Använda endast det dedikerade grafikkortet

Permalänk

Använda endast det dedikerade grafikkortet

Hej sweclockers! Jag har googlat och försökt läsa mig till hur jag ska göra, utan direkt resultat.
Så jag vänder mig till er!

Jag har en HP Pavilion 15-b005eo med dels Intel HD graphics 4000 samt Nvidia GT630M 2GB.
Men jag upplever inte att datorn "switchar" över och använder GT630M vid test av enklare spel.
Hur gör jag för att endast använda den dedikerade grafiken?
Stänger jag av Intel HD Graphics i enhetshanteraren så fungerar det inte att gå in på Nvidias kontrollpanel, får felmeddelande:
"Skärmen du använder är inte kopplad till Nvidias GPU"
Och jag använder alltså den vanliga skärmen på Laptopen.

Jag tror att datorn kör Intel HD Graphics enbart pga hur långsamt bilder laddas i menyer, samt hur det smålaggar även i enklare spel, tex Fortnite på low, Crossout etc.

Har ni några förslag på hur man kan testa vilken GPU som används ?

mvh

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk

Någon ?

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Öppna Nividia kontrollpanel och välj manage 3D setting välj High performing Nvidia processor detta bör tvinga datorn att använda GT630M istället för HD4000.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

@Anders9110:
Ska se över det, man kan ju ändra "Main" GPU , men den verkar inte vilja ställa in Nvidia som standard.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Du har inte en bios inställning som på Dell där du stänger av och på funktionen?
I Dells fall så stänger du av Optimus och då kör den endast nvidia kortet istället för att hoppa mellan dem.