Permalänk
Medlem

Får inte ut 144 hz på gamingskärmen

Hej, nybörjare här!

Har strulat i flera dagar med det här nu och kommer ingenvart. Jättetacksam för hjälp!

Jag har en nyköpt ViewSonic XG2402 skärm, https://www.viewsonic.com/us/xg2402.html
Denna använder jag till min laptop som köptes för en månad sen: Lenovo Y520-15IKBN, med gtx 1050 (ej Ti)
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/le...

I huvudsak har jag två olika problem, främst då jag testar med DisplayPort men även att HDMI inte funkar:

1. Har testat att koppla via usb-c till displayport, dels med medföljande displayport-kabeln + en adapter:
https://new.webhallen.com/se/product/248501-DELTACO-USB-3-1-t...

och dels genom en "direkt" kabel:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Med bägge dessa kablar uppstår ett flimmer/brus som ibland övergår i att skärmen slocknar.
Video på detta: https://www.youtube.com/watch?v=QO6I-4kg8Ec

Flimret är inte konsekvent, ibland flimrar det inte alls och skärmen funkar perfekt på högsta upplösning en stund och ibland väldigt mycket. Det hörs ibland även ett "knäppande" ljud från skärmen. Har testat på alla möjliga upplösningar och frekvenser men problemet är detsamma. Har även testat på en annan skärm (som dock hade max 60 hz) och där var det inget flimmer alls.

2. Via HDMI funkar däremot skärmen perfekt, dock ej 144hz. XG2402 ska stödja 144hz på 1920 x 1080 över HDMI 1.4. Till skillnad från när jag använder DP dyker det inte upp något alternativ för att ställa in detta, utan max är då 120hz. Testat med ett par kablar bland annat en premium highspeed:
https://new.webhallen.com/se/product/115227-Deltaco-HDMI-Kabe...

Är inte säker på hur det funkar med drivrutiner och så men har uppdaterat i enhetshanteraren. Ska kanske tilläggas att jag i nvidias kontrollpanel inte får upp annat än fliken 3d-inställningar, så jag har gjort inställningarna i kontrollpanelen för integrerade gpu intel 630.

Blev rätt långt inlägg dessvärre men försökte få med det viktigaste!

Tack på förhand för hjälp!

Permalänk

Hdmi 1.4 1080p max 120 Hz
DP är 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att datorn har USB-C innebär inte nödvändigtvis att DisplayPort via USB-C fungerar. Har avhandlats friskt här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1458109-displayport-ov...

Datorn måste ha stöd för DisplayPort Alt Mode och den enda garantin för att datorn man köper kommer ha stöd för det är om den även har Thunderbolt 3, annars är det inte säkert.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag tänker mer att räcker inte 120Hz rätt bra över DP? Det måste ju inte vara 144hz och frågan är om datorn och dess GPU har stöd för 144hz.
Och det låter ju rätt fel att ställa in inställningar i 630GPU,n när du har ett 1050 kort i burken.
Dra på Nvidias drivrutiner igen vetja och avinstallera dom gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Hdmi 1.4 1080p max 120 Hz
DP är 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Det står ju på produktbeskrivningen för XG2402 att den stöder 1080p 144hz med hdmi 1.4. Samt enligt tabellen här ska det ju funka?
https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
Om jag inte missuppfattat nåt?

Skrivet av Afrasbaba:

Att datorn har USB-C innebär inte nödvändigtvis att DisplayPort via USB-C fungerar. Har avhandlats friskt här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1458109-displayport-ov...

Datorn måste ha stöd för DisplayPort Alt Mode och den enda garantin för att datorn man köper kommer ha stöd för det är om den även har Thunderbolt 3, annars är det inte säkert.

Produktspecifikationen för datorn lyder:
Gränssnitt USB-C/DisplayPort 1.2 ¦ 2 x USB 3.0 ¦ USB 2.0 ¦ HDMI ¦ LAN ¦ Telefon/mikrofonkombinationsjack
Även grafikkortet stöder DP:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/10series/geforc...
Eller betyder DisplayPort alt mode nåt annat än att just DisplayPort stöds?

Skrivet av reverend benny:

Jag tänker mer att räcker inte 120Hz rätt bra över DP? Det måste ju inte vara 144hz och frågan är om datorn och dess GPU har stöd för 144hz.
Och det låter ju rätt fel att ställa in inställningar i 630GPU,n när du har ett 1050 kort i burken.
Dra på Nvidias drivrutiner igen vetja och avinstallera dom gamla.

Enligt alla specifikationer jag läst (för grafikkort, skärm samt kabel) ska det finnas stöd för 144hz. Sen hade jag ju testat att koppla in i en annan extern skärm (annan modell) där det fungerade utan problem med DP. Dock kunde jag max välja 60hz på denna skärm, men även när jag valde motsvarande uppdateringsfrekvens och upplösning på XG2402 så fanns flimret där, så problemet bör rimligtvis ligga på skärmen?

Tack för era snabba svar!

Permalänk
Medlem

Ja, 144HZ med AMD Freesync. Du har ett Invidia kort och om jag inte är helt ute och cyklar så är det g-sync standarden som nvidia stödjer och då 144hz.

Men kan ha helt fel, det kanske går att köra 144 hz ändå från respektive grafikkort.
Frågan är bara varför, 120 hz du får med DP borde väl räcka gott och väl.

Vad säger manualen till monitorn, finns det några speciella krav för att få den att gå upp till 144hz?

Permalänk
Medlem

@grescha:

Kanske en dum fråga men:

Har du förutom i nvidiva kontrollpanelen även gått in på Bildskärmsinställningar och avancerat och bildskärm och ändrat även där
till 144hz? Det måste man nämligen göra.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ja, 144HZ med AMD Freesync. Du har ett Invidia kort och om jag inte är helt ute och cyklar så är det g-sync standarden som nvidia stödjer och då 144hz.

Men kan ha helt fel, det kanske går att köra 144 hz ändå från respektive grafikkort.
Frågan är bara varför, 120 hz du får med DP borde väl räcka gott och väl.

Vad säger manualen till monitorn, finns det några speciella krav för att få den att gå upp till 144hz?

Manualen var dessvärre rätt fattig, stod inget speciellt om vad som krävdes för 144hz. Stod för övrigt såhär:
"Please do not connect the DisplayPort out on the monitor
to the DisplayPort or mini DP connector on the computer.
DisplayPort out is used for daisy chain connection (Explained
in section D)".
Vet ej om det är relevant eller ej, inte sett någon nämna detta i recensioner etc.

Skrivet av Benizakura83:

@grescha:

Kanske en dum fråga men:

Har du förutom i nvidiva kontrollpanelen även gått in på Bildskärmsinställningar och avancerat och bildskärm och ändrat även där
till 144hz? Det måste man nämligen göra.

Menyn 'avancerat ' verkar inte finnas. Andra verkade ha samma problem med windows 10 med att den ej syns. Det enda jag ser är 'egenskaper för bildskärmskort' under 'bildskärmsinställningar'/'visningsalternativ'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grescha:

Manualen var dessvärre rätt fattig, stod inget speciellt om vad som krävdes för 144hz. Stod för övrigt såhär:
"Please do not connect the DisplayPort out on the monitor
to the DisplayPort or mini DP connector on the computer.
DisplayPort out is used for daisy chain connection (Explained
in section D)".
Vet ej om det är relevant eller ej, inte sett någon nämna detta i recensioner etc.

Menyn 'avancerat ' verkar inte finnas. Andra verkade ha samma problem med windows 10 med att den ej syns. Det enda jag ser är 'egenskaper för bildskärmskort' under 'bildskärmsinställningar'/'visningsalternativ'.

Gå in på egenskaper för bildskärmskort, under fliken bildskärm kan du välja uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett någorlunda säkert sett att få ut 144hz från en laptop och det är att det finns en riktig DP utgång på den, vilket få laptops har.

Blev även lite förvånad att du får ut 120hz från HDMI på datorn vilket inte är vanligt heller, vanligaste är det stoppar vid 60hz där, även om datorn säger sig ha HDMI 1.4

120hz via HDMI är det bästa du kan få, och glöm det där med USB C, det kommer inte funka bra med högre hz.

Skrivet av grescha:

Manualen var dessvärre rätt fattig, stod inget speciellt om vad som krävdes för 144hz. Stod för övrigt såhär:
"Please do not connect the DisplayPort out on the monitor
to the DisplayPort or mini DP connector on the computer.
DisplayPort out is used for daisy chain connection (Explained
in section D)".
Vet ej om det är relevant eller ej, inte sett någon nämna detta i recensioner etc.

Menyn 'avancerat ' verkar inte finnas. Andra verkade ha samma problem med windows 10 med att den ej syns. Det enda jag ser är 'egenskaper för bildskärmskort' under 'bildskärmsinställningar'/'visningsalternativ'.

Du behöver ha skärmen ansluten, den måste visa bild, du behöver också köra igång något som aktiverar 1050 kortet, tex ett spel, då ska du få fram lite mer inställningar, i alla andra lägen så är det CPU grafiken som är aktiv, och det är på dess kontrollpanel du gör inställningar på, förfarandet är desamma på windows 10 som tex Windows 7, när man har laptop och extern skärm med just detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

120hz via HDMI är det bästa du kan få, och glöm det där med USB C, det kommer inte funka bra med högre hz.

Har läst runt och usb-c verkar funka utan problem för många. Det konstiga är ju att det ibland fungerar för mig med, använde skärmen på 144hz via DP under typ 1-2 timmar vid nåt tillfälle utan att det var nåt problem. Problemet i DP fallet är inte att jag inte får ut 144hz utan att skärmen flimrar även på de andra/lägre uppdateringsfrekvenserna (på just denna skärmen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av grescha:

Manualen var dessvärre rätt fattig, stod inget speciellt om vad som krävdes för 144hz. Stod för övrigt såhär:
"Please do not connect the DisplayPort out on the monitor
to the DisplayPort or mini DP connector on the computer.
DisplayPort out is used for daisy chain connection (Explained
in section D)".
Vet ej om det är relevant eller ej, inte sett någon nämna detta i recensioner etc.

Menyn 'avancerat ' verkar inte finnas. Andra verkade ha samma problem med windows 10 med att den ej syns. Det enda jag ser är 'egenskaper för bildskärmskort' under 'bildskärmsinställningar'/'visningsalternativ'.

högerklicka på skrivbordet
välj Display settings sedan
Display adapter properties heter den på engelska

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

högerklicka på skrivbordet
välj Display settings sedan
Display adapter properties heter den på engelska

Tack, hittade den nu. Samma där dock, max 120hz!

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta är en av de besvärligaste fällorna med USB-C – man har sällan någon större aning som konsument vad som faktiskt är möjligt med anslutngen. Här verker Lenovo ha någon form av kretsuppsättning som tillåter bandbredd på 300 MHz/9 Gbit på all utgående bildskärmssignal. En ganska vanlig defacto-gräns. Det räcker till 1920x1080 i 120 Hz.

Permalänk

Du kan köra skärmen i 144hz via HDMI. Dock måste grafikkortet ha HDMI ver. 2.0 (HDMI ut porten) eller högre.
Använd en HDMI "high-speed" kabel.
Koppla ihop dator och skärm, välj sedan inställningar för grafik kortet, och då väljer du ex 144hz.

Att köra över 120z via adaptrar är inte att rekommendera då detta tyvärr ofta kan strula

Permalänk
Bildexpert 📺

Rent krasst har detta inget med HDMI-versioner att göra. Versioner handlar om specifikationer. Här är problemet hårdvaran.

De kretsuppsättningar som sitter i dator och skärm måste hantera bandbredden. Med HDMI version 1.3 specades bandbredden 340 MHz vilket räcker för 1920x1080 i 144 Hz. Men i praktiken tillverkade ingen kretsar som gick över 300 MHz och därmed blir det max 120 Hz i 1920x1080. Och i praktiken är det många som fortfarande stryper långt innan, ofta vid 148 eller 165 MHz.

HDMI 2.0 specar maximalt 600 MHz, men det är samma historia där. Endast ett specat maximum i ett pdf-dokument. Säger inget om hur den enskilda produkten beter sig. Finns gott om funktioner i HDMI 2.0-speen som inte behöver den bandbredden. Därför är det också vanligt att apparater som kallas för "HDMI 2.0" har en annan faktisk gräns för bandbredd, likt 300 eller 450 MHz.