Permalänk

Nybygge vill inte gå igång (no signal)

Hej!

Lista på datorn: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3399461&view=m

Fick nyligen hem de komponenter jag beställt för min nya dator, och pluggat in allt (tycker jag iaf). Kopplar skärmen (som också är ny) och trycker igång datorn. Skärmen visar här "no signal", och tittar jag på grafikkortets fläktar, så slutar de snurra efter 5 sekunder.

Allt ser ut lysa normalt och vara frid och fröjd (CPU kylaren snurrar den med), och det känns som jag kopplat in allt (senaste jag gjorde detta var 5 år sedan)

Någon här som kan tänkas veta vad problemet är?

https://www.pixeltopic.com/image/inxojmpuehpr

https://www.pixeltopic.com/image/iiqawxviklwgonm

Tack på förhand

/Kalle

Permalänk
Medlem

@Kallepåsprånget:

Har du valt rätt Source på skärmen?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Avstängd

@Kallepåsprånget: Kopplat skärmen till grafikkortet?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Rent spontant när det är en Ryzen CPU så misstänker jag att du har kopplat till moderkortet och inte grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Vimsig:

@Kallepåsprånget:

Har du valt rätt Source på skärmen?

Aa har provat alla möjliga val

Skrivet av Peppar2014:

@Kallepåsprånget: Kopplat skärmen till grafikkortet?

Hur? Gfx sitter ju i mobo, och sen är 2st 8 pin kopplade in i PSU från gfx, är det en koppling här jag missat?

Skrivet av anon287298:

Rent spontant när det är en Ryzen CPU så misstänker jag att du har kopplat till moderkortet och inte grafikkortet.

Hur menar du här?

Är som sagt amatör på datorbygge, så kan vara något enkelt jag helt missat

Tack för svaren!

/Kalle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kallepåsprånget:

Aa har provat alla möjliga val

Hur? Gfx sitter ju i mobo, och sen är 2st 8 pin kopplade in i PSU från gfx, är det en koppling här jag missat?

Hur menar du här?

Är som sagt amatör på datorbygge, så kan vara något enkelt jag helt missat

Tack för svaren!

/Kalle

Det finns två sorters grafik. Det integrerade som sitter inbyggt i processorn, och det dedikerade, som är ett instickskort man köper vid sidan av och sätter in på moderkortet. Har du kontrollerat så att skärmen är kopplad till det dedikerade grafikkortet, och inte kontakten som sitter fast på moderkortet (Som används av den integrerade grafiken i processorn)?

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag tror att de som tidigare postare försökt fråga är om du kopplat in skärmkabeln i rätt port. Så kabeln sitter i grafikkortet och inte i moderkortets ingång.

Sen så kan det aldrig skada att kolla till ram minnena för att se om de sitter i ordentligt

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Skrivet av Kallepåsprånget:

Aa har provat alla möjliga val

Hur? Gfx sitter ju i mobo, och sen är 2st 8 pin kopplade in i PSU från gfx, är det en koppling här jag missat?

Hur menar du här?

Är som sagt amatör på datorbygge, så kan vara något enkelt jag helt missat

Tack för svaren!

/Kalle

har du kollat igenom nån guide på hur man monterar ihop en dator
grafikkortet är ditt 1080ti det är ett separat kort. kabeln från skärmen ska gå från ditt grafikkort till din skärm..

från nätagget så finns det några kablar & kontakter som kan förväxlas, blanda inte ihop detta då detta kan leda till att delar slutar funka, lite därför det är bra att verkligen tittat igenom flera Youtube videor innan man skruvar i nånting..

CPU-Power det är en 8pin kontakt.
PCI-E det är också en 8pin kontakt.

nästa: Distanser sitter det Mässingsdistanser under moderkortet?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

har du kollat igenom nån guide på hur man monterar ihop en dator
grafikkortet är ditt 1080ti det är ett separat kort. kabeln från skärmen ska gå från ditt grafikkort till din skärm..

från nätagget så finns det några kablar & kontakter som kan förväxlas, blanda inte ihop detta då detta kan leda till att delar slutar funka, lite därför det är bra att verkligen tittat igenom flera Youtube videor innan man skruvar i nånting..

CPU-Power det är en 8pin kontakt.
PCI-E det är också en 8pin kontakt.

nästa: Distanser sitter det Mässingsdistanser under moderkortet?

Kan tilläggas att på alla PSU byten jag har gjort med medföljande sladdar så står det "CPU" på den som ska till processorn, så det inte förväxlas.

Permalänk
Medlem

När du kontrollerat att grafikkortet är korrekt installerat och anslutet till skärmen skulle jag prova att ta bort och återansluta 24-pin kontakten på moderkortet.
Har hjälpt folk två gånger senaste halvåret där denna inte suttit ordentligt inskjuten på moderkortet, vilket gett de problem du beskriver.

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Skrivet av Unknown:

Kan tilläggas att på alla PSU byten jag har gjort med medföljande sladdar så står det "CPU" på den som ska till processorn, så det inte förväxlas.

ja visst det står CPU på ena & PCI-E på den andra med det hindrar ju inte att man sätter dom i fel..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Skärmen är inkopplad till grafikkortet, ska man testa sätta in i moderkortet för att se om man får signal där ist? för att utesluta problematiken.

CPU och PCIe sladdarna från PSU är kopplade rätt, så där ska inget vara fel.

Moderkortet sitter ovanpå de "stand-off" skruvarna man fick till med chassit.

Ska prova trycka åt komponenterna lite när jag kommer hem från jobb, så inget sitter löst samt kontrollera 24 pin kontakten. Vad jag kan minnas, så tycker jag det saknas 1 "pin" i 24 kontakten, kan det vara något? Ska även testa byta plats på grafikkortet till den andra PCIe 16 porten om inget annat.

Tack för svaren hittills!

//Kalle

Permalänk
Skrivet av Kallepåsprånget:

Skärmen är inkopplad till grafikkortet, ska man testa sätta in i moderkortet för att se om man får signal där ist? för att utesluta problematiken.

CPU och PCIe sladdarna från PSU är kopplade rätt, så där ska inget vara fel.

Moderkortet sitter ovanpå de "stand-off" skruvarna man fick till med chassit.

Ska prova trycka åt komponenterna lite när jag kommer hem från jobb, så inget sitter löst samt kontrollera 24 pin kontakten. Vad jag kan minnas, så tycker jag det saknas 1 "pin" i 24 kontakten, kan det vara något? Ska även testa byta plats på grafikkortet till den andra PCIe 16 porten om inget annat.

Tack för svaren hittills!

//Kalle

du har inget internt grafikkort så det kommer inte att funka,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

du har inget internt grafikkort så det kommer inte att funka,

Då hoppar jag det steget

Permalänk

@Kallepåsprånget: så har du läst nån guide innan du började? har du monterat ihop nån dator innan?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@Kallepåsprånget: så har du läst nån guide innan du började? har du monterat ihop nån dator innan?

Aa, har monterat innan från start, men det var ett bra tag sen. Läst manualer, youtube videos osv i förväg. Även kikat in denna troubleshoot listan (https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/5vz4uk/discussion_...), men inget här som klickar

Permalänk
Skrivet av Kallepåsprånget:

Aa, har monterat innan från start, men det var ett bra tag sen. Läst manualer, youtube videos osv i förväg. Även kikat in denna troubleshoot listan (https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/5vz4uk/discussion_...), men inget här som klickar

plocka isär allt ha moderkortet på kartongen,

nätagg, en ddr4 minnes sticka, cpu, kylare, moderkort, grafikkort, kopplat till skärrmen.

har du något annat grafikkort som du kan testa med som kanske inte behöver ström.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

ja visst det står CPU på ena & PCI-E på den andra med det hindrar ju inte att man sätter dom i fel..

Med lite sinnesnärvaro så sätter man dom på rätt plats. Man får sluta ha så sablans bråttom när man bygger. Det är där många problem uppstår.

Permalänk
Skrivet av anon255588:

Med lite sinnesnärvaro så sätter man dom på rätt plats. Man får sluta ha så sablans bråttom när man bygger. Det är där många problem uppstår.

men CS:GO turneringen startar ju om 10minuter..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Är moderkorts distanserna korrekt fastskruvade? (små kopparfärgade distanser som ska sitta mellan chassi och moderkort, alltså bakom moderkortet)

Tryck till varje kabel så att det klickar, 24pin MB, 8pin CPU och dom två 8pin PCI.

Läs moderkorts manualen om vart minnena ska sitta.

Alla som försöker hjälpa tycker jag ska läsa om första posten "grafikkorts fläktarna slutar snurra efter 5 sek" är inte ett tecken på att han kopplat in skärmkabeln i moderkortet, utan att något saknar ström alt ramminnen är felmonterade/defekta.

Samt att man inte kan koppla in 8pin PCI i 8pin CPU slotten eller vice versa då dom har olika "hål" att gå ner i oavsett om det är lika många pins.

Det kan även vara så att du har monterat processorn fel eller att nätaggregatet är trasigt.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har kopplat HDled Pwrled pwrswitch resetswitch korrekt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker på är som andra sagt om du kolla inställningen i skärmen så att den är inställd på hdmi eller displayport för det låter som datorn startar.
Det andra du kan testa är att inte ha strömmen ikopplad till datorn och ta ur det lilla batteriet på moderkortet en minut och sen sätta tillbaka det igen för att nollställa biosen och se om det hjälper.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort möjligtvis.

Permalänk

Som några av er påpeka, det var helt korrekt med RAM minnet! Datorn funkar nu efter att de har tryckts på plats bättre, varit för mesig

Tack för allt hjälp!

Permalänk
Medlem

@Kallepåsprånget: Härligt att allt löste sig Kalle! God spellycka nu