Bygga egen eller köpa färdig gamingdator

Permalänk

Bygga egen eller köpa färdig gamingdator

Hallå!

Jag ska köpa en ny stationär gaming dator och jag behöver lite hjälp.
Jag hade tänkt bygga en egen och har satt ihop en dator här https://www.inet.se/kundvagn/visa/11263943/namnlos

Satt idag och kollade på lite färdigbyggda datorer och kom över denna på elgiganten https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Den blir både billigare än datorn jag tänkte bygga och du får mer 1 makanisk hårddisk och ett operativsystem.

Är datorn på elgiganten något att ha eller kan man bygga en likvädrig eller tom bättre dator själv?
Om du tycker man kan bygga en bättre datorn själv, länka gärna delarna då.

Tacksam för snabbt respons då jag gärna vill beställa datorn denna vecka.

Permalänk
Medlem

@ProsciuttoR: Spontant ser jag ingen nackdel med Elgigantens dator. Den ser likvärdig ut och är billigare. Kan tänka mig att MSI dessutom är till stora delar mer som ett "hembygge" än traditionella OEM-datorer med proprietär komponenter och kan därför leva lite längre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@ProsciuttoR:

att köpa färdigbyggd kan man göra om man vill ha det enkelt eller inte kan/vill bygga
men jag rekommenderar iaf att bygga egen burk då det är det ''bästa'' alternativet (enligt mig) sedan är halva nöjet att bygga ^^

då man kan kosta på olika delarna för att få bättre kvalité på komponenterna jämfört med de färdigbyggda

kollar man snabbt så är det 3000Mhz minnen i ditt bygge & 2400Mhz i deras och 500W psu i deras och 650W i din vilket är de stora skillnaderna sedan undrar man vilken CPU kylare dom har i sitt bygge

sidenote
rekommenderar Be quiet pure rock framför hyper 212 kylaren

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

nuförtiden när priset på ram och grafikkort och SSD's är skyhögt och man ska köpa en komplett dator och inte redan har OS samt inte vill bygga ihop den själv så är det i 99,99% av fallen billigare att köpa en färdigbyggd dator på rea med de komponenterna vill ha och de stora kedjorna verkar ha grymma deals hela tiden på just färdigbyggda datorer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

@ProsciuttoR: Med ett bättre nätaggregat, http://www.inet.se/kundvagn/visa/11274700/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Kloka inlägg ovan!

Det jag vill nämna är ljudnivå, kanske speciellt vid icke-gaming-användande.

Med ett eget bygge så vet man att:
- med ett modernt nätaggregat av högre klass får man semi-passiv kylning
- med en låda från exempelvis Fractal Design får man fläktar av tillräckligt hög kvalitet för att kunna bli i stort sett ljudlösa vid lägre varvtal (efter inställda fläktkurvor)
- med exempelvis Pure Rock vet man att den är i stort sett ljudlös vid lägre varvtal
- gummiupphängd hårddisk

och, kanske inte minst, att man kan välja ett chassi med dammfilter,

och att man kan välja en SSD på 500GB och välja bort mekanisk HD som snurrar konstant med 7200 rpm.