Försökt göra min dator så tyst som möjligt men tycker ändå inte den är tyst nog

Permalänk
Medlem

Försökt göra min dator så tyst som möjligt men tycker ändå inte den är tyst nog

Hej!

Jag har ganska nyligen byggt min drömdator. Har försökt att göra den tyst men har samtidigt velat ha sidopanel i härdat glas då jag vill ha ett snyggt bygge med lite rgb och sånt krims krams. Jag tycker dock inte att datorn är så tyst som jag trodde den skulle vara. Själva fläktljudet är helt ok men det blir någon resonans i lådan som är lite störig ibland tycker jag, är ganska ljudkänslig så är säkert petig nu men gillar inte när det blir tilläggsljud förutom flyttandet av luft. Pratar nu i idle när man bara sitter och slösurfar och kollar runt, låter det lite när man spelar är det helt ok. Nätagget är semipassivt, grafikkortsfläktarna går bara vid spelande och fläktarna jag köpa ska vara väldigt tysta. Har stoppat alla fläktar en och en och det är ingen av fläktarna som är defekt utan dom skapar ihop denna resonansen i lådan. Får man räkna med detta när man har glassida på chassit? Chassit är ljuddämpat i övrigt. Tror ni det finns något man kan göra för att få bort resonansen? Det behöver dock då även se snyggt ut då jag lagt rätt mycket tid på bygget.

Bygget ser ut som följer

Processor: AMD Ryzen 1700x
Moderkort: Asus Crosshair IV Hero
Minne: 16gb Corsair Vengeance 3200mhz
Grafik: Asus 1080ti Rog Strix
CPU kylare: Cryorig H7 Quad Lumi
Nätagg: Corsair RM750x 750w
Chassi: Phanteks P400S Tempered glass window
Fläktar: 3 x Noiseblocker NB-eloop B12-2 som körs på runt 600rpm

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Generellt sett så kan du inte få en tyst dator med fönster :/ allt beror på vad man förväntar sig

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk

Snygg bygg!!! <3 Jag dreglar faktiskt.. En fråga ha du hårddiskar?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk

Ditt chassi har en stor stryppunkt fram för att chassit har abyssmalt luftflöde, quad lumin är helt okej å rätt tyst men är luftcirkulationen dålig så måste allt internt spinna fortare för att hålla saker kyligt.

Finns många småsaker man kan fixa för att få bygget tystare men skulle misstänka att nytt chassi skulle vara en störr förändring för ljud vs kylningseffekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan
Om du är ljudkänslig varför köpte du inte en vattenkylare för din processor, samt ett grafikkort som är vattenkylt? t.ex. MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Sea Hawk X?

Har du någon hum om vilken ljudnivå det handlar om? Finns dB mätare för de flesta smartphones?

Har ett liknande chassi som dig och min uppmäter 42-43dB

Har i övrigt:
* Corsair Hydro H110i GTX
* EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming

Annars tror jag nog ett ljuddämpat chassi utan fönster skulle pass dig bättre?

Permalänk
Medlem

Om det uppkommer nån sorts resonans och du vet att det är fläktarna som tillsammans får till frekvenserna så borde du prova ställa in annat varvtal på dom och försöka hitta nån sweetspot.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

gick samma väg som dig, slutade med dryga 10 lök fattigare och en custom loop..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Hejsan
Om du är ljudkänslig varför köpte du inte en vattenkylare för din processor, samt ett grafikkort som är vattenkylt? t.ex. MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Sea Hawk X?

Antagligen för att pump+fläktar låter mer än bara fläktar.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk

Har du pillat med egna fläktkurvor? Om det är idle du vill få tystare kan du ju helt klart få tystare genom att sänka minsya varvtal mm. Jag har till och med haft hela datorn halvpassiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@Kberg: Beror ju helt på vad man har för pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Snygg bygg!!! <3 Jag dreglar faktiskt.. En fråga ha du hårddiskar?

Tack Bilderna gör det ändå inte riktigt rättvisa, blev oerhört nöjd med estetiska till slut. Haha ja jag har en 500gb SSD som sitter på andra sidan av chassit.

Skrivet av RivianWolf:

Ditt chassi har en stor stryppunkt fram för att chassit har abyssmalt luftflöde, quad lumin är helt okej å rätt tyst men är luftcirkulationen dålig så måste allt internt spinna fortare för att hålla saker kyligt.

Finns många småsaker man kan fixa för att få bygget tystare men skulle misstänka att nytt chassi skulle vara en störr förändring för ljud vs kylningseffekt

Skickades från m.sweclockers.com

Inget blir varmt utan temperaturerna är jättebra, det är bara fläktarna som skapar någon slags resonans som jag tycker är lite störig,

Skrivet av zeg:

Om det uppkommer nån sorts resonans och du vet att det är fläktarna som tillsammans får till frekvenserna så borde du prova ställa in annat varvtal på dom och försöka hitta nån sweetspot.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Har du pillat med egna fläktkurvor? Om det är idle du vill få tystare kan du ju helt klart få tystare genom att sänka minsya varvtal mm. Jag har till och med haft hela datorn halvpassiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm då måste jag alltså koppla om fläktarna till moderkortet och testa, alternativt köpa en steglös fläktkontroll. För fläktarna är kopplade till chassits inbyggda fläktkontroll nu och den har bara tre lägen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hmm då måste jag alltså koppla om fläktarna till moderkortet och testa, alternativt köpa en steglös fläktkontroll. För fläktarna är kopplade till chassits inbyggda fläktkontroll nu och den har bara tre lägen.

Ja moderkortets fläktkontroll brukar vara att föredra. Beror ju dock på moderkortet. Testa! Olika fläktar har ju även olika minimum-varvtal.

För övrigt lägger jag min röst på luftkylning framför vatten (alltså AIO). Existerar en aio-pump som låter mindre än ett par stycken Noctua som snurrar i 200-300 rpm?

Edit: Riktigt snyggt bygge har du iaf åstadkommit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Ja moderkortets fläktkontroll brukar vara att föredra. Beror ju dock på moderkortet. Testa! Olika fläktar har ju även olika minimum-varvtal.

För övrigt lägger jag min röst på luftkylning framför vatten (alltså AIO). Existerar en aio-pump som låter mindre än ett par stycken Noctua som snurrar i 200-300 rpm?

Edit: Riktigt snyggt bygge har du iaf åstadkommit!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack det värmer Ska se om jag kan ta lite bättre bilder och göra ett galleri.

Tack för tipsen. Ska koppla om och testa lite och se om jag får bort resonansen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Beroende på moderkort så borde du kunna få alla fläktar utom CPU att gå väldigt lågt eller till och med stå still vid idle. Behöver nog inte byta ut någon hårdvara utan pilla med fläktkurvor i bios eller annan mjukvara.

Jag kan inte avgöra om min dator är på eller inte när jag sitter bredvid den så det går helt klart att få en tyst dator i dagens läge.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Spelade in vad jag kallar resonansen, är ett hummande ljud som kan höras i klippet. Blir det så när man har härdad glassida på chassit? Har stannat varje fläkt en och en och det är ingen speciell fläkt som skapar ljudet utan det är alla tillsammans.

Tycker det är störigt när datorn är så tyst i övrigt.

https://streamable.com/tnrbz

Man kan behöva ha lurar och hög volym för att det ska höras ordentligt. Spelade in med telefonen

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Hej igen!

Spelade in vad jag kallar resonansen, är ett hummande ljud som kan höras i klippet. Blir det så när man har härdad glassida på chassit? Har stannat varje fläkt en och en och det är ingen speciell fläkt som skapar ljudet utan det är alla tillsammans.

Tycker det är störigt när datorn är så tyst i övrigt.

https://streamable.com/tnrbz

Man kan behöva ha lurar och hög volym för att det ska höras ordentligt. Spelade in med telefonen

Mvh J

Bästa för att nå tyst ljudnivå är att ha så få fläktar som möjligt i så låg rpm som möjligt och kan du styra rpm så du ligger runt 700rpm brukar man inte höra fläktarna när dom går och tror det är ditt problem att alla går i lite för hög rpm som ger brummande ljud och lär ha rätt låga rpm när man har några fläktar

Nån gång har jag råkat på fenomenet att fläktar kan vara lite obalanserade som skapar vibrationer i chassiet och tar man fingret och pressar lite så brukar hummandet bli tyst som kan vara nått som är värt att testa

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Försvinner ljudet om du kopplar bort alla chassiefläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Bästa för att nå tyst ljudnivå är att ha så få fläktar som möjligt i så låg rpm som möjligt och kan du styra rpm så du ligger runt 700rpm brukar man inte höra fläktarna när dom går och tror det är ditt problem att alla går i lite för hög rpm som ger brummande ljud och lär ha rätt låga rpm när man har några fläktar

Nån gång har jag råkat på fenomenet att fläktar kan vara lite obalanserade som skapar vibrationer i chassiet och tar man fingret och pressar lite så brukar hummandet bli tyst som kan vara nått som är värt att testa

Skulle tippa på att fläktarna går i runt 500-600rpm. Kopplade dom till chassits inbyggda fläktkontroll då det blev snyggast med kabeldragningen på det viset. Kontrollen har 3 lägen, antar att det är 12volt, 7volt och 5volt. Fläktarna är dessa https://www.coolerkit.se/shop/noiseblocker-nb-eloop-3420p.htm...

Dom har en max rpm på 1300rpm.

Skrivet av Heinel:

Försvinner ljudet om du kopplar bort alla chassiefläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Ja stoppar jag dessa så försvinner ljudet, fast inte om jag stoppar dom en och en, fast kör jag utan chassifläktarna igång och mitt Asus 1080ti Strix har fläktarna igång så skapar dom samma ljud. Så är någon form av resonans i chassit. Börjar tro att det är just pga att ljudet studsar mot den härdade glassidan. Chassit är ett Phanteks P400S som är dämpat men det gäller ju inte sidopanelen av glas.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

En annan bov är nått i chassit som sitter och rattlar.
Vet själv att sidopanelerna i min R5 behöver lite toapapper stoppad i dom för att få tyst.

Permalänk
Medlem

Tycker luftkylning > vattenkylning vad gäller ljud. NH D15 med två 140mm fläktar och fractal design c med dämpade paneler. PWM styrning till moderkortet också förstås. Sover med datorn på

Permalänk
Medlem

Försök att lägga en stabil hand på olika delar av chassit för att se om ljudet tystnad. Då kan du se om det är någon specifik panel eller del som orsakar ljudet. Du kan även prova att ställa något under chassifötterna för att se om det hjälper.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när vi satte ihop polarens dator. Problemet försvann efter vi uppdaterade bios!

Vi testade först med att sänka allt till lägsta som gick och det var ändå inte riktigt helt tyst som vi ville ha det.

Sen efter att ha uppdaterat bios så lät moderkortet fläktarna att gå mycket långsammare än vad de gjorde innan.

Kan vara värt att testa om du inte gjort det!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att glas-sidan är en del av problemet här. Har själv ett P400S med plåt-paneler som är ljuddämpade, totalt ljudlöst. Om ljudet uppstår äver när grafikkortsfläktarna kör igång är det nog i stort sett omöjligt att få bort helt, men om du kör egan fläktkurvor till chassifläktarna kan det kanske fixa problemet till viss del iaf.
Har själv t.ex ett par Noctua P14 redux i fronten som jag kör på ~650 RPM, vid ~750 RPM blir det ett märkbart ljud av resonans från fläktarna/chassit. M.a.o kan det löna sig att koppla chassifläktarna till moderkorter och testa stegvis med typ ~50rpm per gång tills du hittar en nivå som inte skapar så mycket resonans.

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att största boven i dramat är fönstret.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet genom åren är att det behövs inte mycket luftflöde i en dator för att hålla acceptabla temperaturer. Det jag också har gjort är att ta bort hinder för luften och tagit bort fläktgaller som blockerar luftflödet.

Dagens fläktar med 4pin är väldigt lätta att styra i BIOS.

Jag har även märkt att fläktar kan vara tysta vid ett varvtal men 1 rpm snabbare låter dom mycket mer.

Sänk fläktars hastighet till minimum, kolla temperaturen och starta stresstestloopar av processor och grafikkort.

När du spelar kommer det garanterat låta mer då grafikkort låter ofta mycket. Processorer kan idag få tysta även vid hög belastning.

Om du vill ha tyst dator skall du inte ha 3,5"-hårddiskar. 2,5" är mycket tystare och om dom bara skall agera fillager och då operativsystem och spel idag ligger på SSD är hastigheten av dessa diskar inte det viktigaste.

Ljuddämpningsmattor i chassit. Finns mattor som är svarta och smälter in bra i chassit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Skulle tippa på att fläktarna går i runt 500-600rpm. Kopplade dom till chassits inbyggda fläktkontroll då det blev snyggast med kabeldragningen på det viset. Kontrollen har 3 lägen, antar att det är 12volt, 7volt och 5volt. Fläktarna är dessa https://www.coolerkit.se/shop/noiseblocker-nb-eloop-3420p.htm...

Dom har en max rpm på 1300rpm.

Hej!

Ja stoppar jag dessa så försvinner ljudet, fast inte om jag stoppar dom en och en, fast kör jag utan chassifläktarna igång och mitt Asus 1080ti Strix har fläktarna igång så skapar dom samma ljud. Så är någon form av resonans i chassit. Börjar tro att det är just pga att ljudet studsar mot den härdade glassidan. Chassit är ett Phanteks P400S som är dämpat men det gäller ju inte sidopanelen av glas.

Brukar oftast vara vibrationer som vandrar igenom chassiet och skapar resonans och kan handla om fönster men känns mer som du hittat en sweetspot för vibrationer då 500-600rpm inte bör höras alls så testa sätt handen med ett stadigt tryck på olika ställen på chassie och se om du kan hitta ett ställe där det blir tyst

Är lite klassiskt på billiga chassin med sånt men är inte enbart dom som är drabbade och hade liknande på ett cosmos där kunde man dra åt alla skruvar utav helvete då blev det tyst för vibrationerna inte gav svängningar i chassiet och på mitt inwin "cheap modell" jag har nu är det inga skruvar där fick jag vålda lite och tog tag bak och fram sen vrida chassit lite så det tystnade

Kan vara nått sånt du åker på eller ev fönster som vibrerar lite och kolla även nätagget för det kan vara boven i dramat och testa släppa lite på skruvar till agget och dra åt dom och se om det försvinner är enda tips jag kommer på men har svårt att tro att ljudet studsar utan tror mer det handlar om vibrationer av något slag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ljuddämpningsmattor på övriga paneler och gummi fäste till fläktarna, inte skruva, exempel https://www.inet.se/produkt/6308902/noctua-na-sav2-chromax-sv...

använder sådana till fläktarna och har tung dämpmatta för resonans, och med fläktstyrning, är såpass tyst att jag fick fixa omslutande hdd kylare för att tysta dem med

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

Finns mycket som kan skapa dessa irriterande resonansljud. Ofta är det något som inte sitter fast till 100% utan har möjlighet att ligga och vibrera.

På mitt chassi har jag t.ex. lagt ett lager maskeringstejp på insidan där sidopanelerna ligger mot chassit. De satt lite löst och skapade resonansljud. Frontluckan har också en egenhet att hamna i någon form av resonansläge om man inte stänger den på rätt sätt.

Så se till att allt sitter fast ordentligt så ska det nog bli tyst

Permalänk
Medlem

Vill man ha en tyst dator fast ändå behålla kraftiga delar så är vätskekylning det billigaste alternativet. Man kan såklart köra med kväve osv och får en heltyst en, men priset för driften överstiger snabbt hela datorns kostnad.

Kortfattat, En 230/240 fläkt för in-blås och en jättefet radiator med vätskekylning och ljuddämpning på alla oanvändna ytor löser biffen.

annars om du har 30k att spendera: https://www.youtube.com/watch?v=9PJOrfpiVwE

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju också ha datorn i ett annat rum

Skickades från m.sweclockers.com