Ny server, nya delar, men ingen Intel

Permalänk
Inaktiv

Ny server, nya delar, men ingen Intel

Hej svejs, behöver tips från er som kör AMD på lagring servrar. Hur fungerar ECC med Ryzen? Vilka moderkort har full stöd för ECC med Ryzen? Stämmer det att ECC med Ryzen fungerar inte lika bra som med Intel? Tips tips! Planerar att använda 5X10TB på min nya lagring server så det får väl bli 50GB till 60GB ECC.

Permalänk

Ryzen R3,R5,R7 är inte server grejer, men enl så skall det fungera även om det inte är validierat(dvs ordentligt testat av dom)

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

där finns en test med nyttigt att läsa.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Bra länk, så ECC fungerar för 1-bit errors men inte 2-bit errors.

Hoppas det kommer en patch på det..

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Hur är det med Threadripper då? Hade inte dem ECC stöd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Epyc?

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Den typen av ECC som stöds funkar helt okey var vardags server bruk. är man ute efter mer säkerhet så får man gå på ordentliga grejer.

typ som jag har i en av mina gaming burkar(lite overkill^^) men där har jag REG ECC minnen och en Intel Xeon som då har detta stödet.

REG ECC minnen har en extra krets på DRAMet som sköter kommunikationen mellan IMC och dimms vill jag minnas(kan ha fel, men har för mig det är en mellan hand där)

DÅ får man ytterligare mer stöd, nu vet jag inte hur det är med Ryzen men jag har väldigt mycket ECC inställnings möjligheter med hur pass aggressiv ECCn skall vara(ju aggressivare ju mer latens blir det)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hur är det med Threadripper då? Hade inte dem ECC stöd?

Skickades från m.sweclockers.com

Yep, kör ECC på min Threadripper. Det ska vara oregistrerade och obuffrade för att det ska funka.

Den hastighet som finns att få tag i enkelt är 2133 MHz men gick att köra mina i 2933, dock gav det ingen större prestandaökning att gå över 2666, troligen pga att minnesbandbredden med 4 stickor räcker, se:

#17208136

Sen är det en server så vill man ha ned tomgångseffekten och då kan man sänka cpu-spänningen ett par snäpp.

Kör man numa så får man bättre prestanda, men då ska varje program helst inte nyttja med än halva minnet. Sämst blir det nog att köra i numa-läge men en kernel som inte har numa påslaget.

Permalänk
Inaktiv

@SAFA: Tar ECC för Threadripper hand om 2-bit errors?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@SAFA: Tar ECC för Threadripper hand om 2-bit errors?

Inte vad jag vet, du kan ju köra en TR med bara en minnessticka och då kan du få 72 bitar, så teoretiskt kan du bara få 1-bits korrektion och 2-bits detektering.

Sen kan man ju ställa in "Scrubbing" i de flesta moderkort så sannolikheten att det hinner uppstå mer än ett bitfel men inte mer än 2 (en hel krets pajar tex) mellan två pass är väldigt liten.