Permalänk

Router för iptv comhem

Tjena! Det är så att jag skulle vilja skaffa en bra router som fungerar bra på 5ghz bandet (bor i en lägenhet på 60 kvm med betong väggar) samt att man kan köra iptv ifrån ComHem felfritt. Finns det routrar som fungerar för detta? Är det krångligt att få det att fungera med iptv? Om det finns får ni jätte gärna komma med lite tips på vilka man ska köra på.

MvH.

Permalänk
Medlem

Undrar desamma. Om man inte har technicolor routern, vilken router funkar det att köra trådlöst wifi med till Tivo boxen?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av bababababa362:

Tjena! Det är så att jag skulle vilja skaffa en bra router som fungerar bra på 5ghz bandet (bor i en lägenhet på 60 kvm med betong väggar) samt att man kan köra iptv ifrån ComHem felfritt. Finns det routrar som fungerar för detta? Är det krångligt att få det att fungera med iptv? Om det finns får ni jätte gärna komma med lite tips på vilka man ska köra på.

MvH.

Skaffa en wifi brygga som du kör tivoboxen mot. Sen är 5GHz och betongväggar ingen vidare bra kombination...

Permalänk
Medlem

Är det bara bättre wi-fi ni är ute efter, så köp en accesspunkt istället.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Undrar desamma. Om man inte har technicolor routern, vilken router funkar det att köra trådlöst wifi med till Tivo boxen?

Svarar på min egen fråga, beror på vad man har för anslutning.
Comhems FiberLAN, Öppet FiberLAN eller fiber till villa.
https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/fiberlan...

För min egen del så blev det 2 st wifi repeaters/ap eftersom jag har fiber till villa.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

ComHem Tivo med Orbi från Netgear - så här gör du!

ComHem Tivo med Orbi från Netgear - så här gör du!

Hej,

Här kommer tips till dig så ska sätta upp ComHem TV (med Tivo) och har router/satellit(er) från Orbi. Det såg länge mörkt ut för mig, trots att ComHem sagt att det borde gå att köra, när jag först frågade vid tecknande av mitt 24-månadersabonnemang.

Så här bör du kunna unvika problem och få det att fungera:

1. Koppla Orbi Routern till mediaomvandlaren (som är kopplad till fiberkabeln)
2. Placera en Orbi Satellit i närheten av din Tivo-box och anslut till boxen med en Ethernet kabel
3. Logga in på din Orbi routers adminstrationssida (orbilogin.com och ange användarnamn och password, typiskt sett "admin" respektive "password")
4. Klicka på fliken "Advanced", klicka på "Setup", och gå där till "WAN Setup"
5. Klicka bort "Disable IGMP Proxying" (default är att IGMP Proxying inte möjliggörs)
6. Starta installationen av din Tivo-box

Jag försökte själv först få det att fungera utan att genomföra steg 3-6 (d.v.s hade bara gjort 1+2). Det såg ut som att det fungerade (ComHem Tivo-boxen sa att hela installationen gjorts klar i ett antal steg), men jag fick ingen bild på någon kanal och ombads ringa ComHems kundtjänst).

ComHem kunde inte hjälpa till efter flera dialoger och interna förfrågningar hos dem. Det slutade med en rekommendation att jag skulle dra Ethernetkabel mellan våningar i huset direkt från mediaomvandlaren, alternativt att använda ComHems router (som kom med i abonnemanget) samt att köpa extra hårdvara (två bryggor att ansluta dels på ComHem routern och dels på Tivo Boxen). Det ville jag inte göra, eftersom jag vill köra på mitt högpresterande Orbi-nätverk.

...så jag sökte i diverse artiklar på nätet och hittade bland annat en video som heter "Netgear Orbi IGMP Proxy Explained and Tutorial (Along with IGMP Snooping Explanation)".

Efter att ha följt stegen i den så dök plötsligt bilden upp direkt när jag genomförde steg 5 ovan! )

https://youtu.be/dqpcawUVNIg

Lycka till!