningen är faktiskt enkel. Precis som en snabb bil inte kan köra snabbare än bilen framför dem, kan inte en SSD jobba snabbare än mängden jobb den får att göra. Så att köpa en 250km/h+ sportsbil, för att köra 30-50km/h i stan, hjälper liksom inte i att komma fram snabbare

Det man kan göra om du har gott om RAM är att lägga in Samsungs RAPID. Detta gör att RAM minnet fungerar lite som en cache för disken, vilket på SATA II kan ge lite extra boost. Normalt dock behövs den inte för 850, och jag brukar bara rekommendera den till 840 EVO diskar.