Hur gör du med din nas?

Permalänk
Medlem

Hur gör du med din nas?

Tjenare! jag undrar hur ni gör med er nas när den inte används, timer som stänger av nasen automatiskt? stänger av disken ? har den igång dygnet runt? hur hållbart är det?

Fråga: Jag lyckas inte få tillgång till min nas som är knappt ett år gammal, av att läsa LED-indikatortabellen så tyds det att volymen har kraschat, nasen som är en synology ds216se är precis som ni nämnt igång dygnet runt men disken går i viloläge. Disken är en 3Tb wd red.
Ta ut disken och köra in i stationära? eller finns det något annat alternativ

Permalänk
Avstängd

Alltid på, dmen den går ju ner i stand by typ när den inte används, synology

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Igång dygnet runt, det är på natten som nya torrents kommer

Permalänk
Medlem

Samma här snurrar på dygnet Synology.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har en Synology ståendes på annan ort, den följer Synologys strömspar-bös och väcks av min hemma-server när det är dags för backup. Min FreeNAS-server som står här hemma är igång dygnet runt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ett tag hade jag automatisk avstägning och uppvaknade av min Synology nas, för att inte ungarna skulle titta på film på nätterna.
Men numera går den dygnet runt men somnar när den inte används på en stund.

Permalänk
Medlem

jag lyckas inte få tillgång till min nas som är knappt ett år gammal, av att läsa LED-indikatortabellen så tyds det att volymen har kraschat, nasen som är en synology ds216se är precis som ni nämnt igång dygnet runt men disken går i viloläge. Disken är en 3Tb wd red.
Ta ut disken och köra in i stationära? eller finns det något annat alternativ

Permalänk
Medlem

Min synology går dygnet runt. Har snurrat med tunga laster i 4 år felfritt. Sjukt bra diskar och stabilt OS. Nöjd!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Min synology går dygnet runt. Har snurrat med tunga laster i 4 år felfritt. Sjukt bra diskar och stabilt OS. Nöjd!

vilka diskar?

Permalänk
Medlem

24/7 utan att spinna ner. Tror benhårt att spinna upp/ner sliter mer än att bara ha dem rullandes.
54415 timmar har de kört ser jag
Schemalagda smart tester och scrub för att slippa överraskningar

Permalänk
Medlem

@007onex: Kör du hårddiskar gjorda för 24/7 användning tex WD Red, så är det rätt safe. Kör också 24/7.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@007onex: Kör du hårddiskar gjorda för 24/7 användning tex WD Red, så är det rätt safe. Kör också 24/7.

japp det är det jag gör, har fått meddelande att disken kraschat och kan ej användas

update: bad sector found

Permalänk
Medlem

Det verkar inte finnas ett enkelt svar på den frågan. De slits mer när disken är igång, men det är start/vakna som det är vanligast att de går sönder. Så du kommer att få olika svar beroende på vem du frågar. Själv låter jag de vara igång 24/7.

Det finns diskar speciellt gjorda för NAS och dygnet runt användning, t.ex. WD Red/Seagate IronWolf. För Synology, Qnap och liknande behöver du inte TLER eller motsvarande eftersom de inte använder tekniken. Men NAS diskar har ofta lite högre kvalitet, sägs det i alla fall. De är lite dyrare också och för en konsument NAS fungerar "gröna" diskar bra, även i RAID eftersom mjukvaran inte utnyttjar TLER. I så fall är 5400rpm diskar generellt att rekommendera före 7200rpm eftersom de rent mekaniskt slits mindre, ger mindre vibrationer och drar mindre ström. Men det är ingen regel huggen i sten och det finns gott om 7200rpm diskar byggda för hållbarhet och lagring. Sedan gäller det att ha lite tur oxå.

Permalänk
Medlem

Den har varit igång i 2 år. Min äldre har varit i 5 år.
Hårddiskarna går ändå i vänteläge när dom inte används så för mig spelar de ingen roll

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

har du bara en disk - inte en diskpar i RAID1-konfiguration?

Hårddiskar är som glödlampor - de flesta håller väl över beräknad tid, några går sönder i förtid och somliga verka odödliga.

låter som att du har haft otur med din hårddisk-exemplar om den har pajat.

Du kan alltid prova att stoppa disken i en hårddisk-docka och sedan ansluta det till en dator som kör linux - har du tur så är den något annat än hårddiskfel (dvs fel i själva synologyn) , annars får du förlita dig på din relativt nyuppdaterade backup - för du har väl en backup ???

(även NAS måste ha regelbundna backupper!!)

Mina NAS-diskar gick över 40000 timmar i 24/7-drift innan de byttes (för större storlek, inte att de var dåliga), och nu är den nya kitet diskar redan över 15000 timmar gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

har du bara en disk - inte en diskpar i RAID1-konfiguration?

Hårddiskar är som glödlampor - de flesta håller väl över beräknad tid, några går sönder i förtid och somliga verka odödliga.

låter som att du har haft otur med din hårddisk-exemplar om den har pajat.

Du kan alltid prova att stoppa disken i en hårddisk-docka och sedan ansluta det till en dator som kör linux - har du tur så är den något annat än hårddiskfel (dvs fel i själva synologyn) , annars får du förlita dig på din relativt nyuppdaterade backup - för du har väl en backup ???

(även NAS måste ha regelbundna backupper!!)

Mina NAS-diskar gick över 40000 timmar i 24/7-drift innan de byttes (för större storlek, inte att de var dåliga), och nu är den nya kitet diskar redan över 15000 timmar gamla

Verkar som oturen slagit mig hårt, bad sector på 2 segate diskar, tänkte segate är skit(på pc), därefter blev det vara WD, köpte en red till nasen och 1 år senare ger den bad sector.
Den disken i nasen är min backup disk, om jag ska ha backup på den känns som att jag då ska ha backup på backup disken likväl, eller? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

japp det är det jag gör, har fått meddelande att disken kraschat och kan ej användas

update: bad sector found

Trist! Borde ju gå på garantin dock.

Här har du lite trådar, men WD Red är ju garanterad att hålla 3 år iaf.
https://support.wdc.com/warranty/warrantypolicy.aspx
https://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx

Hittar ingenting på om bad sectors räknas, men det utgår jag från. Disken är ju fysiskt trasig isf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Den disken i nasen är min backup disk, om jag ska ha backup på den känns som att jag då ska ha backup på backup disken likväl, eller? haha

Fördelen med NAS är att man på ett enkelt sätt kan få en ganska säker och enkel lagring. Om du sätter i två diskar och kör dessa i RAID, så får du redundans. Om en disk går sönder, finns allt på den andra och det är bara att byta ut den trasiga disken.
Det gäller även om man har en NAS med 4st diskar eller mer...

Har du bara en disk utan redundans, så sitter du där med skägget i NAS-lådan...

Har själv kört med 4-bay-NAS:ar i flera år och då använt WD-Red utan problem. Inte en enda som falerat..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har du haft strömavbrott, eller själv ryckt ut sladden vid olämplig tidpunkt utan att ha stängt ned NAS:en på korrekt sätt ??

Sådant kan ställa till med oönskade saker som oläsbara sektorer, och på fel ställe -> havererad filsystem

Dom felen går ofta att 'skriva bort' om man med 'dd' fyller disken med '0' från första sektorn till sista sektorn (kan ta ett dygn eller två att skriva om det är stora diskar och alla pending error i SMART skall då försvinna) och disken kan hålla många år till efter det. - givetvis måste du ha räddat all data innan dess då allt som finns på disken försvinner/skrivs över med operation.

Är det en WD-red så kan den totalt tvärhänga sig när den stöter på en oläsbar sektor - inget syns i SMART eller någonting, fallet jag råkade ut för var en sektor precis i början på en partition vilket gjorde att NAS:en kickade ut disken var gång man startade den (det var RAID1 så datainnehållet överlevde på den andra disken) - detta kunde upprepas hur många gånger som helst även på en diskdocka - så fort man kom till en viss sektor så tvärlåste disken sig - men det gick alldeles utmärkt att läsa området före och efter problemsektorerna - den disken 'lagades' genom att skrivas över från sektor 0 med '0' med 'dd' och efter detta fans inte en antydning till att ha varit något problem någonsin - inte någon notering i SMART heller - mitt förtroende för WD-Red fick sig en törn här - att det senare hände samma sak på en ytterligare WD-red gör att jag inte ser diskarna som något bättre än något annat snarare tvärt om i och med parallellgående Seagate-diskarna i samma NAS inte visat några problem hittills.

I dom här fallen misstänks strömavbrott vara orsaken - det lustiga var att sektorerna som pajade tillhörde en partition och på ett ställe som normalt aldrig skrivs om när partitionen väl var skapad vid formateringen - så varför var sektorerna just där sönderskrivna...

---

Om NAS:en är 'bara' backup så är det inget problem eftersom du har kopia på materialet på annan håll också. - problemet är att folk inte håller reda på i alla lägen när en backup blir ett 'orginal' dvs. raderar filen på sin värddator och enda exemplaret finns kvar på NAS helt plötsligt...

Eftersom det är administrativt jobbigt att hålla reda på om filer finns i en enda exemplar eller flera exemplarer på olika värddatorer så gör man det enkelt för sig att då och då kopiera ut innehållet på NAS på en stor extern-disk mha. rsync och sedan lägger undan externdisken mellan gångerna - detta skall man göra oavsett om NAS kör på ensam disk eller i RAID1

Den dagen du får ransomware och alla filer som ligger på NAS:en och på värddatorerna blivit krypterade - så kommer du vara väldig glad över den där externa backupdisken.

Samma sak vid användarfel och råkar radera stora partier filer som skulle ha varit kvar - NAS skyddar inte mot sådant (OK NAS med btrfs och uppkonfigurerad snapshot kan skydda, men sådant hittar man inte på konsument 2-disk nasar i regel)

---

Köper man en stor extern USB-disk med shinglande teknologi (SMR-disk, läs i det här fallet 8TB Seagate archive-disk) så rekommenderas att man inte kör på NTFS utan i NAS:en formatera om disken till ext4 eller btrfs om det sistnämnda finns i NAS - det beror på att NTFS skriver 'småduttande' inom sitt eget filsystem och om igen på samma sektorer i vissa cykler vilket kan fylla SMR-disken interna skriv-kö cache och när den blir full så blir disken väldigt långsam då SMR-diskarna prioriterar stora långa skrivningar (typ över 32 MB ala mediafiler per skrivning) och väntar och köar upp med småskrivningar till lugna perioder då att placera ut dessa enstaka sektorer innebär 'reda-modify-write' sekvenser för varenda mindre sektor som skall placeras ut och det tar tid. Seagates archive-disk har ca 30 GB som skrivcache för småskrivningar, men NTFS med sin extremt ogynnsamma skrivmönster för SMR-diskar kan ganska enkelt skriva upp alltihop på ganska kort tid med småskrivningar inom filsystemet - speciellt med den skrivalgoritm som windows använder...

Segate archive-disk är SMR, även Seagates 4 och 5TB 2.5" externa USB3-diskar är SMR (fast det står ingenstans...) WD:s största diskar på 10 och 12 TB och tom. 14 TB så är första generationen nästan alltid SMR-diskar, Likaså HGST även om NAS-diskarna med PMR (ibland kallad CMR) i samma storlek hinner ifatt efter en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

vilka diskar?

WD SE

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd

Kör med FreeNAS med två E5:2680 RAM 256 GB och 12 WD gold 6TB raid 10 (Vet inte vad det kallas i FreeNAS) kör mina 24/7 används som ett SAN och två cache Intel DC P3520 1,2TB som jag har beställt för ett par dagar sen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@xxargs:
Skall testas!

Permalänk
Medlem

Mina servrar står på 24/7, Vad är poängen annars

Permalänk
Medlem

Hej

Min NAS startar kl. 06:30 och stänger av sig 00:05. Allt går automatiskt.
Server rullar 24/7.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB