Permalänk
Medlem

Krash efter windows 10 uppdatering

Min dator har blivit konstig efter jag installera fall creators update 1709. Allt fungerar med att logga in och det är inget fel förutom att datorn krashar efter ca 10 min och försöker starta om men när den startar om hittar bios inte min ssd där windows är installerad. Sedan när jag startar om datorn funkar det igen i 10 min som innan. Alla mina drivrutiner är uppdaterade och olika program som skannar datorn efter problem upptäcker inget. Det blir samma fel när jag startar datorn i säkert läge och Windows Memory Diagnostics hitta inga fel. Har också återställt windows men samma problem är kvar. Jag prova sfc /scannow men den hitta inget heller och temperaturen är normal på cpu. jag vet inte vad som kan vara problemet och vet inte vad mer jag kan göra.

datorkomponenter:
processor: intel core i5.4670
ram: 4gb
grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070
moderkort: Z87-G45 Gaming MSI

Permalänk
Medlem

@rasksk: Kollat i loggboken?

Permalänk
Medlem

@rasksk: Du kan alltid ta bort och installera om allt om Windows disken. Man gör det för att utesluta att felet är någonstans i Windows eller på disken. Buggar kan ofta bli kvar om man bara uppdaterar / installerar ovanpå den nuvarande eller ångrar sånt.

Man kan också låna en disk som man testar att installera om på. Men vänta med att koppla in andra diskar tills DVD/USB installerat klart. Annars lägger / använder DVD/USB något på andra disken som Windows behöver.

Hela namnet och ca ålder på nätagget är viktigt att nämna när man räknar upp delar för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig den är. Dåliga nätagg är ökända för att delvis gå sönder långt innan dom dör. Tex kan dåliga nätagg funka i flera månader med ett nytt grafikkort innan man får problem trots att antal watt på nätagget var långt över kraven.

Permalänk
Inaktiv

Du har inte råkat uppdatera bios på den på grund av meltdown? Du kan också testa att installera Inspectre ( https://www.grc.com/inspectre.htm ) för att se vad den säger och också stänga av patchar för meltdown och/eller spectre för att testa. MS och Intel har båda visat sig inte ha någon som helst kvalitets kontroll på sina patchar...

Permalänk
Medlem

@rasksk:

Jag skulle också tippa på nått med spectre eller meltdown. Ta och uppdatera ditt bios till senaste, det kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren ska prova att updatera mitt bios och se om det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet var att min ssd inte var uppdaterad efter jag uppdatera den fungera allt