Felaktig information om Be Quiet Dark Base 700

Permalänk
Medlem

Felaktig information om Be Quiet Dark Base 700

Hej,

Bara kom på att jag kanske skall informera er med,

https://www.inet.se/produkt/6902568/be-quiet-dark-base-700-sv...

Informationen om den här produkten på er hemsida har lite fel på sig.
1. "Obs. enligt be quiet! passar endast Silent Wings 3 fläktarna i 140mm platserna."
Detta är helt fel givetvis.. står samma under "övrigt" längre ner med på beskrivningen osv..
Självklart passar andra 140mm fläktar där det finns plats för 140mm fläktar. Behöver inte vara be quiets egna.

2. "Fläktplatser fram
3 st 120/140mm, (för 3st 140mm fungerar endast Silent Wings 3)" - Här däremot blir det helt fel.. Det får varken plats 3st 140mm fläktar av be quiets silent wings 3 eller något annat märke som har dimensionerna för 140mm fläktar. Det existerar inte en möjlighet, inte ens nära..
Det som får plats är 2x140 + 1x 120 som mest eller 2x 140mm eller 3x 120mm..
Här har även be quiet informerat eller mätt fel.. De säger detsamma men det är fel. Helt fel. Det går däremot att montera dom på ett sätt innanför chassit för 3x 140mm men det blir varken bra eller snyggt pga man då måste flytta undan en plåtbit som ska täcka den nedre kammaren för HDD och PSU.

Detta är 100% ren fakta testad av mig själv och några andra medlemmar har även hoppat in och intygat här i tråden nedan.
Så för andra framtida köpare så är det bäst att ni ändrar beskrivningen om objektet så det blir rätt i framtiden..

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1502904-be-quiet-dark-...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inet

@Nima2001:

Hej och tack för informationen!

Vi kommer höra av oss till be quiet! och försöka få klarhet i vad som gäller, vi har utgått från den informationen vi fått från dem. Stämmer den inte kommer vi självklart att justera.

Mvh

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

@Inet: ok.. om du har möjligheten såp uppdatera gärna svaret här..
Intressant att veta kvaliten på be quiets support.. Kommer de faktiskt att testa det ni hävdar eller kommer de bara auto-svara samma gamla smörja som många andra företag gör..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inet

@Nima2001:

Hej igen,

Detta fick vi från be quiet!

Det är ju lite av en specialare, med endast två skruvar på den översta och understa.

Har du testat något liknande redan?

Återkom gärna om du testar, vi kommer nog testa själva annars också.

Trevlig helg så länge!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

@Inet:
Hej,

Tack för svar
Jag tycker det ser ut som att den översta fläkten ligger staplad över den mittersta fläkten i den bilden?
Jag har redan monterat min dator helt och dratt alla kablar så jag har inte riktigt möjlighet att testa igen utan att förstöra allt jag jobbat för
Hursomhelst så valde jag att sätta radiatorn i fronten istället för toppen (tänkte sätta den i toppen först och 3st 140mm fläktar i fronten). Så nu kör jag bara 2x 140mm fläktar i fronten och skippat tredje fläkten helt. Men som jag minns det när jag pillade med detta (3 dagar!) så fanns det ingen chans oavsett hur man drog skruvarna.. Däremot får de plats om man monterar dom på insidan av chassit istället för utsidan mot frontpanelen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

@Nima2001:

Hej igen,

Detta fick vi från be quiet!

https://i.imgur.com/Tt0UJBJ.png

Det är ju lite av en specialare, med endast två skruvar på den översta och understa.

Har du testat något liknande redan?

Återkom gärna om du testar, vi kommer nog testa själva annars också.

Trevlig helg så länge!

https://m.sweclockers.com/testpilot/25109-testpilot-be-quiet-...

Kom precis ut en testpilot artikel om detta och efter diskussioner i kommentarerna så testade testpiloten själv. Där kom han med fram till att det är fysiskt omöjligt att ha 3x140mm fläktar I framkant så som det är tänkt. Det finns inte utrymme vare sig man skippar skruv eller inte.. Däremot på bakkant inne i chassit går det montera dom alltså inte i fläkt platserna på framsidan utan precis bakom dom.
som sagt bilden be quiet messat er måste vara staplade fläktar ovanpå varandra som man ser på bilden.. Ser inte skruvhål för alla fläktarna.. Det går inte annars,

Det är inte vad jag kallar "stöd för" 3x fläktar.. Tycker ni borde ta bort infon på hensidan särskilt nu när den säkert kommer bli lite mer populär efter Sweclockers testpilot.

Testa själva asap IMO.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inet

@Nima2001:

Hej igen,

Vi har testat lite snabbt nu och det går faktiskt att försiktigt klämma in tre stycken SilentWings 3 140 mm.

Det är inte en optimal lösning, men den fungerar. Däremot blir det nog svårt att pussla ihop på ett snyggt sätt om det ska sitta en radiator i fronten också.

Genom att föra in den övre och den i mitten samtidigt fick vi dem att kila fast på ett bra sätt, utan att de klämdes nämnvärt eller att ramen var nära att ta i fläktbladen. Mittenfläkten går att fästa med alla fyra skruvar, men den övre och undre med två. På grund av hur bra de kilade fast kan vi dock inte se att de skulle röra sig.

Här kan du se några bilder (vi bemödade oss inte med att dra åt alla skruvar då vi ska återgå till standardutförande): https://imgur.com/a/45WYv

Vi korrigerar produktsidan något.

Tack för att du uppmärksammade detta!

Mvh

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram