AMD Ryzen 5 2600 "Pinnacle Ridge" hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Ja jag kan hålla med om att det är svårt att komma igång igen men Intel måste ha varit förberedda på att AMD skulle komma tillbaks med tanke på att alla konkurrenter "spionerar" på varandra så dom bör ha lite koll på varandra och vad dom gör. Och detta tror jag vi kommer få se i nästa generation av Intel. Men man vet aldrig vad dom har för sig.

Detta är dock inte säkert. Ryzen tog Intel på sängen.

Skrivet av happy_per:

Och hur vet du att det inte blir högre IPC..?

För folk har intalat sig att en refresh inte kan ge högre IPC. Global foundries (som är de som gör noden) har däremot pekat på upp emot 10% högre IPC.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet med den analysen är väl att det går kraftiga rykten att 2000-serien faktiskt innebär viss ökning i IPC, genom höjd crossbarfrekvens och annat, vilket innebär att vid samma klockfrekvens så presterar den bättre än föregångaren (om det är sant vill säga), och detta stämmer ju inte med Intel som har haft i princip samma prestanda vid en given klockfrekvens sedan Sandy Bridge, så det är klart att det är mer entusiasmerande när det händer grejer vid samma klockfrekvens än om man bara skruvar upp befintliga frekvenser lite.

Gick även rykten om att Vega skulle vara ett vettigt chip.. det gick fett åt helvete.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Som killen ovan skrev, där kommer komma lite mer prestanda, alt dra lite mindre ström då detär *12*nm istället för *16*nm

där går ju lite rykten om att nån liten procent mer ipc och lite högre klock.

I teorin så kommer dessa 12nm ge lite, lite lägre latens då alla lednings banor blir kortare. det t.ex ökar ipc något.

men vem vet, den kanske sjunker också och allt drar 500W idle, who knows.

12nm är inte mindre än 14nm. Ja, jag vet, det låter dumt, men så är det. 12nm är GlobalFoundries' version av Intels 14+nm, som vad jag förstått faktiskt är en liten aning större än originalet 14nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För folk har intalat sig att en refresh inte kan ge högre IPC. Global foundries (som är de som gör noden) har däremot pekat på upp emot 10% högre IPC.

GlobalFoundries har ingenting att göra med chipets IPC.

Permalänk
Medlem

Oj vad jag ser fram emot att se överklockningsbenchmarks på 2600X, 2700X och 2800X. Håller tummarna.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Gick även rykten om att Vega skulle vara ett vettigt chip.. det gick fett åt helvete.

Jag tycker inte det går att jämföra alls. Vega var en helt ny arkitektur. Ryzen 2000-serien bygger ju på en befintlig, bevisat lyckad Zen-arkitektur. Det är högst osannorlikt att den skulle vara sämre än 1:a generationens Ryzen. Det är ju redan beprövad och lyckad teknik, som de polerar lite.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ganska ointressant nyhet. Är inte en top modell (1600x/1800x) så vi får inte veta max frekvens och det är vad som 90% bryr sig om.

Skillnaden mellan 1600 och 1600x är ganska liten så hade jag varit AMD hade jag försökt öka gapet med 100mhz extra för att få folk att köpa X.

Bara vi få 4.4Ghz med XFR så måste det ses som lyckat. 4.3 är lite för lågt och 4.5 vore grymt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@ajp_anton: JAg jämnförde dock inte med intels process, jag kanske skulle skrivit GFs 16nm process då jag menade att ryzen kör på gf 16nm idag, och ryzen+ kommer köra på GF12nm

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det går att jämföra alls. Vega var en helt ny arkitektur. Ryzen 2000-serien bygger ju på en befintlig, bevisat lyckad Zen-arkitektur. Det är högst osannorlikt att den skulle vara sämre än 1:a generationens Ryzen. Det är ju redan beprövad och lyckad teknik, som de polerar lite.

Jag jämför inte produkterna på ngt sätt utan hänvisar eg bara till just "rykten" och att det öht inte behöver ligga så mkt sanning i det.
Tycker att Ryzen är en riktigt bra produkt och all cred till AMD som tagit fram den.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@ajp_anton: JAg jämnförde dock inte med intels process, jag kanske skulle skrivit GFs 16nm process då jag menade att ryzen kör på gf 16nm idag, och ryzen+ kommer köra på GF12nm

GF har ingen 16nm-process, så jag bara antog att du menade 14nm, för det är det Ryzen (1) är byggd på. Har vi någon källa på att deras 12nm faktiskt är mindre än deras 14nm, eller om det bara är en refresh ala Intels 14+?

Permalänk

@ajp_anton: ah, jag som tagit miste på 16 och 14, jag ska nog hålla mig borta från teknik nu när man ligger i feber xD

helt ärligt jag har ingen aning får komma tillbaka om någon dag haha

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

När tror ni att de drar igång rean på gamla Ryzen? Just beställt nya ram-minnen som kommer om en månad, men inte bestämt mig för vilken processor. Sitter just nu på en Phenom II 955 från 2009

Antingen en Ryzen 1600 + B350 moderkort = ca 2600 kr
eller
Intel 8400 + X370 moderkort = ca 3100 kr

Spelar mest spel och slösurfar, inte så jättemycket multitaskning... tror ni ändå 1600 är lika prisvärd som 8400? Man sparar ju en femhundring

Hur mycket tror ni dom kan rea ut 1600 för nu i feb-mars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

När tror ni att de drar igång rean på gamla Ryzen? Just beställt nya ram-minnen som kommer om en månad, men inte bestämt mig för vilken processor. Sitter just nu på en Phenom II 955 från 2009

Antingen en Ryzen 1600 + B350 moderkort = ca 2600 kr
eller
Intel 8400 + X370 moderkort = ca 3100 kr

Spelar mest spel och slösurfar, inte så jättemycket multitaskning... tror ni ändå 1600 är lika prisvärd som 8400? Man sparar ju en femhundring

Hur mycket tror ni dom kan rea ut 1600 för nu i feb-mars?

Om du även ska köpa nytt grafikkort så lägg de 500:- på ett bättre grafikkort. Det ger nog mest boost i spel.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Om du även ska köpa nytt grafikkort så lägg de 500:- på ett bättre grafikkort. Det ger nog mest boost i spel.

Har redan ett RX480 sen ett år tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det var ju inte mycket till upg. Hade hoppats på lägre TDP över snål hz upg.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Problemet med den analysen är väl att det går kraftiga rykten att 2000-serien faktiskt innebär viss ökning i IPC, genom höjd crossbarfrekvens och annat, vilket innebär att vid samma klockfrekvens så presterar den bättre än föregångaren (om det är sant vill säga), och detta stämmer ju inte med Intel som har haft i princip samma prestanda vid en given klockfrekvens sedan Sandy Bridge, så det är klart att det är mer entusiasmerande när det händer grejer vid samma klockfrekvens än om man bara skruvar upp befintliga frekvenser lite.

Samma IPC sedan Sandy Bridge???

De flesta på SweC sätter likhetstecken mellan spelprestanda och prestanda i allmänhet. Kikar vi på den länk du postade en denna tråd (d.v.s. denna) så ser vi att

i7-8700K presterar ungefär 55 % bättre än i7-2600K vid samma frekvens i de två spel som testas, dock är detta 6C vs 4C.

i7-7700K presterar ungefär 36 % bättre än i7-2600K, ca 22 % bättre jämfört med i7-4790K.

Inte riktigt vad jag skulle klassa som "viss ökning", framförallt inte givet att med möjlig undantag från Apples ARM CPUer så finns det fortfarande ingen CPU som har högre spel CPU än Haswell (IPC = prestanda per kärna, R5-1500X presterar mellan i7-2600K och i7-4790K vid samma frekvens, andra tester visar att den drar väldigt jämnt med i7-3770K sett till spel IPC d.v.s. Zen drar jämnt med Ivy Bridge i spel och även många andra heltalsintensiva laster).

Ställer man i7-8700K och R7-1800X mot varandra i spel är den förra ~20 % snabbare vid samma frekvens.

Har själv både R5-1600 och i7-6770HQ, dessa två har väldigt snarlik frekvens och för t.ex. kompilering går det inte att ta miste på att Skylake presterar bättre när fyra eller färre kärnor används.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

"23/36% är inte jätteimponerande på 7 år dock"

Skrivet av MinscS2:

Men betydligt bättre än de 0% som hävdades dock.

23% förbättring på 7 år motsvarar 3% per år.
36% förbättring på 7 år motsvarar 4.5% per år.

Seriöst, finns det folk som på riktigt tycker att 3-4.5% förbättring per år inom just IT är något bra? Säger inte Moores lag att man fördubblar prestandan varje år (och på senare tid är det varje 1.5 år)? Intels förbättringar är långt ifrån Moores förbättring på 100% per 1år/1.5 år.

Det är läskigt att Intel haft så dålig cpu utveckling att folk tycker 3-4.5% per år är bra. Om man ger folk pyttelite under många år, så blir de jätteglada när de får 3%. Det har verkligen stagnerat när folk försvarar och hurrar för så lite förbättringar per år. Det är bara fanboys och indoktrinerade människor som kan tycka det är bra.

Intel är sämst av alla företag på cpuer. Intel är inne på sin 8e generation av Core Duo och det finns inga förbättringar att hämta längre vilket är tydligt. Intel måste komma med något nytt och inte samma gamla skåpmat. AMD kom med nya Ryzen och lämnade Bulldozer långt bakom sig. Det funkar inte att AMD optimerar Bulldozer i 8 generationer till. Är det skit, så är det skit.

Intels procesnoder är bäst i världen, och det är så Intel får sina förbättringar: de ligger alltid före när det gäller processnoder. Men deras cpu design suger hårt. Det bästa vore om AMD fick tillgång till Intels processteknologi. En Ryzen med Intels processingenjörer skulle sparka rumpa. Men Intel borde byta ut sina cpu designers, för de kommer fortsätta sminka grisen i 8 generationer till. Samma med Prescott(?) när Intel hade sin Pentium4 på höga GHz och AMD hade låg GHz och ändå slog Pentium4. Pentium4 var ju ett misslyckande.

Det är så Intel får cpu förbättringar varje generation: genom nod förbättringar. Inte genom cpu arkitektur förbättringar. Intel skulle kunnat släppa 4-5GHz cpuer redan för längesen om de ville. Pga deras överlägsna processteknologi - man ser ju hur lätt man kan överklocka gamla Intel cpuer, t.ex. i7-2600K. Intel är bäst i världen på processnod teknologi. Men sämst i världen på cpu arkitektur. Intel är ju inne på sin 8e generation av gamla Core Duo arkitekturen.

Men om Intel släppt 4-5GHz cpuer för längesen, hur snabba skulle då Intels kommande cpuer vara? Ja, 5 GHz är ju typ max taket när det gäller GHz. Så då skulle det återstå endast cpu arkitektur förbättringar, dvs 3% per år. Intel får ju alla sina prestanda förbättringar genom förbättrad processteknologi, inte genom arktiktetkur förbättringar. Därför kan Intel alltid enkelt öka 200MHz varje generation. Istället för att smacka till med 5GHz på en gång, så ökar Intel lite i taget. Ungefär som stavhopparen Sergey Bubka. Han fick pengar varje gång han slog världsrekordet. Så han ökade 1 cm varje gång. Han skulle kunnat hoppa 30 cm högre omedelbart, men då skulle han bara fått pengar en enda gång. Därför mjölkade han, lite i taget. Precis som Intel gjort länge.

Det är ju affärsmässigt bättre för Intel att öka 200 MHz varje generation, ända tills man når 5GHz taket. Och först då släpper man en ny cpu arkitektur och överger Core Duo. Innan man når 5GHz taket, så optimerar man minimalt med cpu arkitekturen och gör 3% förbättringar per år. Alla förbättringar kommer från processnod teknologin. Först när Intel slår i process nod taket så kommer Intel tvingas göra en ny cpu arktiktektur. Inte förr.

Det är ungefär som en bilmotor. Antag att du kan öka prestandan genom att öka bensinets kvalitet. Då kan du optimera bensinen varje år, och slipper ändra i motorn som är väldigt dyrt. Till slut när bensinet nått max prestanda, först då tvingas du bygga en ny motor. Men fram tills dess kan du använda samma gamla design. I all evighet nästan (inom IT är 7 år en evighet).

Intel mjölkar oss lite i taget. Och folk försvarar det, och tycker Intels prestanda förbättringar på 3% per år är bra. Man tar sig för pannan. Hur tänker folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

"23/36% är inte jätteimponerande på 7 år dock"
23% förbättring på 7 år motsvarar 3% per år.
36% förbättring på 7 år motsvarar 4.5% per år.

Seriöst, finns det folk som på riktigt tycker att 3-4.5% förbättring per år inom just IT är något bra? Säger inte Moores lag att man fördubblar prestandan varje år (och på senare tid är det varje 1.5 år)? Intels förbättringar är långt ifrån Moores förbättring på 100% per 1år/1.5 år.

Intel mjölkar oss lite i taget. Och folk försvarar det, och tycker Intels prestanda förbättringar på 3% per år är bra. Man tar sig för pannan. Hur tänker folk?

Jag varken försvarar Intels låga prestandaökning eller tycker att 4,5% per år är bra.
Mitt inlägg var riktat mot en person som sa att Intels IPC stått still sedan Sandy Bridge, vilket är en lögn hur man än vänder och vrider på det. 0% =/= 36%

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Samma IPC sedan Sandy Bridge???

De flesta på SweC sätter likhetstecken mellan spelprestanda och prestanda i allmänhet. Kikar vi på den länk du postade en denna tråd (d.v.s. denna) så ser vi att

i7-8700K presterar ungefär 55 % bättre än i7-2600K vid samma frekvens i de två spel som testas, dock är detta 6C vs 4C.

i7-7700K presterar ungefär 36 % bättre än i7-2600K, ca 22 % bättre jämfört med i7-4790K.

Inte riktigt vad jag skulle klassa som "viss ökning", framförallt inte givet att med möjlig undantag från Apples ARM CPUer så finns det fortfarande ingen CPU som har högre spel CPU än Haswell (IPC = prestanda per kärna, R5-1500X presterar mellan i7-2600K och i7-4790K vid samma frekvens, andra tester visar att den drar väldigt jämnt med i7-3770K sett till spel IPC d.v.s. Zen drar jämnt med Ivy Bridge i spel och även många andra heltalsintensiva laster).

Ställer man i7-8700K och R7-1800X mot varandra i spel är den förra ~20 % snabbare vid samma frekvens.

Har själv både R5-1600 och i7-6770HQ, dessa två har väldigt snarlik frekvens och för t.ex. kompilering går det inte att ta miste på att Skylake presterar bättre när fyra eller färre kärnor används.

Nu var det ju inte en jämförelse mellan Intel och AMD jag var ute efter, utan jag ville peka på att vid en given klockfrekvens så har det inte hänt så mycket med Core-akritekturen. Men visst, en liten ökning går ju att se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag varken försvarar Intels låga prestandaökning eller tycker att 4,5% per år är bra.
Mitt inlägg var riktat mot en person som sa att Intels IPC stått still sedan Sandy Bridge, vilket är en lögn hur man än vänder och vrider på det. 0% =/= 36%

Ozzed använde sig av"i princip" och i det har han ju rätt, speciellt om man lägger fram skillnaden år för år som MikaelSwahn i inlägget ovan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

För eller senare kommer AMD till samma IPC prestanda som Intel. Och då sitter båda i samma båt, dvs. Varje ny generation på samma arkitektur kommer ge marginell ökning. Kislet är dött känns det som, och har tydligen varit det i 7år enligt många.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Inaktiv

Den största fördelen jag ser i att byta till AMD är att de inte tvingar på köparen nya moderkort för varje ny arkitektur. Dessutom har ju Intel börjat göra detta även på sina refreshes vilket är ännu mer girigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Och hur vet du att det inte blir högre IPC..?

Endast nedskalning av process ger ingen ökning av IPC, det krävs förbättrad arkitektur för det. Det var detta som jag kommenterade på i den ursprungliga posten.

Hurvida Zen+ har förbättrad IPC eller inte får vi reda på snart. Personligen blir jag förvånad om den inte har det efter alla officiella utalanden tidgare från AMD.

Permalänk

Ska bli spännande att se vad 2600(x) går att klocka upp till denna generation. 4.4-4.5Ghz vore nice men kommer knappast hända, blir antagligen att uppgradera först när Zen2 dyker upp.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

När tror ni att de drar igång rean på gamla Ryzen? Just beställt nya ram-minnen som kommer om en månad, men inte bestämt mig för vilken processor. Sitter just nu på en Phenom II 955 från 2009

Antingen en Ryzen 1600 + B350 moderkort = ca 2600 kr
eller
Intel 8400 + X370 moderkort = ca 3100 kr

Spelar mest spel och slösurfar, inte så jättemycket multitaskning... tror ni ändå 1600 är lika prisvärd som 8400? Man sparar ju en femhundring

Hur mycket tror ni dom kan rea ut 1600 för nu i feb-mars?

Varför inte vänta tills april och köpa en zen+ bara?

Annars kör Inet just nu "aggressiv" rea på Ryzen. https://www.inet.se/kampanj/4291/amd-kampanj
Dock tycker jag de ser rätt identiska ut som de gjorde vid den stora kampanjen i höstas.
Huruvida folk tycker detta är värt eller att vänta är upp till var och en.

Permalänk
Medlem

Tydligen kör alla butikerna med AMD 'kampanj' nu, för det verkar vara samma pris överallt.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag kampanjen är lite svag, men samtidigt med de helt sjuka ddr4 priserna så har väl någon hundring hit eller dit för cpun ingen större betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Varför inte vänta tills april och köpa en zen+ bara?

Annars kör Inet just nu "aggressiv" rea på Ryzen. https://www.inet.se/kampanj/4291/amd-kampanj
Dock tycker jag de ser rätt identiska ut som de gjorde vid den stora kampanjen i höstas.
Huruvida folk tycker detta är värt eller att vänta är upp till var och en.

För att jag får mina minnen i februari och det är tråkigt att behöva vänta i två månader

Men vi vet ju inte priserna på Zen+, det känns ovärt att kanske betala 2500kr för en 2600 när en 1600 kostar femhundringen mindre men prestandan bara skiljer 5%.

Förresten, Inets rea var väl inget att hänga i granen, den kostar ju 1990kr överallt i Sverige. Funderade dock att köpa 1600 + mobo från Amazon.de, där verkar 1600 ligga på ca 1700kr istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Personligen tycker jag kampanjen är lite svag, men samtidigt med de helt sjuka ddr4 priserna så har väl någon hundring hit eller dit för cpun ingen större betydelse.

Svag är en underdrift om man ser till 1500X, som kostade 1599:- i december.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Svag är en underdrift om man ser till 1500X, som kostade 1599:- i december.

Okej, det enda som jag tycker gör ryzen det minsta prisvärd just nu är att det inte finns billiga moderkort till de nya i3/i5/i7:orna. Vilket gör att t.ex i3-8100/i5-8400 är lite dyra totalt sett. Dom kommer att behöva kapa ner priserna, kampanjerna nu är ju inte speciellt imponerande speciellt eftersom det är nu dom måste rensa ut 1x00 serien med ryzen. Svag var väl ett väldigt snällt ord...