Snart dags att deklarera, hur gör man vid Mining(ETH/BTC, kryptovaluta)

Permalänk
Medlem

Snart dags att deklarera, hur gör man vid Mining(ETH/BTC, kryptovaluta)

Hej!

Som många andra började jag under årets gång att Minea. Jag har inte gjort någon större vinst, men jag betalar el-, och internet-fakturorna med det. Jag har även ett ISK-konto på Avanza där jag köpt en del certifikat för ETH, men inget jag plockat ut från. Men som jag förstått schablon-skattas det och inget jag behöver göra själv i deklarationen?

Min huvudsakliga fråga är om jag behöver skatta på det jag tagit ut från Coinbase till mitt konto och i så fall, hur gör man?
Om det finns en god själ som möjligen gjort det förut och skulle kunna ge ett exempel vore jag evigt tacksam.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Bra fråga jag skulle kunna tänka mig att den ligger som aktie typ eller värde papper.

Går det inte att maila en fråga till skatteverket om det ??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Undra hur bra skatteverket har koll på detta speciellt med alla utländska leverantörerna av kryptovalutor.

Permalänk
Permalänk
Medlem

För någon som inte har deklarerat Bitcoin förut så är inte den texten självklar.
Som jag förstår ska jag alltså deklarera vartenda uttag jag gjort från Coinbase? Exemplet på Skatteverkets hemsida är definitivt väldigt luddigt enligt mitt tycke.

Fortfarande så svarar det inte på min fråga angående schablonskatten hos Avanza heller.

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon: Ursäkta mitt dryga svar, var väl för tidigt på morgonen helt enkelt för min del.

- vad gäller ditt ISK så är det precis som du säger att där schablonskattas du och avanza räknar ut allt åt dig så att det blir förtryckt på deklarationen. Dvs du hehöver inte göra något.

- vad gäller hur du ska skatta när du utför mining så verkar det vara sektion 4.2 här som gäller: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d....
Om jag tolkar det rätt så räknas mining som hobbyverksamhet och går du med vinst ska det beskattas på blankett T2, du måste alltså räkna ut dina kostnader kontra vinster för att se om du ska skatta något. Jag skulle då hävda att du på som kostnader räknar in elförbrukning samt avskrivning av hårdvara (grafikkort mm) och sedan ställer du det mot hur mycket du har tagit ut i SEK.

- att man ska hålla det utanför systemet och inte skatta är helt enkelt önskedrömmar/skitsnack, vill man leva i ett samhälle får man följa reglerna också, like it or not.

Jag hoppas att det här hjälper dig och väger upp lite för mitt inledande svar

Permalänk
Medlem

Om någon inte ids klicka på länkarna som postats tidigare i tråden så gäller följande: Om du gör en vinst på försäljning av kryptovaluta så ska den vinsten beskattas som vilken kapitalvinst som helst. Du kan även göra avdrag för kapitalförlust om du sålt med förlust.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Du nämnde att du betalar el och liknade med ETH. Har du då precis när du skall betala fakturan tagit ut / exchangeat från ETH till din valda valuta eller tar du ut kontinuerligt?

Du kan kapitalvinstbeskattas med 30% d.v.s. du har ett anskaffningsvärde på säg 1000kr för 1ETH och när du sen betalar fakturan som är på 0.5ETH (hypotetiskt) och tar ut då detta så är den värd 3000kr så skattar du alltså enligt deras genomsnittsformel.

När jag hade kontakt med skatteverket så fick jag ofta svar att precis som det nämnts ovan räknas som hobbyverksamhet, på både gott och ont.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Du nämnde att du betalar el och liknade med ETH. Har du då precis när du skall betala fakturan tagit ut / exchangeat från ETH till din valda valuta eller tar du ut kontinuerligt?

Du kan kapitalvinstbeskattas med 30% d.v.s. du har ett anskaffningsvärde på säg 1000kr för 1ETH och när du sen betalar fakturan som är på 0.5ETH (hypotetiskt) och tar ut då detta så är den värd 3000kr så skattar du alltså enligt deras genomsnittsformel.

När jag hade kontakt med skatteverket så fick jag ofta svar att precis som det nämnts ovan räknas som hobbyverksamhet, på både gott och ont.

Jag betalar ingenting med kryptovaluta. Jag tar ut det i pengar till mitt konto. Elfskturan är i sek.
Jag plockar pengarna lite titt som tätt, men som lägst tar jag ut runt 300-400kr och för in det på ett separat konto jag har för elräkningen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Så om man har köpt och sålt tex bitcoin via coinbase vid ett stort antal tillfällen under året. Säg tex 100 ggr . Är man då skyldig att redovisa varje transaktion? Eller kan man klumpa ihop dessa ? Det blir ju helt omöjligt att hålla koll på hundratals transaktioner på flera konton ( tex bitcoin litecoin och eterium på coinbase ) jag har för mig att coinbase har en funktion för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår samt uppmaningar till brott.

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av solomon:

Jag betalar ingenting med kryptovaluta. Jag tar ut det i pengar till mitt konto. Elfskturan är i sek.
Jag plockar pengarna lite titt som tätt, men som lägst tar jag ut runt 300-400kr och för in det på ett separat konto jag har för elräkningen.

Du kan räkna så här. Upp till 50k per år av privat försäljning av andra tillgångar, som kryptovaluta räknas som, är skattefritt. Allt över det är 30% vinstskatt på efter du räknat bort inköpspriset. Som jag förstår det.

Här finns alla regler kring hur du ska skatta det och då blir det bra mycket mindre rörigt att läsa, det var det i alla fall för mig. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Bitcoin skrivs för övrigt som XBT i deklarationen och det underlättar om du har ett utdrag på transaktionerna du gjort gällande de uttagen utifall att Skatteverket skulle begära det. Du kan också dra av eventuella förluster du gjort i växling från exempelvis euro till sek efter du växlat in dina Bitcoin till dess att du får in pengarna på ditt konto.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du kan räkna så här. Upp till 50k per år av privat försäljning av andra tillgångar, som kryptovaluta räknas som, är skattefritt. Allt över det är 30% vinstskatt på efter du räknat bort inköpspriset. Som jag förstår det.

Här finns alla regler kring hur du ska skatta det och då blir det bra mycket mindre rörigt att läsa, det var det i alla fall för mig. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Bitcoin skrivs för övrigt som XBT i deklarationen och det underlättar om du har ett utdrag på transaktionerna du gjort gällande de uttagen utifall att Skatteverket skulle begära det. Du kan också dra av eventuella förluster du gjort i växling från exempelvis euro till sek efter du växlat in dina Bitcoin till dess att du får in pengarna på ditt konto.

Nej, man får inte tjäna upp till 50K skattefritt på krypto. Det ska vinstskattas från första kronanprecis som vinst från övriga valutor/värdepapper.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cerb:

Nej, man får inte tjäna upp till 50K skattefritt på krypto. Det ska vinstskattas från första kronanprecis som vinst från övriga valutor/värdepapper.

Varför skriver Skatteverket så här då?

"Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Det innebär att om man har sålt flera olika personliga tillgångar så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kronor som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare. Eftersom 25 procent av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas för 66 666 kronor varje år skattefritt."

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Varför skriver Skatteverket så här då?

"Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 procent men vinster upp till 50 000 kronor per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Det innebär att om man har sålt flera olika personliga tillgångar så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kronor som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare. Eftersom 25 procent av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas för 66 666 kronor varje år skattefritt."

Saxar skatteverket:
Om du som privatperson har inkomster från mining av bitcoin och andra virtuella valutor ska du betala skatt på inkomsterna. De beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) men kan undantagsvis beskattas som inkomst av näringsverksamhet.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cerb:

Saxar skatteverket:
Om du som privatperson har inkomster från mining av bitcoin och andra virtuella valutor ska du betala skatt på inkomsterna. De beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) men kan undantagsvis beskattas som inkomst av näringsverksamhet.

Ah. Just det, blandade ihop det med köpta Bitcoins. Annars gäller väl det jag skrev?

Just mining känns rent spontant mycket mer komplicerat att skatta. Trist. Tack för svaret!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Så om man har köpt och sålt tex bitcoin via coinbase vid ett stort antal tillfällen under året. Säg tex 100 ggr . Är man då skyldig att redovisa varje transaktion? Eller kan man klumpa ihop dessa ? Det blir ju helt omöjligt att hålla koll på hundratals transaktioner på flera konton ( tex bitcoin litecoin och eterium på coinbase ) jag har för mig att coinbase har en funktion för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Någon som kan svara på detta? Undrar samma sak.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Ja skatteverket är ju roliga som vanligt

Från: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...
Försäljning av och betalning med bitcoin:

När du säljer, byter eller på liknande sätt överlåter tillgångar ska detta kapitalvinstbeskattas. Detta gäller även för virtuella valutor.

Om du säljer bitcoin och får ersättning i form av kronor eller utländsk valuta ska denna försäljning redovisas och kapitalvinstbeskattas. Detta gör du på bilaga K4 under avsnitt D som du lämnar in tillsammans med din inkomstdeklaration.

Du ska även redovisa om du

byter en virtuell valuta mot andra virtuella valutor
betalar med bitcoin vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)
lånar ut bitcoin
använder bitcoin som spelinsats.

Detta blir ju lite lätt befängt om/när man minar med multi-algo som själv växlar de olika valutor man råkar mina just då och sedan betalar ut till valt coin och plånbok.

Man kan mine på det viset via nicehash och miningpoolhub.com som exempel.

Jag tänker knappast försöka blåsa skatten på hur mycket det nu blir de skall ha del av, men då jag och mänga andra minar på det viset så vet jag inte vd jag skall säga.. om man nu bara minar och behåller alla coins då är där heller inget att skatta för, så jag antar att man kan hålla på så och lösa den detaljen sedan eftersom det här är rätt nytt för skatteverket och de har långt ifrån koll på allt och alla varianter som finns.

Om man säljer av (valfri kryptovaluta) så förväntas man skatta för det, men om man nu kör på detta som ett företag så borde man väl få räkna bort moms på utrs + ström och andra utlägg?
Får forska lite på det.

På tal om inget, om man köper varor för bitcoin, som man kan göra på t.ex webhallen, så lär detta rapporteras till skatteverket som sedan kan i bitcoin kedjan spåra allt du har gjort där (då webhallen vet vem du är), så det vore dumt att försöka luras genom att köpa och sälja av saker för att på så vis ta ut pengarna, just saying

Permalänk
Medlem

Om man tror på en framtid där crypto används som betalmedel så är det väl onödigt att växla till SEK..

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av treech:

Detta blir ju lite lätt befängt om/när man minar med multi-algo som själv växlar de olika valutor man råkar mina just då och sedan betalar ut till valt coin och plånbok.

Man kan mine på det viset via nicehash och miningpoolhub.com som exempel.

Detta stämmer inte riktigt för nicehash. Med nicehash så sker ingen ingen växling mellan olika valutor. Tekniskt sett så mine:ar du inte ens.

Du säljer bara lösningar/shares för olika algoritmer direkt till en köpare som betalar med bitcoin. Vad köparen sen väljer att göra med lösningarna är upp till denne. Oftast så använder dock köparen lösningarna för att mine:a en kryptovaluta som använder algoritmen i fråga, men det spelar ingen roll.

Jag kan tänka mig att skatteverket ser detta som att mine:a bitcoin direkt. Med miningpoolhub och liknande så måste man dock ta hänsyn till växlingarna som du säger. Skulle vara mycket lättare om byte mellan kryptovalutor sågs som like-kind exchange.

Edit: Tekniskt sett så är detta som att hyra ut datorutrustning/beräkningskraft till en person eller ett företag som vill utföra beräkningar av något slag (rendering, machine learning, folding, kryptografi etc.). Denna typ av verksamhet bör ses som inkomst av tjänst (hobby), precis som bitcoin mining, men jag är inte helt säker.

Permalänk
Medlem

Hur är det med alla som köper och säljer kryptovalutor? Bitcoin mot litecoin, några litecoin till annan valuta som sedan växlas till annan. Det blir en rejäl cirkus med avgifter vid växling, transaktioner o.s.v. Hur skall det ens gå att gå igenom och räkna ut?

Finns det data exchanger som coinbase sammanfattar i nerladdningsbara filer och för att förenkla deklarering importera dessa filer i ett program som då staplar upp informationen med all information? Och även har funktion att manuellt lägga till mer information. Så det går att följa insättningar, uttag, transaktioner, köp och sälj, värdeökning eller värdeminskning av valutor. Ett smidigt program som sköter allt detta för att inte behöva knappa in allt manuellt i excel? Program som plockar dagliga priserna vid köp/sälj från sida som Coinmarketcap...... och så vidare .......

Det är många som har investerat men inte tagit ut något under 2017. Hur står det för dom? Måste dom deklarera deras växlande mellan alla kryptovalutor nät dom inte växlat ut något till någon vanlig valuta?

Hur är det med dom som växlar exempel bitcoin till dollar men låter dom ligga kvar på coinbase. Skall det beskattas även då pengarna inte är i användarens händer?

Några enkla frågor som kan förenkla kryptovärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Så om man har köpt och sålt tex bitcoin via coinbase vid ett stort antal tillfällen under året. Säg tex 100 ggr . Är man då skyldig att redovisa varje transaktion? Eller kan man klumpa ihop dessa ? Det blir ju helt omöjligt att hålla koll på hundratals transaktioner på flera konton ( tex bitcoin litecoin och eterium på coinbase ) jag har för mig att coinbase har en funktion för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av nino:

Någon som kan svara på detta? Undrar samma sak.

Inga konstigheter, bara gå till Tools->Reports->New Report

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Vad händer om man säger att man köpte kryptovaluta för säg 1000kr och allt över 1000kr man totalt har plockat ut tillbaka i svenska kronor vinstkapitalskattar man? Förutsatt att det är ingen mining eller köp av någon riktig vara/tjänst med kryptovaluta.

Då kan man ju härja runt hur mycket man vill med mikrotransaktioner på kryptobörsen och man skattar på de mycket färre och överskådliga transaktionerna till ens riktiga bankkonto, om man gått med vinst.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Okey, så säg att jag minar för 10 000kr

Omvandlat detta till eur och betalt ut till mitt konto.

deklarerar jag då detta som inkomst av tjänst?

Om jag har köpt ett grafikkort för 5000kr har jag rätt att dra av detta i deklarationen?

Vad heter kolumnen för avdrag?

Kan jag även dra av cpu samt moderkort mm?

Vi behöver en sticky kring detta så alla slipper problem med skatteverket senare, tyvärr vet ajg ej hur man gör.. nogon som kan och vill?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Röd Tjur:

Okey, så säg att jag minar för 10 000kr

Omvandlat detta till eur och betalt ut till mitt konto.

deklarerar jag då detta som inkomst av tjänst?

Om jag har köpt ett grafikkort för 5000kr har jag rätt att dra av detta i deklarationen?

Vad heter kolumnen för avdrag?

Kan jag även dra av cpu samt moderkort mm?

Vi behöver en sticky kring detta så alla slipper problem med skatteverket senare, tyvärr vet ajg ej hur man gör.. nogon som kan och vill?

Som jag har fattat det:

Säg att du minar på nanopool. När du får utbetalning till din wallet så räknas det du får in som inkomst av hobby (om det är bisyssla) med aktuell kurs vid tillfället för utbetalningen.

Säg att värdet är då är 800SEK. Om du efter en månad växlar till SEK och får 1000SEK så har du 200SEK som inkomst av kapital och 800SEK som inkomst av hobby.

Från inkomsten av hobby får du dra av 20% av värdet på dator (20% då den lär hålla i mer än 3 år, men då max i 5 år), 100% av kostnaden för El, sen är det inte troligt att grafikkortet går att mina med i 3 år, i så fall får du dra av 100%, annars 20% i max 5 år. Underskott av hobby får flyttas fram till nästa år, dock max 5 år.

Blir det överskott på hobby så skatt som vanlig lön. Dvs 30 - 65% beroende på vad du tjänar o bor.

Kapitalvinsten beskattas med 30%, blir det kapitalförlust så 0.7*30% skattereduktion mot andra inkomster.

Dvs du måste ha logg på alla utbetalningar till din wallet med aktuella kurser samt alla utbetalningar från din wallet till tex SEK med kurser för utbetalningarna.

Sen måste du ju ha kvitton på inköpta saker och kunna hävda att de är inköpta för ändamålet.

Så, se till att inte ha för många utbetalningar till wallet, och ta inte ut oftare än nödvändigt, för då blir det jobbigt att räkna ut. Ovanstående är ju ett förenklat exempel.

Har inte gjort nån deklaration ännu, men så tänker jag deklarera sen får vi se vad skatteverket säger om det.

Sen kanske det finns nån web-sida som kan hjälpa till med deklarationsuträkningarna då alla transaktioner är fullt öppet spårbara bara man har wallet-adressen.

Permalänk
Medlem

Hur sköter ni er "bokföring" när ni får en utbetalning av exempelvis Ethereum till er "Wallet" med avseende på vad ni tjänat i svenska kronor vid just utbetalningstillfället?? Visst, att se hur många "Eth" som skickats är ju enkelt men att omvandla detta till SEK är ju i princip omöjligt att göra i efterhand. Eller??

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem

@calimero
I exodus wallet kan man se vad en transaktion var värd just vid mottagning och när du skickar den. På så vis kan du se det. Jag gillar exodus då den har inbyggd shapeshift så jag kan växla enkelt o då se vad min transaktion var värd då mot nu med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Som jag har fattat det:

Säg att du minar på nanopool. När du får utbetalning till din wallet så räknas det du får in som inkomst av hobby (om det är bisyssla) med aktuell kurs vid tillfället för utbetalningen.

Säg att värdet är då är 800SEK. Om du efter en månad växlar till SEK och får 1000SEK så har du 200SEK som inkomst av kapital och 800SEK som inkomst av hobby.

Från inkomsten av hobby får du dra av 20% av värdet på dator (20% då den lär hålla i mer än 3 år, men då max i 5 år), 100% av kostnaden för El, sen är det inte troligt att grafikkortet går att mina med i 3 år, i så fall får du dra av 100%, annars 20% i max 5 år. Underskott av hobby får flyttas fram till nästa år, dock max 5 år.

Blir det överskott på hobby så skatt som vanlig lön. Dvs 30 - 65% beroende på vad du tjänar o bor.

Kapitalvinsten beskattas med 30%, blir det kapitalförlust så 0.7*30% skattereduktion mot andra inkomster.

Dvs du måste ha logg på alla utbetalningar till din wallet med aktuella kurser samt alla utbetalningar från din wallet till tex SEK med kurser för utbetalningarna.

Sen måste du ju ha kvitton på inköpta saker och kunna hävda att de är inköpta för ändamålet.

Så, se till att inte ha för många utbetalningar till wallet, och ta inte ut oftare än nödvändigt, för då blir det jobbigt att räkna ut. Ovanstående är ju ett förenklat exempel.

Har inte gjort nån deklaration ännu, men så tänker jag deklarera sen får vi se vad skatteverket säger om det.

Sen kanske det finns nån web-sida som kan hjälpa till med deklarationsuträkningarna då alla transaktioner är fullt öppet spårbara bara man har wallet-adressen.

En gissning är att utbetalning från pool inte är tillräckligt granulärt. Du bör spara data på varje utbetalning till din plånbok du har i poolen och räkna därifrån. Intäkten anses ske när du får kontroll över den, och det har du redan hos poolen. Annars kunde man bara låtit pengarna ligga hos poolen potentiellt i flera år tills optimalt låg kurs råkar inträffa och göra utbetalningen då för att undvika att betala rätt skatt. Verkar inte rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

En gissning är att utbetalning från pool inte är tillräckligt granulärt. Du bör spara data på varje utbetalning till din plånbok du har i poolen och räkna därifrån. Intäkten anses ske när du får kontroll över den, och det har du redan hos poolen. Annars kunde man bara låtit pengarna ligga hos poolen potentiellt i flera år tills optimalt låg kurs råkar inträffa och göra utbetalningen då för att undvika att betala rätt skatt. Verkar inte rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att man ska deklarera när man får in på "balance" eller "Total Due" på poolen?
Kontroll över utbetalningen har jag för övrigt inte innan jag nått nivån för minsta utbetalning.

Problemet där är hur man får bra logg på det... Sen finns det säkert gränser som med allt annat. Säg att du har motsvarande 100KSEK liggandes på poolen, då kanske SKV har åsikter, men samtligt riskerar du att förlora mycket om poolen crackas/läggs ned eller så.

Ta å andra sidan supportaeon.com där minsta utbetalning är 0.25 aeon, vilket motsvarar 3-4 SEK i dag. Inte rimligt att hålla på med så många småsummor.

Väntar man på låg kurs innan man tar ut från poolen till plånboken så ska ju senare värdeökning ändå skattas som inkomst av kapital så den skatten går ju upp i så fall. Det blir ju även mindre kapitalförlust om det skulle krascha.

Får väl se vad skatteverket säger. De kanske kommer med nåt klargörande till nästa års deklaration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Väntar man på låg kurs innan man tar ut från poolen till plånboken så ska ju senare värdeökning ändå skattas som inkomst av kapital så den skatten går ju upp i så fall. Det blir ju även mindre kapitalförlust om det skulle krascha.

Kapitalskatten är dock ganska mycket lägre än egenavgifter + inkomst av tjänst. Men ja det är inte rimligt med för många småsummor heller.

Jag har valt att minea på något mindre pool, de hittar inte block lika ofta så det blir inte fullt så många transaktioner. Sparar dock alla transaktioner via script till en sqlite-db. Ny fil varje år.

Hoppas också på lite klargörande, men tror att det är såhär man måste göra för att vara på säkra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com