Skärmen blir svart vid användning av strömbrytare i lägenheten

Permalänk

Skärmen blir svart vid användning av strömbrytare i lägenheten

Hej

Har ett konstigt fenomen. Det är så att min skärm ibland blir svart i ca 2 sekunder för att komma tillbaka
igen. Ser ut som när den byter upplösning blir svart sen kommer bilden igen.

Roliga med detta är att jag märkte att när frun satte igång en lampa i vardagsrummet så hände det igen. Jag bad henne
göra det igen och visst fan slocknar skärmen.

Bytte el uttag på lampan och då slutade skärmen göra så.

Sen skulle tanten på toa och satte på lyset på toaletten och då slocknar skärmen igen.

Vad är detta för fel?

Skärmen ger upp?
Nätaggregatet börjar ge upp?
Fel på elen i lägenheten?

Vet inte vart jag ska börja.

Tacksam för svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror kanske på att det uppstår en ljusbåge i strömbrytaren till lampan som stör skärmen, bättre strömbrytare, bättre skärmade kablar och att se till att ha jordade uttag kan minska eller helt eliminera problemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Ok men det är inga jordade eluttag i vardagsrummet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av desperado82:

@mrqaffe: Ok men det är inga jordade eluttag i vardagsrummet

Det kan påverka lite men ofta så beror störningarna på dåliga kontakter i väggen så att det blir en ljusbåge när de manövreras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Ok ok . Har gjort en felanmälan hos hyresvärden så får det kika på elen här.