Permalänk
Medlem

GSync skärmar med flera Display Ports

Något som alltid irriterat mig med GSync skärmar är att dom bara har en Display Port, vilket är rätt frustrerande om man typ har en laptop för jobb och en en desktop för spelande. Det finns så klart work arounds men ändå.

Finns det verkligen inga GSync skärmar som har fler än en Display Port? Vad är eg problemet med att ha flera, så länge bara en av dom används åt gången? Ännu lustigare är att dom flesta verkar ha HDMI ingångar, hur är dom tänkta att användas, många laptops stödjer inte HDMI 2.0 och HDMI porten stödjer väl inte GSync har jag fått för mig så då är de meningslösa för speldatorn?

Permalänk
Medlem

Denna tråd är ju en av de work arounds som finns:

#17230155

Permalänk
Medlem

Att döma av svaren här, eller snarare avsaknaden av dessa, antar jag att det inte finns. Men vore ändå intressant att få veta varför det inte finns.

Lösningen kanske är att ändå köra med en (m)DP till HDMI konverter för "icke speldatorn", testar det nu och det fungerar faktiskt bättre än jag räknat med. För de med laptops som har HDMI 2.0 portar så slipper man väl även denna omväg. För kontorsbruk räcker ju även 60 hz utan GSync rätt bra till. Om det nu bara fanns en GSync skärm i vuxenstorlek att köpa med OLED svärta

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Men vore ändå intressant att få veta varför det inte finns.

För att Nvidia tänker i termer av en användare, en dator. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att Nvidia tänker i termer av en användare, en dator. Tyvärr.

Men det är väl ändå tillverkarna som bygger skärmarna? Eller är det en licensfråga? Vet att det är extra elektronik involverad men den borde väl gå att switcha mellan portarna vid behov, eller att det finns (m)DP portar som inte har GSync helt enkelt. Och ja, ser dig så klart som talesman för hela bildskärmsindustrin

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Det är fortfarande G-Syncmodulen som gäller som kretsuppsättning för skärmen och den har en DP och en strypt HDMI. Så tyvärr inga fler val där om inte Nvidia ändrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Det är fortfarande G-Syncmodulen som gäller som kretsuppsättning för skärmen och den har en DP och en strypt HDMI. Så tyvärr inga fler val där om inte Nvidia ändrar sig.

Ah, du menar att man köper hela modulen färdig? Trodde bara det var ett GSync kort man tryckte i och att resten var standard.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Du som slutanvändare köper ingen modul. Några av de allra första G-Sync-skärmarna hade det där du ersatte den befintliga kretuppsättningen med Nvidias modul.

Idag är allting färdigbyggd med Nvidias modul. Man har inget val där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Du som slutanvändare köper ingen modul. Några av de allra första G-Sync-skärmarna hade det där du ersatte den befintliga kretuppsättningen med Nvidias modul.

Idag är allting färdigbyggd med Nvidias modul. Man har inget val där.

Ja, med "man" menade jag tillverkarna, dvs att det var bara någon form av styrkort för GSync som man då kunde switcha mellan olika DP portar (den som är aktiv).

Permalänk

Måste du köra gsync på jobblaptop då?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

@GoldenFan: Läs första inlägget.

Permalänk
Administrativ avgift

@improwise: Kör bara HDMI ? är det jobb så påverkar ju inte varken HZ eller G-sync xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag löste det med en KVM-switch.
Inte billigt, men funkar bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: G-Syncmodulen är en komplett kretsuppsättning som både tar emot signaler och reglerar de flytande kristallerna på nivå för att applicera exakt rätt millivolt vi exakt rätt tillfälle på varje subpixel. När du har en dynamisk uppdateringfrekvens kommer också kristallerna responstid skilja sig åt. LCD är en strikt analog spänningsdriven teknik och varje subpixel kräver D/A-omvandling.

Att applicera overdrive som vid en statisk frekvens är jämförelsevis enkelt. Den overdrive och den timing som krävs för att hålla 144 Hz är alltid densamma. Men samtidigt fel nivå för annan godtycklig frekvens. Och med adaptiv synk är frekvensomfånget, timgen och kraven på D/A-omvandlingen också lika dynamiskt. Löser man inte detta får man mer problem med ghosting och overdrive-skuggor. Något som också utmärkte de första Freesync-skärmarna. Man hade dynamisk frekvens men inte dynamisk overdrive.

Så ja, G-Syncmodulen gör mycket mer än att switcha ingångar. Vilket för övrigt gäller all kretsuppsättningar. Någonting måste driva panelen också.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att nVidia kunde göra en revision som kan switcha lite fler ingångar, så kunde skärmtillverkarna välja om dom vill ha ex. 2,3,4 stycken.
Dom sitter ju på lite pengar så den biten borde vara en "billig detalj" att uppdatera korten med.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Känns som vi skulle behöva något förbättrad sync också Det jag menade var att iom att DP är en standard och ingen unik NVidia port så borde "GSync kretsarna", eller snarare dess funktionalitet, kunna switchas mellan flera Display Portar. Dvs det borde vara fullt möjligt att göra även en GSync skärm med flera DisplayPorts utan att det skulle krävs dubbla GSync kretsar osv. Men säljer Nvidia allt i en black box blir det så klart svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Man kan ju tycka att nVidia kunde göra en revision som kan switcha lite fler ingångar, så kunde skärmtillverkarna välja om dom vill ha ex. 2,3,4 stycken.
Dom sitter ju på lite pengar så den biten borde vara en "billig detalj" att uppdatera korten med.

Bingo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@improwise: Kör bara HDMI ? är det jobb så påverkar ju inte varken HZ eller G-sync xD

Även detta står om i första inlägget Problematiken är att många laptops har cappade HDMI portar, typ 1.4, vilket genast gör det svårare med högre upplösningar. Om jag minns rätt har även GSync skärmar cappade HDMI ingångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag löste det med en KVM-switch.
Inte billigt, men funkar bra.

Vilken?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Men säljer Nvidia allt i en black box blir det så klart svårare.

Nvidias inblandning är mer än en black box. Nvidia säljer inte modulerna löst till vem som helst, utan för att det ska bli G-Sync på en skärm är Nvidia inblandade och någonstans säger de bu eller bä: den här panelen duger inte.

Därför är också G-Sync-produkterna mer tillförlitliga i hur de fungerar och vad som fungerar. Men det är också ett mer begränsat utbud och man är låst till Nvidias nycker, likt att det endast sitter en DP och en strypt HDMI på apparaterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

https://asedo.se/product/Natverk-kommunikation/Switchar-KVM/A...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."