Trådlös display för 99:- på Ikea

Permalänk
Medlem

Trådlös display för 99:- på Ikea

Jag sökte men kunde inte hitta att det fanns trådar om IKEAs Sparsnäs, deras trådlösa touchdisplay som är till för att visa elförbrukningen i hemmet. Som det finns lite kul hack till.

Sparsnäs har kostat uppåt tusenlappen tror jag men säljs ut i flera IKEAbutiker för 99:-(!) om man är Familymedlem (vilket ju är gratis). Tyvärr finns den till olika pris i olika butiker. Jag köpte några stycken på IKEA Barkarby tex.

Man kan självklart använda den för det den är tänkt för, mäta hemmets elförbrukning med både aktuell förbrukning och grafer över historik. Men det finns lite kul projekt att pilla med om man är på det humöret Det ena är att man bara använder Sparsnäs sändardel, dvs IR-ögat som man sätter på elcentralen, och med en billig radiodongel tar ner förbrukningsdata till sin egen dator istället för IKEAs display. Tex ta in förbrukningsdata i Hassio eller andra hemautomationssystem. Det hela går ju att lösa med annan även den billig hårdvara men det är ett kul hack helt klart! Finns info i Svenska Facebookgruppen https://www.facebook.com/groups/SHgruppen/

Men ett annat ännu knäppare hack har jag pillat ihop. Jag tänkte såhär, 99 spänn för en trådlös display!! Den kan man ju använda för att visa upp ett siffervärde på vadsomhelst. Trådlöst i hemmet. Jag använder nu en för att visa hur många besökare det är inne på min website. Kul att kunna bara snegla lite o se hur mycket fart det är. Men man kan ju visa latency när man spelar, temperaturen på cpu, hur mycket plats det är kvar på disken eller nånting totalt helt annat. Dock inte utetemperatur eftersom den inte kan visa minustecken.

Jag gjorde två versioner:

- Raspberry Pi (skrivet i python)

- ESP8266-01 (eller annan Arduino). Den finns för under 20 spänn klappat o körklar med Wifi på Aliexpress m.m.

Om du har en Raspberry rullande redan så behöver du absolut inget mer än ett litet motstånd+IR-LED (jag slaktade en gammal fjärris, hehe). Raspberrykoden hämtar värdet att visa på displayen från en lokal fil (som i mitt fall jag skriver till med hjälp av ett crontabbat curlbaserat skript med lite enkel parsning av en websida för att plocka ut en siffra från sidan)

Om du istället vill köra på en ESP8266 så behöver du även här motstånd+IR-LED och matning (jag kör en USB-laddare + en DC-DC-omvandlare som fixar 3,3V. Den kostar 5 kronor på Aliexpress.) Arduinokoden som man kör på ESP'n hämtar värdet att visa på Sparsnäsdisplayen från valbar websida. Det är inget större jobb att lägga till stöd för tex MQTT om man vill förstås.

----------------------

Som avslutning vill jag säga att ja, det är lite av ett knäpphack mest på skoj! Man kan visa värden på andra displayer och det finns också andra tokbilliga oleddisplayer på Aliexpress. Men jag själv har faktiskt praktisk användning av hacket Så jag tänkte någon annan kanske är lika knäpp och vill lattja lite

Här finns all kod och lite mer info: https://github.com/MagnusThome

PS:
Med lite tur så kanske det kommer dyka upp fler annorlunda hack på själva displaydelen från Sparsnäs från andra. Jag vet flera som klurar lite på det

PPS:
ESP8266-01 är liiiiten!

Permalänk
Inaktiv

IKEA Family priset är 595:- för mig, men är kanske ännu billigare i butik?
Häftig idé! Är själv galen i småprojekt med raspberry pi och arduino

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

IKEA Family priset är 595:- för mig, men är kanske ännu billigare i butik?
Häftig idé! Är själv galen i småprojekt med raspberry pi och arduino

Ja exakt, det låg stora högar av den för 99 spänn på Barkarby. Väldigt konstigt att olika butiker tar olika pris dock!!!!

Permalänk
Medlem

Har för mig den finns på Ikea Mölndal för 99kr

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju en som visar antal besökare på Rejsa.nu. Nästa grej jag tänkte leka med vore att ha en som en "nedräknare". Själva displayens "hastighetsmätaraktiga" utseende skulle ju passa finfint för att sakta sjunka ner mot noll. Man får grafiskt en bra känsla för hur man ligger till liksom. Mitt stora problem är att jag inte brukar ha några tider att passa, hahaha! Men jag ska nog komma på något

Permalänk
Medlem

Någon som vet om de säljs ut i skrivande stund på Ikea Malmö?

Permalänk
Medlem

Jag vart innte på ikea bäckebol en sväng nu och såg denna å tänkte vafan, för en hundring kan man säkert hitta på både det ena och andra roliga med denna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Finns denna fortfarande? Kan inte hitta den på Ikea

Permalänk
Medlem

Var förbi IKEA i Uppsala idag i ett annat ärende och började fundera på denna. Men 595kr verkar vara Family-priset där för närvarnade.

Permalänk
Medlem

Dom verkar vara så svåra å få tag på. Finns det andra alt för HA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Dom verkar vara så svåra å få tag på. Finns det andra alt för HA?

Ett tips är att de dyker upp på Facebook köp och sälj då och då. Sök på: Smarta Hem - Köp & Sälj Produkter

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Finns ute nu igen för 99:-.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

@M3Johan: Har du någon länk eller butik?

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Hittade den på "ta tillvara"-avdelningen i Borlänge men den verkar inte finnas på deras sida.
Ser ut såhär uppackad:

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skäggig legend

Sorry för att öppna en gamla tråd, men varför slutade dom med denna? (har precis köpt en på tradera)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 