AMD Ryzen 5 2600 "Pinnacle Ridge" hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

23/36% är inte jätteimponerande på 7 år dock

Men betydligt bättre än de 0% som hävdades dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi kan ta Sweclockers eget test som exempel https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5... Här ser vi ju tydligt i lite olika test att det är små små skillnader mellan generationerna vid samma klockfrekvens,

"inte hänt någonting sedan sandy bridge". Det är väl ändå sanning med modifikation? Liten överdrift?

Jag håller med om att det gått långsamt. Men imo ser jag hellre jämn förbättring över tid än större hopp efter lång tid. Man kan knappast säga att det stått still. Det är ju bara att titta på det du själv länkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det är ju såklart trevligt att de putsat på arkitekturen. Men ~7% mer prestanda gör ju ingen skillnad i köpkalkylen. Var det inte värt att uppgradera till Ryzen gen 1 blir det inte värt det nu heller. Och det är garanterat pengar i sjön att göra som @Ozzed föreslår och gå från ex Ryzen 1700 till Ryzen 2700 :s

Det blir liksom lite skitsamma att de behåller kompabilitet med gamla moderkort när det inte finns någon vits att byta ut CPUn iaf

Själv gick jag från AMD FX 64 3000+ -> i5 750 -> i7 4790K. Byter man så sällan så vill man byta moderkort iaf med tanke på alla funktioner/gränssnitt som tillkommit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

23/36% är inte jätteimponerande på 7 år dock

Men nu sa mannen han svarade på att en 5% ökning var sjukt värd uppgradering i hans värld....

Och ja säga vad man vill om "utvecklingen" de senaste åren, men vissa verkar betrakta den som att den stått still. 50% högre prestanda vid samma energiåtgång (stock 2600k->7700k) är ändå något, speciellt med tanke på att antalet trådar stod still. Vänta bara tills tills både AMD och Intel har en 8c/16t processor runt 4.5Ghz så ska vi nog få se på stagnering i mainstream-segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är ju såklart trevligt att de putsat på arkitekturen. Men ~7% mer prestanda gör ju ingen skillnad i köpkalkylen. Var det inte värt att uppgradera till Ryzen gen 1 blir det inte värt det nu heller. Och det är garanterat pengar i sjön att göra som @Ozzed föreslår och gå från ex Ryzen 1700 till Ryzen 2700 :s

Det blir liksom lite skitsamma att de behåller kompabilitet med gamla moderkort när det inte finns någon vits att byta ut CPUn iaf

Själv gick jag från AMD FX 64 3000+ -> i5 750 -> i7 4790K. Byter man så sällan så är det vill man byta moderkort iaf med tanke på alla funktioner/gränssnitt som tillkommit

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen är att man kan gå från sin 1500 till en ny 2800 om man vill efter något år, eller till och med kanske en 3700? Men från toppmodell är det sällan värt det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

0,2GHz fy vad tråkigt ärligt talat, hoppas den klockar högre än 1600 annars vore det riktigt illa.
Måste erkänna att jag känner mig rejält besviken.

Är det bättre IPC eller är det samma ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är ju såklart trevligt att de putsat på arkitekturen. Men ~7% mer prestanda gör ju ingen skillnad i köpkalkylen. Var det inte värt att uppgradera till Ryzen gen 1 blir det inte värt det nu heller. Och det är garanterat pengar i sjön att göra som @Ozzed föreslår och gå från ex Ryzen 1700 till Ryzen 2700 :s

Det blir liksom lite skitsamma att de behåller kompabilitet med gamla moderkort när det inte finns någon vits att byta ut CPUn iaf

Själv gick jag från AMD FX 64 3000+ -> i5 750 -> i7 4790K. Byter man så sällan så vill man byta moderkort iaf med tanke på alla funktioner/gränssnitt som tillkommit

Skickades från m.sweclockers.com

Åja... Det beror på vad man prioriterar. Jag som har 3600Mhz minnen men bara kan köra dem i 3200Mhz ser även fram emot en stabilare/starkare IMC, och kan jag gå från 3200Mhz till 3600Mhz finns ju dryga 12% prestanda att kräma ur minnena med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det är ju såklart trevligt att de putsat på arkitekturen. Men ~7% mer prestanda gör ju ingen skillnad i köpkalkylen. Var det inte värt att uppgradera till Ryzen gen 1 blir det inte värt det nu heller. Och det är garanterat pengar i sjön att göra som @Ozzed föreslår och gå från ex Ryzen 1700 till Ryzen 2700 :s

Det blir liksom lite skitsamma att de behåller kompabilitet med gamla moderkort när det inte finns någon vits att byta ut CPUn iaf

Själv gick jag från AMD FX 64 3000+ -> i5 750 -> i7 4790K. Byter man så sällan så vill man byta moderkort iaf med tanke på alla funktioner/gränssnitt som tillkommit

Skickades från m.sweclockers.com

Nej behåller de kompabilitet är det ex intressantare att köpa de billigare processorerna. Ex köper du en r5 1300 idag kan du om några år uppgradera till en modern r7 3800x. Köpet du en i3 8100 idag kan du troligtvis inte köra en i7 10700k i samma moderkort utan får nöja dig med en gammal 8700k.
Hade ett moderkort som jag körde en x2 6000+ (am2) phenom x3 8750 (am2+) och en athlon X4 640 (am3) i men gör man som dig har man så klart ingen nytta av detta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det går inte dra någon slutsats ifrån detta. 200MHz högre låter bra, men steget mellan 2600X och 2600X behöver ej vara likastort som för 1000 serien.
Så man får avvakta på de bättre cpuerna.

Öh va?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Equilibrium:

Steget mellan 2600X och 2600 menade jag såklart.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej behåller de kompabilitet är det ex intressantare att köpa de billigare processorerna. Ex köper du en r5 1300 idag kan du om några år uppgradera till en modern r7 3800x. Köpet du en i3 8100 idag kan du troligtvis inte köra en i7 10700k i samma moderkort utan får nöja dig med en gammal 8700k.
Hade ett moderkort som jag körde en x2 6000+ (am2) phenom x3 8750 (am2+) och en athlon X4 640 (am3) i men gör man som dig har man så klart ingen nytta av detta.

Du har helt klart en poäng där Själv brukar man ofta köpa de lite värre grejerna som finns till plattformen och då försvinner hela poängen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi kan ta Sweclockers eget test som exempel https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5... Här ser vi ju tydligt i lite olika test att det är små små skillnader mellan generationerna vid samma klockfrekvens,

Det som man helst av allr vill se är såklart scenarion som liknar det på GPU-marknaden där t. ex Nvidia levererar minst 20% bättre prestanda över hela brädet typ varje år.

Därmed för den delen inte sagt att Intel är dåliga eller så.. Prestanda är prestanda men fasen... Jag vill ju se duktiga ökningar vid en given klockfrekvens.

Och återigen... AMD's 2000-serie är ju inte släppt så vi vet inte så mycket om hur det blir, men lyckas de öka prestandan vid en given klockfrekvens, så är det ju mer än intel åstadkommer vid mostvarande "refresh".

Jag tror att Intel skulle behöva tänka om. De verkar inte kunna krama ur så mycker mer IPC ur Core-arkitekturen, så något nytt vore mer spännande. Men å andra sidan så kanske de känner att de inte "måste" då de ju fortfarande är snabbare än AMD's processorer vid en given klockfrekvens.

Största problemet är x86 som är ett dåligt instruktionsset för att öka prestanda, det krävs en massa stödkretsar för att öka IPCn och implementera alla instruktioner. En sak mer RISC inriktade processorer har mindre problem med, samma sak med multitrådning då POWER/ARM/RISC-V med slappare regler än X86 borde ha det mycket enklare att bara lägga till en massa kärnor.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av Json_81:

23/36% är inte jätteimponerande på 7 år dock

Intel har ju haft "ledningen" dessa 7 år så det förvånar mig inte ett dugg att det är en såpass låg prestandaökning, det som jag är väldigt nyfiken på nu är hur Intels nästa generation kommer att se ut med tanke på att AMD har tagit sig in på marknaden rejält igen.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det blir liksom lite skitsamma att de behåller kompabilitet med gamla moderkort när det inte finns någon vits att byta ut CPUn iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Jo kanske om man alltid kör i samma serie. Själv köpte jag den billigaste (Ryzen 3 1200 3,1GHz)
eftersom jag vid tillfället inte behövde mer, men det kommer jag framöver. Vad jag ska välja vet jag inte än, kanske Ryzen 7 1700, kanske en begagnad när många vill ha det senaste? Hur som helst kommer mitt prestandakliv bli högst påtagligt, till - som jag ser det- en rimlig peng.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BiggieLiten:

Intel har ju haft "ledningen" dessa 7 år så det förvånar mig inte ett dugg att det är en såpass låg prestandaökning, det som jag är väldigt nyfiken på nu är hur Intels nästa generation kommer att se ut med tanke på att AMD har tagit sig in på marknaden rejält igen.

Blir nog en riktig "Meltdown"

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Tror vi kommer få se 4.5ghz på en kärna på X modellerna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Intel har ju haft "ledningen" dessa 7 år så det förvånar mig inte ett dugg att det är en såpass låg prestandaökning, det som jag är väldigt nyfiken på nu är hur Intels nästa generation kommer att se ut med tanke på att AMD har tagit sig in på marknaden rejält igen.

Det är alltid svårare än man tror att starta igång igen om man har "slackat" under en längre tid. Sedan så känns det som att man börjar slå i taket när det kommer till Kisel. Så det kanske inte ens är möjligt för Intel att komma igång igen utan det kan helt enkelt bli så att man börjar satsa på fler kärnor istället för högre klockfrekvens eller högre IPC.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Men betydligt bättre än de 0% som hävdades dock.

Jag är inte expert i ämnet, men åtminstone en del av skillnaden består ju i annat än CPU prestanda. Minnesbandbredd, mer cache, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Istället för att köra Intel VS AMD i alla trådar.

Kan man inte bara se det som gött att AMD kommer in lite på marknaden igen.
AMD har inte haft bra processorer på länge, nu har dem det. BRA
Intel ja de har väl alltid haft bra processorer men tycker om att ta betalt.
Ja Intel till spel, kanske kommer AMD ifatt.
Ja AMD är bättre i flertrådat, kanske springer Intel om igen.

Det enda vi ALLA kan ensam om är att AMD är tillbaka på marknaden, och det är ju trevligt med konkurrens.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla kommentarer om att ni är besvikna. +200mhz är precis vad många förväntade sig då Zen+ är en krympning och putsning, inte nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Det är alltid svårare än man tror att starta igång igen om man har "slackat" under en längre tid. Sedan så känns det som att man börjar slå i taket när det kommer till Kisel. Så det kanske inte ens är möjligt för Intel att komma igång igen utan det kan helt enkelt bli så att man börjar satsa på fler kärnor istället för högre klockfrekvens eller högre IPC.

Ja jag kan hålla med om att det är svårt att komma igång igen men Intel måste ha varit förberedda på att AMD skulle komma tillbaks med tanke på att alla konkurrenter "spionerar" på varandra så dom bör ha lite koll på varandra och vad dom gör. Och detta tror jag vi kommer få se i nästa generation av Intel. Men man vet aldrig vad dom har för sig.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Denna blev otroligt intressant nu, Ryzen 5 2600X kanske kan XFR'a upp till 4.3GHz om vi ska utgå från nuvarande generation X ryzens

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Många verkar inte förstå vad Pinnacle Ridge är. Det är en refresh samma arkitektur nästan bara små förbättringar. Riktiga Zen 2 kommer inte ännu

Visa signatur

Mobo: Msi B450 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen R5 5600G
CPU Cooler: Coolermaster Hyper 212 Evo
GPU: R5 5600G
RAM: 16GB Kingston Fury 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 650

Permalänk

Som killen ovan skrev, där kommer komma lite mer prestanda, alt dra lite mindre ström då detär *12*nm istället för *16*nm

där går ju lite rykten om att nån liten procent mer ipc och lite högre klock.

I teorin så kommer dessa 12nm ge lite, lite lägre latens då alla lednings banor blir kortare. det t.ex ökar ipc något.

men vem vet, den kanske sjunker också och allt drar 500W idle, who knows.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

lite lägre latens då alla lednings banor blir kortare. det t.ex ökar ipc något.

Eh? Högre klockfrekvens ja, högre IPC nej.

Permalänk

@ZippZopp: eh va? sorry skyller på febern, har nog missupfattat något jag läst

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Bättre minneskompatibilitet var det väl också? Kanske man får upp minnen i rätt hastighet utan problem som det var med första Ryzen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

200mhz kanske inte är mycket att hänga i granen men det kan röra sig om en tidig prototyp:

https://youtu.be/X4Sli-Q3AaU

Tre månader kvar till officiella släppet, så det kan kanske ändra sig.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

"Intel lanserar Kaby Lake, samma IPC som Skylake men 400 MHz högre klockfrekvens."
Sweclockers: "Skitprocessor, Intel mjölkar oss."

"AMD lanserar Ryzen 5 2600, förmodligen samma IPC som Ryzen 5 1600 men 200 MHz högre klockfrekvens."
Sweclockers: "Sjukt värt! Blir köp direkt."

Ger en lite perspektiv på folks pengahantering och synsätt mellan de olika aktörerna.
(Obs! Inte nödvändigt riktat åt dig Ozzed, utan snarare mot alla som gnällde på Kaby Lake när den kom men som nu kommer uppgradera sin Ryzen 1000 till en Ryzen 2000.)

Hade jag ägt en Ryzen 5 1600 hade jag inte ens tittat åt 2000-serien om det bara visar sig skilja 200 MHz i frekvens. Då hade jag väntat på Ryzen 2. Man kan ju hoppas att det skiljer lite i IPC:n också.

Det är ju ungefär lika många som tycker det är värt än ovärt...

Sitter själv med en 1600 och ser ingen poäng med att köpa 2000-serien fast kan tänka mig att dessa är ganska attraktiva för såna som funderat på Ryzen men inte bestämt sig än.

Klockar de bra så lär ju även nuvarande ägare uppgradera, bättre utveckling än vad Bulldozer hade i alla fall, där var det väl mer kärnor och strömförbrukning samt obefintlig prestandavinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Eh? Högre klockfrekvens ja, högre IPC nej.

Och hur vet du att det inte blir högre IPC..?