Permalänk
Medlem

Hur damma av OLED-TV?

Tjena!

Jag har nyligen införskaffat en 55" OLED och har den i sovrummet där skärmen snabbt samlar mycket damm.

Ska man bara ta en tröja och dra av dammet eller köpa nån speciell duk för rengöring? Vad tycker ni? Vill inte riskera att repa den överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Dammvippa!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Dynamit!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Tjena!

Jag har nyligen införskaffat en 55" OLED och har den i sovrummet där skärmen snabbt samlar mycket damm.

Ska man bara ta en tröja och dra av dammet eller köpa nån speciell duk för rengöring? Vad tycker ni? Vill inte riskera att repa den överhuvudtaget.

testa lövblås från 2m avstånd

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Det följde väl med en dammtrasa? Mikrofiberduk är det som gäller.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kör med en mikrofiberduk som står att den är för lcd men lite savage får man vara.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

testa lövblås från 2m avstånd

This post made my day

Edit:
Men för att inte vara ett helt onödigt inlägg, så är det microfibersduk. Om du är osäker leta upp manualen för tvn så ska det stå där med.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Dammvippa!

Säkert att detta inte repar skärmen?

Skrivet av alex5555:

Det följde väl med en dammtrasa? Mikrofiberduk är det som gäller.

Köpte den beggad.

Permalänk
Medlem

Har aldrig kört annat än en vanlig handduk med lite vatten på i alla år och det har fungerat utmärkt. Dessutom, skulle man mot förmodan lyckas skada TVn har man ju ett skäl att köpa en ny

Permalänk
Avstängd

Tryckluft på burk?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Säkert att detta inte repar skärmen?

Jag kan inte garantera det men den dammvippa jag använder verkar iaf inte repa min TV.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

På samma sätt som alla andra bildskärmar. En ren mikrofiberduk funkar bra, har aldrig repat någon bildskärm med en sådan. Om det är fettfläckar på TV:n från fingrar eller liknande så brukar oftast lite vatten på duken räcka.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

På samma sätt som alla andra bildskärmar. En ren mikrofiberduk funkar bra, har aldrig repat någon bildskärm med en sådan. Om det är fettfläckar på TV:n från fingrar eller liknande så brukar oftast lite vatten på duken räcka.

Okej, kanske kan ta den duk som jag använt till min oculus rift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Okej, kanske kan ta den duk som jag använt till min oculus rift?

Ja om du vill vara på den säkra sidan så ska den ju vara ren (oanvänd), för att undvika att eventuella små sandkorn/metallpartiklar repar den.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag kör med en vanlig mikrofiberduk. Köpte ett set från Inet med rengöringsspray och duk, men sprayen skapade bara massa kladd som knappt gick att få bort.. Andedräkt brukar funka för mindre fläckar

Permalänk
Medlem

Körde med riftens mikrofiberduk! Funkade utmärkt!

Vill tacka för alla tips.

Problemet är härmed avhjälpt.