Testpilot: Be Quiet Dark Base 700

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Be Quiet Dark Base 700

Testpiloten "Laine" klämmer och känner på Be Quiets nykomlig Dark Base 700, ett påkostat chassi klätt i härdat glas och borstad aluminium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga till de som funderar på detta chassi:
Jag har det själv och är mycket nöjd med det. Som du nämner som en liten nackdel är väl just att det kan se lite tomt ut med bara luftkylning i lådan.Själv drog jag en AIO vattenkylare och montera radiatorn i fronten med push/pull setup. Så det kommer ut några centimeter till i tomrummet.

En annan sak jag personligen tycker är att de kunde förlängt ljusstripsen i chassit till hela baksidan istället för bara fronten, men spelar inte jätte mycket roll ändå.

Värt att känna till är att det enbart får plats 2st 140mm fläktar i framkant och inte 3st som vissa siter och reviews säger. Även manualen antyder till detta.. Det är helt enkelt inte möjligt utan det får isåfall bli 2x140mm + 1x120mm fläktar.

På Inets hemsida står även att det bara passar med be quiets egna fläktar i 140mm fläktplatserna men detta stämmer inte heller.. Testat med noctua nzxt och nu har jag corsair fläktar där.. Så inga problem så ni vet..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Värt att känna till är att det enbart får plats 2st 140mm fläktar i framkant och inte 3st som vissa siter och reviews säger. Även manualen antyder till detta.. Det är helt enkelt inte möjligt utan det får isåfall bli 2x140mm + 1x120mm fläktar.

På Inets hemsida står även att det bara passar med be quiets egna fläktar i 140mm fläktplatserna men detta stämmer inte heller.. Testat med noctua nzxt och nu har jag corsair fläktar där.. Så inga problem så ni vet..

Citerar Be Quiet/Inet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade:
Jag svarade i Inet tråden med men kan svara här med..
Ser det verkligen korrekt ut på den bilden? Ser ut som att de fått stapla översta fläkten över mittersta..
Dessutom.. Vad är det för lösning? Är det där "stöd för 3x 140mm fläktar" i fronten? Tycker jag är lite för "ful lösning" för att det ska få kallas stöd.. OM det nu fungerar.. När jag pillade med detta så minns jag att det inte fanns en chans att det skulle gå oavsett om man skippar skruvar till understa osv..

Ser jätte gärna att testpiloten testar detta.. Även om testrecensionen är jättebra och komplett så tycker jag det kan vara intressant nu när det verkar som att tillverkare hävdar att det går medan jag (plus varjefall två andra här på forumet) hävdar att det ej gör..

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bra recension Laine! Kom tillbaka till swec disc nu också bara

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Nima2001:

@xfade:
Jag svarade i Inet tråden med men kan svara här med..
Ser det verkligen korrekt ut på den bilden? Ser ut som att de fått stapla översta fläkten över mittersta..
Dessutom.. Vad är det för lösning? Är det där "stöd för 3x 140mm fläktar" i fronten? Tycker jag är lite för "ful lösning" för att det ska få kallas stöd.. OM det nu fungerar.. När jag pillade med detta så minns jag att det inte fanns en chans att det skulle gå oavsett om man skippar skruvar till understa osv..

Ser jätte gärna att testpiloten testar detta.. Även om testrecensionen är jättebra och komplett så tycker jag det kan vara intressant nu när det verkar som att tillverkare hävdar att det går medan jag (plus varjefall två andra här på forumet) hävdar att det ej gör..

Tack!

Testade precis!

På framsidan av frontplåten (där fläkten sitter monterad original) är det enbart 415 mm utrymme i höjdled, och för tre stycken fläktar krävs minst 420 mm.

På baksidan av frontplåten är det däremot närmare 435 mm utrymme (med det främre plastskyddet borttaget) och det får utan problem plats tre stycken 140 mm fläktar, den understa med enbart två skruvar.

Permalänk
Medlem

@Nima2001

Det är ju inget snack om att det är en kreativ lösning för att få in tre 140 fläktar.

Ang nedre bilden så har de kanske inte satt den understa utanför skruvfästena.
Om man gör detta så ser det ut, översta bilden, att man får ~0.5cm extra nedåt. Samma sak med den översta fläkten fast då uppåt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Testade precis!

På framsidan av frontplåten (där fläkten sitter monterad original) är det enbart 415 mm utrymme i höjdled, och för tre stycken fläktar krävs minst 420 mm.

På baksidan av frontplåten är det däremot närmare 435 mm utrymme (med det främre plastskyddet borttaget) och det får utan problem plats tre stycken 140 mm fläktar, den understa med enbart två skruvar.

Skrivet av xfade:

@Nima2001

Det är ju inget snack om att det är en kreativ lösning för att få in tre 140 fläktar.

Ang nedre bilden så har de kanske inte satt den understa utanför skruvfästena.
Om man gör detta så ser det ut, översta bilden, att man får ~0.5cm extra nedåt. Samma sak med den översta fläkten fast då uppåt.

Så precis som jag sa. Det får inte plats med 3st 140mm fläktar där de är tänkt att sitta i fronten. Däremot så kan man montera dom "bakom" alltså inne i chassit snarare än frontens fläkthållare. Detta kräver dock att man tar bort en av plåtarna för PSU/HDD kammaren. En ful-lösning helt enkelt.. Varken bra eller snyggt..

Blir helt enkelt väldigt vilseledande när beskrivningar/butiker/recensioner OCH tillverkaren hävdar att det går när det är fysiskt omöjligt utan att göra på ett sätt man inte hade tänkt sig när man köpte chassit.. Den typens lösning ska inte behövas när det är "stöd" för funktionen.

förtydligande
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension. Och övriga också med tips om hur montera 3x140 fram..
Köpte ett tidigare i veckan, den står just nu tom och väntar på delar. Behöver absolut lite tips "hur fylla" denna burken.
Det fanns inte så många chassin där ute där man kan få glasdörren åt andra hållet. Vilket för övrigt är det ända jag gjort så långt. Byggt om den till den inverterade versionen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tack för en bra recension. Och övriga också med tips om hur montera 3x140 fram..
Köpte ett tidigare i veckan, den står just nu tom och väntar på delar. Behöver absolut lite tips "hur fylla" denna burken.
Det fanns inte så många chassin där ute där man kan få glasdörren åt andra hållet. Vilket för övrigt är det ända jag gjort så långt. Byggt om den till den inverterade versionen.

Tjena.. Vilken typ av kylning ska du köra? Får man fråga varför du vill köra inverterat? Tänk bara på att grafikkort uppochner ser annorlunda ut så du är beredd på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tjena.. Vilken typ av kylning ska du köra? Får man fråga varför du vill köra inverterat? Tänk bara på att grafikkort uppochner ser annorlunda ut så du är beredd på det.

Lådan är lite restriktiv, vad gäller luftgenomströmning, men det gör mej inget då jag skall bygga costum loop med radiatorerna utanför chassit. Det mesta av värmen kommer mao ledas bort ur chassit med vatten, resterande värme blir lätt att blåsa ut med de medföljande två fläktarna.
Jag måste köra inverterat för att mitt skrivbord står inne i ett hörn och datorns högersida blir synlig. Den sida där glaset i vanliga fall är, står mot väggen, ingen som ser bygget då. Plus att jag har lite idéer om rör dragning som jag tror kommer bli snyggare med inverterad montering. Grafikkortets luftkylare med eventuell text som skulle blivit upp och ner, försvinner iom att jag skall byta ut original kylare mot vattenblock.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Respekt till dig som kör custom vattenkylning. Har inte tagit detta steg själv än... Blir väl nästa stora projekt.
Vattenkylt grafikkort förändrar situationen helt med inverterat moderkort, blir säkert super. Posta gärna bilder när bygger är klart, om du orkar. Behövs fler galleri med detta chassi!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Turbonisse: Respekt till dig som kör custom vattenkylning. Har inte tagit detta steg själv än... Blir väl nästa stora projekt.
Vattenkylt grafikkort förändrar situationen helt med inverterat moderkort, blir säkert super. Posta gärna bilder när bygger är klart, om du orkar. Behövs fler galleri med detta chassi!

Har redan startat en bygg tråd. Men det ör bara jag som skriver där än så länge. Har frågat tips på vad köpa osv.. får se om den tar fart?
Hjälper en kompis o flytta just nu, tänkte lägga upp någon bild ikväll..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Lådan är lite restriktiv, vad gäller luftgenomströmning, men det gör mej inget då jag skall bygga costum loop med radiatorerna utanför chassit. Det mesta av värmen kommer mao ledas bort ur chassit med vatten, resterande värme blir lätt att blåsa ut med de medföljande två fläktarna.
Jag måste köra inverterat för att mitt skrivbord står inne i ett hörn och datorns högersida blir synlig. Den sida där glaset i vanliga fall är, står mot väggen, ingen som ser bygget då. Plus att jag har lite idéer om rör dragning som jag tror kommer bli snyggare med inverterad montering. Grafikkortets luftkylare med eventuell text som skulle blivit upp och ner, försvinner iom att jag skall byta ut original kylare mot vattenblock.

Såg att många påpekade detta i sina recensioner, men bestämde mig ändå för att välja detta chassi.

Utan överklockning så blir det inte speciellt varmt i lådan. Men överklockning ger snabbt mer värme.

Däremot så var Fractal's chassi Define C verkligen strypt i fronten. Valde det chassit till andra datorbygget med 8600K och 970 GTX. Grafikkortet har slagit ifrån på grund av överhettning några gånger nu. Helt obegripligt, för det chassit SKA inte ha dålig luftgenomströmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Såg att många påpekade detta i sina recensioner, men bestämde mig ändå för att välja detta chassi.

Utan överklockning så blir det inte speciellt varmt i lådan. Men överklockning ger snabbt mer värme.

Däremot så var Fractal's chassi Define C verkligen strypt i fronten. Valde det chassit till andra datorbygget med 8600K och 970 GTX. Grafikkortet har slagit ifrån på grund av överhettning några gånger nu. Helt obegripligt, för det chassit SKA inte ha dålig luftgenomströmning.

Samma här! Och ifall det var oklart, vill jag poängtera, att jag inte själv hunnit installera nått i mitt chassi, kommentaren baserades enbart på vad recensenter sagt och min visuella bedömning.
Skall påpeka att detta gäller endast front och top. Det går lätt att ordna orkan i lådan om man tex monterar två högvarviga 140mm i botten och en bak. Men det skulle inte "be quiet"
Problemet är väl mest om man vill köra ren luft kylning. Men överklockare är för det mesta inte så kräsna, bara det går fortare?
Man skulle lätt kunna överklocka CPU i detta chassi och montera en tjock 140mm AIO där bak. Liknande lösningar finns också för GPU.
Själv har jag precis börjat fundera på vad jag skall stoppa i för hårdvara. Jag vet bara att det skall gå en del kylrör. Förhandlar med en del säljare på eBay för att få sjyst pris på adaptrar, ventiler, flödesmätare m.m. Har inte hunnit fundera så mycket på hårdvaran ännu.
För mej var det viktiga att få tag i ett chassi som gick att invertera. Det stod mellan Corsair Carbide 600C och Be quiet Dark Base 700.
Pris skillnad på en femhundring, men det hängde inte på några hundralappar för mej. Jag kände att detta chassi ger mej flera alternativ.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Bra recension men synd att det knappt nämns något om ljudnivå och temperaturer, något jag starkt går efter när jag väljer chassi då jag vill vara säker på att de inte låter för mycket och samtidigt kyler komponenterna så bra som möjligt. Designen och funktionaliteten är viktig men är för mig sekundär.

Skrivet av Kaine_Uro:

Såg att många påpekade detta i sina recensioner, men bestämde mig ändå för att välja detta chassi.

Utan överklockning så blir det inte speciellt varmt i lådan. Men överklockning ger snabbt mer värme.

Däremot så var Fractal's chassi Define C verkligen strypt i fronten. Valde det chassit till andra datorbygget med 8600K och 970 GTX. Grafikkortet har slagit ifrån på grund av överhettning några gånger nu. Helt obegripligt, för det chassit SKA inte ha dålig luftgenomströmning.

Intressant för jag anser att Define S i jämförelse inte hade nämnvärda problem med luftgenomströmning. Tänkte att det kanske inte skiljde sig alltför mycket konstruktionsmässigt mellan båda? Iofs är ett mindre chassi alltid varmare (vad jag förstått).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Saknar ockå info om ljudnivå, annars väl skrivet, tack.

Förstår dock inte kritik om att de inte skickat med riser för vertikal montering av grafikkort (om jag läste rätt), låter dumt att alla ska betala för något som troligen bara ett fåtal är intresserade av att använda, imo.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeadMeat1234:

Saknar ockå info om ljudnivå, annars väl skrivet, tack.

Förstår dock inte kritik om att de inte skickat med riser för vertikal montering av grafikkort (om jag läste rätt), låter dumt att alla ska betala för något som troligen bara ett fåtal är intresserade av att använda, imo.

Jag har detta Chassi och är helt klart mer än "nöjd". Ljudnivån är "extremt" minimal om fläktarna är på "1" eller "2" och med högsta igång så låter det lite men inte mycket alls. Jag köpte detta chassi p.g.a sjukt bra kvalité! och låg ljudnivå!

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Mocka:

Bra recension men synd att det knappt nämns något om ljudnivå och temperaturer, något jag starkt går efter när jag väljer chassi då jag vill vara säker på att de inte låter för mycket och samtidigt kyler komponenterna så bra som möjligt. Designen och funktionaliteten är viktig men är för mig sekundär.

Jag håller med dig om att information om ljudnivå och temperaturer vore trevligt, men ska försöka förklara varför jag valt att inte inkludera det (vilket är lite ironiskt när produkten heter Be Quiet).

För att kunna ge vettig information om temperaturer behövs det en någorlunda neutral utgångspunkt att jämföra mot. Min test-setup skiljer sig mellan varje testpilot och ger därför inte mätvärden som går att använda till en stabil slutsats.

Det närmaste ett temperaturtest jag kan göra är att köra en benchmark med och utan chassisida, likt testpiloten för Cryorig Taku.

Liknande gäller ljudnivå, för att ge information av faktiskt värde behöver jag riktig mätutrustning och samma konfiguration i varje chassi, med en mängd mätvärden från andra lådor.
Om jag t.ex. skulle påstå att chassit är tyst, vad jämför vi mitt påstående mot i så fall? En högst personlig referenspunkt om vad jag anser vara tyst och inte. Du har säkert varit hemma hos en bekant med en påstådd ”tyst” dator någon gång och lämnat med blödande öron.

Om chassit kommer vara tyst eller välkylt kommer i slutet att hänga på komponentval och fläktkonfigurationer.

Detta är bara en testpilot, och inte en fullskalig recension. Tanken är att jag ska reflektera över mina intryck av det jag testar, och rapportera det jag finner av värde. För bättre information rekommenderar jag att du vänder dig till någon med ett större bibliotek av mätvärden! Det är något jag i nuläget får lämna åt proffsen.

Min vinkel kommer att vara mer riktad på vad man får för pengarna, byggkvalitetsmässigt och funktionsmässigt, då det är vad jag är erfaren inom.

Tl;Dr: Jag tycker inte om att påstå något utan att backa upp det med siffror, då jag är rädd att det skapar mer kritik och debatt än vad det gör nytta.

Om det finns förslag på hur jag kan lösa det i framtiden, på ett sätt där alla blir nöjda, så är jag idel öra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Saknar ockå info om ljudnivå, annars väl skrivet, tack.

Förstår dock inte kritik om att de inte skickat med riser för vertikal montering av grafikkort (om jag läste rätt), låter dumt att alla ska betala för något som troligen bara ett fåtal är intresserade av att använda, imo.

Alltså riser är inte för lätt att få tag på.. Finns en hel del olika versioner och kvalitéer.. Hade bara underlättat så mycket om be quiet skicka med en som funkade bra istället för att man skulle springa runt o jaga ner info om det på nätet, kika eBay Amazon osv osv.. Det är en sån ovanlig pryl egentligen annars hade ja tyckt det kvitta om man bara kunde gått ner till Kjell o company o köpt sig en...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Rimligare är väl isf att chassileverantörer och andra sätter lite tryck på branschen så att återförsäljare tar in bra risers till rimliga priser. Om intresset nu är så stort borde inet/webhallen/komplett redan ha ett stort utbud eller kräva av sina leverantörer att de börjar jobba på det.

Hur som helst känns det som fel väg att gå att lägga till en eller flera hundringar för att täcka ett snävt behov. Däremot tycker jag kanske att de skulle erbjuda försäljning av risers på deras sida eller iaf fixa en bra rekommendation och kanal till någon som erbjuder en bra och prisvärd produkt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Saknar ockå info om ljudnivå, annars väl skrivet, tack.

Förstår dock inte kritik om att de inte skickat med riser för vertikal montering av grafikkort (om jag läste rätt), låter dumt att alla ska betala för något som troligen bara ett fåtal är intresserade av att använda, imo.

Jag tycker heller inte att det där med riser är något att kritisera, framförallt eftersom risern ändå garanterat ger ett varmare grafikkort (spelar ingen roll om man köper 2000RPM chassifläktar och kör dem på fullt blås). Visst ser det snyggt ut och funkar säkert för datorer som bara idlar eller där man kör enklare program men för tyngre spelande blir det inte bra.

Skrivet av Laine:

Jag håller med dig om att information om ljudnivå och temperaturer vore trevligt, men ska försöka förklara varför jag valt att inte inkludera det (vilket är lite ironiskt när produkten heter Be Quiet).

För att kunna ge vettig information om temperaturer behövs det en någorlunda neutral utgångspunkt att jämföra mot. Min test-setup skiljer sig mellan varje testpilot och ger därför inte mätvärden som går att använda till en stabil slutsats.

Det närmaste ett temperaturtest jag kan göra är att köra en benchmark med och utan chassisida, likt testpiloten för Cryorig Taku.

Liknande gäller ljudnivå, för att ge information av faktiskt värde behöver jag riktig mätutrustning och samma konfiguration i varje chassi, med en mängd mätvärden från andra lådor.
Om jag t.ex. skulle påstå att chassit är tyst, vad jämför vi mitt påstående mot i så fall? En högst personlig referenspunkt om vad jag anser vara tyst och inte. Du har säkert varit hemma hos en bekant med en påstådd ”tyst” dator någon gång och lämnat med blödande öron.

Om chassit kommer vara tyst eller välkylt kommer i slutet att hänga på komponentval och fläktkonfigurationer.

Detta är bara en testpilot, och inte en fullskalig recension. Tanken är att jag ska reflektera över mina intryck av det jag testar, och rapportera det jag finner av värde. För bättre information rekommenderar jag att du vänder dig till någon med ett större bibliotek av mätvärden! Det är något jag i nuläget får lämna åt proffsen.

Min vinkel kommer att vara mer riktad på vad man får för pengarna, byggkvalitetsmässigt och funktionsmässigt, då det är vad jag är erfaren inom.

Tl;Dr: Jag tycker inte om att påstå något utan att backa upp det med siffror, då jag är rädd att det skapar mer kritik och debatt än vad det gör nytta.

Om det finns förslag på hur jag kan lösa det i framtiden, på ett sätt där alla blir nöjda, så är jag idel öra!

Jag förstår och respekterar detta men även om du hade gett en personlig åsikt om hur det generellt låter mot vad du testat tidigare hade iaf jag tyckt att det vart en utgångspunkt för eventuellt beslut om köp? Har en känsla av att majoriteten av folket hör skillnad på ett tyst och ett högljutt chassi. Men visst...jag förstår problematiken kring just ljud.

Angående temperaturer så gäller det nog att ha samma konfiguration och fläktar vid varje bygge och om du inte har ett sådant kit som du kör varje gång så blir det nog knepigt ja.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Lite kritik!

Jag har nu hunnit så långt att jag byggt en fungerande dator i chassit. Här är lite av mina erfarenheter så långt.

1. Väldigt tunn plåt, och färg.
Färgen lossar direkt vid mekanisk påverkan. Lossa en skruv, och där skallen satt, är det inte längre lackat.
Där främre fläkt monterings skenan möter plåten ovanför, lossade en färg flaga för att plåtarna ligger så nära och är så tunn att de rör sig när man hanterar chassit. Den ena plåten, skaver av färgen på den andra.

2. Monterings detaljerna för glas panelen!
Glaset träs på fyra speciella skruv, som är klädda med en plast hylsa. Plast hylsorna sitter inte fast, annat än dit tryckta på skruv skallen. De sitter 100% med glaset på plats. Men när man tar av glaset, kan plast hylsorna åka med och trilla av. Jag spenderade 40 minuter på alla fyra i verkstan, när jag hade isär chassit för en mindre plåt modifiering. Som tur var hittade jag den, det följer inte med några i reserv.

3. RGB / Fläkt kontrollern var deffekt på mitt chassi. Googlade och hittade dels recensenter (Kända Vloggare) och även i forum, som haft precis samma problem. Chassi LED'sen lyser, men bara vitt! Jag vet att vitt består av alla tre "R" "G" "B". Men det är inte riktigt så de saluför chassit. Så nu är man utan den inbyggda belysningen, hur länge då?

Lite positivt.
Lätt att dra kablar, oavsett vilket håll man har moderkorts plåten. Front I/O kablarna är så långa att de nästan hamnar på minus sidan.
Snyggt som tusan. Ser ut och känns premium, när den är ihop monterad. (tills du öppnar den)
Skulle köpt den igen...

Synd att de inte bara satte en vanlig RGB header från LED belysningen istället? Då hade man kunnat ansluta direkt på mammabrädan, istället för att kablarna skall gå från LED via en trasig kontroller, till mammabrädans RGB ändå.
De hade kunnat lägga den delen på att uppgradera "Fläkt kontrollern" istället. Eller sänka priset.
Nu har de valt att montera någonting som väldigt få behöver.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!